Correcte verdeling bij investeren in huis van partner
donderdag 6 november 2025 om 10:17
Mijn partner en ik (Belgen) zijn al jaren samen en hebben geen kinderen. Voor ik hem kende, heb ik een appartement gekocht. Later zijn we gaan samenwonen in zijn huis en heb ik mijn appartement te huur gezet. Ik betaalde toen de helft van de gemeenschappelijke kosten (energie, eten, uitstapjes,...) plus een extra bedrag als "huur". Hier waren we beiden tevreden mee.
Drie jaar geleden heeft hij zijn huis gekocht en hebben we een nieuw huis gekocht. In de praktijk staat dit echter volledig op zijn naam, omdat dit voor mij voordeliger zou zijn aangezien ik bij samen kopen een hoog bedrag aan registratiekosten zou moeten betalen. Het idee was dat we dit via de notaris zouden regelen, maar dit is natuurlijk nooit gebeurd. We hebben ons direct op de verbouwing gestort en het regelen op de lange baan geschoven. Intussen heb ik al een pak spaargeld geïnvesteerd en betaal ik ook elke maand naast de vaste kosten de helft van de nieuwe hypotheek mee af. We doen vrijwel alles zelf. Ik werk dus regelmatig 's avonds en in het weekend mee in de verbouwing en ik zorg er vrijwel in mijn eentje voor dat het huishouden blijft draaien. Ik vind dus dat ik zwaar bijdraag aan een huis waar ik op papier niets mee te maken heb. Langs de andere kant heb ik ook nog altijd de huurinkomsten van mijn appartement die volledig voor mij zijn.
We zijn wel al wettelijk gaan samenwonen, waardoor ik alvast recht heb op vruchtgebruik van zijn woning als het noodlot toeslaat. We zijn het er ook over eens dat ik het geïnvesteerde bedrag en percentuele overwaarde terugkrijg in geval van een relatiebreuk, maar dit is nog nergens vastgelegd. En dit wil ik dus dringend in orde brengen.
Ik heb het gevoel dat deze verdeling niet helemaal eerlijk is en dat ik in het geval van een relatiebreuk of veel erger, een sterfgeval, in het nadeel ben. Maar is dit ook zo? Ik wil zeker niet het onderste uit de kan halen, maar ik wil gewoon mijn toekomst veilig stellen voor het geval we toch niet samen 100 jaar worden.
TLDR:
Ik investeer in het huis van mijn partner en we hebben afgesproken dat ik bij relatiebreuk mijn ingelegd kapitaal + overwaarde terugkrijg. Ik wil deze verdeling vastleggen bij de notaris voor het geval er iets misgaat. Aangezien ik meebetaal aan de lening, maar ook huurinkomsten heb van mijn eigen appartement, weet ik niet wat er nog wel of niet bijgeteld moet worden om de verdeling eerlijk te maken.
Drie jaar geleden heeft hij zijn huis gekocht en hebben we een nieuw huis gekocht. In de praktijk staat dit echter volledig op zijn naam, omdat dit voor mij voordeliger zou zijn aangezien ik bij samen kopen een hoog bedrag aan registratiekosten zou moeten betalen. Het idee was dat we dit via de notaris zouden regelen, maar dit is natuurlijk nooit gebeurd. We hebben ons direct op de verbouwing gestort en het regelen op de lange baan geschoven. Intussen heb ik al een pak spaargeld geïnvesteerd en betaal ik ook elke maand naast de vaste kosten de helft van de nieuwe hypotheek mee af. We doen vrijwel alles zelf. Ik werk dus regelmatig 's avonds en in het weekend mee in de verbouwing en ik zorg er vrijwel in mijn eentje voor dat het huishouden blijft draaien. Ik vind dus dat ik zwaar bijdraag aan een huis waar ik op papier niets mee te maken heb. Langs de andere kant heb ik ook nog altijd de huurinkomsten van mijn appartement die volledig voor mij zijn.
We zijn wel al wettelijk gaan samenwonen, waardoor ik alvast recht heb op vruchtgebruik van zijn woning als het noodlot toeslaat. We zijn het er ook over eens dat ik het geïnvesteerde bedrag en percentuele overwaarde terugkrijg in geval van een relatiebreuk, maar dit is nog nergens vastgelegd. En dit wil ik dus dringend in orde brengen.
Ik heb het gevoel dat deze verdeling niet helemaal eerlijk is en dat ik in het geval van een relatiebreuk of veel erger, een sterfgeval, in het nadeel ben. Maar is dit ook zo? Ik wil zeker niet het onderste uit de kan halen, maar ik wil gewoon mijn toekomst veilig stellen voor het geval we toch niet samen 100 jaar worden.
TLDR:
Ik investeer in het huis van mijn partner en we hebben afgesproken dat ik bij relatiebreuk mijn ingelegd kapitaal + overwaarde terugkrijg. Ik wil deze verdeling vastleggen bij de notaris voor het geval er iets misgaat. Aangezien ik meebetaal aan de lening, maar ook huurinkomsten heb van mijn eigen appartement, weet ik niet wat er nog wel of niet bijgeteld moet worden om de verdeling eerlijk te maken.
donderdag 6 november 2025 om 16:17
Ik zou zowel de directe investeringen (zoals de 30k renovatiekosten) en de structurele bijdragen (zoals de maandelijkse betalingen aan de lening) laten opnemen. De maandelijkse leningbetaling die jij doet zijn ook een vorm van investering in het huis van je partner (lees: je lost immers mee af op het huis).
donderdag 6 november 2025 om 16:22
Ik zou twee dingen zelf splitsen:
1: de kosten die jullie hebben gemaakt bij aanschaf van de nieuwe woning, en wat daarmee te doen mocht de relatie uit elkaar gaan.
Dit is lastiger. Vanuit jouw rekenvoorbeeld: vind je dat als jullie uit elkaar gaan je "jouw" investering van 30k terug moet krijgen? En wat als dat geld er niet is? Stel jullie hadden het huis wél samen gekocht en verkochten het later met verlies dan was je je investering ook kwijt. Ik zou zelf bij uit elkaar gaan niet nog zo financiele afhandeling moeten hebben met elkaar.
2: de verdeling van de kosten nu. Dit is wat "makkelijker" denk ik: doordat jij nu 50% van de aflossing van het huis doet, zou jij ook recht hebben op de helft van de wat het huis meer waard is geworden als jullie uit elkaar gaan (vind ik). Daarmee krijg je ook meteen compensatie voor de uren die je in de verbouwing hebt gestoken. Betekent ook bij verlies dat je dan ook voor de helft moet opdraaien..
Wat vindt je partner eigenlijk?
Overigens hadden wij hiervoor eerst een verkennend gesprek met de notaris waarnaar hij het op papier ging zetten. Dat was wel enorm verhelderend!
1: de kosten die jullie hebben gemaakt bij aanschaf van de nieuwe woning, en wat daarmee te doen mocht de relatie uit elkaar gaan.
Dit is lastiger. Vanuit jouw rekenvoorbeeld: vind je dat als jullie uit elkaar gaan je "jouw" investering van 30k terug moet krijgen? En wat als dat geld er niet is? Stel jullie hadden het huis wél samen gekocht en verkochten het later met verlies dan was je je investering ook kwijt. Ik zou zelf bij uit elkaar gaan niet nog zo financiele afhandeling moeten hebben met elkaar.
2: de verdeling van de kosten nu. Dit is wat "makkelijker" denk ik: doordat jij nu 50% van de aflossing van het huis doet, zou jij ook recht hebben op de helft van de wat het huis meer waard is geworden als jullie uit elkaar gaan (vind ik). Daarmee krijg je ook meteen compensatie voor de uren die je in de verbouwing hebt gestoken. Betekent ook bij verlies dat je dan ook voor de helft moet opdraaien..
Wat vindt je partner eigenlijk?
Overigens hadden wij hiervoor eerst een verkennend gesprek met de notaris waarnaar hij het op papier ging zetten. Dat was wel enorm verhelderend!
donderdag 6 november 2025 om 16:33
Als jij gratis zou wonen bij je vriend dan zou je een punt hebben, maar je betaalt gewoon de helft van de kosten van het huis dus het is raar dat daar niet de helft van het bezit tegenover staat, behalve dan misschien het verschil van 50.000 euro dat jullie ingelegd hebben (in het voorbeeld). Dat jij nog een huis bezit dat je verhuurt doet daar niet zoveel aan af. Als je dat huis niet had gehad en de helft van de kosten van het huis van je vriend had betaald was je er toch ook niet mee akkoord gegaan dat je dat niets voor terug kreeg?
donderdag 6 november 2025 om 16:55
donderdag 6 november 2025 om 18:26
Het huis staat op mijn naam. Mijn partner en ik verdelen als we uit elkaar gaan:
50/50 de aflossing tot op heden van de hypotheeklasten.
50/50 de waardestijging van de woning
Stel we hebben samen 20.000 afgelost op de hypotheek dan krijgt mijn partner 10.000 terug.
Stel het huis is in dezelfde periode 30.000 meer waard geworden krijgt mijn partner nog eens 15.000 van de overwaarde.
Wij vinden dit eenvoudig en eerlijk maar ben wel benieuwd hoe de andere forumleden daarover denken.
Stel we hebben samen 20.000 afgelost op de hypotheek dan krijgt mijn partner 10.000 terug.
Stel het huis is in dezelfde periode 30.000 meer waard geworden krijgt mijn partner nog eens 15.000 van de overwaarde.
Wij vinden dit eenvoudig en eerlijk maar ben wel benieuwd hoe de andere forumleden daarover denken.
donderdag 6 november 2025 om 18:41
Als jij geen eigenaar van de woning wordt, vind ik dit redelijk:
- partner betaalt en is verantwoordelijk voor alle kosten aan het huis (hypotheek aflossing + rente, onderhoud, verbouwing)
- overige kosten delen jullie (energie, internet, inboedelverzekering, inrichting etc)
- alle overwaarde is voor partner
- jij betaalt bedrag aan huur aan partner (bij ons is dat bedrag 0).
- huurinkomsten appartement zijn geheel voor jou. De kosten voor dat appartement zijn ook voor jou.
- bij uit elkaar gaan, moet jij uit de woning, zonder rechten op het huis / overwaarde
- in testament kun je elkaar erfgenaam maken.
Tijdsinvestering zou ik verder niks mee doen. Dat draagt ook bij aan jouw woongenot.
- partner betaalt en is verantwoordelijk voor alle kosten aan het huis (hypotheek aflossing + rente, onderhoud, verbouwing)
- overige kosten delen jullie (energie, internet, inboedelverzekering, inrichting etc)
- alle overwaarde is voor partner
- jij betaalt bedrag aan huur aan partner (bij ons is dat bedrag 0).
- huurinkomsten appartement zijn geheel voor jou. De kosten voor dat appartement zijn ook voor jou.
- bij uit elkaar gaan, moet jij uit de woning, zonder rechten op het huis / overwaarde
- in testament kun je elkaar erfgenaam maken.
Tijdsinvestering zou ik verder niks mee doen. Dat draagt ook bij aan jouw woongenot.
vrijdag 7 november 2025 om 05:35
Wij hebben het zo gedaan: wij vinden dat het huis dit en dit waard is (dus voordat we gingen samenwonen). Als we hier niet uit waren gekomen hadden we een taxateur langs laten komen.
Dat bedrag op papier gezet. Bij relatiebreuk dan weer de waarde laten bepalen.
Bij sterfgeval mag ik in het huis wonen. Volgens mij gaat het anders namelijk naar de erfgenamen (zijn ouders) en die kunnen dan beslissen om te verkopen bijv dat je op straat staat.
Dat bedrag op papier gezet. Bij relatiebreuk dan weer de waarde laten bepalen.
Bij sterfgeval mag ik in het huis wonen. Volgens mij gaat het anders namelijk naar de erfgenamen (zijn ouders) en die kunnen dan beslissen om te verkopen bijv dat je op straat staat.
vrijdag 7 november 2025 om 07:47
Verbenas schreef: ↑06-11-2025 18:26Het huis staat op mijn naam. Mijn partner en ik verdelen als we uit elkaar gaan:
Ik vind je erg gul en dat je een behoorlijk risico neemt om je huis te moeten verlaten, mochten jullie uit elkaar gaan.
Door de waardestijging te verdelen, geef je eigenlijk een eindeloos bedrag weg. Stel dat de woning 2 ton meer waard is geworden, dan moet jij meer dan een ton kunnen financieren om je partner uit te kopen. Lukt je dat niet, dan moet de woning verkocht worden, ook al kun je de maandelijkse lasten best alleen dragen.
Als de woning op één naam staat, vind ik het eerlijker om de aflossing en groot onderhoud volledig zelf te betalen en enkel de directe kosten van levensonderhoud (klein onderhoud, boodschappen, water, energie etc plus een deel van de rente of een nominaal bedrag als huur) te delen. Blijf je altijd samen, dan maakt het niet uit wat van wie is (je kunt evt per testament het bezit rechttrekken). Maar ga je uit elkaar, dan hoeft de woning niet zo snel verkocht te worden.
ravintola wijzigde dit bericht op 07-11-2025 07:50
2.38% gewijzigd
vrijdag 7 november 2025 om 23:10
Het is natuurlijk een stuk eenvoudiger rekenen als je inleg 50/50 is. Dan hoef je geen moeilijke beslissingen te nemen over waardestijgingen en zoVerbenas schreef: ↑06-11-2025 18:26Het huis staat op mijn naam. Mijn partner en ik verdelen als we uit elkaar gaan:
Wat in jouw geval wel geldt: als je niks van dit alles vastlegt dan kan de belastingdienst bij uit elkaar vinden dat je je partner een schenking van een paar ton doet, waar die dan enkele tienduizenden euro’s schenkbelasting over moet betalen.
zaterdag 8 november 2025 om 10:54
Dit. En dat geldt ook voor TO. Je kunt wel van alles afspreken maar je kan iemand nu eenmaal niet zomaar iets (overwaarde/50% eigenaarschap van een huis) schenken.
zondag 9 november 2025 om 08:45
Het enige advies wat telt: zo snel mogelijk naar de notaris. En laat je niet afschepen met 'dat hij geen tijd heeft'. Wil hij niet mee dan ga je alvast alleen voor informatie en dan zal de notaris je duidelijk maken wat je situatie is en wat er nog kan rechtgetrokken worden.
Je moet geen plan hebben vooraf, de notaris gaat je raad geven. 'Jullie' hebben geen huis gekocht, HIJ heeft een huis gekocht en jij betaalt mee.
Indien hij toch mee gaat: neem zelf het woord bij de notaris, begin meteen al met opschrijven wat belangrijk is en neem dat papier mee, wat je geïnvesteerd hebt, dat je de helft van de hypotheek betaalt,... zodat je daar niet onder stress over moet nadenken. Als je partner iets zegt waarmee je het niet helemaal eens bent kom dan voor jezelf op want het lijkt alsof je dat helemaal niet doet of durft.
Je moet geen plan hebben vooraf, de notaris gaat je raad geven. 'Jullie' hebben geen huis gekocht, HIJ heeft een huis gekocht en jij betaalt mee.
Indien hij toch mee gaat: neem zelf het woord bij de notaris, begin meteen al met opschrijven wat belangrijk is en neem dat papier mee, wat je geïnvesteerd hebt, dat je de helft van de hypotheek betaalt,... zodat je daar niet onder stress over moet nadenken. Als je partner iets zegt waarmee je het niet helemaal eens bent kom dan voor jezelf op want het lijkt alsof je dat helemaal niet doet of durft.
attraverso wijzigde dit bericht op 09-11-2025 08:54
10.94% gewijzigd
zondag 9 november 2025 om 08:50
Heu? Iedereen, uit eender welk land ziet toch dat dit niet pluis is? Ze vraagt hier geen tussenkomst van een notaris maar of haar gevoel dat dit niet zuiver/veilig/eerlijk is, klopt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in