Geld & Recht alle pijlers

Dagloon UWV

11-06-2012 12:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van het UWV heb ik mijn dagloon doorgekregen, maar krijg ik dit iedere dag van de week of alleen voor de dagen die ik werkte? (Werkte parttime).

Naar wat ik aan informatie kan vinden is dit wel iedere dag, maar dan lijkt het bedrag mij aan de hoge kant. Iemand die het antwoord weet?
Ik werkte 4 dagen. En dat dagloon krijg ik voor 5 dagen in de week .
Dank je Bagheera! (Gelukkig is per dag dus niet zo'n domme gedachte.) Wij hebben verschillende regelingen op het werk waardoor alleen uitgaan van die 75% van mijn salaris niet helemaal een helder beeld geeft. Toch had ik wel op 75 % gerekend en het valt nu dus alleen maar mee.
quote:kusunum schreef op 11 juni 2012 @ 12:50:

1500 bruto is ongeveer 1250 netto en is ongeveer 800 uitkering volgens mij.

Mits je in die 1500 bruto ook nog heel veel toeslagen verwerkt kreeg.

Het UWV kent namelijk geen reiskostenvergoeding, onregelmatigheisd toeslag, computervergoeding, kledingvergoeding of vergoeding voor het gebruik van eigen auto.

Ze rekenen met je kale brutoloon.

En ik moet eerlijk zeggen dat voor iemand die nog geen 2,2 dagen werkte 500,- uitkering nog geen karig bedrag is.Jawel hoor. (onreg.toeslag)
Het wordt heel raar berekend en als je parttime werkte, werkt dat geloof ik in je voordeel.

Je dagloon wordt namelijk gewoon keer 5 gedaan.

Dus als je dagloon 50,00 is, krijg je wekelijks 50,00 x 5 = 250,00

Daar gaan nog wel de verzekeringen vanaf.
quote:kelso schreef op 11 juni 2012 @ 13:26:

Het wordt heel raar berekend en als je parttime werkte, werkt dat geloof ik in je voordeel.

Het maakt helemaal niks uit, want het zijn gewoon vaststaande percentages waarmee gerekend wordt.
quote:nellaaa schreef op 11 juni 2012 @ 12:50:

[...]

Ze betalen toch per 4 weken? Dat geeft althans de rekentool op de site aan.

Je moet trouwens niet uitgaan van je brutoloon, maar van je sv-loon. (staat op je loonstrook)Ja sorry, beetje onduidelijk. Ik bedoelde dat het niet per week ging (ik begreep dat ze ergens een heel laag bedrag uitrekende, dat dat misschien een weekbedrag was).
Wat een stomme reacties hier op to. Zie nergens het goede antwoord staan.

Je dagloon is het loon dat je het laatste jaar genoten hebt/261

Onder genoten loon wordt verstaan

Genoten sv loon - uitbetaalde vt - uitbetaalde eju+ opgebouwde vt + opgebouwde eju

Het dagloon is dus gebaseerd op het loon dat je in een jaar genoten hebt en wordt berekend naar vijf dagen p/w
Hoe rijm je dat dan met de wekeneis Sophie? Je hoeft maar 26 van de laatste 36 weken gewerkt te hebben. Er zullen dus gevallen zijn waarbij jouw berekening voor hele lage en vreemde bedragen zorgt.
Als je aan de wekeneis (26 uit 36 weken gewerkt) voldoet bestaat ( mits ook aan de andere voorwaarden is voldaan)er recht op ww-uitkering. De hoogte van die uitkering wordt dan berekend zoals ik beschreef. Indien je bij bijv meer werkgevers gewerkt hebt in het refertejaar wordt de berekening wat ingewikkelder overigens. Hetzelfde geldt als er gebroken aangiftevakken zijn etc. Maar over het algemeen, en om het hier niet onnodig ingewikkeld te maken, kan volstaan worden met bovenstaande formules. Wil je nader alles weten google dagloonbesluit werknemersverzekeringen en alles staat beschreven
Het is overigens niet mijn berekening, maar de berekening waar de wetgever voor gekozen heeft. Dat dit soms niet in het voordeel is van de werknemer klopt. Genoten uitkeringen in de referteperiode worden overigens teruuggerekend naar bedrag waar uikering op gebaseerd is. Bv ww 1 maand gehad van 700 wordt meegerekend voor 1000. Dit geldt overigens niet voor bijstand.
Om een ander misverstand uit de wereld te helpen. Uwv rekent met het SV loon en niet met het bruto loon. Het SV loon is simpel gezegd het bruto loon minus pensioenpremie, ingelegd spaarloon, bijv reiskostenvoordeelregeling.

Ort en overwerk wordt wel meegenonen!

Omdat mensen vaak rekenen vanuit hun brutoloon is er uiteraard teleurstelling als de uitkering uiteindelijk lager is dan 70 procent hiervan.

Sorry voor typefouten, ff snel vanaf telefoon aan het typen
Beste Manondessources,

Voor een WW-uitkering geldt het volgende:

Het dagloon dat UWV vaststelt is altijd omgerekend naar 5 (werk)dagen per week.

Dit geldt ook als je parttime hebt gewerkt.

De eerste 2 maanden ontvang je 75% van het dagloon.

( 8% vakantiegeld wordt gereserveerd).

Na 2 maanden is dit 70%.

Je uitkering wordt na de eerste betaling per 4 weken betaald.

Berekening bruto-uitkering voor een volledige betaalperiode van 4 weken:

20 werkdagen x dagloon x 75% x 100/108

Na 2 maanden:

20 werkdagen x dagloon x 70% x 100/108

Ontvang je geen WW-uitkering maar een andere uitkering of heb je nog vragen ?

Stuur ons dan gerust een berichtje.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare

www.uwv.nl/webcare
Sorry maar ben ik nu heel dom als ik zeg dat ik het niet echt snap .

Is het voor parttimers nadelig?

Stel dat je 3 en een halve dag (28 uren) per week werkt en dat het brutobedrag ¤ 2000 is, kan je ervan uitgaan dat je dan circa ¤ 1300 bruto krijgt als WW ?
75% van 2000 is toch E 1500, dan moet je het alleen omrekenen naar 4-weken. Of ben ik ook zo dom, wat een ingewikkelde berekeningen zeg.
Gewoon even het rekensommetje volgen Kloesa.

Stel je hebt een dagloon van 92 euro (dat zal het ongeveer zijn bij een bedrag van 2000 per maand). Dan doe je 20*92 = 1840 euro. Dat doe je keer 75% = 1380 euro. Dat doe je vervolgens weer keer 100/108 = 1277,75 euro per 4 weken.

Na 2 maanden wordt het dan 70% en dan kom je op een bedrag van ongeveer 1192,55 euro per 4 weken.
Een vraag : als je enkele dagen in de maand werkt en je krijgt bovenop het uurloon een toeslag hoe vermeld je dit op het formulier van het UWV?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven