Geld & Recht alle pijlers

De nieuwe termijnbedragen voor energie 2019

21-12-2018 12:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor en lees dat veel mensen soms wel 50! of meer euro per maand gaan betalen voor electra en gas vanwege de hogere belastingen.

Daar schrik ik van en ik vroeg me af hoe het bij jullie is?

Mijn leverancier Eneco kon nog geen duidelijkheid geven omdat bij hen de bedragen vd belastingen nog niet bekend zijn. Hoe kan het dan dat anderen dan wel al hun nieuwe termijn bedragen voor 2019 dan wel weten?

Is het allemaal paniekzaaierij of staat me nog wat te wachten naast alle andere stijgende kosten?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Erinlynn schreef:
21-12-2018 12:27
Ons bedrag gaat met € 12,- per maand omhoog. Voor gas en energie.

Wij gebruiken dit trouwens wel als een spaarpot. Wij betalen zonder de verhoging al € 75,- per maand teveel.
Tot ze failliet gaan, dan kun je fluiten naar je teveel betaalde centen....
snoepzak schreef:
21-12-2018 13:38
Jij was toch van de zomer zo in je element met die ventilator? Dan denknik dat je goedkoper uit bent met een normale zomer!
In een voor ons land normale zomer heb ik de verwarming meestal aan, op die 3 warme dagen na. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorschot is door de energieleverancier met € 10 per maand naar beneden bijgesteld.
Wij zijn niet op het gas aangesloten maar hebben stadsverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Ik bepaal zelf voorschot en is gelijk aan daadwerkelijk verbruik. Voor 2019 ga ik hem naar beneden bijstellen. Staat nu op 50 euro net na overstap.
Ik ga van 127 naar 137 voor elektra en gas. Valt nog mee als je de verhalen leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog niks over gehoord. Ik heb energie via United Consumers. Maar nog geen info mailtje gehad of zo.

Heb via mijn woonbedrijf stadsverwarming maar weet niet hoe het daar mee zit (dus ook nog niks van gehoord).
Alle reacties Link kopieren
Hier zou het bedrag met €20,- pm omhoog gaan. Wij hebben het naar beneden gezet naar het bedrag wat we dit jaar ook betalen. Noem me dom maar ik heb me nooit gerealiseerd dat een energiebedrijf failliet kan gaan. Naar aanleiding van een topic hier een tijdje geleden waarin dit iemand overkwam heb ik er voor het eerst over nagedacht. Ik betaal liever aan het einde iets bij dan dat ik teveel betaal en het bij een evt. faillissement niet terug krijg. Hierin zijn we misschien een uitzondering maar ik zet het geld liever op een spaarrekening met minieme rente dan dat ik het bij hun spaar met geen rente en een (weliswaar) klein risico op niet terug krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niets vernomen. Iemand ook bij Essent? En misschien een domme vraag maar geldt dit ook als je een vast tarief hebt voor 3 jaar? :$ Dat je alsnog omhoog gaat omdat het door de overheid bepaalt is?
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel bericht gehad van Eneco hoor, ik ga van 133 naar 151...
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
21-12-2018 13:15
Noem eens een bank waar nog een redelijke vergoeding te krijgen is.
Ik krijg 0.2% op een rekening onder het depositostelsel met als enige voorwaarde dat ik er elke maand een bedrag naar over maak. Mag het er gelijk weer van af halen als ik wil.

Dat is toch 0.2 % meer dan bij de energiemaatschappij
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van Eneco alleen de mail gehad over het nieuwe tarief per kwh maar daar zitten de belasting en duurzaamheidsopslagen nog niet bij want die weten ze pas per 1 januari 2019.

Ik betaal nu 60,-- pm voor electra, is meer dan nodig maar wil geen forse eindafrekening. En 94,46 voor de collectieve blokverwarming in 2019. Daar kan ik verder niets aan wijzigen. Alleen bidden dat we geen koude winter krijgen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
123Lotje schreef:
21-12-2018 13:25
Ik werk voor n grote energie leverancier (welke laat ik even in t midden vanwege herkenning)
Hier een tip...
Als je kunt zet dan nu nog vóór januari de prijs van gas en stroom zo lang mogelijk vast. Liefst voor 5 jr. De prijzen stijgen en de prognose is dat ze dat blijven doen. Vooral t gas zal de komende jaren bruut gaan stijgen.

Even voor de volledigheid: je kunt de tarieven wel vast laten zetten maar je betaalt nog steeds voor de hogere transportkosten en belastingen. De tarieven voor stroom en gas zijn maar een deel van de prijs (ongeveer de helft). Je gaat er dus hoe dan ook op achteruit.
Alle reacties Link kopieren
123Lotje schreef:
21-12-2018 13:25
Ik werk voor n grote energie leverancier (welke laat ik even in t midden vanwege herkenning)
Hier een tip...
Als je kunt zet dan nu nog vóór januari de prijs van gas en stroom zo lang mogelijk vast. Liefst voor 5 jr. De prijzen stijgen en de prognose is dat ze dat blijven doen. Vooral t gas zal de komende jaren bruut gaan stijgen.
En pas op met op websites als bv price wise en gaslicht.com aangeboden "kortingen", dit zijn tussen personen waar altijd wat aan de strijkstok blijft hangen en dat betaal jij als consument. Ga liever naar de website van de leverancier zelf. Dan ben je meteen bij de bron.
Just saying ;)
Dat klinkt logisch (de tussenpersoon moet ook iets verdienen), maar de afgelopen jaren kreeg ik toch echt betere deals via die vergelijkingssites dan direct bij de leverancier zelf. Blijkbaar willen ze via die sites zo graag klanten binnenhalen, dat die mooiere kortingen kunnen geven. Ik zou het dus vooral allebei invullen en kijken waar je het beste uit komt.
123Lotje schreef:
21-12-2018 13:25
Ik werk voor n grote energie leverancier (welke laat ik even in t midden vanwege herkenning)
Hier een tip...
Ik denk dat ze heel blij zijn met zo'n trouwe medewerker met een mooi verkoopverhaal..... maar niemand kan in de toekomst kijken en transportkosten en belastingen blijven onverminderd hoog en stijgen, dus je kosten gaan hoe dan ook omhoog. En ik heb nog nooit bij een leverancier zelf betere aanbiedingen gekregen dan via een vergelijkingssite of collectieve inkoop.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
21-12-2018 17:57
Even voor de volledigheid: je kunt de tarieven wel vast laten zetten maar je betaalt nog steeds voor de hogere transportkosten en belastingen. De tarieven voor stroom en gas zijn maar een deel van de prijs (ongeveer de helft). Je gaat er dus hoe dan ook op achteruit.
Ja dat klopt RikM. Daar heeft geen enkele leverancier invloed op. Maar je kunt de schade zo wel n beetje beperken. Waar je ook op moet letten bij t afsluiten zijn de "verborgen kosten" op t contract. En dan bedoel ik bv de vaste leverings kosten...die kunnen veel verschillen bij de leveranciers. Sommige vragen zelfs wel 150 euro pj. Terwijl zo'n 50 euro normaal is. Voor je afsluit kijk goed naar álle kosten. Vaak trekken ze je over de streep met n leuk cadeau of n grote cashback...maar bedenk dat je die altijd dubbel en dwars terug betaald.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
21-12-2018 19:44
Ik denk dat ze heel blij zijn met zo'n trouwe medewerker met een mooi verkoopverhaal..... maar niemand kan in de toekomst kijken en transportkosten en belastingen blijven onverminderd hoog en stijgen, dus je kosten gaan hoe dan ook omhoog. En ik heb nog nooit bij een leverancier zelf betere aanbiedingen gekregen dan via een vergelijkingssite of collectieve inkoop.
:rofl: :rofl:
Je weet niet eens bij welke leverancier ik werk. Dus ik ben hier niét aan t verkopen. Dat is mn werk ook niet...verkopen. maar dat terzijde. Ik weet er wel t een en ander van omdat al jaren bij mn werkgever werk. Weet hoe t in elkaar zit, en wat de prognose is voor de komende jaren.
Ik geef alleen wat tips...wat je er mee doet moet je zelf weten ;)
Alle reacties Link kopieren
Ze wilde mijn voorschot met 35 euro verhogen. Ik kreeg dit jaar 700 terug dus heb het oude bedrag laten staan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
21-12-2018 19:44
Ik denk dat ze heel blij zijn met zo'n trouwe medewerker met een mooi verkoopverhaal..... maar niemand kan in de toekomst kijken en transportkosten en belastingen blijven onverminderd hoog en stijgen, dus je kosten gaan hoe dan ook omhoog. En ik heb nog nooit bij een leverancier zelf betere aanbiedingen gekregen dan via een vergelijkingssite of collectieve inkoop.
Mijn laatste overstap naar leverancier was echt de goedkoopste na maanden vergelijken. Gebeurt wel vaker dat men lage kw of m3 afspreekt en bij grootverbruikers kan dat voordeliger zijn.
Alle reacties Link kopieren
80 euro p.m meer willen ze bij ons berekenen.
I know... ik schrok me ook rot!
Ik zit al dagen te piekeren wat ik verkeerd heb gedaan?!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-12-2018 09:30
80 euro p.m meer willen ze bij ons berekenen.
I know... ik schrok me ook rot!
Ik zit al dagen te piekeren wat ik verkeerd heb gedaan?!
Heb je veel bij moeten betalen dan? Dat zou het als enige kunnen verklaren.
Kijk op je jaarnota wat je verbruikt hebt en bel je energieleverancier. € 80 per maand meer gaan betalen kan alleen als je afgelopen jaar je maandelijkse voorschot veel te laag hebt ingeschat en je nu dus ineens een flinke rekening hebt ontvangen.
Als je zeker weet dat het een fout betreft, dan verlaag je je voorschot gewoon weer.
Ik zit bij de Nuon en men wilde ook mijn termijn bedrag met 60 euro verhogen, terwijl ik 125 euro per maand betaal. Dat is dus de helft meer!

In de mail stond heel duidelijk dat het ging om een verhoging van de kosten van de leveringstarieven(overheidswege). De tarieven voor gas/electra zelf bleven gelijk aan wat er in mijn contract staat.

Ik was boos en verbaasd. Want overal in de media lees je dat een gemiddeld gezin tot max 350 euro per jaar meer gaat betalen aan leverings- en transportkosten. Wat neer komt op zo'n 30 euro per maand.

Ik heb gebeld en gezegd dat ik de tariefsverhoging onacceptabel vond en niet passend bij het beeld dat er geschetst werd. En ik moet tegelijkertijd denken al als die mensen die het al niet breed hebben, die ook opeens zoveel meer moeten gaan betalen. Hoe dan!?

Mijn termijn bedrag is nu dus met 30 euro per maand verhoogd en niet met 60 zoals voorgesteld werd.
Alle reacties Link kopieren
Na de laatste 2 reacties gelezen te hebben is het me wel duidelijk dat ik eens flink de boel mag gaan nakijken en zo nodig in de telefoon moet gaan hangen!!
Bij mij kwam het echt als een schok binnen! "zo veel?!!!"
Ik woon in een 50 jaar oude, vrijstaande woning. Logisch dat dit extra energie kosten met zich mee brengt.
Maar nu loopt het voor mijn gevoel echt wel uit de klauwen.
Met name omdat ik steeds let op geen onnodig energie verbruik en dit niet lijkt te lonen.
Bijvoorbeeld niet onnodig lang douchen, het hele huis hoeft niet steeds boven de 19 graden te zijn, wasgoed droog ik buiten in de wind en niet in een droger.
Ik heb geen stroomvreters als een sauna of voliere..
En ik blijf maar meer en meer betalen?!
Is er een site dat alleen de prijzen van de vaste kosten vergelijkt per leverancier en per regio?

Ik weet dat je op die vergelijkingssites kunt kijken welke de goedkoopste per maand zou zijn (en idd all inclusive) maar ik heb echt horrorverhalen van collega's gehoord die over waren gestapt vanwege goedkope energietarieven maar uiteindelijk meer kwijt waren door de transportkosten en afrekeningen ontvingen van een paar 100 euro. Heb toch altijd het idee dat er dingen niet eerlijk worden verteld bij overstappen.

Ik zit bij eneco en ik zou dus niet weten of deze nou veel duurder is met de vaste kosten in vergelijking met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
21-12-2018 15:13
Ik heb er nog niks over gehoord. Ik heb energie via United Consumers. Maar nog geen info mailtje gehad of zo.

Heb via mijn woonbedrijf stadsverwarming maar weet niet hoe het daar mee zit (dus ook nog niks van gehoord).
Ook stadsverwarming gaat met zo'n 15% omhoog.

https://www.telegraaf.nl/financieel/294 ... 15-duurder

Dat blijkt uit een publicatie van Autoriteit Consument & Markt (ACM). De tarieven mogen van de toezichthouder komend jaar met maximaal €164 op jaarbasis omhoog. Dat komt door een stijging van de gastarieven en hogere belastingen. De kosten van huishoudens met een gasaansluiting gaan daardoor omhoog, en dan stijgen de prijzen van warmte ook. Die koppeling is namelijk in de Warmtewet vastgelegd.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Kaaaaaaaatje schreef:
21-12-2018 16:40
Ik krijg 0.2% op een rekening onder het depositostelsel met als enige voorwaarde dat ik er elke maand een bedrag naar over maak. Mag het er gelijk weer van af halen als ik wil.

Dat is toch 0.2 % meer dan bij de energiemaatschappij

Dat zet toch geen zoden aan de dijk. Die 0,2 % is toch niets. Als je € 500 per jaar teveel aan voorschot zou betalen bij de energiemaatschappij dan loop je dus € 1 mis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven