Geld & Recht alle pijlers

De nieuwe termijnbedragen voor energie 2019

21-12-2018 12:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor en lees dat veel mensen soms wel 50! of meer euro per maand gaan betalen voor electra en gas vanwege de hogere belastingen.

Daar schrik ik van en ik vroeg me af hoe het bij jullie is?

Mijn leverancier Eneco kon nog geen duidelijkheid geven omdat bij hen de bedragen vd belastingen nog niet bekend zijn. Hoe kan het dan dat anderen dan wel al hun nieuwe termijn bedragen voor 2019 dan wel weten?

Is het allemaal paniekzaaierij of staat me nog wat te wachten naast alle andere stijgende kosten?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
26-01-2019 09:13
Ik heb deze zin nu een paar keer gelezen maar ik begrijp nog niet wat je wil zeggen.

Voor het geval je probeert te zeggen dat ik 99 euro meer ga betalen?
Nee, ik ga juist € 92 euro per jaar minder betalen.

Waarom?
Ten eerste: geen gas waardoor ik al direct voordeel heb uit het feit dat voor elektra de energiebelasting omlaag gaat. Dus ik heb niks met de verhoging te maken van de energiebelasting voor gas omdat ik geen gas heb.
Ten tweede: mijn huis is pas 15 jaar oud en heel goed geïsoleerd.

Het gemiddelde waar jij naar refereert zitten dus alle huishoudens in Nederland. De meeste zijn niet goed geïsoleerd en de meeste zijn ook op het gas aangesloten.

Hoe zit het met energiebelasting? Lees de onderstaande link. Daar staat een duidelijk infographic op.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting
Ligt dak vol zonnepanelen?

Deze is duidelijker

https://www.energiewereld.nl/nieuws/gem ... t-153-euro
Alle reacties Link kopieren
Electra 5 euro pm meer tov vorig jaar en stookkosten naar 11,34 pm meer. Kreeg dat laatste bericht vandaag. Geen 50 euro pm gelukkig maar toch meer dan ik had gehoopt. Ook omdat er nog meer duurder is geworden met dank aan het pinokkio kabinet (6)
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ik €20,00 omhoog en ik betaal dus €190 p/m vanaf nu. Ondanks dat ik € 200,00 terugkreeg. Ik heb pas een nieuwe ketel gekregen dus ik heb nog hoop. Dit is van Essent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 4 euro omhoog per maand, maar heb gisteren 750 euro teruggekregen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik stap elk jaar over van maatschappij en zat afgelopen jaar bij nuon. De jaarafrekening gaf een teruggaaf aan van 501 euro (wel inclusief een welkomsbonus van 315 euro) maar desondanks zette nuon mijn voorschot van 183 naar 222 euro. (Ze verhoogden ook naar absurde tarieven, de welkomsbonus moest kennelijk snel terugverdiend worden).

Overgestapt naar oxxio dit keer en daar betaal ik nu 246 ... maar dat blijken ze te hebben gebaseerd op een verbruik van 2 jaar terug toen er nog een extra energieslurpend kind thuiswoonde.(het heeft me erg verbaasd hoeveel gas, water en elektra je minder verbruikt met 1 persoon minder in huis en dat niet eens over een heel jaar maar over een maand of 8) Ik ga het even aanzien voor nu en stel dan mijn voorschot wel naar beneden bij voor de rest van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ons maandbedrag was €139 (we hebben zonnepanelen), gisteren kregen we bericht dat we €750 terug krijgen.

Maar ons maandbedrag gaat omhoog naar €244... o_o

Ik ga even uitzoeken hoe of wat, want dat vind ik absurd.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu ook 23 euro omhoog hij Oxxio. Absurd
Alle reacties Link kopieren
35 euro meer bij Engie.
Recordaantal Nederlanders stapt over naar goedkoper energiebedrijf

Nederlanders kiezen vanwege fors stijgende energiekosten massaal voor een goedkopere energieleverancier.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
09-02-2019 10:58
Ons maandbedrag was €139 (we hebben zonnepanelen), gisteren kregen we bericht dat we €750 terug krijgen.

Maar ons maandbedrag gaat omhoog naar €244... o_o

Ik ga even uitzoeken hoe of wat, want dat vind ik absurd.
Dan ben je zelf toch ook niet lekker bezig. Waarom zo,n hoog voorschot betalen?

Ik betaal liever laag maand bedrag en dan aan het eind paar euro bij.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
09-02-2019 10:58
Ons maandbedrag was €139 (we hebben zonnepanelen), gisteren kregen we bericht dat we €750 terug krijgen.

Maar ons maandbedrag gaat omhoog naar €244... o_o

Ik ga even uitzoeken hoe of wat, want dat vind ik absurd.

Dus dan ga je eigenlijk van 76 euro naar 244 euro. Waarom in eerste instantie al een termijnbedrag van 139 euro betalen?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
11-02-2019 16:17
Dan ben je zelf toch ook niet lekker bezig. Waarom zo,n hoog voorschot betalen?

Ik betaal liever laag maand bedrag en dan aan het eind paar euro bij.
Ik ga prima, hoor. Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
11-02-2019 17:21
Dus dan ga je eigenlijk van 76 euro naar 244 euro. Waarom in eerste instantie al een termijnbedrag van 139 euro betalen?
Dat maandbedrag stond al, voordat we de zonnepanelen hadden en voordat we de helft van het jaar op de camping vertoefden. Eigenlijk bewust niet aangepast.

Maar nu dus wel even aanpassen.
Zucht :facepalm:

Kabinet erkent gebruik verouderde cijfers bij berekening energienota
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of er compensatie komt. Wij zijn 30 euro per maand omhoog gezet. Ondanks zonnepanelen gaan we naar de 120 euro per maand. (Hoekwoning)
Maar de boel terugdraaien doen ze niet.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
09-02-2019 10:58
Ons maandbedrag was €139 (we hebben zonnepanelen), gisteren kregen we bericht dat we €750 terug krijgen.

Maar ons maandbedrag gaat omhoog naar €244... o_o

Ik ga even uitzoeken hoe of wat, want dat vind ik absurd.
Met zonnepanelen is het voor sommige energiemaatschappijen heel moeilijk om het juiste verbruik te berekenen. Daarnaast berekenen ze het voorschot ook over het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Dit heb ik bij mijn ouders gezien (ook zonnepanelen).
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-12-2018 16:03
Dan moet je meterkast dat wel aankunnen (krachtstroom). En dat zijn nou net dingen die je in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.
NIet perse. Hier ook een 1-fase hoofdaansluiting. Tegenwoordig zijn er inductiekookplaten die op 220 werken. Ik heb er nu sinds kort 1. Ik moet er nog wel even aan wennen, maar vorige kookplaat was gas, dus sowieso heel anders. De kookplaat is wel een eigen groep nodig. Mijn oven was al elektrisch en daar was al een groep voor aanwezig.

Wel met je eens dat je de hoofdaansluiting in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.
Cateautje schreef:
19-02-2019 10:38
Maar de boel terugdraaien doen ze niet.
Nou ik hoor net op het nieuws dat het kabinet " woedend" is, dus ik ben in blijde verwachting.
^

Woede in Tweede Kamer over verkeerde voorspelling energierekening

"De oppositiepartijen willen dat het kabinet nu al de toezegging doet dat de hogere energierekening wordt gecompenseerd als de koopkracht voor veel huishoudens daardoor lager blijkt uit te pakken dan voorgespiegeld."
RikM schreef:
19-02-2019 19:00
^

Woede in Tweede Kamer over verkeerde voorspelling energierekening

"De oppositiepartijen willen dat het kabinet nu al de toezegging doet dat de hogere energierekening wordt gecompenseerd als de koopkracht voor veel huishoudens daardoor lager blijkt uit te pakken dan voorgespiegeld."
Nu willen ze nog een keer berekenen en vervolgens debatteren. De uitslag is vast na de verkiezingen. Of ben ik dan heel wantrouwig?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk gaan ze niks compenseren of terugdraaien.
Alle reacties Link kopieren
NogalWiebes gaat pas in augustus kijken of er iets kan gebeuren..... :facepalm:

Dat kan toch eerder en heel gemakkelijk: terugdraaien btw verhoging dus weer naar 6%, de ode verlagen en teruggave van de energiebelasting omhoog. Net zoals in 2018.

Echt nadenken kunnen ze niet daar in Den Haag :facepalm:
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 uur in totaal aan de telefoon heb ik volledig inzicht in mijn energierekening. Ik woon hier een klein jaar en er waren dus geen gegevens van mijn verbruik bekend. Mijn voorschot verdubbelde. Daar was ik het niet mee eens. Eerste telefoontje wat mijn verbruik dan was, nog eens meterstanden doorgegeven, gemaild, nog eens gebeld, eindelijk kon iemand het berekenen en bleek... Dat ik veel minder verbruikte dan mijn voorschot. 30 euro/ maand omlaag.
Bellen en inzicht loont dus, ik zit nu nog 40 euro met het voorschot boven wat ik gemiddeld verbruikte.
Hier geen verhoging (nuon) . Gewoon zelfde bedrag als vorig jaar 100 euro, ik krijg wel altijd wat terug en het maandbedrag wordt dan naar beneden bijgesteld. Dit wijzig ik dan weer terug naar 100 euro in mijn nuon account.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven