Geld & Recht alle pijlers

De nieuwe termijnbedragen voor energie 2019

21-12-2018 12:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor en lees dat veel mensen soms wel 50! of meer euro per maand gaan betalen voor electra en gas vanwege de hogere belastingen.

Daar schrik ik van en ik vroeg me af hoe het bij jullie is?

Mijn leverancier Eneco kon nog geen duidelijkheid geven omdat bij hen de bedragen vd belastingen nog niet bekend zijn. Hoe kan het dan dat anderen dan wel al hun nieuwe termijn bedragen voor 2019 dan wel weten?

Is het allemaal paniekzaaierij of staat me nog wat te wachten naast alle andere stijgende kosten?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
22-12-2018 12:25
Is er een site dat alleen de prijzen van de vaste kosten vergelijkt per leverancier en per regio?

Ik weet dat je op die vergelijkingssites kunt kijken welke de goedkoopste per maand zou zijn (en idd all inclusive) maar ik heb echt horrorverhalen van collega's gehoord die over waren gestapt vanwege goedkope energietarieven maar uiteindelijk meer kwijt waren door de transportkosten en afrekeningen ontvingen van een paar 100 euro. Heb toch altijd het idee dat er dingen niet eerlijk worden verteld bij overstappen.

Ik zit bij eneco en ik zou dus niet weten of deze nou veel duurder is met de vaste kosten in vergelijking met anderen.
Dat klopt Renée....dat zijn vaak de "foefjes" waar de grote cashbacks mee terug verdient worden.
Je moet t contract goed nalezen. De vaste leveringskosten staan vaak ergens onderaan vermeld en kunnen per leverancier flink verschillen. Soms wel 100 tot 150 euro. Zonde geld. En dat is nou net waar de meeste mensen niet op letten. Doe de check met minstens 3 leveranciers...en vergelijk alle kosten op t contact. Kijk niet alleen naar de prijs van gas en stroom...maar neem de rest ook goed onder de loep. ;)
Mutsje78 schreef:
21-12-2018 17:48
Ik heb van Eneco alleen de mail gehad over het nieuwe tarief per kwh maar daar zitten de belasting en duurzaamheidsopslagen nog niet bij want die weten ze pas per 1 januari 2019.

Ik betaal nu 60,-- pm voor electra, is meer dan nodig maar wil geen forse eindafrekening. En 94,46 voor de collectieve blokverwarming in 2019. Daar kan ik verder niets aan wijzigen. Alleen bidden dat we geen koude winter krijgen.

Collectieve CV kosten zijn echt altijd hoog. Als de ketel niet goed onderhouden wordt of op tijd vervangen dan kun je nog de CV zo laag mogelijk houden, de jaarafrekening blijft hoog.

Toen ik nog in mijn flat woonde had ik ook zo een hoge rekening. Betaalde € 70 per maand voorschot CV en moest elk jaar bij betalen tussen de € 200 en € 300. En ik stookte echt niet veel daar want ik wilde ook geen hoge eindafrekening.
Plus de stroomkosten (oa boiler) en gas (koken) bij Eneco elke maand € 60. Kwam ik uit op ruim € 150 per maand totale kosten energie.

Nu heb ik een eengezinswoning en verwarm woonkamer met open keuken, de gang en zolder en ben voor gas en stroom bij elkaar ca. € 80 per maand kwijt. Op de slaapkamers en in de douche zet ik alleen de CVs aan bij extreme kou anders wordt het temperatuurverschil te hoog in huis. Oud huisje dus wel wat kieren en gaten bij de deuren of sluiten niet helemaal goed. Maar stook daar alleen als het tegen het vriespunt aan zit. En dan hooguit een uurtje, alleen ff de kou eruit.
anoniem_377870 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 15:07
1.19% gewijzigd
123Lotje schreef:
22-12-2018 14:40
Dat klopt Renée....dat zijn vaak de "foefjes" waar de grote cashbacks mee terug verdient worden.
Je moet t contract goed nalezen. De vaste leveringskosten staan vaak ergens onderaan vermeld en kunnen per leverancier flink verschillen. Soms wel 100 tot 150 euro. Zonde geld. En dat is nou net waar de meeste mensen niet op letten. Doe de check met minstens 3 leveranciers...en vergelijk alle kosten op t contact. Kijk niet alleen naar de prijs van gas en stroom...maar neem de rest ook goed onder de loep. ;)

Inderdaad, mijn verbruik heb ik zelf in de hand maar de vaste kosten rijzen de pan uit .

Weet iemand welke energieleverancier lage vaste kosten vraagt?
Oh en over die collectieve CV kosten. Kijk voor de gein ook eens bij administratiekosten. Dat was bij mij € 150 per jaar. Ook zoiets schandaligs. Een complex bestond uit 50 appartementen. In totaal waren het 10 complexen. Big business dus
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
22-12-2018 12:25
Ook stadsverwarming gaat met zo'n 15% omhoog.

https://www.telegraaf.nl/financieel/294 ... 15-duurder

Dat blijkt uit een publicatie van Autoriteit Consument & Markt (ACM). De tarieven mogen van de toezichthouder komend jaar met maximaal €164 op jaarbasis omhoog. Dat komt door een stijging van de gastarieven en hogere belastingen. De kosten van huishoudens met een gasaansluiting gaan daardoor omhoog, en dan stijgen de prijzen van warmte ook. Die koppeling is namelijk in de Warmtewet vastgelegd.
Dank je, duidelijk zo. Ik vind het zo jammer dat ik een gasaansluiting heb voor koken. Dus ik heb elektra, gas voor koken en stadsverwarming. Dus drie x belasting. Ik woon in een huurwoning en mag het zelf niet aanpassen anders was ik overgegaan op elektrisch koken en had de gasaansluiting laten afsluiten.
Yavanna schreef:
22-12-2018 15:30
Dank je, duidelijk zo. Ik vind het zo jammer dat ik een gasaansluiting heb voor koken. Dus ik heb elektra, gas voor koken en stadsverwarming. Dus drie x belasting. Ik woon in een huurwoning en mag het zelf niet aanpassen anders was ik overgegaan op elektrisch koken en had de gasaansluiting laten afsluiten.

Ga electrisch koken. Je bent toch niet verplicht om op gas te koken. Dat bepaalt de verhuurder toch niet.
anoniem_377870 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 15:46
9.56% gewijzigd
https://www.gaslicht.com/nieuws/het-vas ... hilt-enorm

Wel een ouder artikel maar lees de reacties. Consumenten die een contract hadden afgesloten voor X jaar maar die toch hoge rekeningen kregen omdat de vaste kosten ineens duurder werden.

Je sluit dus zo een contract af met de zekerheid van de prijs van verbruik. En niet van de vaste kosten. Die mogen dus tussentijds gewoon gewijzigd worden.
En vandaar dat dus regelmatig de afrekeningen bij een andere maatschappij hoger blijken dan vooraf gedacht.
Renee_XX schreef:
22-12-2018 15:38
Ga electrisch koken. Je bent toch niet verplicht om op gas te koken. Dat bepaalt de verhuurder toch niet.

Dan moet je meterkast dat wel aankunnen (krachtstroom). En dat zijn nou net dingen die je in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.
RikM schreef:
22-12-2018 16:03
Dan moet je meterkast dat wel aankunnen (krachtstroom). En dat zijn nou net dingen die je in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.

Oh zo. Ik dacht dat extra beetje electra voor een kookplaat moet toch geen probleem zijn :-D . Zal wel heel dom zijn dat ik dat niet weet....

En als ze bestaande huizen in Nederland van het gas af willen. Hoe gaat dat dan? Komt er dan een andere meter voor in de plaats?
Hier in de regio zijn duizenden meters vervangen voor slimme meters. Zou daar al rekening mee gehouden zijn dat we van het gas af moeten?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-12-2018 12:11
Na de laatste 2 reacties gelezen te hebben is het me wel duidelijk dat ik eens flink de boel mag gaan nakijken en zo nodig in de telefoon moet gaan hangen!!
Bij mij kwam het echt als een schok binnen! "zo veel?!!!"
Ik woon in een 50 jaar oude, vrijstaande woning. Logisch dat dit extra energie kosten met zich mee brengt.
Maar nu loopt het voor mijn gevoel echt wel uit de klauwen.
Met name omdat ik steeds let op geen onnodig energie verbruik en dit niet lijkt te lonen.
Bijvoorbeeld niet onnodig lang douchen, het hele huis hoeft niet steeds boven de 19 graden te zijn, wasgoed droog ik buiten in de wind en niet in een droger.
Ik heb geen stroomvreters als een sauna of voliere..
En ik blijf maar meer en meer betalen?!
Misschien wordt eens tijd dat je woning voorziet van goede isolatie.

Als je zuinig leeft en zo omspringt betaal je ook niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
22-12-2018 16:23
Oh zo. Ik dacht dat extra beetje electra voor een kookplaat moet toch geen probleem zijn :-D . Zal wel heel dom zijn dat ik dat niet weet....

En als ze bestaande huizen in Nederland van het gas af willen. Hoe gaat dat dan? Komt er dan een andere meter voor in de plaats?
Hier in de regio zijn duizenden meters vervangen voor slimme meters. Zou daar al rekening mee gehouden zijn dat we van het gas af moeten?
Klein kookplaat kan tot 4 pits maar niet allemaal op vol vermogen.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
21-12-2018 21:33
Mijn laatste overstap naar leverancier was echt de goedkoopste na maanden vergelijken. Gebeurt wel vaker dat men lage kw of m3 afspreekt en bij grootverbruikers kan dat voordeliger zijn.

Welke was dat dan? Zit hier te kijken om Nuon de deur uit te doen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-12-2018 17:08
Welke was dat dan? Zit hier te kijken om Nuon de deur uit te doen.
Gaat hem niet worden :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Over de vergelijkingssites: wij stappen elk jaar over en ik heb het nog niet meegemaakt dat de 'verborgen' kosten niet werden meevergeleken. Ik vind het onnodige bangmakerij over de vergelijkingssites.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-12-2018 16:03
Dan moet je meterkast dat wel aankunnen (krachtstroom). En dat zijn nou net dingen die je in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.
Ja precies dit. Ik zal dan ook voor de oven een aanpassing nodig hebben, dus zo'n klein pitje kan niet. Wil het best zelf betalen, maar meterkast aanpassen mag dus allemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg gisteren de jaar afrekening.
De kosten van verbruik waren minder dan 1/3 van de totale kosten.
girasole3 schreef:
23-12-2018 15:51
Ik kreeg gisteren de jaar afrekening.
De kosten van verbruik waren minder dan 1/3 van de totale kosten.

Belachelijk toch. En dan moet die hele we-moeten-van-het-gas-af toestand nog komen. Drie keer raden wie dat mogen betalen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-12-2018 16:03
Dan moet je meterkast dat wel aankunnen (krachtstroom). En dat zijn nou net dingen die je in een huurwoning niet zomaar kunt aanpassen.

En daarbij, als je een reguliere CV hebt (op gas dus) zet dat koken ook niet veel zoden aan de dijk. Aan verwarmen gaat het meeste gas op.
Renee_XX schreef:
22-12-2018 14:35
Dat zet toch geen zoden aan de dijk. Die 0,2 % is toch niets. Als je € 500 per jaar teveel aan voorschot zou betalen bij de energiemaatschappij dan loop je dus € 1 mis.

Klopt de rente is extreem laag. Alleen als je leverancier failliet gaat (wat dit jaar is gebeurd met Energieflex en in 2010 (?) vielen er ook een paar om), kun je fluiten naar dat geld dat je teveel hebt betaald. Ik zat ook bij Energieflex en het geld dat wij 'verloren' hebben door het faillisement is gelukkig minimaal, met de misgelopen bonus nog geen 100 euro. Maar er waren ook mensen die inderdaad 70 euro of meer per maand extra betaalden en dan gaat het fors oplopen! Ik ben liever zelf de baas over mijn geld!

Bij ons stijgt het termijn met 1 à 2 euro. Wij betalen ongeveer 50 euro per maand. Super geïsoleerd huis, 2 personen die geen koukleumen zijn (19 graden), geen gas (warmtepomp + elektrisch koken). We betalen nu alleen vastrecht ivm de warmtepomp (collectief systeem), waardoor onze kosten totaal op 100 euro komen. Vanaf volgend jaar gaan wij van het collectieve systeem af en wordt het een koopje. Zonnepanelen worden steeds aantrekkelijker!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-12-2018 17:08
Welke was dat dan? Zit hier te kijken om Nuon de deur uit te doen.

Dat is echt persoonlijk. Heb je elektra én gas? Of alleen elektra? Heb je een dubbele of een enkele meter? Hoe is je verbruik en indien een dubbele meter, wat is de verdeling?

De leverancier die voor mij het gunstigst was (Greenchoice + korting vakbond + alleen elektra), was niet gunstig voor mijn moeder (ouder huis, gas en elektra, geen vakbond).

Ik stap elke jaar over en op het debacle met Energieflex na (viel bij ons gelukkig mee), gaat het altijd goed. Kosten aan het einde van het jaar komen overeen met het voorgespiegelde bedrag. We houden dit namelijk bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-12-2018 16:06
En daarbij, als je een reguliere CV hebt (op gas dus) zet dat koken ook niet veel zoden aan de dijk. Aan verwarmen gaat het meeste gas op.



Klopt de rente is extreem laag. Alleen als je leverancier failliet gaat (wat dit jaar is gebeurd met Energieflex en in 2010 (?) vielen er ook een paar om), kun je fluiten naar dat geld dat je teveel hebt betaald. Ik zat ook bij Energieflex en het geld dat wij 'verloren' hebben door het faillisement is gelukkig minimaal, met de misgelopen bonus nog geen 100 euro. Maar er waren ook mensen die inderdaad 70 euro of meer per maand extra betaalden en dan gaat het fors oplopen! Ik ben liever zelf de baas over mijn geld!


Bij ons stijgt het termijn met 1 à 2 euro. Wij betalen ongeveer 50 euro per maand. Super geïsoleerd huis, 2 personen die geen koukleumen zijn (19 graden), geen gas (warmtepomp + elektrisch koken). We betalen nu alleen vastrecht ivm de warmtepomp (collectief systeem), waardoor onze kosten totaal op 100 euro komen. Vanaf volgend jaar gaan wij van het collectieve systeem af en wordt het een koopje. Zonnepanelen worden steeds aantrekkelijker!


Die 500 euro was een voorbeeld omdat nu mooi uitkwam op 1 euro. Ik betaal zelf altijd een euro 20 - 25 meer per maand, max. Om te voorkomen dat ik een narekening krijg van Eneco en idd te voorkomen dat mochten zij failliet gaan het mij niet te veel geld kost aan betaalde voorschotten die ik niet meer terugzie.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-12-2018 15:56
Belachelijk toch. En dan moet die hele we-moeten-van-het-gas-af toestand nog komen. Drie keer raden wie dat mogen betalen.
Precies.
Je betaalt je scheel aan vaste kosten en belastingen, waarop je zelf 0,0 invloed hebt.
Alle reacties Link kopieren
Renee_XX schreef:
23-12-2018 16:14
Die 500 euro was een voorbeeld omdat nu mooi uitkwam op 1 euro. Ik betaal zelf altijd een euro 20 - 25 meer per maand, max. Om te voorkomen dat ik een narekening krijg van Eneco en idd te voorkomen dat mochten zij failliet gaan het mij niet te veel geld kost aan betaalde voorschotten die ik niet meer terugzie.

Oh, maar na alles wat ik gelezen heb mbt Energieflex zou dat echt een reëel bedrag zijn dat per jaar teveel betaald wordt. Of doordat men overgegaan is op zonnepanelen en het maandbedrag niet lager konden zetten, ging het vaak om nog wel meer.
Wij betalen sowieso een schijntje, veel mensen die ik ken wonen in een ouder + energieonzuiniger huis, dan is het maandtermijn sowieso hoger en als je het verkeerd inschat, kan de afrekening erg fors uitvallen.

Toch is het een raar psychologisch effect dat men liever maandelijks méér betaald om aan het einde van de rit geld terug te krijgen, dan dat men maandelijks minder betaald en aan het eind iets bij moet betalen. Per saldo ben je net zoveel geld kwijt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat vreemd, ik heb nog helemaal niets van Eneco vernomen.
Ik betaal al jaren 40 euro teveel zodat ik kan stoken naar behoefte zonder rekening te hoeven houden met eventuele bijbetaling. Ik vraag me toch af wat erbij komt voor het komende jaar.
Ik wacht het af tot en met de eerste week van januari en als ik dan nog niets weet, dan hang ik in de foon, want toch wel belangrijk om te weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag in januari de meterstand voor het electra doorgeven, dan zie ik gelijk ook of ik bij moet betalen en wat het nieuwe termijnbedrag word. Hou mijn hart nu al vast....
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
23-12-2018 15:28
Ja precies dit. Ik zal dan ook voor de oven een aanpassing nodig hebben, dus zo'n klein pitje kan niet. Wil het best zelf betalen, maar meterkast aanpassen mag dus allemaal niet.
..

Ik heb na mijn verhuizing door een erkend bedrijf een speciale contactdoos en apparte groep in mijn meterkast laten plaatsen voor mijn electrische fornuis, het gaat al 10 jaar goed en ik huur. Dus het zou moeten kunnen maar laat het niet door een beunhaas doen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven