Geld & Recht alle pijlers

Dit jaar netto minder vakantiegeld

02-03-2016 08:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat gisteren eens door de tabellen van de loonheffing 2016 te bladeren (rare hobby, ik weet het) en kwam daar opeens iets tegen waar ik nog niks over had gehoord. Misschien is het in sommige media al breed uitgemeten, maar aangezien het voor mij nieuw was, kan ik me voorstellen dat het dat voor sommige anderen ook is. Daarom maar even een waarschuwing....

Dit jaar wordt er per saldo meer loonheffing ingehouden op het vakantiegeld (en mocht je bonussen of een dertiende maand krijgen ook daarop), dus als je rekent op net zoveel vakantiegeld als vorig jaar....helaas pindakaas.

Maar hoeveel wordt er dan extra ingehouden?

Bij een modaal salaris moet je er rekening mee houden dat je netto tussen de 125 en 150 euro minder krijgt. Verdien je 2x modaal? Gefeliciteerd, dan merk je er waarschijnlijk niks van.

Dus de overheid jat extra veel van mijn vakantiegeld?

Nou nee. Zo voelt het wel, maar het ligt wat genuanceerder. Het is een wat technisch verhaal, maar ik zal het toch proberen. Je betaalt over je inkomen loonheffing. Bij een modaal salaris was dat vorig jaar 42%, dit jaar is dat verlaagd naar 40,2%. Als het goed is, heb je bij je salaris van januari gemerkt dat je netto opeens meer kreeg uitbetaald dan in december. Dat komt dus door die verlaagde loonheffing. De loonheffing is een progressief percentage (hoe meer je verdient, hoe hoger het percentage loonheffing), maar vervolgens wordt daar een bedrag aan loonheffingskorting van afgetrokken. Dat is letterlijk een korting op je belasting die elke werkende krijgt. Vroeger was dat een vast bedrag dat voor iedereen hetzelfde was (als je genoeg verdiende voor volledige arbeidskorting). Afgelopen jaar is die loonheffingskorting inkomensafhankelijk gemaakt. Hoe meer je verdient, hoe minder loonheffingskorting je krijgt. Bij de meeste mensen wordt die loonheffingskorting verrekend bij de maandelijkse salarisbetalingen. Daardoor is je nettosalaris meer dan de 59,8% van je brutosalaris die je anders zou verwachten. Elke maand wordt 1/12 deel van de loonheffingskorting verrekend. Maar dan vakantiegeld....dat valt onder de bijzondere beloningen en daar wordt geen loonheffingskorting op toegepast. Dat wordt immers al helemaal gebruikt voor je gewone salaris. Tot en met 2014 betekende dat gewoon dat er (wederom bij een modaal salaris) 42% loonheffing werd ingehouden en dat was dat. Nu betekent dat vakantiegeld dat je op een hoger jaarsalaris uitkomt dan alleen maar 12x je maandsalaris, waardoor je dus recht hebt op een beetje minder loonheffingskorting. Dat wordt verrekend door middel van het zogenaamde verrekeningspercentage loonheffing. Dat houdt in dat je over je vakantiegeld 40,2% belasting betaalt, maar daar bovenop komt een verrekeningspercentage van 8,82%. Per saldo wordt er dit jaar dus 49,02% ingehouden op je vakantiegeld. Twee jaar geleden was dat nog 42%, vorig jaar was het 44,35%. Ten opzichte van vorig jaar wordt er dus simpelweg ongeveer 4,5% meer ingehouden dan vorig jaar. En 7,02% meer dan twee jaar geleden. Dit jaar zal je vakantiegeld (nogmaals: bij een modaal salaris) dan ook een euro of 200 lager uitvallen dan twee jaar geleden. Voor veel mensen denk ik wel iets om rekening mee te houden.

Help, ik kan van mijn minimumloon echt geen 125 euro missen van mijn vakantiegeld en nu kan ik niet meer met m'n acht bloedjes van kinderen op vakantie!

Geen paniek. Omdat er hier sprake is van een maatregel waar de hogere inkomens door getroffen worden (hoe meer je verdient, hoe minder loonheffingskorting), zul je er met je minimumloon niets van merken. Ook als je net iets boven het minimum zit, is het effect vrijwel niet waarneembaar. Pas bij een jaarsalaris boven de ¤34.016 (vanaf ¤2.625 bruto per maand) gaat het echt pijn doen.

Het bovenstaande verhaal geldt trouwens alleen als je werkgever de loonheffingskorting bij jou toepast. Als dat niet het geval is, merk je niks......

Mocht hier trouwens al een topic over geweest zijn: excuses. Ik kon niks vinden.
anoniem_271947 wijzigde dit bericht op 02-03-2016 08:22
Reden: Rekenfoutje
% gewijzigd
Oh dear, how sad, never mind.
was mij al wel bekend inderdaad.

maar ben in de luxe positie dat ik vakantiegeld als 'extraatje' kan zien, en het niet hard nodig heb om de gaatjes te dichten. dus het geeft niet zo voor mij. bovendien ging ik er netto per maand idd op vooruit vanaf januari, dus dat heft elkaar meer dan op.
Was afgelopen jaar toch ook al zo?
quote:cupcakegirl schreef op 02 maart 2016 @ 08:17:

Was afgelopen jaar toch ook al zo?Staat volgens mij in m'n OP. Afgelopen jaar bedroeg het verrekeningspercentage 2,35% bij een loonheffingspercentage van 42%. In totaal dus 44,35%. Dit jaar is het verrekeningspercentage 8,82% bij een loonheffing van 40,2%, dus in totaal 49,02%. Dit jaar wordt er dus 4,67% (in m'n OP had ik verkeerd gerekend) meer ingehouden dan vorig jaar.
Overigens begrijp ik dat sommige mensen dit al wisten. M'n topic is er voor mensen die er nog niets van hadden gehoord....dan zijn die gewaarschuwd.
Nee, ik wist het niet. Nice. Tweede keer dat we 'gepakt' worden. Begin van het jaar kwam er bij ons ook maar 25 euro bij ipv 120 zoals bij sommige vriendinnen. En nu dus het vakantiegeld ook. Zoveel verdienen we niet we zitten voor mijn gevoel nét boven de grens.
Eigenlijk wordt de nettostijging op het normale salaris deels gefinancieerd uit een lager vakantiegeld. In december moet je eigenlijk al je nettoinkomsten bij elkaar optellen en vergelijken met vorig jaar. Dan weet je pas wat de impact van de belastingmaatregelen van dit jaar zijn.
Dit is inderdaad uitgebreid in de media geweest.
Ik had het nog niet gehoord.

Maar ach. Ik kreeg in januari een hele drie euro meer salaris dus ik zal de korting op mijn vakantiegeld waarschijnlijk wel overleven.

Toch bedankt voor de waarschuwing.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:clubmedfan schreef op 02 maart 2016 @ 08:47:

Nee, ik wist het niet. Nice. Tweede keer dat we 'gepakt' worden. Begin van het jaar kwam er bij ons ook maar 25 euro bij ipv 120 zoals bij sommige vriendinnen. En nu dus het vakantiegeld ook. Zoveel verdienen we niet we zitten voor mijn gevoel nét boven de grens.De grenzen zijn niet zo hard hoor, het loopt allemaal heel vloeiend. Gepakt word je niet. Juist met een lager salaris zijn de maatregelen in principe gunstig voor je. De mensen met hoge salarissen worden echt harder "gepakt".
quote:Dubbs schreef op 02 maart 2016 @ 08:51:

Dit is inderdaad uitgebreid in de media geweest.Het zal er dan wel aan liggen welke media je volgt. Voor mijn gevoel was er vorig jaar aanzienlijk meer aandacht voor.
Fijne uitleg!
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Inderdaad allang bekend, was al verteld dat je je niet rijk moest rekenen met een iets hoger netto salaris, omdat het vakantiegeld lager uitpakt.
Blijft aan de gang. Het word eens tijd dat ze gewoon van mensen z'n hardverdiende centen afblijven.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:wished- schreef op 02 maart 2016 @ 09:10:

Blijft aan de gang. Het word eens tijd dat ze gewoon van mensen z'n hardverdiende centen afblijven.Volgens mij had ik dat al behandeld, per saldo ga je er dit jaar op vooruit. Maar misschien ben je een libertariër, dan begrijp ik dat je belasting per definitie diefstal vindt.

Blijft aan de gang. Het word eens tijd dat ze gewoon van mensen z'n hardverdiende centen afblijven.

Je hebt gemist dat je maandelijks netto meer overhoudt?
quote:prik schreef op 02 maart 2016 @ 09:17:

[...]

Je hebt gemist dat je maandelijks netto meer overhoudt?Ik had expres al een dergelijke reactie in m'n OP verwerkt, maar misschien had ik daar ook een TL;DR versie van moeten maken........
Zelfs zonder de TL;DR-versie (en zelfs zonder dit topic of ooit maar een krant te lezen) had ze het kunnen merken aan haar loonstrook en/of bankrekening.

Blijft aan de gang. Het word eens tijd dat ze gewoon van mensen z'n hardverdiende centen afblijven.vind ik altijd zo'n vreemde reactie. waarvan moeten dan wegonderhoud, stoplichten, politie, onderwijs en zoveel meer betaald worden dacht je, als er geen belasting geheven zou worden?
quote:gemberpannekoek schreef op 02 maart 2016 @ 09:30:

[...]

vind ik altijd zo'n vreemde reactie. waarvan moeten dan wegonderhoud, stoplichten, politie, onderwijs en zoveel meer betaald worden dacht je, als er geen belasting geheven zou worden?

Nou ja, zoals ik al zei: een libertariër vindt belasting per definitie diefstal (een echte anarchokapitalist tenminste wel) en vindt dat al dat soort voorzieningen aan de vrije markt overgelaten moeten worden. Dat kun je vinden.

Gek genoeg zijn veel mensen die klagen over belastingen dezelfden die ook klagen als de overheid iets in hun ogen niet goed of voldoende geregeld heeft.....
Wel over gehoord en gemerkt, maar dank voor de heldere toelichting.

Alleen deze:

"Geen paniek. Omdat er hier sprake is van een maatregel waar de hogere inkomens door getroffen worden (hoe meer je verdient, hoe minder loonheffingskorting), zul je er met je minimumloon niets van merken. Ook als je net iets boven het minimum zit, is het effect vrijwel niet waarneembaar. Pas bij een jaarsalaris boven de ¤34.016 (vanaf ¤2.625 bruto per maand) gaat het echt pijn doen."

Dat klopt toch niet? Als het gaat om een verrekening van de loonheffingskorting, dan doet het toch juist de mensen die minder loonheffingskorting betalen, meer verdienen dus, minder pijn qua vakantiegeld omdat er minder te verrekenen is? Of maak ik een denkfout?
quote:patchouli_ schreef op 02 maart 2016 @ 09:40:

Dat klopt toch niet? Als het gaat om een verrekening van de loonheffingskorting, dan doet het toch juist de mensen die minder loonheffingskorting betalen, meer verdienen dus, minder pijn qua vakantiegeld omdat er minder te verrekenen is? Of maak ik een denkfout?Die loonheffingskorting is een korting op de heffing over het eerste deel van je salaris. Je betaalt dus geen loonheffingskorting, je krijgt het!
quote:patchouli_ schreef op 02 maart 2016 @ 09:40:

Wel over gehoord en gemerkt, maar dank voor de heldere toelichting.

Alleen deze:

"Geen paniek. Omdat er hier sprake is van een maatregel waar de hogere inkomens door getroffen worden (hoe meer je verdient, hoe minder loonheffingskorting), zul je er met je minimumloon niets van merken. Ook als je net iets boven het minimum zit, is het effect vrijwel niet waarneembaar. Pas bij een jaarsalaris boven de ¤34.016 (vanaf ¤2.625 bruto per maand) gaat het echt pijn doen."

Dat klopt toch niet? Als het gaat om een verrekening van de loonheffingskorting, dan doet het toch juist de mensen die minder loonheffingskorting betalen, meer verdienen dus, minder pijn qua vakantiegeld omdat er minder te verrekenen is? Of maak ik een denkfout?

Loonheffingskorting betaal je niet, die krijg je.

Je maakt op zich geen denkfout, vandaar dat 2x modaal er niks van merkt. Boven de 120.000 heb je zelfs helemaal geen loonheffingskorting en heb je dus niks te maken met het verrekeningspercentage.

Maar de loonheffingskorting verloopt getrapt. Bij bepaalde inkomens loopt het percentage afbouw opeens flink op, waardoor juist bij de middeninkomens de klap het hardst aankomt (althans, puur op het vakantiegeld en verdere bijzondere beloningen, verder gaan de middeninkomens er wel degelijk op vooruit).
Wist ik niet. Maar ruim twee keer modaal hier, dus geen probleem.

Lullig voor de lagere inkomens, die hebben het juist nodig.
Ik ben geen libertarier hoor. Ik snap best dat er belasting betaald moet worden en dat vind ik ook normaal, vind tegenwoordig wel veel wat je betaald. Is puur mijn mening, die doet er toch niet toe verder. Ik weet inderdaad dat ik maandelijks meer overhoud maar ik heb dan het idee dat ze dat met vermindering van vakantiegeld weer balanceren en dat vind ik dan jammer.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven