Geld & Recht alle pijlers

Doet Viva het nou ook?

15-09-2008 12:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Viva 38 las ik het verhaal van Nadine die door haar ex werd vermoord. Ik heb het verhaal met afschuw gelezen en voel zo ontzettend mee met haar familie en vrienden. Zo'n leuk meisje, zo vroeg al het leven ontnomen en op wat voor manier!!



Het enige waar ik mij aan stoorde was in het verhaal de omschrijving van haar ex, de dader.

"...Ze kent hem uit het danswereldje. Een kleine, donkere jongen: gespannen houding, gemillimeterd haar, diamanten oorbelletje....". Eerder in het verhaal werd ook gemeld dat Nadine op donkere types viel. Is dat bijzonder??



Ik begrijp niet wat de toegevoegde waarde is om zijn huidskleur te vermelden in het verhaal? Het meisje is door een gek vermoord, toevallig een ex-marinier met obsessieve neigingen. Betekent toch ook niet dat alle ex-mariniers die last hebben van een trauma gevaarlijk zijn? Of zijn alleen maar de de donkere ex-mariniers met een rugzak een stel idioten?



Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gedachtengang van de schrijfster was om zulke specifieke informatie te geven. Het is geen aanval of kritiek. Ik ben gewoon benieuwd waarom.
Alle reacties Link kopieren
Petit_Bisou,



Over dat hoofddoekje: ik begrijp het wel. Als iemand met paars haar en ringen door allerlei lichaamsdelen komt solliciteren, dan wordt diegene 9 van de 10 keer afgewezen. Ook op uiterlijk. Dat weet je gewoon vantevoren. Paars haar vind ik niet minder 'je cultuur uitdragen' dan een hoofddoek. Nederland is nu eenmaal seculier en ik vind het iemands goed recht om mensen die overdreven hun religie uitdragen te weigeren. Ik vind het sowieso voor mannen een belediging, zo'n hoofddoek. Alsof ze zonder zo'n ding op besprongen worden. Maar goed, da's mijn aversie jegens alle godsdiensten.



In een stukje in een tijdschrift wordt gewoon een verhaal verteld. Het zou heel erg saai worden als alle kenmerken voortaan worden weggelaten en er heel droog een verhaal neer wordt gepend. En, nogmaals, had jij een topic geopend als dat meisje viel op jongens met blonde krullen? Ik geloof daar namelijk geen snars van. Het is het aloude liedje dat discriminatie zich beperkt tot donkere mensen, terwijl een blanke vent net zo goed gediscrimineerd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Als we de persoongebonden informatie weglaten krijg je dus zoiets als:



"meisje vermoord door jongen"



("leuk meisje vermoord door donkere jongen" is veel te stigmatiserend namelijk)



Nog beter is:



"persoon vermoord door andere persoon"
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
"persoon is gestorven door toedoen van ander persoon" Vermoord is immers te stigmatiserend.



Dan krijg je heel interessante verhalen in de Viva hoor. Zwarte Piet wordt dan ook gewoon 'Piet', want dat zwarte vind ik ook maar stigmatiserend. Bruine vla wordt 'vla', want ja, dat bruine he...Haagse hopjes worden 'hopjes', want waarom kunnen hopjes ook niet gewoon uit Lutjebroek komen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is ieders punt wel duidelijk, om de sarcasme in dit Topic kan niemand heen en wordt er niet meer gekeken naar wat Petit_Bisou nou echt bedoeld.

Ook ik ben het gedeeltelijk met veel reacties eens dat niet alle stigamtisatie meteen een topic behoeft omdat hij niet altijd negatief is bedoeld. Ik geloof niet dat Viva op welke manier dan ook heeft bedoeld door de jongen donker te noemen welk beeld dan ook op te roepen. Viva moet dat kunnen zeggen zonder dat dat meteen een negatieve bijsmaak heeft. Die geeft de lezer er namelijk aan, niet de Viva. Het is iemands eigen vooroordeel als een uiterlijk kenmerk het beeld je beeld al dan niet positief of negatief doet beinvloeden.



Volgens mij kan het allemaal wel wat genuanceerder. De discussie zit hem er dus nog meer in (zoals in het voorbeeld van de sollicitant) dat die negatieve nasmaak er dus is waardoor mensen dus onbedoeld negatiever worden beoordeeld dan wanneer dit uiterlijkkenmerk dus kennelijk niet word benoemd. Ik vind dus juist dat we eerder zouden moeten plijten voor het meer benoemen van deze kenmerken, alleen dan niet alleen in de moordzaken en andere negatieve zaken, maar ook in positieve zaken! Maar dat doen we niet...



Waar ik me aan erger is dat een Turk ooit mijn verloren portomonee vond met 300 euro er in en deze met al het geld naar de politie heeft gebracht. Iedereen die ik het vertel (ik vertel er dan express bij dat het een Turk was) reageert verbaasd en geeft openlijk toe dat ze dan niet verwacht hadden.... en ja, omdat het een Turk was. Dát vind ik pas stigmatiseren!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Misschien is het slim dat als je reageert dat je dan niet alleen het eerste berichtje leest, maar ook de rest van de discussie...
Alle reacties Link kopieren
Petit_Bisou schreef op 15 september 2008 @ 15:03:

Ik weet dat de bovenstaande situaties anders zijn dan die in het verhaal in Viva, maar het gaat wel om dezelfde principes. En naar aanleiding van de 2 genoemde situaties ben ik gaan nadenken waarom vermelden van huidskleur, afkomst, etc. van een persoon? Waarom is zo’n soort van beeldvorming scheppen nou zo belangrijk?

En toen las ik het stukje in Viva en ik vraag mij nog steeds af is het echt nuttig om te weten dat het meisje op donkere jongens viel en dat de dader een donker persoon is? That's all.
TO, de dader van de moord op Nadine is geen donkere jongen in de zin van " van buitenlandse afkomst". Met donkere jongen bedoel de schrijfster dus waarschijnlijk slechts wat ze schrijft: hij is donker, niet blond. M.i. maak jij er een stigmtiserend verhaal van door jou beeldvorming op hetgeen geschreven staat in het artikel te vergelijken met de ervaringen die jij hebt, op je werk of andere plaatsen. Begrijpelijk maar niet op zijn plaatst als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ruzzini schreef op 15 september 2008 @ 16:28:



Waar ik me aan erger is dat een Turk ooit mijn verloren portomonee vond met 300 euro er in en deze met al het geld naar de politie heeft gebracht. Iedereen die ik het vertel (ik vertel er dan express bij dat het een Turk was) reageert verbaasd en geeft openlijk toe dat ze dan niet verwacht hadden.... en ja, omdat het een Turk was. Dát vind ik pas stigmatiseren!
je doet t zelf ook! waarom zou je er anders express bij vertellen dat het een Turk was?????? T was gewoon een ( ik neem aan) man die je portemonnee vond waar 300 euro in zat, en deze heeft ingeleverd bij de politie...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Suze2 schreef op 15 september 2008 @ 19:32:

[...]





TO, de dader van de moord op Nadine is geen donkere jongen in de zin van " van buitenlandse afkomst". Met donkere jongen bedoel de schrijfster dus waarschijnlijk slechts wat ze schrijft: hij is donker, niet blond. M.i. maak jij er een stigmtiserend verhaal van door jou beeldvorming op hetgeen geschreven staat in het artikel te vergelijken met de ervaringen die jij hebt, op je werk of andere plaatsen. Begrijpelijk maar niet op zijn plaatst als je het mij vraagt.
Humm volgens mij heb je mijn opmerkingen niet begrepen. Het gaat mij niet om de huidskleur. Ik kan het mij trouwens niet herinneren dat ik aan de haal ging over huidskleur. Het gaat mij gewoon om waarom uiterlijke kenmerken benoemen als het, naar mijn mening, voor de ernst van het verhaal geen toegevoegde waarde heeft? Waarom wordt bijvoorbeeld het diamanten oorbelletje genoemd in het verhaal? Het is een uiterlijk kenmerk, maar wat is het nut om dat juist te benoemen? Wat is de gedachte daar achter? Dat is het enige wat ik mij afvroeg en ik heb antwoord gekregen met heel veel omwegen en meningen. Blijkbaar doet het toe om daarmee een verhaal compleet te krijgen. Nou weet ik dat ook weer. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef op 15 september 2008 @ 21:20:

[...]





je doet t zelf ook! waarom zou je er anders express bij vertellen dat het een Turk was?????? T was gewoon een ( ik neem aan) man die je portemonnee vond waar 300 euro in zat, en deze heeft ingeleverd bij de politie...




Klopt! Express ook. Dat staat er ook. Ik deed het hier om mijn punt te maken en dat is dus gelukt. Het ging me er niet op dat IK op dat moment stigmatiseerde, want daar was ik me ten volle van bewust. Ik zelf heb geen negatieve gedachtes bij het feit dat het een Turkse jongen was (want dat was het echt zo vertelde ze me op het bureau) Het ging me om de reacties van mensen die er dan meteen een negatieve stempel op plakken. Dat zo'n opmerking dus uitmaakt. Gesprekken gingen dan ongeveer zo":

"Weetje , ik was laatst mijn portemonee verloren met 300 euro maar hij is helemaal naar het politiebureau gebracht"

"Jeetje wat goed zeg, zijn er toch nog eerlijke mensen op de wereld, wie heeft het terug gebracht?"

"Ja een Turkse jongen uit ... heeft m teruggevonden en terug gebracht"

"Jeetje, dan mag je helemaal wel van geluk spreken, dat zouden de meeste Turken niet doen volgens mij..."

Het moet altijd van de negatieve kant belicht worden. Hoe kunnen we in de beeldvorming nou veranderen en niet meteen een negatieve associatie krijgen bij het woord Turks als er niet ook positief gestigmatiseerd wordt? Er zal toch tegenwicht moeten zijn? En ik denk dat juist de media, zoals in deze topic de Viva daar een grote rol in speelt?! Ik irriteer me eraan dat die negatieve invulling er meteen aanzit, nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Precies, dat bedoel ik!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef op 15 september 2008 @ 21:20:

[...]





je doet t zelf ook! waarom zou je er anders express bij vertellen dat het een Turk was?????? T was gewoon een ( ik neem aan) man die je portemonnee vond waar 300 euro in zat, en deze heeft ingeleverd bij de politie...
Wat ik dus bedoel te zeggen (staat ook in mijn eerste post) dat ik dus ook best voor het benoemen ben van die uiterlijke kenmerken. Ik keur dat niet af. Maar dan wel ook in een vorm waarbij juist ook bijgedragen wordt aan een positieve beeldvorming en niet alleen negatieve. Ik irriteerde me dus ook niet aan het feit dat ik die turk, een turk noemde. Maar wel aan het feit dat dat meteen een negatieve reactie opriep. Dat zou namelijk helemaal niets uit hoeven maken.....
Alle reacties Link kopieren
lindy schreef op 15 september 2008 @ 23:05:

En het is ergeren aan, niet irriteren aan, aangezien je je hier als taal- en tekstpurist profileert.




Ik bedoel niet als tegenwicht in dit artikel, maar als tegenwicht in de algehele media! Natuurlijk was deze man niet ok. Maar daar heeft zijn zwart zijn niets mee te maken. Daar gaat deze discussie om.



De reacties naar jouw post bedoelde ik omdat er al een aantal keren gezegd is dat er helemaal niet aangestuurd werd op rascisme en jij de zoveelste post was die dat wel zei, terwijl er al meerdere keren uitgelegd stond dat het zo niet bedoeld was. Dat had je kunnen lezen als je het hele topic had gelezen en niet alleen de eerste post.



Het spijt me als mijn Nederlands niet ok is en jij het nodig vindt om daar wat van te zeggen als tegenaanval, het is namelijk allerminst mijn bedoeling om me te profileren als taal- en tekstpurist. Dat ben ik namelijk niet laat staan dat ik me zo wil profileren. Doordat mensen zo snel van oordeel zijn ontstaan juist stigmatisaties en kortzichtigheid..



Beetje jammer...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
De poststarter Petit_Bisou, zegt zelf letterlijk in meerdere posts dat ze niet op rascisme doelde. Dat is geen kwestie van beter destilleren, dat is een kwestie van lezen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik zei dat van dat lezen dus juist om de discussie te houden waar hij over ging, niet om een dergelijke discussie op gang te brengen zoals nu. Excuus als jij je afgeserveerd voelt. Kunnen we het nou weer gewoon hebben over waar dit topic over ging? De discussie is (vind ik) namelijk heel interessant.



Welke informatie is wel relevant en welke niet? Waarom wel of niet benoemen dat iemand zwart is? Welke reacties lokt men daar mee uit?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Lindy,

Ik wordt nu wel van een heleboel dingen beticht. Kunnen we deze persoonlijke aanvallen even staken? Nou ben ik weer mijn morele superiorieit aan het etaleren en heb ik een turk misbruikt. De dingen die ik vertel op dit topic verdraai je nu en je legt ze uit zoals ik ze absoluut niet bedoel. En dat alleen omdat ik schreef dat ik vond dat je niet goed las? Ik heb kennelijk een gevoelige snaar geraakt, dat spijt me dan. Maar pleez zeg.
Alle reacties Link kopieren
Dat verhaal over die portemonnee geeft mij ook een beetje een naar gevoel. Doet me denken aan onze oude fietsenmaker. Die had een werknemer: 'Een Marokkaan, maar góúdeerlijk hoor!' Werd ik altijd kotsmisselijk van.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
lindy schreef op 15 september 2008 @ 23:35:

Vind jij het niet héél kwalijk van jezelf; dat Turken-verhaal? Heb je de vinder van je portemonnee ook nog persoonlijk verteld dat jíj op je high horse totaal niet verbaasd was dat een Túrk zo eerlijk kan zijn, terwijl de rest van de wereld volgens jou steil achterover sloeg?
Ik heb hem verteld dat ik blij was dat hij hem terug heeft gevonden en heb hem zoals ik bij ieder ander zou doen hem vindersloon gegeven. Dat hij Turk was maakte voor mij niets uit en voor een aantal ook niet. Maar bij het gemiddelde gesprek gewoon wel. En ik ben echt niet heilig of moreel superieur omdat dat mij niets uitmaakt. Ik schrik er gewoon van voor hoeveel mensen dat dus een negatieve bijsmaak heeft. Jammer, want daardoor krijgen mensen dus kennelijk geen eerlijke kansen, zoals ook bij die sollicitant. Het doet me denken aan die reclame waarin Achmed, of hoe hij ook heet, zijn naam in Willem verander (of een andere Nederlandse naam) omdat hij anders bang is dat hij niet uitgekozen wordt. Ik vind het jammer dat we in een land leven waarin dat gebeurd en dat het er bij dat soort zaken toe doet of iemand achmed heet of willem... of iemand wit is of zwart.. dat zou niet moeten hoeven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven