Geld & Recht alle pijlers

Domme vraag loonstrook

18-04-2016 18:15 70 berichten
Hoi, beetje een domme vraag maar ik weet het antwoord echt niet en kan het online ook niet vinden. Als je de werkgever belt wordt er nogal snauwerig gedaan dus dan de vraag maar eventjes hier.

Wat betekend bas vakantiegeld? En wat betekend res vakantiegeld?

Betekend bas vakantiegeld het bedrag wat elke maand wordt gereserveerd als vakantiegeld? En betekend res vakantiegeld het vakantiegeld wat je al opgebouwd hebt en wat je uitbetaald krijgt in bruto of netto?
quote:fietsie schreef op 18 april 2016 @ 18:32:

[...]

Als er een bedrag staat ter grootte van meerdere maandsalarissen dan is dat het bedrag waarover het vakantiegeld wordt berekend.Nee het is idd het bruto maandsalaris wat er staat.
quote:Lovely1987 schreef op 18 april 2016 @ 18:33:

Ik weet niet eens wat cumulatieven zijn...en belasting is 42,nog wat % of 49,nog wat %. Het bas vakantiegeld en het res vakantiegeld is overal hetzelfde dus dat gaat nog spannend worden dan haha.87 is je geboortejaar?
Ja klopr, hoop dat dat niet een opmerking is om mij belachelijk te maken want ik kan echt niet rekenen. Heb al moeite genoeg om 8% van iets te berekenen.
Cumulatief is opgestapeld/bij elkaar opgeteld. De forumster Cumulus heeft daarom ook een stapelwolk als avatar.
Om 8% uit te rekenen heb je twee opties:

1. Bedrag gedeeld door 100 en dan keer 8

2. 0,08 x het bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Is dit serieus?

Basis en reservering. Als ze dat bij iedereen voluit schrijven is de inkt te snel op.
verba volant, scripta manent.
Oké ja sorry ik ben zo vreselijk slecht in rekenen!!

En nog even checken: 8% berekenen dan moet je toch het bedrag door 100 delen en dan x 8 x het aantal maanden dat je er gewerkt hebt ( en dan voor het gemak) de uitkomst door 2 delen en dan heb ik de uitkomst ongeveer?
Valt je man onder een CAO? Hierin staat welk percentage vakantiegeld je moet hanteren, anders staat het in de arbeidsovereenkomst. Meestal is t percentage tussen de 8 en 8,33%

Res staat voor reservering, dit kan op maand basis zijn maar ook cumulatief.

bas staat voor basis en is meestal het brutoloon waarover het vakantiegeld berekend wordt.
quote:Rubber_Ducky schreef op 18 april 2016 @ 18:41:

2. 0,008 x het bedrag.

Dank ie wel zo had ik het ook in mijn hoofd zitten idd.

En ja dit is serieus. Op een mbo 3 opleiding zat ik zelfs apart te rekenen op een niveau van groep 5/6 en dat meen ik serieus ja.
quote:marmar83 schreef op 18 april 2016 @ 18:44:

Valt je man onder een CAO? Hierin staat welk percentage vakantiegeld je moet hanteren, anders staat het in de arbeidsovereenkomst. Meestal is t percentage tussen de 8 en 8,33%

Res staat voor reservering, dit kan op maand basis zijn maar ook cumulatief.

bas staat voor basis en is meestal het brutoloon waarover het vakantiegeld berekend wordt.ja klopt, heb de bedragen van de loonstrook nu zelf uitgerekend en kom tot op de cent op precies hetzelfde res bedrag uit als erop staat dus dat heb ik dan wel goed gedaan, en nu weten we het ongeveer!
En zie nu ook dat er in december een deel uitbetaald is alleen is daar dan geen belasting over betaald? Want ook daar heb ik het bas vakantiegeld gedeeld door 100, x 8, x aantal maanden berekend en het bedrag wat toen is uitbetaald klopt precies met die uitkomst zonder dat ik het door 2 heb gedeeld voor de belasting. Nu snap ik er dus weer helemaal niets van...
quote:Rubber_Ducky schreef op 18 april 2016 @ 18:41:

2. 0,008 x het bedrag.0,08 Dus
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 18 april 2016 @ 18:52:

[...]

0,08 DusNatuurlijk! Typfout. Sorry allen.
quote:Lovely1987 schreef op 18 april 2016 @ 18:52:

En zie nu ook dat er in december een deel uitbetaald is alleen is daar dan geen belasting over betaald? Want ook daar heb ik het bas vakantiegeld gedeeld door 100, x 8, x aantal maanden berekend en het bedrag wat toen is uitbetaald klopt precies met die uitkomst zonder dat ik het door 2 heb gedeeld voor de belasting. Nu snap ik er dus weer helemaal niets van...Wat is de reden dat JIJ bent aangewezen als de persoon die de loonstrook van je man moet begrijpen? Oprechte vraag.
Omdat hij het aan mij vroeg omdat hij het nu wilt weten en zelf aan het werk is en net zo slecht in rekenen is als dat ik dat ben.
Ik snap er sowieso echt niets meer van, is december is er ook vakantiegeld uitbetaald waarvan het bedrag uitkomt met wat ik bereken alleen dan zonder belasting te betalen.
Hier wordt twee keer per jaar vakantiegeld uitbetaald. Nl 1 keer van jan tm mei en daarna van juni tm dec. We kunnen ook kiezen om alles in dec uit te laten betalen of zelfs elke maand. Misschien is dat bij jouw man ook zo.
Is december niet de 13e maand?
Er staat niet echt bij 13de maand. Er staat uitb vakantiegeld. Denk dat zij dan toch 2 keer oer jaar uitbetalen maar ook bij een 13de maand noet er toch belasting worden betaald?
quote:cupcakegirl schreef op 18 april 2016 @ 19:08:

Hier wordt twee keer per jaar vakantiegeld uitbetaald. Nl 1 keer van jan tm mei en daarna van juni tm dec. We kunnen ook kiezen om alles in dec uit te laten betalen of zelfs elke maand. Misschien is dat bij jouw man ook zo.dat zou dan idd precies de berekening zijn ja!
En als je kijkt bij loonheffing van december? Lijkt mij dat er een veel groter bedrag afgaat dan de maanden ervoor.
Bij loonheffing Tb staat een bedrag wat een paar euro afwijkt van het bedrag wat er de andere maanden opstaat. Dat verschil is niet eens 10 euro en hij is ook ietsjes meer gaan verdienen dus dat kan wel kloppen.
Bij loonheffing tbb staat wel een veel hoger bedrag wat weer overheen met het bedrag wat er de andere maanden niet vanaf is gegaan.
Maar als ik loonheffing tbb weer bereken dan klopt mijn berekening van het vakantiegeld wat ontvangen is dus niet omdat het weer veel minder is dan het bedrag wat is uitgekeerd terwijl er toch 49% vanaf is gegaan dan..
Laat je man een afspraak met zijn personeelszaken/loonadministratie maken en het hem eens haarfijn uitleggen. Daar zijn ze voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven