Geld & Recht alle pijlers

Doodstraf voor of tegen?

04-04-2021 21:12 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag lijkt me duidelijk.

Ja of nee?

Totaal aantal stemmen: 339

Voor (8%)
Voor in bepaalde gevallen (26%)
Tegen (65%)
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic: 100% tegen

Ik vind dat niemand het recht heeft om het leven van een ander te beëindigen. Een mens is geen wegwerpartikel.
Lach hard, duik diep, kom terug..
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:13
Met de doodstraf uitvoeren schiet je niet erg op in het kader van beëindigen van overbevolking, of je moet de grens wat lager leggen. Bij foutparkeren of de container 's avonds al aan de straat zetten.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
04-04-2021 21:45
Doen we jou er ook gelijk bij. :P
Deal!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
04-04-2021 22:39
Deal!
Aanmelden kan bij To of Tenebris.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
04-04-2021 22:12
Hebben de mensen die voor zijn wel in de gaten hoe veel fouten er in ons rechtssysteem worden gemaakt?
Precies dit. Doodstraf is onherroepelijk
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
04-04-2021 22:11
Waar zijn nu al die forummers die vinden dat er te veel mensen op deze aardkloot zijn?
Hier. Nog steeds tégen de doodstraf.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Tegen omdat ik het een naar idee vind om van de rechter een meervoudig moordenaar te maken want hij/zij zal degene zijn die het oordeel velt of iemand mag blijven leven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Tegen, totdat ik lees wat voor vreselijke dingen sommige mensen hebben gedaan en ontzettend boos wordt. Dan denk ik: laten we de doodstraf afschaffen, maar eerst deze meneer nog even onder de grond stoppen.

Ik woon in Texas.
Zo mooi in de VS, fanatiek tegen abortus, want pro-life, maar ondertussen zitten de death rows vol.
Alle reacties Link kopieren
Tegen. Het is onomkeerbaar en je dwingt als staat een burger tot het plegen van een misdrijf (de ‘beul’). Soort gelegitimeerde moord. Je zal maar Lucia de B zijn geweest :-?.

Ik ben niet tegen uit vredelievende principes. De Marc Dutroux’s op de wereld gun ik dat gewoon, decennialang wegrotten in een cel.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dwaler schreef:
04-04-2021 22:39
Aanmelden kan bij To of Tenebris.


Nou!
Alle reacties Link kopieren
De SGP is voor, wat ik nogal hypocriet vind. Ik ben tegen en vind het middeleeuws en barbaars. Te gek voor woorden dat het nog bestaat eigenlijk.
KamilleT schreef:
04-04-2021 23:25
De SGP is voor, wat ik nogal hypocriet vind. Ik ben tegen en vind het middeleeuws en barbaars. Te gek voor woorden dat het nog bestaat eigenlijk.


Van de SGP is het juist niet hypocriet, dat past in hun wereldbeeld zoals bij fundamentele moslims de sharia het ideaalbeeld is.
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 23:28
Van de SGP is het juist niet hypocriet, dat past in hun wereldbeeld zoals bij fundamentele moslims de sharia het ideaalbeeld is.
Als je naar de Bijbel kijkt, en dan dus het nieuwe testament, klopt de doodstraf niet.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 23:28
Van de SGP is het juist niet hypocriet, dat past in hun wereldbeeld zoals bij fundamentele moslims de sharia het ideaalbeeld is.
Staat er niet in de Bijbel dat je niet mag doden? Of is dat regel 1 en Oog om oog het voorbehoud? (Serieuze vraag, ik heb hem nooit helemaal gelezen).
KamilleT schreef:
04-04-2021 23:25
De SGP is voor, wat ik nogal hypocriet vind. Ik ben tegen en vind het middeleeuws en barbaars. Te gek voor woorden dat het nog bestaat eigenlijk.
Hypocriet?

Die mensen die de kruisiging van Jezus als een noodzakelijk kwaad zien?

De Bijbel staat vol moord en doodslag. Het mag alleen als God het wil uiteraard.
Ja leuk! Gaan we dan ook weer handen afhakken bij dieven? En misschien de rechtervoet eraf bij te snel rijden, dan kan je dat gaspedaal niet meer zo ver indrukken! :idee:
KamilleT schreef:
04-04-2021 23:30
Staat er niet in de Bijbel dat je niet mag doden? Of is dat regel 1 en Oog om oog het voorbehoud? (Serieuze vraag, ik heb hem nooit helemaal gelezen).


Er is een verschil tussen het Nieuwe Testament en het Oude Testament. De bijbel zegt dat je mag doden als vergelding en dat God dat heeft bepaald. In het Nieuwe Testament zegt Jezus " wie zonder zonde is werpe de eerste steen ". Het voorbehoud dat men in die kringen heeft is meer vanwege gerechtelijke dwalingen.

Voorbeeld van het antwoord van een dominee op de vraag van een gelovige

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... doodstraf/
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
04-04-2021 23:46
Ja leuk! Gaan we dan ook weer handen afhakken bij dieven? En misschien de rechtervoet eraf bij te snel rijden, dan kan je dat gaspedaal niet meer zo ver indrukken! :idee:
Ik zal maar niet zeggen wat ze dan met (mannelijke) pedo's moeten doen als je die lijn doortrekt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Marée schreef:
04-04-2021 23:46
Ja leuk! Gaan we dan ook weer handen afhakken bij dieven? En misschien de rechtervoet eraf bij te snel rijden, dan kan je dat gaspedaal niet meer zo ver indrukken! :idee:
Vierendelen was toch de traditie in Nederland?
Westerpaviljoen schreef:
04-04-2021 21:27
Wat ik me bedacht:

Als je iemand levenslang opsluit kost dat ook bakken met geld. Dan is de doodstraf een stuk goedkoper voor de maatschappij en ook een stuk duurzamer.
Eens.

De nabestaanden van slachtoffers hebben levenslang en krijgen telkens weer 'n mes in hun rug als de dader weer in hoger beroep gaat of erger nog: vrijkomt. Beter gelijk opruimen zodat de nabestaanden het hoofdstuk ook echt af kunnen sluiten.
redbulletje schreef:
05-04-2021 00:44
Eens.

De nabestaanden van slachtoffers hebben levenslang en krijgen telkens weer 'n mes in hun rug als de dader weer in hoger beroep gaat of erger nog: vrijkomt. Beter gelijk opruimen zodat de nabestaanden het hoofdstuk ook echt af kunnen sluiten.


De daders komen toch netjes in de gevangenis toch nu? Of wil je gelijk alle hoger beroep mogelijkheden afschaffen van een verdachte?
LīlyRose schreef:
04-04-2021 21:52
Google maar.

Rare manier van bronvermelding. Of geloof jij alles wat er op Google staat.

Ik ben tegen de doodstraf. En ook anti vrijwillige doodstraf. Juist dat je niet meer kunt bepalen wat er in je leven gebeurt lijkt mij de ergste straf ever.
Ik vind het altijd een lastige. Ben niet principieel tegen maar gezien alle haken en ogen die er bij de doodstraf komen kijken ook weer niet voor.
Ik heb wel altijd dat ik blij ben als ik lees dat ze een echte terrorist ( zoals Bin Laden bijvoorbeeld ) tijdens missies gewoon afknallen ipv gevangen nemen. Die Breivik hadden ze van mij ook gewoon mogen afschieten toen.

Ik vind het idee van Tenebris wel een goede, dat je zelf mag kiezen als je levenslang krijgt. Ik zou zelf ook liever dood gaan dan levenslang weg te rotten in een gevangenis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn economische argument is inmiddels weerlegd

Blijf het trouwens wel apart vinden dat 40 procent van de Nederlanders voor de doodstraf schijnt te zijn maar dat er nooit enige maatschappelijke discussie over is. En dat vind ik wel vreemd met die stemverhouding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven