Geld & Recht alle pijlers

Doodstraf voor of tegen?

04-04-2021 21:12 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag lijkt me duidelijk.

Ja of nee?

Totaal aantal stemmen: 339

Voor (8%)
Voor in bepaalde gevallen (26%)
Tegen (65%)
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 21:57
Een gevangene kost gewoon veel geld. 245/ dag gemiddeld. Er zijn ook uitschieters naar boven.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dag%20kost.
Die snapte ik al, maar de jeugdigen in de Jeugdzorg zijn meest slachtoffers van de thuissituatie, dus ...
VANTA schreef:
04-04-2021 21:59
Als ik wel eens zo'n artikel lees over verkrachtende seriemoordenaars die aan een touw worden gehangen, denk ik toch altijd weer 'goed zo'.

Ik ook. Gelukkig is ons rechtssysteem verfijnder dan zulke reacties.
Dwaler schreef:
04-04-2021 21:57
Snap ik. Maar een rechtsysteem waarbij de misdadiger kan kiezen voor doodstraf omdat hij dat makkelijker vindt zou absurd zijn. Je wordt immers veroordeeld tot een straf. Bovendien zou je iemand opzadelen met de last jou te moeten doden voor jouw gemak.

Je leven beëindigen is denk ik nooit een makkelijke keus en ik denk ook niet dat je kan spreken van makkelijker. Ik zie het als iets vergelijkbaar met de keus voor wat je wil eten. " Jij doet nooit meer mee aan onze samenleving en hoe wil je dat invullen? ". Ik denk ook dat er weel mensen zijn die die taak uit willen voeren, het betaalt waarschijnlijk goed en als je er mentaal tegen kan kun je het tot op hoge leeftijd doen. Gewoon anoniem.
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 22:03
Je leven beëindigen is denk ik nooit een makkelijke keus en ik denk ook niet dat je kan spreken van makkelijker. Ik zie het als iets vergelijkbaar met de keus voor wat je wil eten. " Jij doet nooit meer mee aan onze samenleving en hoe wil je dat invullen? ". Ik denk ook dat er weel mensen zijn die die taak uit willen voeren, het betaalt waarschijnlijk goed en als je er mentaal tegen kan kun je het tot op hoge leeftijd doen. Gewoon anoniem.
Je moet niet eens willen dat er mensen zijn die die taak uitvoeren. Wat denk je wat voor effecten dat heeft?
Als je dood wil doe je het maar zelf.
Mumper schreef:
04-04-2021 21:29
Waar slaat dat op, 'bepaalde gevallen'? Zijn er ook mensen die voor zijn in alle gevallen?
Ik ben vaak voor de doodstraf als ik bij Aldi ben.
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 22:03
Je leven beëindigen is denk ik nooit een makkelijke keus en ik denk ook niet dat je kan spreken van makkelijker. Ik zie het als iets vergelijkbaar met de keus voor wat je wil eten. " Jij doet nooit meer mee aan onze samenleving en hoe wil je dat invullen? ". Ik denk ook dat er weel mensen zijn die die taak uit willen voeren, het betaalt waarschijnlijk goed en als je er mentaal tegen kan kun je het tot op hoge leeftijd doen. Gewoon anoniem.
Tja, dan doe je dat zelf. Ik vind niet dat de staat mensen mag doden.
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:05
Ik ben vaak voor de doodstraf als ik bij Aldi ben.
:rofl:
LīlyRose schreef:
04-04-2021 22:05
Je moet niet eens willen dat er mensen zijn die die taak uitvoeren. Wat denk je wat voor effecten dat heeft?
Als je dood wil doe je het maar zelf.


Misschien mis ik iets, maar dan is het toch gewoon een straf waar je voor kan kiezen? Het enige effect dat ik kan bedenken is dat men de gevangenissen zo vreselijk maakt dat mensen daar eerder voor kiezen.
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:05
Ik ben vaak voor de doodstraf als ik bij Aldi ben.


:lol:
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
04-04-2021 21:54
Uh waarom dan precies? Is zijn dood erger dan de moord op mijn vader, die ook een onschuldig slachtoffer was? Hoe wil je zoiets nu aan de man brengen? Waarom is de ene crimineel rijp voor een dodelijke injectie en de andere rijp voor TBS, de cel of terugkomst in de maatschappij? Gaat het om wat je gedaan hebt of juist wie je iets hebt aangedaan? Gaat het om de media aandacht, hoe jong je slachtoffer was, welke huidskleur, man of vrouw, knap of lelijk, homo of hetero, putjesscheper of politicus, dik of dun of alles ertussenin.
Wie kan, mag en wil dergelijke factoren afwegen en verantwoordelijk zijn voor de dood van de verdachte voor je.

Erg erg tegen de doodstraf. U mag niet moorden daarom vermoorden wij u nooit die gedachtegang begrepen.
Jaren en jarenlange rechtszaken maken de zaak ook niet goedkoper dus dat gevangenissen duur zijn vind ik niet opwegen tegen al de (morele) nadelen.
Nee je leest me verkeerd denk ik. Het zijn voorbeelden van zaken waarbij geen enkele twijfel is of de dader het wel of niet gedaan heeft. Het gaat niet om wel of geen publieke figuur en alle andere zaken die je noemt. Ik bedoelde bij zaken met écht onomstotelijk bewijs, en noemde deze namen om dat te illustreren.
Daarna zei ik ook dat het stuk van de uitvoering ervan me ook vraagtekens geeft.
IBIopviva schreef:
04-04-2021 21:54
Uh waarom dan precies? Is zijn dood erger dan de moord op mijn vader, die ook een onschuldig slachtoffer was?
...
Jee, heftig.
Helemaal met dit en de rest van je post eens.
Waar zijn nu al die forummers die vinden dat er te veel mensen op deze aardkloot zijn?
Dwaler schreef:
04-04-2021 22:06
Tja, dan doe je dat zelf. Ik vind niet dat de staat mensen mag doden.


Een als de staat aan mensen die levenslang hebben gekregen een middel verstrekt om het zelf te doen?
Alle reacties Link kopieren
Hebben de mensen die voor zijn wel in de gaten hoe veel fouten er in ons rechtssysteem worden gemaakt?
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 22:08
Misschien mis ik iets, maar dan is het toch gewoon een straf waar je voor kan kiezen? Het enige effect dat ik kan bedenken is dat men de gevangenissen zo vreselijk maakt dat mensen daar eerder voor kiezen.
Ik bedoel: wat denk je wat voor effect het heeft om mensen te moeten vermoorden.
VANTA schreef:
04-04-2021 22:11
Waar zijn nu al die forummers die vinden dat er te veel mensen op deze aardkloot zijn?
Met de doodstraf uitvoeren schiet je niet erg op in het kader van beëindigen van overbevolking, of je moet de grens wat lager leggen. Bij foutparkeren of de container 's avonds al aan de straat zetten.
VANTA schreef:
04-04-2021 22:11
Waar zijn nu al die forummers die vinden dat er te veel mensen op deze aardkloot zijn?
Gooi dan een bom op Azië en Afrika.
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:13
Met de doodstraf uitvoeren schiet je niet erg op in het kader van beëindigen van overbevolking, of je moet de grens wat lager leggen. Bij foutparkeren of de container 's avonds al aan de straat zetten.
:proud:
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 22:11
Een als de staat aan mensen die levenslang hebben gekregen een middel verstrekt om het zelf te doen?
Zoek zelf een middel.
Alle reacties Link kopieren
Tegen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:13
Met de doodstraf uitvoeren schiet je niet erg op in het kader van beëindigen van overbevolking, of je moet de grens wat lager leggen. Bij foutparkeren of de container 's avonds al aan de straat zetten.
Ja precies, of als je de avondklok overtreedt
In_Tenebris schreef:
04-04-2021 22:11
Een als de staat aan mensen die levenslang hebben gekregen een middel verstrekt om het zelf te doen?
Nee.
Tijgerprintje2 schreef:
04-04-2021 22:15
Ja precies, of als je de avondklok overtreedt
Standrechtelijke executies op straat. Dat zal ze leren.

Maar goed, on topic: wat mij betreft heeft een staat nooit het recht een doodstraf uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Volstrekt tegen. Moreel/ethisch in alle opzichten verwerpelijk en het onherroepelijke karakter ervan laat geen ruimte voor herziening of terugdraaiing. Het wraakelement van straffen is sowieso bedenkelijk en ineffectief. De doodstraf is de overtreffende trap van wraak.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
04-04-2021 22:13
Met de doodstraf uitvoeren schiet je niet erg op in het kader van beëindigen van overbevolking, of je moet de grens wat lager leggen. Bij foutparkeren of de container 's avonds al aan de straat zetten.
Nou, het was gezellig hier op aarde :A: .
Lach hard, duik diep, kom terug..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven