Geld & Recht alle pijlers

Druivenstruik van buurman snoeien zonder toestemming?

21-08-2011 13:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Graag jullie (juridisch) advies!

Eerst even de achtergrond. De balustrade van ons balkon (één hoog) is over de hele breedte begroeid met een druif, waarvan sommige met echt dikke takken van een paar centimeter. Het zijn ranken van de druivenstruik van de onderbuurman. Dit is de afgelopen 15 jaar zo gegroeid; toen wij er 8 jaar geleden kwamen wonen was het al zo. Wij vonden het prima: mooi groen en beschut, en lekker druiven plukken op ons eigen balkon. Buurman komt ieder jaar snoeien.

Maar nu is de struik ziek (een of andere schimmel). Aan het begin van de seizoen zijn de bladeren nog mooi groen, maar al snel wordt alles bruin en grijs, en druiven zijn er al helemaal niet meer te bekennen. Het komt doordat de druif te weinig zonlicht krijgt, en dat komt weer doordat er hoge nieuwbouw is gekomen. Dus het zal ook niet beter worden. Met buurman hebben we afgesproken dat we het dit seizoen nog zouden aanzien, en als het dit jaar weer niks zou zijn, zou hij de boel weghalen.

Nu is het dus inderdaad weer niks. Het ziet er echt niet uit. En ons huis gaat binnenkort in de verkoop (niet hierom hoor ). Dus moet het balkon netjes en opgeruimd zijn. Maar... (en nu komt het eigenlijke probleem): buurman is tot half oktober op reis, en niet bereikbaar. Ik wil dolgraag de druivenranken langs onze balustrade helemaal wegzagen. Maar kunnen we dat wel maken zonder buurman op de hoogte te stellen? Deels natuurlijk ook omdat ik de goede verstandhouding niet wil verstoren. Maar ik ben ook benieuwd hoe het juridisch zit.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

karenina
Oei, goeie vraag! Ik weet niet hoe dit juridisch zit, maar je hebt de afspraak met buurman al gemaakt dat de struik weggaat als het dit jaar niet beter zou zijn. Je weet dus hoe hij hier hier in staat. Als je dit niet zou weten zou ik het een ander verhaal vinden.

Ik denk dat ik die takken lekker weg zou halen, en als je buurman terug is van zijn reis de situatie uitleggen. Want ik snap dat je je balkon netjes wil hebben als je huis in de verkoop gaat. En dat snapt je buurman hopelijk ook wel.
Gewoon snoeien, het is op jullie 'grondgebied'. Weg met die rommel.
Je hebt het hem al verteld, dat je het een seizoen aanziet. Bij slechte druiven/takken ed zou je gaan snoeien.

Dus volgens mij mag je nu gaan snoeien tot aan de onderrand van je balkon. Je knipt niet tot op de grond maar alleen de delen die op jouw balkon zitten.

Bovendien is het volgens mij ook zo dat je voor goede druiventakken elk jaar tot op de stam moet snoeien.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om die buurman ff te contacten?

Er past vast wel iemand op zijn huis/haalt zijn post op die hem kan bereiken.

Daarbij heeft (bijna) iedereen facebook, hyves, een e-mailadres toch?

Ik zou het wel even overleggen, ondanks dat je volgens mij in je recht staat, als je al die takken weghaalt.
je mag hem totaan jullie eigendom weghalen. Dus niet uitgraven bij de buurman, maar wel jullie balkon stuikvrij maken.
Hoe lang gaat die man dan op vakantie? Ik zou voor de verstandhouding het niet zonder overleg doen. Verder, had je het niet kunnen vragen voordat hij op vakantie ging?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou toch overleggen. De buurman is altijd netjes geweest, jullie hebben er voordeel van gehad; ik zou het lullig vinden om dit nu zo maar even te doen en dan ineens op 'juridisch' te gooien. Hij lijkt me heel redelijk, dus waarschijnlijk gaat hij toch wel akkoord.
Ja, dat vind ik ook hoor, dat het lullig is om te doen zonder overleg. Het is een aardige man, en ondanks dat we gaan verhuizen wil ik natuurlijk geen ruzie.

@Mylene_Valerie. Buurman is begin juni al weggegaan, en toen hadden wij de knoop nog niet doorgehakt m.b.t. verhuizen (lees: ik had mijn man nog niet overgehaald ) en zag de druif er nog prima uit. Door het prachtige voorjaar natuurlijk. Daarna werd het weer slecht, en kwijnde de druif snel weg. Begin juni was de hele kwestie dus nog niet aan de orde, niet wat betreft verhuizing, en niet wat betreft toestand van de druif. Al hebben we het dus wel al eerder ter sprake gebracht.

Ik ga idd maar eens proberen om toch met buurman in contact te komen. Hij is op pelgrimstocht, dus het zal lastig worden, maar toch maar eens achterhalen wie de post en de planten eigenlijk doet.

Het zou trouwens inderdaad alleen gaan om de takken tot aan de rand van ons balkon, meer niet.
Ja dat mag juridisch gezien. Wat niet mag is de plant in zijn totaliteit verwijderen, dus met stronk en wortels en al, maar de uitgegroeiende delen op jouw terrein snoeien of verwijderen mag dus wel.

Overigens is het dan niet de bedoeling dat je een boom/struik/plant hiermee dood maakt, maar in jullie geval is hij al sterven na dood en hadden jullie hier al afspraken over lopen.

Voor het fatsoen zou ik overigens wel alles in overleg doen.
Weg ermee.

A. je huis gaat in de verkoop

B.Buurman is zijn afspraak van snoeien niet nagekomen.

C. het is jullie balkon.

Succes.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Kun je hem niet bellen?
This is not kosher!
Nee, niet op juridisch gooien, dat is niet netjes. Plak even een briefje op zijn deur of degene die daar komt even contact op wil nemen met jullie. Grote kans dat je hem dan toch wel bereikt op de een of andere manier.
Nou lieve mensen, het is gelukt hoor om buurman te bereiken. Manlief a.k.a. spuit elf kwam opeens aanzetten met een oud mailtje met tel.nr. van degene die voor het huis zorgt Dus ik heb haar gebeld, en zij buurman weer, en hij heeft groen licht gegeven.

Hartstikke bedankt allemaal voor de adviezen! Ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan, want wettelijk in je recht staan is inderdaad wat anders dan het morele gelijk en het fatsoen aan je kant hebben. En met de huizenmarkt van tegenwoordig kunnen we zomaar nog een tijdje buren zijn...

Hoera, nu lekker snoeien! :-)
karenina wijzigde dit bericht op 21-08-2011 21:20
Reden: Fijnslijperij :-)
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven