Dubbele achternaam kinderen?
maandag 23 augustus 2010 om 17:49
Hoi allemaal,
Wij gaan volgend jaar trouwen en vragen ons het volgende af:
Wij zijn van plan om dezelfde achternamen te nemen. Bijvoorbeeld Jansen-Pietersen.
Als wij kinderen krijgen, kunnen die dan ook de dubbele naam krijgen of moeten wij dan alsnog kiezen voor Jansen of Pietersen? Wie weet dit? ik heb me gek gezocht maar kan er niks over vinden.
Wij gaan volgend jaar trouwen en vragen ons het volgende af:
Wij zijn van plan om dezelfde achternamen te nemen. Bijvoorbeeld Jansen-Pietersen.
Als wij kinderen krijgen, kunnen die dan ook de dubbele naam krijgen of moeten wij dan alsnog kiezen voor Jansen of Pietersen? Wie weet dit? ik heb me gek gezocht maar kan er niks over vinden.
maandag 23 augustus 2010 om 18:13
quote:pantalaimon schreef op 23 augustus 2010 @ 18:10:
Omen, uiteindelijk is dat ook een patriarchaal systeem, want alleen de naam van de vader gaat door naar de kinderen. Kinderen dragen dus de achternaam van de opa's en de oma's worden "vergeten".
Nee, de naam van moeder en vader gaat door naar de kinderen.
Het is in die zin lullig, dat het niet meer verwijst naar de moeders van al die kinderen. En dus naar de oma's. Maar de vaders en opa's komen ruimschoots aan bod.
Omen, uiteindelijk is dat ook een patriarchaal systeem, want alleen de naam van de vader gaat door naar de kinderen. Kinderen dragen dus de achternaam van de opa's en de oma's worden "vergeten".
Het is in die zin lullig, dat het niet meer verwijst naar de moeders van al die kinderen. En dus naar de oma's. Maar de vaders en opa's komen ruimschoots aan bod.
maandag 23 augustus 2010 om 18:14
quote:Omen schreef op 23 augustus 2010 @ 18:13:
[...]
Het is in die zin lullig, dat het niet meer verwijst naar de moeders van al die kinderen. En dus naar de oma's. Maar de vaders en opa's komen ruimschoots aan bod.Ja ik bedoelde met "kinderen" de kinderen van de kinderen. Niet helemaal duidelijk.
[...]
Het is in die zin lullig, dat het niet meer verwijst naar de moeders van al die kinderen. En dus naar de oma's. Maar de vaders en opa's komen ruimschoots aan bod.Ja ik bedoelde met "kinderen" de kinderen van de kinderen. Niet helemaal duidelijk.
maandag 23 augustus 2010 om 18:23
quote:Omen schreef op 23 augustus 2010 @ 18:11:
[...]
Je hebt wel gevoel voor drama
In de praktijk kunnen zij ook gewoon alleen hun eerste achternaam gebruiken en de tweede alleen in officiële documenten. En je maakt mij niet wijs dat je die nu zo veelvuldig moet ondertekenen dat je ervan in de rsi schiet.Een beetje drama inderdaad, geeft direct aan hoe ik er over denk. Op een werkdag pen heel erg vaak mijn naam en nog vaker mijn handtekening neer. Als ik dat van te voren wist had ik in ieder geval een eenvoudigere handtekening verzonnen!
[...]
Je hebt wel gevoel voor drama
In de praktijk kunnen zij ook gewoon alleen hun eerste achternaam gebruiken en de tweede alleen in officiële documenten. En je maakt mij niet wijs dat je die nu zo veelvuldig moet ondertekenen dat je ervan in de rsi schiet.Een beetje drama inderdaad, geeft direct aan hoe ik er over denk. Op een werkdag pen heel erg vaak mijn naam en nog vaker mijn handtekening neer. Als ik dat van te voren wist had ik in ieder geval een eenvoudigere handtekening verzonnen!
maandag 23 augustus 2010 om 18:27
Haha dit is precies ons probleem geweest nu zo'n 2 jaar geleden. Wij zijn alleen niet getrouwd. Als je getrouwd ben dan krijgt het kind automatisch de naam van de vader en moet je aangeven als je het anders wilt. Ben je niet getrouwd dan krijgt het kind automatisch de naam van de moeder en moet je aangeven als je het anders wilt. Ook de dubbele achternaam hebben we uitgezocht en dat mocht dus inderdaad niet. Ook wij kwamen er niet uit en hebben toen 'muntje gegooid' -> jongen = vriends achternaam, meisje = mijn achternaam.
maandag 23 augustus 2010 om 18:29
Ik vind het belachelijk dat het altijd maar de achternaam van de vader moet zijn.
Jullie kunnen het ook naar geslacht kind doen. Wordt het eerste kind een jongetje dan krijgt hij de achternaam van de moeder. Wordt het eerste kind een meisje dan krijgt zij de achternaam van de vader. Vind ik veel eerlijker dan standaard de naam van de vader.
Zwaait alvast naar Falcon
Jullie kunnen het ook naar geslacht kind doen. Wordt het eerste kind een jongetje dan krijgt hij de achternaam van de moeder. Wordt het eerste kind een meisje dan krijgt zij de achternaam van de vader. Vind ik veel eerlijker dan standaard de naam van de vader.
Zwaait alvast naar Falcon
Het Viva forum is papaja.
maandag 23 augustus 2010 om 18:48
Overigens is het gebruik van je naam van je partner een recht maar blijf je altijd je meisjesnaam houden. Op mijn id kaart staat bv aan de voorkant gewoon mijn meisjesnaam en pas achterop in hele kleine lettertjes e/v....achternaam man. Officiele documenten worden altijd met je meisjesnaam opgemaakt.
maandag 23 augustus 2010 om 19:03
quote:pantalaimon schreef op 23 augustus 2010 @ 18:50:
Niet meisjesnaam! Gewoon eigennaam!
Meisjesnaam is echt een gruwelijk achterhaald begrip van voor welke feministische golf dan ook.
Je bent niet een "meisje" als je niet getrouwd bent.
Dat mag zo wel wezen, maar maak dat alle overheids instanties maar wijs.
Die vragen er toch echt alle dagen naar.
Meisjesnaam is echt een gruwelijk achterhaald begrip van voor welke feministische golf dan ook.
Je bent niet een "meisje" als je niet getrouwd bent.
Dat mag zo wel wezen, maar maak dat alle overheids instanties maar wijs.
Die vragen er toch echt alle dagen naar.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
maandag 23 augustus 2010 om 19:09
quote:pantalaimon schreef op 23 augustus 2010 @ 19:05:
Belachelijk dat de overheid de term meisjesnaam gebruikt. Zou niet moeten gebeuren.Ik zeg er tegenwoordig wat van als ze me naar mijn "meisjesnaam" vragen, ik heb het dan nadrukkelijk over "mijn eigen naam". Gaan totaal niet met de tijd mee, overheid en andere instellingen. Homo's kunnen nu ook al jaren trouwen, gebruiken ook vaak elkaars achternaam. Een vriendin van mij is getrouwd, haar man gebruikt haar achternaam.
Belachelijk dat de overheid de term meisjesnaam gebruikt. Zou niet moeten gebeuren.Ik zeg er tegenwoordig wat van als ze me naar mijn "meisjesnaam" vragen, ik heb het dan nadrukkelijk over "mijn eigen naam". Gaan totaal niet met de tijd mee, overheid en andere instellingen. Homo's kunnen nu ook al jaren trouwen, gebruiken ook vaak elkaars achternaam. Een vriendin van mij is getrouwd, haar man gebruikt haar achternaam.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
maandag 23 augustus 2010 om 19:11
Wij hebben een compromis gesloten. We wilden allebei welelkaars achternaam maar ook onze eigen achternaam. Maar welke naam komt dan vooraan? Ik heb toen voorgesteld dat als eventuele toekomstige kinderen de naam van mijn man zouden krijgen, mijn naam bij ons beide dan vooraan mocht. Ik heette bv. Pietersen en mijn man heette Jansen. Nu heten we allebei Pietersen-Jansen en ons zoontje gaat straks Jansen heten. Als mijn man zijn naam eerst had gewild dan zou ons zoontje dus Pietersen zijn gaan heten.
We gebruiken beide namen achter elkaar en dan vooral bij het aannemen van de telefoon. Op het werk gebruiken we beide alleen onze eigen achternaam. Je eigen naam blijft altijd je eigen naam. Het gaat alleen om "gebruiksrecht" van de achternaam van de ander. Je kan het trouwens altijd nog aan laten passen.
We gebruiken beide namen achter elkaar en dan vooral bij het aannemen van de telefoon. Op het werk gebruiken we beide alleen onze eigen achternaam. Je eigen naam blijft altijd je eigen naam. Het gaat alleen om "gebruiksrecht" van de achternaam van de ander. Je kan het trouwens altijd nog aan laten passen.
maandag 23 augustus 2010 om 19:26
quote:pantalaimon schreef op 23 augustus 2010 @ 18:50:
Je bent niet een "meisje" als je niet getrouwd bent.You go girl!
Je bent niet een "meisje" als je niet getrouwd bent.You go girl!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 23 augustus 2010 om 19:34
maandag 23 augustus 2010 om 20:02
Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn en totaal niet geëmancipeerd Als ik getrouwd ben zal ik zeker de naam van mijn man gebruiken, tenzij hij Fikkie, Teil of een andere stomme achternaam heeft.
Mijn kind draagt als ik getrouwd ben of samenwoon met de vader van mijn kind zijn achternaam, tis bij mij geeneens het overwegen waard om dat niet te doen.
Grappig om te lezen dat sommige vrouwen daar dus kennelijk heel anders over denken!
Mijn kind draagt als ik getrouwd ben of samenwoon met de vader van mijn kind zijn achternaam, tis bij mij geeneens het overwegen waard om dat niet te doen.
Grappig om te lezen dat sommige vrouwen daar dus kennelijk heel anders over denken!
maandag 23 augustus 2010 om 20:16
quote:_barbie_ schreef op 23 augustus 2010 @ 20:02:
Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn en totaal niet geëmancipeerd Als ik getrouwd ben zal ik zeker de naam van mijn man gebruiken, tenzij hij Fikkie, Teil of een andere stomme achternaam heeft.
Grappig om te lezen dat sommige vrouwen daar dus kennelijk heel anders over denken!Wel raar dat je het alleen doet als de naam je aanstaat en anders niet.
Grappig om te lezen dat sommige vrouwen daar dus kennelijk heel anders over denken!Wel raar dat je het alleen doet als de naam je aanstaat en anders niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!