Geld & Recht alle pijlers

Dubbele achternaam kinderen?

23-08-2010 17:49 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij gaan volgend jaar trouwen en vragen ons het volgende af:

Wij zijn van plan om dezelfde achternamen te nemen. Bijvoorbeeld Jansen-Pietersen.

Als wij kinderen krijgen, kunnen die dan ook de dubbele naam krijgen of moeten wij dan alsnog kiezen voor Jansen of Pietersen? Wie weet dit? ik heb me gek gezocht maar kan er niks over vinden.
Ik ken wel mensen die bevallen zijn in het buitenland(niet daarom trouwens) waar je wel dubbele achternamen mag hebben. Omdat men in Nederland graag wil dat alle kids dezelfde achternaam hebben (mits van zelfde ouders) krijgen ze dan allemaal een dubbele achternaam. Overigens snap k niet waarom de Nederlandse wet zo moeilijk doet over dubbele achternamen, waarom zouden beide ouders niet hun naam mogen doorgeven aan het kind?
Laylala, je kunt helemaal niet officieel een andere naam aannemen, het enige wat je bij je ondertrouw opgeeft bij de gemeente is hoe je wilt dat overheidsinstanties je aanschrijven. Je blijft altijd je eigen naam houden. Verder mag je de namen in willekeurige volgorde gebruiken waar en wanneer je dat wilt. Dus op je werk je eigen naam en in familieverband kun je dan 'es wat anders doen.. maar dat mag je ook weer veranderen als het toch niet lekker voelt.
quote:borderwalk schreef op maandag 23 augustus 2010 18:05 Los van google, het lijkt ook niet logisch dat kinderen een dubbele achternaam krijgen. Binnen twee generaties wordt dat een chaos. Stel dan krijg je dus een kind: Keesje Jansen Pietersen. Die komt dan Linda de Vries Bakker tegen en ze gaan trouwen, dan zouden zij dus weer elkaars de achternamen kunnen gebruiken dan krijg je dus Linda de Vries Bakker Jansen Pietersen, die krijgt een zoon Kees de Vries Bakker Jansen Pietersen jr en misschien wil die dan weer zijn naam samenvoegen met een de Rooij Petersen Christiaansen de Vries. Kinderen: Pieter en Erica de Vries de Vries Bakker Jansen Pietersen de Rooij Petersen Christiaansen.GEWELDIG!!!!
Vrienden van ons hebben net anders gedaan.. Hij heeft de naam aangenomen van zijn vrouw.. Kinderen krijgen dus automatisch haar achternaam
Niks automatisch, je kunt bij de aangifte van het eerste kind kiezen welke achternaam je je kinderen wilt geven. En dat heeft dus helemaal niets te maken met welke naam/namen de ouders gebruiken.
Als je getrouwd bent krijgen kinderen nog altijd automatisch de naam van de vader, ook als die de naam van de vrouw gebruikt! En bij samenwonen krijgen kinderen automatisch de naam van de moeder (bij gereg. partnerschap weet ik eigenlijk niet). Je moet er dus wat voor doen als je het anders wilt!

Ik ben getrouwd maar kinderen hebben mijn naam, daar moest en we een formulier voor invullen (daar snapten ze op het gemeentehuis niet veel van, haha, ze dachten dat wij niet wisten hoe het zat).
Ooit, toen ik jong was, getrouwd en ik vond het zooooo cool om zijn achternaam aan te nemen. Sterker nog, ik verheugde me al jaren, gedurende onze hele verkeringstijd, op die naamswijziging.

Dus die ook acuut overal gaan gebruiken.

Ik herinner me nog de eerste keer dat ik de telefoon opnam met m'n nieuwe naam :-D

Ook op het werk en in mijn emailadres.

Dat waren 8 mooie jaren :-)

Totdat ik na de scheiding mijn eigen naam weer ging gebruiken.

En dat ik ging scheiden werd dus voor ieder zakelijk contact dat ik had duidelijk....

Behalve voor die ene (niet zo heel directe collega) die me naar aanleiding van mijn mail met mailadreswijziging feliciteerde met mijn huwelijk...

Beetje pijnlijk voor beide partijen...

Dus, mocht ik ooit nog opnieuw trouwen, voor mij geen naamswisseling meer!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:Falcon schreef op 29 maart 2013 @ 22:34:

Als je getrouwd bent krijgen kinderen nog altijd automatisch de naam van de vader, ook als die de naam van de vrouw gebruikt! En bij samenwonen krijgen kinderen automatisch de naam van de moeder (bij gereg. partnerschap weet ik eigenlijk niet). Je moet er dus wat voor doen als je het anders wilt!

Ik ben getrouwd maar kinderen hebben mijn naam, daar moest en we een formulier voor invullen (daar snapten ze op het gemeentehuis niet veel van, haha, ze dachten dat wij niet wisten hoe het zat).

In beginsel mag iedereen bij het eerste kind kiezen, of je nu getrouwd, geregistreerd of ongehuwd bent.

Maak je geen keuze, dan krijgen kinderen van geregistreerde en ongehuwde partners automatisch de achternaam van moeder; bij gehuwde partners krijgen de kinderen de naam van vader.

Ik had dat gezicht van die ambtenaar wel willen zien. Haha.
quote:Hamer schreef op 28 maart 2013 @ 16:43:

Laylala,

Gebruik dan gewoon je eigen naam, vooral op het werk. Buiten het werk kun je dan de naam van je vriend achter jouw eigen naam plakken - zoals Aliana - of voor de jouwe.

Ik heb een keer gelezen, ik geloof in de Intermediair, dat vrouwen die hun eigen (meisjes)naam houden meer verdienen dan vrouwen die de naam van hun man overnemen al dan niet in combinatie met de eigen (meisjes)naam.

Even geGoogled en o.a. deze link gevonden: Elsevier Salaristotaal - Meer loon en carrièrekansen met meisjesnaam
Ik heb een dubbele achternaam en het geeft alleen maar gedoe. Instanties vinden het moeilijk te snappen dat er geen streepje tussen hoort, of ze plaatsen me verkeerd in een alfabetisch geordende lijst. Instanties blijven me steeds vragen welke van de twee namen nou mijn meisjesnaam is. Allebei dus! "Nee, ik bedoel, welke naam had je bij je geboorte?" Grrr.... En als ik straks getrouwd ben houd ik uiteraard mijn eigen naam, het is namelijk niet mogelijk een andere naam te hebben, je kunt wel een andere of een combinatie voeren. Maar stel ik zou dus die combinatie voeren dan wordt het helemaal absurd. Dan heet ik straks Annelaure Jansen Pietersen Klaasen. En dan zijn mijn tussennamen er nog uit gelaten. Veel mensen zeggen dat ze het heel chique vinden staan, vooral omdat het onbekende maar goed bekkende namen zijn. Maar eigenlijk is het alleen maar gedoe. Ik kan me niet voorstellen dat iemand z'n kinderen dit bewust aan wil doen.

Mijn eventuele kinderen mogen ook een dubbele achternaam hebben maar dat leed zal ik ze besparen.
quote:annelaure schreef op 30 maart 2013 @ 15:42:

Ik heb een dubbele achternaam en het geeft alleen maar gedoe. Instanties vinden het moeilijk te snappen dat er geen streepje tussen hoort, of ze plaatsen me verkeerd in een alfabetisch geordende lijst. Instanties blijven me steeds vragen welke van de twee namen nou mijn meisjesnaam is. Allebei dus! "Nee, ik bedoel, welke naam had je bij je geboorte?" Grrr.... En als ik straks getrouwd ben houd ik uiteraard mijn eigen naam, het is namelijk niet mogelijk een andere naam te hebben, je kunt wel een andere of een combinatie voeren. Maar stel ik zou dus die combinatie voeren dan wordt het helemaal absurd. Dan heet ik straks Annelaure Jansen Pietersen Klaasen. En dan zijn mijn tussennamen er nog uit gelaten. Veel mensen zeggen dat ze het heel chique vinden staan, vooral omdat het onbekende maar goed bekkende namen zijn. Maar eigenlijk is het alleen maar gedoe. Ik kan me niet voorstellen dat iemand z'n kinderen dit bewust aan wil doen.

Mijn eventuele kinderen mogen ook een dubbele achternaam hebben maar dat leed zal ik ze besparen.

Straks balen je kinderen dat zij eigenlijk toch veel liever een dubbele achternaam zouden willen hebben gehad.

Zou jammer zijn. Ik vind een dubbele achternaam mooi tenzij je Rost Van Tonningen o.i.d. heet.
quote:Sophiepapa schreef op 30 maart 2013 @ 00:45:

[...]

Ik heb een keer gelezen, ik geloof in de Intermediair, dat vrouwen die hun eigen (meisjes)naam houden meer verdienen dan vrouwen die de naam van hun man overnemen al dan niet in combinatie met de eigen (meisjes)naam.

Even geGoogled en o.a. deze link gevonden: Elsevier Salaristotaal - Meer loon en carrièrekansen met meisjesnaamJa dat verbaast me niet.
quote:pantalaimon schreef op 23 augustus 2010 @ 18:04:

Maar je kinderen een dubbele achternaam geven is toch het probleem opschuiven. Want hoe moeten zij hun kinderen gaan noemen? Een vierdubbele achternaam gebruiken?

Gewoon zoals ze dat doen in Spanje en een aantal andere landen. Daarmee wordt het probleem toch juist kleiner? In landen waar dit zo geregeld is, valt inderdaad pas bij het kleinkind een achternaam weg. (Want een kleinkind krijgt dus twee van de vier achternamen van grootouders.) Dat lijkt me logischer dan de onpraktische gang van zaken in Nederland waarbij je moet kiezen. Tenslotte is het in weinig gevallen logisch om een kind wel naar de een te noemen en niet naar de ander.

Een gezin is een groepje familieleden dat samenleeft, samen geregistreerd staat, rekeningen voor de kinderen betaalt etc. Het is handig om daarin allemaal dezelfde dubbele achternaam te hebben. Een keuze maken tussen beide achternamen slaat vaak nergens op: als je samen een kind opvoedt, zou het logisch zijn dat je allebei je naam aan het kind kunt geven.
quote:melissa-x schreef op 01 april 2013 @ 21:15:

[...]

Gewoon zoals ze dat doen in Spanje en een aantal andere landen. Daarmee wordt het probleem toch juist kleiner? In landen waar dit zo geregeld is, valt inderdaad pas bij het kleinkind een achternaam weg. (Want een kleinkind krijgt dus twee van de vier achternamen van grootouders.) Dat lijkt me logischer dan de onpraktische gang van zaken in Nederland waarbij je moet kiezen. Tenslotte is het in weinig gevallen logisch om een kind wel naar de een te noemen en niet naar de ander.

Een gezin is een groepje familieleden dat samenleeft, samen geregistreerd staat, rekeningen voor de kinderen betaalt etc. Het is handig om daarin allemaal dezelfde dubbele achternaam te hebben. Een keuze maken tussen beide achternamen slaat vaak nergens op: als je samen een kind opvoedt, zou het logisch zijn dat je allebei je naam aan het kind kunt geven.Maar dan blijft de vraag: welke naam blijft en welke moet vervallen?
Nu in het parool https://petities.nl/petit ... atures/8427228?locale=nl. Even tekenen als je graag een dubbele achternaam wil.
Mosterd
hamer wijzigde dit bericht op 30-05-2016 13:58
Reden: Mosterd
% gewijzigd
quote:sanieke88 schreef op 30 mei 2016 @ 13:39:

Nu in het parool https://petities.nl/petit ... atures/8427228?locale=nl. Even tekenen als je graag een dubbele achternaam wil.Je reageert op een topic van 6 jaar oud om dit te komen melden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven