Geld & Recht alle pijlers

DUO - en toen was daar de deurwaarder

29-08-2011 16:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschuwing: een lang verhaal met frustraties over de DUO die haar administratie niet op orde heeft van iemand die het even niet meer weet.

(DUO is wat eerst de IB-Groep was)

Vanaf januari 2011 zou ik 200¤ per maand terug moeten betalen aan de DUO

In november/december zagen de prognoses voor mijn bedrijf er goed uit en zag ik geen noodzaak in het aanvragen van verlaging van het maandbedrag. Hier zou ik wel recht op hebben, maar ik wil graag mijn studie afbetalen indien mogelijk.

In januari vervielen onverwacht wat opdrachten en besloot ik verlaging van het maandbedrag aan te vragen.

Er wordt aangegeven dat de schuld betaald moet worden tot de aanvraag is toegekend. Februari heb ik nog gewoon betaald.

In de maanden die volgden, kreeg ik acceptgiro's, herinneringen. In verschillende telefoontjes met de DUO werd mij verteld dat het nog verwerkt zou worden, ivm drukte. Gezien mijn inkomsten in het toetsingsjaar zou ik me niet druk hoeven maken. Vanaf februari geen verplichtingen aldus de telefoonmevrouwen.

En toen stond daar vandaag een deurwaarder. Voor maart/april plus wat extra kosten. Euhhh..

Voor meer info ben ik naar het servicekantoor gegaan. Daar werd mij verteld dat ze nooit iets ontvangen hebben. De kopien van de door mij verstuurde documenten bleken niks waard. De telefoontjes worden kennelijk niet geregistreerd en er staat een bedrag van 800 euro open.

Ze kunnen het niet met terugwerkende kracht verlagen. -zeggen ze-

Door fallissementen in de sector heb ik aardig wat financiële tegenslagen gehad. Hield het hoofd net boven water en was al aan het solliciteren. Met de buffer die ik had, was ik al 2 tot 3 maanden verwijderd van de bijstand.

Met dit erbij, ben ik even het eind zoek.

Maar de hamvraag is: mag de DUO mijn kopie van het verstuurde document zomaar van tafel schuiven?

Verder heb ik mijn telefoontjes gedocumenteerd.

Heb ik daar wat aan?

Kan ik met mijn documentatie het verlagen van het maandbedrag per eind januari af laten dwingen?

Zo ja, waar?
Mijn ervaring; betaal; je wint het niet van de IB-groep, hoeveel gelijk je ook hebt.
Had je de documenten aangetekend verstuurt en heb je het verzendbewijs nog? Zo nee, dan denk ik niet dat je heel veel kunt met de kopie.

Verder kan ik je niet helpen.
Vervelend dat de situatie zo uit de hand gelopen is.

Je zegt dat je nu kopieën van de verstuurde documenten hebt overlegd. Is aan deze kopieën ook te zien dat je ze toen hebt verstuurd? Bijvoorbeeld omdat je dat aangetekend hebt gedaan?

In principe zijn de regels bij de DUO zo dat afbetalingen die je gemist hebt terwijl je ze wel had moeten doen niet veranderd kunnen worden. Je zult deze uiteindelijk moeten betalen.
Die documenten zeggen inderdaad niks. Je kunt ze ook gisteren gemaakt hebben bij wijze van spreken.

Als je bewijs van verzending hebt, ben ik bang dat je niet veel anders staat te doen dan betalen.

En misschien een (uitzend)baantje erbij gaan doen tot het werk in je eigen sector weer aantrekt?!
Nope, niet aangetekend verstuurd. Wel kopien gemaakt van de verstuurde documenten. Maar dat is kennelijk niet genoeg.

De gesprekken heb ik wel in een document staan, begeleid met specificaties van mijn telefoonrekening.

Ik heb trouwens een betaalregeling aangevraagd voor beide bedragen (geeft voor nu even rust in de tent). Kom dan uit op 100¤ per maand. De helft van het oorspronkelijke bedrag. Grr.

Had niet verwacht dat ik in zo'n situatie terecht zou komen. Voel me nu zo bleu dat ik de woorden van de telefoonmiepen heb geloofd.

Voel me echt een naïef schaap.

Ben nu ook zo bang om dadelijk in de bijstand te belanden en dat alles van kwaad tot erger gaat.
Nou, kom op dan, schop onder de kont!

De brief die je hebt verstuurd kopieer je, je maakt een begeleidend schrijven dat je deze op (datum) al verzonden hebt, dat DUO deze blijkbaar niet ontvangen heeft, en dat je via deze wijze nogmaals verzoekt om verlaging van het maandbedrag.

Daarnaast verzoek je om een betalingsregeling voor de 800 euro die nu nog open staan. Doe een redelijk voorstel, en geef aan dat je zo spoedig mogelijk tegenbericht verwacht, om de kosten van incasso niet onnodig te laten oplopen.

Aangetekend én per reguliere post verzenden.

Als je het zelf allemaal goed bijgehouden hebt, kun je ook nog vermelden wanneer je met DUO gebeld hebt, en met wie je gesproken hebt. Dan kunnen zij het allemaal wel niet registreren, maar kun jij in elk geval aangeven dat je het 'op 'n rijtje hebt'. En zij, blijkbaar al jaren niet...
anoniem_129155 wijzigde dit bericht op 29-08-2011 17:14
Reden: aanvulling
% gewijzigd
(uitzend)baantje? Graag!

Waar ik tijdenlang met mijn cv prima aan de bak kon, lijkt alles nu dood te lopen. Stages, die kan ik doen voor een vergoeding nog lager dan de bijstand.

Ik solliciteer op relevante en irrelevante vacatures. Ben te hoog/laag opgeleid, heb te weinig ervaring of een van de 2000(!!) reacties.

Nu was ik tot vandaag met name op zoek naar part-time vacatures om zo toch mijn zaak voort te kunnen zetten. Maar die hoop moet ik misschien maar opgeven.

En dat terwijl het een jaar geleden zo goed leek te gaan. Net of ik de onderste steen van domino ben. Stom!

(sorry voor de klaagzang, over een paar uur ben ik weer 100% vol doorzettingsvermogen)
Wat voor soort werk zoek je dan?

En in welke regio? Misschien weten we hier nog iets voor je?
De bijstand heeft toch helemaal niks met je problemen bij de DUO te maken? Ik snap dat het heel naar is om opeens met een rekening van 800 euro geconfronteerd te worden, maar ook dat komt wel weer goed. Zoals Jaimee al zei, regel een betaalregeling en vraag vanaf nu je verlaging van het maandbedrag aan.

Ik neem trouwens aan dat je inmiddels druk opzoek bent naar werk en alles aanneemt wat maar enigzins niet verschrikkelijk is?
Heb je ook al op call-center/thuiszorgbanen gereageerd? Daar komt zo ongeveer iedereen aan de bak namelijk.
quote:Nelletje schreef op 29 augustus 2011 @ 17:22:

Ik neem trouwens aan dat je inmiddels druk opzoek bent naar werk en alles aanneemt wat maar enigzins niet verschrikkelijk is?Dat dus.
Maar op het formulier waarop je verlaging van je maandbedrag aanvraagt staat toch dat je daar als ondernemer geen recht op hebt?

Daarnaast geven ze altijd aan dat je moet betalen tot de verlaging is toegekend, dan betalen zij misschien met terugwerkende kracht terug.

Ik zou er dus niet op rekenen dat je ergens komt met DUO.
Heb trouwens al een tweede verzoek ingediend, direct gedaan.

Verder NOG een keer verzoek voor verlaging prestatiebeurs indienen wegens ziekte tijdens studie. (was in orde volgens telefoonmevrouw)

Daar was namelijk ook 0 over bekend en het bedrag was nog altijd niet aangepast.

Die decaan ziet me aankomen na 4 jaar geleden afgestudeerd te zijn....

En nergens kun je hierover aan de bel trekken.
Waarover wil je dan precies aan de bel trekken? De regels die de DUO stelt zijn duidelijk. Duidelijker kan haast niet.
Wat bedoel je trouwen met het verzoek voor verlaging prestatiebeurs omdat je ziek was tijdens je studie?
Zit nu heel even in mijn "aaargh, ik wordt gek" modus.

Betaalregeling: check (bij duo EN deurwaarder)

Reageren op vacatures meer dan 28u: check

Aanpassen basisverhaal in motivatie CV: check

Voor morgenochtend staat nu een rondje uitzendbureaus waar ik mijn zoekcriteria uit ga breiden.

En daarnaast mijn netwerk nog meer op de hoogte brengen van mijn afscheid van het ondernemersschap en de zoektocht naar een baan.
Ja hoor ik heb exact hetzelfde probleem ;-( alleen raakte ik mijn baan kwijt
De regels zijn duidelijk. Maar de administratie hebben ze niet op orde en de medewerkers aan de telefoon verkondigen onwaarheden.

Ik heb na het indienen van mijn verzoek verschillende malen contact gezocht ter controle. En er was telkens geen probleem en ik was ongeduldig volgens de telefoniste -na enkele weken en enkele maanden-.

Nu mag ik opdraaien voor die consequenties. Dat vind ik niet kunnen en daarom wil ik aan de bel trekken/een klacht indienen.
Zolang jij niet kunt bewijzen dat je de stukken hebt ingediend heb je geen poot om op te staan. Daarom altijd aangetekend versturen.

Ik snap dat het frustrerend is als dit soort dingen niet goed gaan, maar jezelf daar zo over opwinden terwijl je er niks tegen kunt doen is nutteloze verspilling van energie die je broodnodig ergens anders nodig hebt.
Ik heb vorig jaar ook een deurwaarder aan de deur gehad van DUO. Grotendeels mijn eigen schuld, omdat ik door allerlei omstandigheden mijn administratie toen niet goed op orde had. Maar ik deel zeker de mening dat DUO haar administratie ook niet op een rijtje heeft! (in mijn geval hebben ze maanden met elkaar verwisseld zonder dit te vertellen, waardoor het voor mij helemaal niet meer te overzien was wat wel/niet betaald was)

Ik heb overigens gewoon maar betaald, om de incassokosten in elk geval niet verder op te laten lopen...
Ik ben het helemaal met je eens primer! Ik heb namelijk ook tussentijds regelmatig aan de telefoon gehangen of het nu allemaal klopte (omdat ik er zelf even niet meer uit kwam). "Ja hoor, je bent helemaal bij" aldus de telefoonmiep. Totdat er een deurwaarder op de stoep staat.. Ik snap dus heel goed dat je hier boos over bent!
Je hebt helemaal gelijk. Dit is gewoon een erg dure les.

Heb nu op het servicekantoor goed erop gelet dat ik alle juiste ontvangstbewijzen heb gekregen en deze ook direct ingescand voor mijn digitale archief.

Het was even de druppel die de emmer deed overlopen. Even de frustratie uiten is dan fijn. Bovendien denk ik dat het even te veel was om tot iets productiefs te komen.

Maar nu zijn de tranen gedroogd, het hoofd is geheven en we gaan ervoor.
Goed zo Primer

Ik ben nog wel benieuwd naar wat je nou precies bedoelde met die opmerking over de verlaging van je prestatiebeurs wegens ziekte. Zou je dat nog willen toelichten? Ben zelf namelijk ook een jaar ziek geweest, maar heb in plaats van een verlaging juist een jaar extra prestatiebeurs ontvangen.
Oh, staat er verlaging, dat moet verlenging zijn.

Dat extra jaar prestatiebeurs is nog altijd niet van mijn totale studieschuld afgetrokken. Toch een behoorlijk bedrag. En de rente op dat bedrag loopt met de tijd ook alleen maar op..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven