Geld & Recht alle pijlers

Duo oude leenstelsel

07-03-2017 20:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek het antwoord op een vraag die ik niet direct online kan vinden.

Ik val onder het oude leenstelsel. Ik ben in 2008-2009 begonnen aan een HBO studie, die ik na 6 maanden gestopt ben. Drie jaar later mijn MBO diploma gehaald en toen toch weer besloten HBO te gaan doen. Tijdens de tweede keer HBO heb ik geen gebruik gemaakt van stufi of het reisproduct omdat ik dacht het op en ander moment beter te kunnen gebruiken. Ik verdiende genoeg om mijn leven toen te bekostigen en wist ook niet of ik het zou gaan halen. (Had geen zin in een onnodige schuld)

Dit betekent dus: Ik heb 6 maanden HBO stufi en 3 jaar MBO stufi. Volgens internet mag je 10 jaar over je opleiding doen voor je het terug moet betalen en moet je binnen 10 jaar ook je HBO halen. Omdat ik tussendoor mijn MBO ben gaan doen, vraag ik me af of in dit geval 2008-2009 telt, of 2012-2013 als startdatum telt?

Het zit namelijk zo: Nu kom ik wat meer in de knoop met geld en denk ik erover om mijn stufi weer aan te ontvangen. Betekent dat, dat als ik dat doe, ik voor 2018 mijn HBO diploma moet halen? En anders alles terug moet betalen?

Ik mag hopen dat ik mijn diploma haal volgend jaar, maar dat weet ik niet 200% zeker.
Home sweet home
Duo even bellen, dan weet je het zeker
Wat zei Duo erover toen je belde?
Zover ik weet moet je binnen 10 jaar na startdatum je diploma halen. Als dat 1 januari 2008 was, dan moet je voor 1 januari 2018 je diploma binnen hebben.

Je kunt het voor de zekerheid beter navragen bij duo zelf.
You're a diamond dear, they can't break you
Bel ze even.

Volgens mij is het je startdatum. Dus in jouw geval 2008.
Volgens mij telt inderdaad je allereerste startdatum. Ook als je bijv maar één jaar gestudeerd zou hebben, dan acht jaar zou zijn gaan werken en dan een andere studie gaat doen die je netjes afrondt maar dan wel over de tien jaar zit na de eerste datum van inschrijving aan het hoger onderwijs.
2008 is je startdatum.
van de DUO-site :

Diplomatermijn

Je hebt 10 jaar de tijd om een diploma te halen, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering voor hbo of universiteit. Anders moet je je studentenreisproduct en eventuele aanvullende beurs terugbetalen.

Stop je tijdelijk met je opleiding of ga je een andere studie doen? Dan blijft de startdatum van die 10 jaar gelden. De teller begint dus niet opnieuw te lopen.

Hoelang studiefinanciering hbo?

Je krijgt voor een hbo-studie 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 maart 2017 @ 20:47:

Wat zei Duo erover toen je belde?

Hmm en wat zei Novembervakantie toen je haar vroeg waarom ze niet gebeld had?

Ohhhhh kijk, het zit zo. Ik ben niet in Nederland en ik weet niet of jij eens geprobeerd hebt DUO te bellen, het duurt l a n g. Ik had geen zin om daar tijd en geld aan te besteden. En ik ben ook gezegend met zeer weinig geduld, dus geen optie om een week te wachten tot ik kon gaan bellen.

@Plurque

Ahhhhh bedankt! Ik zoek dus met mijn neus, want dit kon ik niet vinden. Sorry! En bedankt. (En: KUT! Dit wordt hard werken)
Home sweet home
quote:Novembervakantie schreef op 07 maart 2017 @ 21:22:

[...]

Hmm en wat zei Novembervakantie toen je haar vroeg waarom ze niet gebeld had?

Ohhhhh kijk, het zit zo. Ik ben niet in Nederland en ik weet niet of jij eens geprobeerd hebt DUO te bellen, het duurt l a n g. Ik had geen zin om daar tijd en geld aan te besteden. En ik ben ook gezegend met zeer weinig geduld, dus geen optie om een week te wachten tot ik kon gaan bellen.

@Plurque

Ahhhhh bedankt! Ik zoek dus met mijn neus, want dit kon ik niet vinden. Sorry! En bedankt. (En: KUT! Dit wordt hard werken)Jeetje. Nou succes ermee dan.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 maart 2017 @ 21:23:

[...]

Jeetje. Nou succes ermee dan.

Thanks! Lief!

Ik ben een week weg voor mijn werk - door dit werk zo langzaam met opleiding - en zit me tijdens een gesprek aan tafel ineens af te vragen hoe dit voor mij werkt. Vervolgens zoek naar een antwoord (met mijn neus), maak me er daarna druk over en wil graag asap een antwoord. En die krijg ik (van iemand die wel kan googlen) En ik ben blij. Bedankt & Fijne avond!
Home sweet home
Je kunt ze ook gewoon mailen hoor.
Ben je altijd zo passief agressief?
quote:DogFish schreef op 07 maart 2017 @ 21:59:

Ben je altijd zo passief agressief?

Volgens mij weet jij niet wat passief agressief betekent.

Ik vind je wel leuk TO en je hebt gelijk hoor, bellen met DUO is een crime! Je kunt ook mailen inderdaad, maar dat past zo te zien niet bij jouw ongeduldige aard
Bij mij is mn schuld van mbo niet meegerekend en afgerond bij mn hbo studie, Ik gok dus zelf vanaf je hbo maar ik zou even mailen als ik jou was.
quote:Foodisgood schreef op 10 maart 2017 @ 20:31:

Bij mij is mn schuld van mbo niet meegerekend en afgerond bij mn hbo studie, Ik gok dus zelf vanaf je hbo maar ik zou even mailen als ik jou was.

Maar To is in 2008 dus met een hbo studie begonnen en dat is volgend jaar dus 10 jaar geleden. Ik vermoed dat deze regeling er is om mensen zo jong mogelijk op de arbeidsmarkt te krijgen, tien jaar na je eerste hbo/WO studie is dan eigenlijk best ruim.

Ik ben in 1998 met een hbo studie begonnen, heb daarvan alleen een propedeuse behaald, vervolgens jaren gewerkt en pas in 2011 een (WO) studie afgerond. Ondanks dat ik maar vijf jaar stufi heb gehad moest ik toch alles terugbetalen want niet binnen tien jaar. En ik snap het ergens ook wel want hoe verder in de dertig je bent bij je afstuderen hoe moeilijker het vinden van werk vaak is, tenzij je een heel verstandige studiekeuze maakte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven