Dure (tropen)jaren
maandag 25 januari 2021 om 10:05
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.
Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.
Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
♡

maandag 25 januari 2021 om 20:31
Oh okee. Ik snapte er al niks van.JonathanStrange schreef: ↑25-01-2021 20:30Komt omdat ik niet werk, en dus eigenlijk geen recht heb op 2 dagen kdv voor elk kind. Door fysieke problemen had ik die opvang wel nodig helaas.

maandag 25 januari 2021 om 20:34

Ik ben zo blij dat er weer een baan aankomt, het wordt er alleen maar gemakkelijker op.

maandag 25 januari 2021 om 20:37
Snap ik!JonathanStrange schreef: ↑25-01-2021 20:34Niet erg, fijn als er verduidelijking gevraagd wordt, want dan kan ik het uitleggen
Ik ben zo blij dat er weer een baan aankomt, het wordt er alleen maar gemakkelijker op.

maandag 25 januari 2021 om 20:40
Omdat sommige kinderen op alle vakken goed scoren en toevallig een vak hebben waar ze minder goed in zijn. Waarom zouden die kinderen een niveau terug moeten? Ik heb bijvoorbeeld met gemak de universiteit doorlopen, ik heb wel bijles op de middelbare gehad want ik heb geen talenknobbel, ik ben beter in betavakken. Zou toch grote onzin zijn om hiervoor een niveau lager te gaan.

maandag 25 januari 2021 om 20:54

Van dat geld kun je een boel leuke dingen doen

maandag 25 januari 2021 om 21:20
Wel grappig hoe het nu zo over de kosten van kinderen gaat, waarschijnlijk omdat er (tropenjarem) in de titel staat. Terwijl de reden dat het geld er uit vliegt ligt in het feit dat ze net gekocht hebben, veel dingen voor het huis kopen en daar niet op willen beknibbelen. (helemaal prima natuurlijk als het kan). En in die duren jaren hebben ze ook nog 10000 euro kunnen sparen.
T valt allemaal wel mee d\
T valt allemaal wel mee d\
maandag 25 januari 2021 om 21:37
Het leven is gewoon duur
Maar als je nog makkelijk 10.000 eur kunt sparen gaat het nog best goed
Prioriteiten stellen is noodzakelijk
Een huis kost altijd geld en mooie spullen ook.
Wij begonnen destijds met alles tweedehands of van marktplaats
Nu kopen we duurdere spullen maar doen er wel jaren mee.
Kleine kinderen zijn niet zo duur. Dat komt nog...
Als ouder is het soms nodig jezelf op de achtergrond te zetten. Wij houden ook veel geld over omdat we (ook voor Corona ) minder geld aan uitgaan / sauna ed besteden sinds we kinderen hebben. Dat is nu eenmaal het geval (zonder zielig te doen).
Maar als je nog makkelijk 10.000 eur kunt sparen gaat het nog best goed
Prioriteiten stellen is noodzakelijk
Een huis kost altijd geld en mooie spullen ook.
Wij begonnen destijds met alles tweedehands of van marktplaats
Nu kopen we duurdere spullen maar doen er wel jaren mee.
Kleine kinderen zijn niet zo duur. Dat komt nog...
Als ouder is het soms nodig jezelf op de achtergrond te zetten. Wij houden ook veel geld over omdat we (ook voor Corona ) minder geld aan uitgaan / sauna ed besteden sinds we kinderen hebben. Dat is nu eenmaal het geval (zonder zielig te doen).
maandag 25 januari 2021 om 22:12
Waah. Als ik het zo lees mogen we een behoorlijke buffer hebben tegen de tijd dat onze jongens pubers zijn..
Ik vind het tot nu toe niet zo duur, eigenlijk. Ik koop kleding bij Primark voor oudste en schoenen bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen alvast voor de volgende winter.
En ja dat is altijd even inschatten qua maat maar het is eigenlijk altijd goed gegaan.
Sowieso draagt zijn broertje nu veel kleding wat van grote broer is geweest. Super handig.
Ik koop heus wel eens iets nieuws erbij maar het is op zich niet heel erg nodig.
Oh en ze zijn beide in dezelfde maand (wel ander jaar dus
) geboren. Dus qua seizoen en kleding komt dat ook wel goed.
Als ik dingen lees over laptops en kleding denk ik echt wel dat pubers duurder zijn..

Ik vind het tot nu toe niet zo duur, eigenlijk. Ik koop kleding bij Primark voor oudste en schoenen bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen alvast voor de volgende winter.
En ja dat is altijd even inschatten qua maat maar het is eigenlijk altijd goed gegaan.
Sowieso draagt zijn broertje nu veel kleding wat van grote broer is geweest. Super handig.
Ik koop heus wel eens iets nieuws erbij maar het is op zich niet heel erg nodig.
Oh en ze zijn beide in dezelfde maand (wel ander jaar dus

Als ik dingen lees over laptops en kleding denk ik echt wel dat pubers duurder zijn..
maandag 25 januari 2021 om 22:39
Ik vind mijn kinderen van 13 en 14 helemaal niet zo duur. De periode t/m 4 was duur ivm opvang en luiers. Van 4 t/m 12 scheelde al veel doordat de opvangkosten wegvielen.
Nu groeien ze niet meer zo hard, doen langer met hun kleding en schoenen. Eten en drinken valt wel mee. Drinken vooral water, want dat vinden ze gezond. Ja een laptop kost wat, maar dat is vergelijkbaar met 1 maand opvang. Schoolkosten vallen ook wel mee, ik geloof iets van €100 per jaar.
We proberen in de periode 4 t/m 16 veel te sparen voor een studie.
Nu groeien ze niet meer zo hard, doen langer met hun kleding en schoenen. Eten en drinken valt wel mee. Drinken vooral water, want dat vinden ze gezond. Ja een laptop kost wat, maar dat is vergelijkbaar met 1 maand opvang. Schoolkosten vallen ook wel mee, ik geloof iets van €100 per jaar.
maandag 25 januari 2021 om 22:50
Wij betalen geen kosten voor kinderopvang. Oudste gaat naar de basisschool (normaliter) en oma's passen op beide op (dus na schooltijd ook op oudste). En daar vinden mensen wel weer wat van maar ze willen het zelf graag. We hebben ook duidelijk aangegeven dat ze het moeten zeggen wanneer het teveel wordt.
Dus tja. Voor ons is het niet zo duur. Maar als ik zie dat sommige mensen € 700 per maand aan opvang moeten betalen, dat is veel.
Ik denk dat het een eeuwige discussie is welke levensfase van de kinderen duurder is
Dus tja. Voor ons is het niet zo duur. Maar als ik zie dat sommige mensen € 700 per maand aan opvang moeten betalen, dat is veel.
Ik denk dat het een eeuwige discussie is welke levensfase van de kinderen duurder is

maandag 25 januari 2021 om 23:17
oke... ik mag hopen dat jouw kind nooit ergens een achterstand in gaat krijgen of een stoornis heeft... dan klets je wel anders
Als ik zie hoeveel wij aan bijles en ondersteuning hebben uitgegeven .. echt.. met bakken tegelijk eruit. We kregen wel via PGB hulp maar lang niet alles en huiswerkbegeleiding en bijles betaal je toch echt zelf..

dinsdag 26 januari 2021 om 07:55
Op de middelbare school zat ik ook in de klas bij kinderen die veel bijles kregen. Ik vond dat zo zielig.poldervrouw schreef: ↑25-01-2021 23:17oke... ik mag hopen dat jouw kind nooit ergens een achterstand in gaat krijgen of een stoornis heeft... dan klets je wel anders
Als ik zie hoeveel wij aan bijles en ondersteuning hebben uitgegeven .. echt.. met bakken tegelijk eruit. We kregen wel via PGB hulp maar lang niet alles en huiswerkbegeleiding en bijles betaal je toch echt zelf..
Daar hoorden namelijk ouders bij die er ontzettend bovenop zaten en die absoluut niet accepteerden dat hun kind misschien beter naar de havo kon gaan.
In plaats van het advies van school te volgen, moesten en zouden ze slagen op het vwo en daar kwamen uren en uren aan bijles bij en zelfs zomerkampen om maar bij te blijven met school.
Daarna mochten ze kiezen: geneeskunde/ rechten/ economie of bedrijfskunde, daar stopten de keuzes wel. Ik weet nog hoe doodongelukkig die klasgenoten eruit zagen.
Maar alles voor een glansrijke toekomst. Ja, dan is een puber duur

dinsdag 26 januari 2021 om 07:57
Zo zie ik het ook voor me. Ik kijk echt uit naar die goedkope periode van 4 t/m 16.Bubblegum1 schreef: ↑25-01-2021 22:39Ik vind mijn kinderen van 13 en 14 helemaal niet zo duur. De periode t/m 4 was duur ivm opvang en luiers. Van 4 t/m 12 scheelde al veel doordat de opvangkosten wegvielen.
Je hebt gelijk dat al die kosten afgezet tegen de kinderopvangkosten wel meevallen. Als ik mensen hoor over een laptop, dan denk ik... ja ok, dat is een eenmalige dure aankoop, maar die 350 euro die wordt genoemd, dat is slechts de helft van een maand kinderopvang en vervolgens doe je jaren met zo'n laptop, dus waar hebben we het dan over?
dinsdag 26 januari 2021 om 08:02
Omdat de klassen groot zijn, het onderwijs druk is met veel andere dingen, niet alle leraren geschikt zijn voor hun vak
En gewoon goed lesgeven, zodat alle individuen in een groep het begrijpen er soms bij inschiet
dinsdag 26 januari 2021 om 08:04
Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:
We hebben allemaal kinderen
Een deel van ons heeft zo al ouder dan 12, die zeggen massaal: let op, het wordt duurder!
En nog houd je ouders met kleine kinderen die roepen: dat kan niet, wat KDV is heel duur!
Wat denk je dan? dat wij dat niet weten? Die fase hebben we al gehad hoor
Een deel van ons heeft zo al ouder dan 12, die zeggen massaal: let op, het wordt duurder!
En nog houd je ouders met kleine kinderen die roepen: dat kan niet, wat KDV is heel duur!

dinsdag 26 januari 2021 om 08:15
Ik denk omdat dat voor iedereen anders is. Genoeg mensen die helemaal niet zoveel hoefden te betalen voor kinderopvang, omdat ze niet of heel weinig werkten, of omdat hun ouders alle dagen oppasten, of omdat ze niet zoveel verdienden waardoor het kdv grotendeels werd betaald door de staatskas.lilalinda schreef: ↑26-01-2021 08:04Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:
Ja, dan wordt het duurder en is de tijd dat ze klein zijn erg goedkoop, dat snap ik wel.
Maar als je dus wel maandelijks 700-1000 euro kwijt bent, aan alleen al de opvang (dus buiten alle andere kosten), dan is dat anders.

dinsdag 26 januari 2021 om 08:16
Hahah ik wil het gewoon niet weten denk iklilalinda schreef: ↑26-01-2021 08:04Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:

dinsdag 26 januari 2021 om 08:22
wij betaalden 100% KDV zelf, omdat toen de regel was:Majime schreef: ↑26-01-2021 08:15Ik denk omdat dat voor iedereen anders is. Genoeg mensen die helemaal niet zoveel hoefden te betalen voor kinderopvang, omdat ze niet of heel weinig werkten, of omdat hun ouders alle dagen oppasten, of omdat ze niet zoveel verdienden waardoor het kdv grotendeels werd betaald door de staatskas.
Ja, dan wordt het duurder en is de tijd dat ze klein zijn erg goedkoop, dat snap ik wel.
Maar als je dus wel maandelijks 700-1000 euro kwijt bent, aan alleen al de opvang (dus buiten alle andere kosten), dan is dat anders.
1/3 betalen de ouders, 1/3e betaalt zijn WG, 1/3e betaalt haar WG, maar dat was vrijwillig, en onze beide WG"s betaalden niet

dinsdag 26 januari 2021 om 08:24
lilalinda schreef: ↑26-01-2021 08:04Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:

dinsdag 26 januari 2021 om 08:31
Ja precies. Er is letterlijk 1 iemand die zegt: ze zijn niet zo duur als puber.lilalinda schreef: ↑26-01-2021 08:04Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:
Ikzelf vind bijvoorbeeld een wat serieuzere sport ook al best duur. Mijn jongste zit notabene op een club 'voor de smalle beurs', dus heb je geen geld dan krijg je korting.
maar een outfit kost zo 200 euro. Basis.
Eigenlijk hoor je nu dus ook de bijpassende muts etc te hebben, totaal 150 extra.
Kleding waarin wordt gesport en die dus ook stuk gaat, daar blijft liggen want God weet wat er gebeurt want je mag nergens bij zijn.
Kind ging een clinic doen (300 euro voor een paar weken) en daar hoorde ook een outfit van een 150 euro bij.
Kind loopt dus in de clinic outfit want ik ben gekke henkie niet. Vinden ze op de club heel gek.

dinsdag 26 januari 2021 om 08:34
Ik vind het nu eigenlijk niet super duur. Nu heb ik maar 1 kind. Misschien scheelt dat. (6 jaar)
Hij eet mij wel de oren van het hoofd, maar brood, groente, fruit haal ik vaak op de markt.
Nu krijg ik groot gedeelte van de opvang terug. Kleding dergelijke vaak van de h&m/c&a.
Zwemles is wel kostenpost, maar dat betaalt vader. Voetbal idem.
Maar denk dat het hier allemaal “scheelt” dat ik hele lage lasten heb, toeslagen krijg en dat vader ook meebetaalt.
Mijn schrikbeeld is vanaf een jaartje of 12/13. Middelbare school, nog meer eten, laptop’s etc, reisjes, merkkleding etc etc.
Hij eet mij wel de oren van het hoofd, maar brood, groente, fruit haal ik vaak op de markt.
Nu krijg ik groot gedeelte van de opvang terug. Kleding dergelijke vaak van de h&m/c&a.
Zwemles is wel kostenpost, maar dat betaalt vader. Voetbal idem.
Maar denk dat het hier allemaal “scheelt” dat ik hele lage lasten heb, toeslagen krijg en dat vader ook meebetaalt.
Mijn schrikbeeld is vanaf een jaartje of 12/13. Middelbare school, nog meer eten, laptop’s etc, reisjes, merkkleding etc etc.
dinsdag 26 januari 2021 om 08:54
Ik begrijp wel dat de kosten duurder zouden kunnen zijn op latere leeftijd maar ik lees hier nog geen duidelijke bedragen bij. Ik ben benieuwd wat de overige kosten zijn van jouw kind(eren) die het uiteindelijk duurder maken, want deze kosten die je beschrijft vind ik nog niet in verhouding met de opvangkosten/luiers/flesvoeding/snelgroeiend dus ook snel uit kleren. Als deze kosten naast andere dure vaste lasten staan kan ik mij voorstellen dat die periode inderdaad duurder is.
Surebaby schreef: ↑26-01-2021 08:31Ja precies. Er is letterlijk 1 iemand die zegt: ze zijn niet zo duur als puber.
Ikzelf vind bijvoorbeeld een wat serieuzere sport ook al best duur. Mijn jongste zit notabene op een club 'voor de smalle beurs', dus heb je geen geld dan krijg je korting.
maar een outfit kost zo 200 euro. Basis.
Eigenlijk hoor je nu dus ook de bijpassende muts etc te hebben, totaal 150 extra.
Kleding waarin wordt gesport en die dus ook stuk gaat, daar blijft liggen want God weet wat er gebeurt want je mag nergens bij zijn.
Kind ging een clinic doen (300 euro voor een paar weken) en daar hoorde ook een outfit van een 150 euro bij.
Kind loopt dus in de clinic outfit want ik ben gekke henkie niet. Vinden ze op de club heel gek.