Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
1Portemonnee schreef:
28-01-2021 17:11
Er zit wel een kern van waarheid in wat ze zegt.
De huizenprijzen zijn tehoog voor een Jan modaal, ook als Jan met Janneke Modaal is, zijn de huizen onbetaalbaar voor ze.

Het is onzin wat ze zegt. In 1956 was 29% van de woningvoorraad een eigen woning. In 1971 was dat 35% en in 2006 54%.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in 2003 gekocht. Net voor de enorme huizenpiek en de instorting die daarna volgde. Mijn buren kochten een half jaar later en hebben letterlijk in de huiskamer van het te kopen huis tegen andere potentiële kopers staan opbieden, terwijl ik 6 maanden daarvoor hetzelfde huis voor de vraagprijs kocht (en 60k minder heb betaald). De rente was dik in de 6%. Heb ondertussen overgesloten. Dat scheelde echt veel geld, maar die boete moet je dan wel even in 1x kunnen neerleggen en dat kunnen velen niet vermoed ik.

Iemand was hier verbaasd over 5 ton voor een tussenwoning. Hier waar ik woon gaan die voor 675 de toonbank over. Ik heb daardoor een gigantische overwaarde op mijn huis zitten. Heel erg fijn is dat, want die buffer is door de populariteit van de wijk vrij makkelijk te verzilveren. Niet dat ik mijn huis en de regio uit wil, maar deze buffer is wel heel fijn hoor.

Ik heb echt wel medelijden met de mensen die nu een huis zoeken. Het is echt niet te betalen nu. Ik ben mijn kinderen dan ook al aan het leren echt flink veel te sparen van hun bijbaantje en die gewoonte straks door te voeren als ze echt gaan werken. Moet wel kunnen natuurlijk, maar zonder eigen geld ben je echt nergens op de huizenmarkt.
Lucieanders schreef:
28-01-2021 16:58
Wat een GEWELDIGE familie heb je toch. Jokkebrokje
Gaat het verder wel goed met je? Het valt me op dat je reacties niet aansluiten op mijn posts. Alsof je in het wilde weg probeert me onderuit te halen.

Ik ben niet zo van het staffen, maar als dit doorgaat dan zal ik het toch moeten doen. Het is pestgedrag van een niveau dat ik voor het laatst heb meegemaakt op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
28-01-2021 17:21
Ik heb in 2003 gekocht. Net voor de enorme huizenpiek en de instorting die daarna volgde. Mijn buren kochten een half jaar later en hebben letterlijk in de huiskamer van het te kopen huis tegen andere potentiële kopers staan opbieden, terwijl ik 6 maanden daarvoor hetzelfde huis voor de vraagprijs kocht (en 60k minder heb betaald). De rente was dik in de 6%. Heb ondertussen overgesloten. Dat scheelde echt veel geld, maar die boete moet je dan wel even in 1x kunnen neerleggen en dat kunnen velen niet vermoed ik.

Iemand was hier verbaasd over 5 ton voor een tussenwoning. Hier waar ik woon gaan die voor 675 de toonbank over. Ik heb daardoor een gigantische overwaarde op mijn huis zitten. Heel erg fijn is dat, want die buffer is door de populariteit van de wijk vrij makkelijk te verzilveren. Niet dat ik mijn huis en de regio uit wil, maar deze buffer is wel heel fijn hoor.

Ik heb echt wel medelijden met de mensen die nu een huis zoeken. Het is echt niet te betalen nu. Ik ben mijn kinderen dan ook al aan het leren echt flink veel te sparen van hun bijbaantje en die gewoonte straks door te voeren als ze echt gaan werken. Moet wel kunnen natuurlijk, maar zonder eigen geld ben je echt nergens op de huizenmarkt.
En zelf sparen voor je kinderen (als het kan)!
Alle reacties Link kopieren
Wij trokken in 2007 in onze starterswoning, op het hoogtepunt van huizenmarkt toen. Een jaar later kwam de crash. We hebben nog even overwogen zo rond 2014 door te stromen naar een andere woning.... maar ons huis stond te ver onder water.
Inmiddels hebben we kunnen verkopen met een mooie overwaarde. Onze nieuwe woning is twee keer zo duur als onze starterswoning in 2007. Toch gaan we maandelijks nauwelijks meer betalen, dankzij de lage rente.
Het is een rare markt, die huizenmarkt. Maar ... zoals onze aankoopmakelaar zei: 'Een woning is waard, wat mensen bereid zijn ervoor te betalen.' En zolang er mensen zijn die het kunnen en willen betalen, zijn huizen blijkbaar niet te duur.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-01-2021 15:04
Ik hoor daarentegen ook opgewekte verhalen. Althans niet per se over de levensstijl, dat is er eentje van "wij leefden op sinaasappelkistjes, van 5x rijst met bonen en geen cent van pa en moe" maar ook van "huren kon je voor een tientje op een locatie die nu een toplocatie is"
Dat ‘huren voor een tientje’ valt voor mij in de categorie van mijn opa: ‘een brood kostte 10 cent en we sliepen met z’n allen onder het dak en werden wakker van de sneeuw die op je neus viel’ waar hij dan een soort romantisch gezicht bij trok.

Toplocatie zijn ook veranderd in de loop van de tijd. Binnensteden waren goedkoop, maar ook héél ongewenst. De wijk waar ik woonde en toen al toplocatie was was in de jaren 70 gewoon de hoerenbuurt en de sjieke panden uit 1680 waren afbraak kraak en crackpanden. Dat is nu niet meer zo, de afbraak ligt nu aan de rand van de steden.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
28-01-2021 16:43
Mijn ouders, ooms en tantes en hun vrienden konden allemaal een huis kopen op 1 salaris toen ze begin 20 waren, terwijl ze echt niet uit een gegoed milieu kwamen en ook geen bijzonder goede banen hadden.

Allemaal hebben ze iets gedaan wat je vandaag de dag kunt doen met een mbo/hbo- opleiding en waarmee je nu nooit een huis kan kopen met je startsalaris. En al helemaal niet de woningen die zij konden kopen, die zijn inmiddels gestegen tot 3,5-5 ton.
Tsja, ik heb hetzelfde beroep als mijn vader en die heeft voor zijn 45e ook geen huis kunnen kopen ( terwijl hij in vergelijking met de rest best prima verdiende). Pas in die fantastisch crisis die jij noemde ( echt een rimpeltje vergeleken met de jaren 80 en 70) konden mijn ouders met pijn en moeite iets krijgen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 28-01-2021 17:57
3.94% gewijzigd
Ik zat nog na te denken over die opmerking van Fashion Victim, dat een kind in elke fase ongeveer 500 euro kost. Nu is dat bij ons nu wat duurder vanwege de opvang, maar als het bij die 500 euro per kind per maand blijft, vind ik dat best te overzien eigenlijk.

Wij zijn met z'n tweeën en hebben twee kinderen, dus allebei 500 euro per maand, dat is best te doen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
28-01-2021 17:55
Ik zat nog na te denken over die opmerking van Fashion Victim, dat een kind in elke fase ongeveer 500 euro kost. Nu is dat bij ons nu wat duurder vanwege de opvang, maar als het bij die 500 euro per kind per maand blijft, vind ik dat best te overzien eigenlijk.

Wij zijn met z'n tweeën en hebben twee kinderen, dus allebei 500 euro per maand, dat is best te doen, toch?
Een kind kost ongeveer een ton tot 18e
De jaren basisschool zijn het goedkoopst.
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
28-01-2021 16:58
Wat een GEWELDIGE familie heb je toch. Jokkebrokje
Wat een flauwe reactie.
lilalinda schreef:
28-01-2021 17:57
Een kind kost ongeveer een ton tot 18e
De jaren basisschool zijn het goedkoopst.
Dat klopt wel ongeveer met die 500 euro (x 12 = 6000 euro x 18 = 108.000 euro).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al vaker gezegd op het forum en vrijwel altijd komen er dan een aantal reacties van "oooh, nou, ik geef láng zoveel niet uit aan mijn kinderen!"

Maar zelfs toen ik echt straatarm was en bijna onder het bestaansminimum leefde, kostte mijn toen enig kind me gemiddeld rond de 500 euro per maand. Ik ben vrij OCD met bijhouden wat ik waaraan uitgeef en wat ik ook probeer, hoe ik ook bezuinig of juist probeer er op los te spenden, het komt elke keer weer rond dat bedrag uit.

Dus ik ben er inmiddels van overtuigd dat kinderen gemiddeld zo'n 500 euro per maand kosten en dat klopt inderdaad ook met wat het NIBUD daarover zegt.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-01-2021 18:36
Ik heb het al vaker gezegd op het forum en vrijwel altijd komen er dan een aantal reacties van "oooh, nou, ik geef láng zoveel niet uit aan mijn kinderen!"

Maar zelfs toen ik echt straatarm was en bijna onder het bestaansminimum leefde, kostte mijn toen enig kind me gemiddeld rond de 500 euro per maand. Ik ben vrij OCD met bijhouden wat ik waaraan uitgeef en wat ik ook probeer, hoe ik ook bezuinig of juist probeer er op los te spenden, het komt elke keer weer rond dat bedrag uit.

Dus ik ben er inmiddels van overtuigd dat kinderen gemiddeld zo'n 500 euro per maand kosten en dat klopt inderdaad ook met wat het NIBUD daarover zegt.
Ik denk dat de meeste mensen het enorm onderschatten.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:57
0.00% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:57
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een gemene en flauwe reacties op Majime! Alsof het zo raar is wat ze schrijft. Ik sta er hetzelfde in als zij, en zie hetzelfde in mijn omgeving. Heel naar om haar dan steeds te beschuldigen dat ze een trol is.
Eigenhuisentuin schreef:
03-02-2021 17:12
Wat een gemene en flauwe reacties op Majime! Alsof het zo raar is wat ze schrijft. Ik sta er hetzelfde in als zij, en zie hetzelfde in mijn omgeving. Heel naar om haar dan steeds te beschuldigen dat ze een trol is.
En daarom up je een dood topic weer? :rofl:
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 08:34
Reden: Uppen was niet nodig
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Never mind.
makreel wijzigde dit bericht op 20-06-2021 12:01
Reden: Stokoud draadje, zag ik niet.
97.96% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
..
pioen00 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 12:22
Reden: dubbel
96.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven