Dure (tropen)jaren
maandag 25 januari 2021 om 10:05
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.
Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.
Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
♡
dinsdag 26 januari 2021 om 09:02
To ik herken het wel! Nu 1 kind en we zijn bezig voor een tweede, maar ik vind het met 1 kind al duur. We betalen ruim 1.000 euro aan opvang voor 1 kind. Gelukkig dit jaar allebei promotie gehad zodat we die 2e ruim kunnen betalen.
Pubers zullen best duur zijn, maar duurder dan 2.000 euro per maand kan ik mij moeilijk voorstellen. (Wij betalen straks ongeveer 1.400 euro aan opvang voor 2 kinderen. Gaan het zien.
Wij proberen (samen met de grootouders) ongeveer 300 a 400 euro per kind) te sparen. Doel is dat kinderen zonder problemen kunnen gaan sturen (eventueel naar buitenlandse universiteit) of een deel van hun 1e huis kunnen kopen.
Pubers zullen best duur zijn, maar duurder dan 2.000 euro per maand kan ik mij moeilijk voorstellen. (Wij betalen straks ongeveer 1.400 euro aan opvang voor 2 kinderen. Gaan het zien.
Wij proberen (samen met de grootouders) ongeveer 300 a 400 euro per kind) te sparen. Doel is dat kinderen zonder problemen kunnen gaan sturen (eventueel naar buitenlandse universiteit) of een deel van hun 1e huis kunnen kopen.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:10
Wij betalen ook veel aan de opvang, en het blijft een hoop geld maar met een dusdanig hoge eigen bijdrage is je salaris ook erg hoog.Leeuw32 schreef: ↑26-01-2021 09:02To ik herken het wel! Nu 1 kind en we zijn bezig voor een tweede, maar ik vind het met 1 kind al duur. We betalen ruim 1.000 euro aan opvang voor 1 kind. Gelukkig dit jaar allebei promotie gehad zodat we die 2e ruim kunnen betalen.
En als je 300 euro per maand per kind kan sparen had je die tweede zonder promotie ook wel kunnen betalen
dinsdag 26 januari 2021 om 09:11
Precies.Jagersvrouw schreef: ↑26-01-2021 09:10Wij betalen ook veel aan de opvang, en het blijft een hoop geld maar met een dusdanig hoge eigen bijdrage is je salaris ook erg hoog.
En als je 300 euro per maand per kind kan sparen had je die tweede zonder promotie ook wel kunnen betalen![]()
dinsdag 26 januari 2021 om 09:11
Klopt! Misschien had ik moeten zeggen: zonder onze levensstijl aan te passen. Wij hebben het geluk dat onze inkomens niet gedaald zijn. Dat scheelt best wel.Jagersvrouw schreef: ↑26-01-2021 09:10Wij betalen ook veel aan de opvang, en het blijft een hoop geld maar met een dusdanig hoge eigen bijdrage is je salaris ook erg hoog.
En als je 300 euro per maand per kind kan sparen had je die tweede zonder promotie ook wel kunnen betalen![]()

dinsdag 26 januari 2021 om 09:21
Naja, dan wil je jouw levensstijl waarschijnlijk ook niet aanpassen als je kinderen pubers zijn, dus dat betekent dus dat je sowieso de kosten van alle vakanties en uitjes keer twee moet doen. En ze ook niet in goedkope kleding rondlopen, en je geen nee gaat zeggen tegen dure hobbies maar bij wijze van spreken gewoon die piano koopt als ze graag piano spelen.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:32
lilalinda schreef: ↑26-01-2021 08:04Wat ik in dit topic heel bijzonder vind:
We hebben allemaal kinderen
Een deel van ons heeft zo al ouder dan 12, die zeggen massaal: let op, het wordt duurder!
En nog houd je ouders met kleine kinderen die roepen: dat kan niet, wat KDV is heel duur!
Wat denk je dan? dat wij dat niet weten? Die fase hebben we al gehad hoor
Heel opmerkelijk ja

Ontkenningsfase waarschijnlijk.
dinsdag 26 januari 2021 om 09:36
Is het misschien zo dat het voor de lage inkomens duurder wordt rond de tienerjaren terwijl het voor de hogere inkomens duurder is in de eerste 4 jaren?
Ik vind het wel een beetje laag om mensen weg te zetten dat ze het niet willen horen zonder met steekhoudende argumenten te komen.
Ik vind het wel een beetje laag om mensen weg te zetten dat ze het niet willen horen zonder met steekhoudende argumenten te komen.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:43
300/400 per maandLeeuw32 schreef: ↑26-01-2021 09:02To ik herken het wel! Nu 1 kind en we zijn bezig voor een tweede, maar ik vind het met 1 kind al duur. We betalen ruim 1.000 euro aan opvang voor 1 kind. Gelukkig dit jaar allebei promotie gehad zodat we die 2e ruim kunnen betalen.

en tweede kindje is gelukkig veel goedkoper he op de kinderopvang!
♡
dinsdag 26 januari 2021 om 09:46
Dat ja. Als je nu netto €300,- per maand aan opvang betaalt voor twee kinderen, is de kans groot dat je meer geld kwijt bent als ze puber zijn. Als je nu €1400,- per maand betaalt, moeten je kinderen wel heel gekke hobby’s gaan doen later voor je weer aan dat bedrag komt.Paardenbloem88 schreef: ↑26-01-2021 09:36Is het misschien zo dat het voor de lage inkomens duurder wordt rond de tienerjaren terwijl het voor de hogere inkomens duurder is in de eerste 4 jaren?

dinsdag 26 januari 2021 om 09:47
Paardenbloem88 schreef: ↑26-01-2021 09:36Is het misschien zo dat het voor de lage inkomens duurder wordt rond de tienerjaren terwijl het voor de hogere inkomens duurder is in de eerste 4 jaren?
Wij hadden en hebben een hoog inkomen (hoewel nu met corona even wat lager) en het wordt gewoon duurder, sorry. Alleen al de muziekles voor één kind voor één jaar kost 1350 euro.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:51
Ik heb ze ook nog niet gelezen.Paardenbloem88 schreef: ↑26-01-2021 09:36Is het misschien zo dat het voor de lage inkomens duurder wordt rond de tienerjaren terwijl het voor de hogere inkomens duurder is in de eerste 4 jaren?
Ja, luxeproducten en uitjes zijn duurder met oudere kinderen dan met jongere. Maar je kunt makkelijk snijden in dat soort kosten als je dat zou willen. Of dat leuk is, is een tweede. Maar het is een keuze.
dinsdag 26 januari 2021 om 09:52
Dat is 1 maand kinderopvang. En de vakantie zullen een stuk duurder worden. Het zal wel iets duurder worden, maar je bent geen 3.000 - 4.000 euro kwijt voor pubers. Studenten misschien wel als je 2x collegegeld, huur etc moeten betalen.Perlala_Gadeon schreef: ↑26-01-2021 09:47Wij hadden en hebben een hoog inkomen (hoewel nu met corona even wat lager) en het wordt gewoon duurder, sorry. Alleen al de muziekles voor één kind voor één jaar kost 1350 euro.
dinsdag 26 januari 2021 om 09:53
Ja in totaal he? Grootouders sparen ook een bedrag (meer dan wij). Wij hoeven niet heel veel te sparen. In ieder geval de kinderbijslag en dat vullen we nog een beetje aan.diamantje123 schreef: ↑26-01-2021 09:43300/400 per maand??
en tweede kindje is gelukkig veel goedkoper he op de kinderopvang!
dinsdag 26 januari 2021 om 09:54
Ik heb nog niemand puberkosten van meer dan 500 per kind zien onderbouwen (dat is wat onze peuter kost), dus voorlopig blijf ik mijn 'kop in het zand steken'

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dat kan prima inderdaad. Maar daar gaat het toch niet om, en waarom zou je als je het kunt betalen?

Maar waarom zou je dat doen? Dit is toch geen besparingstopic? Volgens mij gaat het hier over de vraag hoeveel kinderen kosten in verschillende levensfases, niet hoe je een kind zo goedkoop mogelijk groot krijgt.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:56
Volgens mij gaat de OP over geld opzij kunnen leggen.Perlala_Gadeon schreef: ↑26-01-2021 09:54Maar waarom zou je dat doen? Dit is toch geen besparingstopic? Volgens mij gaat het hier over de vraag hoeveel kinderen kosten in verschillende levensfases, niet hoe je een kind zo goedkoop mogelijk groot krijgt.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:57
Jij betaalt 1350 per maand aan kinderopvang? In dat geval is er de afgelopen jaren iets veranderd in de regelgeving

dinsdag 26 januari 2021 om 09:57
En dan zullen hogere inkomens ook meer uitgeven aan zogenaamd luxe.Perlala_Gadeon schreef: ↑26-01-2021 09:54Maar waarom zou je dat doen? Dit is toch geen besparingstopic? Volgens mij gaat het hier over de vraag hoeveel kinderen kosten in verschillende levensfases, niet hoe je een kind zo goedkoop mogelijk groot krijgt.

dinsdag 26 januari 2021 om 09:58

dinsdag 26 januari 2021 om 09:58
Ja, precies. Wat een geld zeg, 1400 euroProcne schreef: ↑26-01-2021 09:46Dat ja. Als je nu netto €300,- per maand aan opvang betaalt voor twee kinderen, is de kans groot dat je meer geld kwijt bent als ze puber zijn. Als je nu €1400,- per maand betaalt, moeten je kinderen wel heel gekke hobby’s gaan doen later voor je weer aan dat bedrag komt.

....en dan heb je alleen de opvang nog maar. Ik dacht dat wij al veel kwijt waren met die 700 euro, maar wij nemen maar twee dagen af voor 1 kind en voor de oudste maar een paar uurtjes bso, dus het kan nog veel gekker

dinsdag 26 januari 2021 om 10:00
Het is meer dat veel kosten die worden genoemd alsof ze bij de puberfase horen, in feite optioneel zijn, terwijl mensen de opvangkosten wel zullen moeten maken willen ze hun baan behouden/kunnen uitvoeren.Perlala_Gadeon schreef: ↑26-01-2021 09:54Maar waarom zou je dat doen? Dit is toch geen besparingstopic? Volgens mij gaat het hier over de vraag hoeveel kinderen kosten in verschillende levensfases, niet hoe je een kind zo goedkoop mogelijk groot krijgt.

dinsdag 26 januari 2021 om 10:02
Dat beweert niemand.Perlala_Gadeon schreef: ↑26-01-2021 09:58Maar prima, met kinderen onder de vier is het afgrijselijk duur en de puberteit is een financieel makkie![]()