Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Parella schreef:
27-01-2021 11:43
Kijk eens op funda. Met 2 modale inkomens koop je een tussenwoning in een doodnormale buurt.
Met 1 inkomen koop je hooguit een flatje.

In welke wereld leven sommigen van jullie? Met huizenprijzen van 2002 in je hoofd ofzo?
Deze opmerking was specifiek voor de forummer bedoeld die in Lala land leeft.
Parella schreef:
27-01-2021 11:41
Sneeuwvlokjes? Jij had blijkbaar nog een optie om niet te werken met een oma achter de hand.

Die optie heeft nu zeker niet iedereen (niemand die ik ken iig) en niet werken is al helemaal geen optie. En verdien je dan met z'n tweeën net teveel dan kan je alsnog gewoon 800,- per kind netto aftikken aan opvang hoor. En nu nog steeds is het een hele strijd (die velen niet eens aan durven gaan) om als man een papadag af te dwingen, zeker in de mannensectoren zoals bouw en ict is dat echt een zeldzaamheid, mijn man is ook de énige in een megagroot bedrijf die 4 dagen werkt.

Sneeuwvlokjes.. hoe krijg je het uit je typmachine.

Mee eens dat er voor mannen nog veel te winnen valt. Maar het is inmiddels echt al zo veel makkelijker dan twintig jaar geleden.

Toen mijn man dan eindelijk de werkgever had overtuigd moest hij daarna nog in onze sociale kring aan de gang. Zijn ouders veroordelen het nog steeds. (Vooral dat mijn man op zijn vrije dag dus ook moet huishouden en koken)
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 22:43
0.00% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:54
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
27-01-2021 11:54
Kookt en poetst je schoonvader dan zelf echt nooit?

Nee nooit. Zijn bijdrage in het huishouden beperkt zich tot iets afruimen na het eten. En tuinbonen doppen in de zomer. Hij hoeft zelfs zijn eigen was niet in de mand te doen.
Parella schreef:
27-01-2021 11:41
Sneeuwvlokjes? Jij had blijkbaar nog een optie om niet te werken met een oma achter de hand.

Die optie heeft nu zeker niet iedereen (niemand die ik ken iig) en niet werken is al helemaal geen optie. En verdien je dan met z'n tweeën net teveel dan kan je alsnog gewoon 800,- per kind netto aftikken aan opvang hoor. En nu nog steeds is het een hele strijd (die velen niet eens aan durven gaan) om als man een papadag af te dwingen, zeker in de mannensectoren zoals bouw en ict is dat echt een zeldzaamheid, mijn man is ook de énige in een megagroot bedrijf die 4 dagen werkt.

Sneeuwvlokjes.. hoe krijg je het uit je typmachine.
Het merendeel van mijn kennissenkring werkt in dit soort mannensectoren en vrijwel allemaal werken ze een dag minder zodra er kinderen komen. Het zal best hoor, dat er bedrijven zijn die hier moeilijk over doen, maar zoals jij het hier beschrijft is niet mijn ervaring.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:54
0.00% gewijzigd
Het begint te veranderen. Ik werk zelf in een mannensector en het was voor mij best een stap om een dag minder te gaan werken. Ik heb daar moeite voor moeten doen en ik had het gevoel dat het mij niet in dank werd afgenomen.

De afgelopen vijf jaar is de ene na de andere mannelijke collega minder gaan werken. Ik heb dus iets in gang gezet, want waar deze mannen er eerst vanuit gingen dat minder werken absoluut niet kon, zagen ze door mij dat het wel mogelijk was.

Ik denk dat het in meer sectoren zo werkt, iemand moet het goede voorbeeld geven. Het gaat alleen erg langzaam, zoals in de bouw/techniek/logistiek, maar er worden kleine stappen gemaakt.
Mijn man heeft een tijdje in loondienst gewerkt in de bouw. Echt no way dat daar men vier dagen per week werkt of gaat werken als er kinderen komen.

Ja, de dame op kantoor.

Nu ben ik een man getrouwd die trouwens niet minder wil werken. Ook niet nu er kinderen zijn. Daarnaast hebben we net een kavel gekocht en gaan we zelf een huis bouwen dus die extra zaterdag die hij werkt steken we in het huis. Voor jullie waarschijnlijk de horror een man die zes dagen per week werkt maar vrijstaand wonen en zelf bouwen is een grote wens en daar werken we beide graag voor.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
27-01-2021 12:56
Mijn man heeft een tijdje in loondienst gewerkt in de bouw. Echt no way dat daar men vier dagen per week werkt of gaat werken als er kinderen komen.

Ja, de dame op kantoor.

Nu ben ik een man getrouwd die trouwens niet minder wil werken. Ook niet nu er kinderen zijn. Daarnaast hebben we net een kavel gekocht en gaan we zelf een huis bouwen dus die extra zaterdag die hij werkt steken we in het huis. Voor jullie waarschijnlijk de horror een man die zes dagen per week werkt maar vrijstaand wonen en zelf bouwen is een grote wens en daar werken we beide graag voor.
Het lijkt mij idd niets, maar ik vind het goed dat je het daar van tevoren over hebt gesproken! Mijn man wilde ook nooit parttimen en is toch vrijwillig de meest zorgende ouder geworden toen ik ineens een enorme carrierestap maakte. Hij verliet zijn kantoor (consultancy, Zuidas, alleen maar fulltimers) en begon voor zichzelf op de logeerkamer. Als hij een vrouw was had hij het zijn 'bedrijfje' genoemd. Je weet soms niet hoe het loopt.
ClaireSophie schreef:
27-01-2021 12:56
Mijn man heeft een tijdje in loondienst gewerkt in de bouw. Echt no way dat daar men vier dagen per week werkt of gaat werken als er kinderen komen.

Ja, de dame op kantoor.


Nu ben ik een man getrouwd die trouwens niet minder wil werken. Ook niet nu er kinderen zijn. Daarnaast hebben we net een kavel gekocht en gaan we zelf een huis bouwen dus die extra zaterdag die hij werkt steken we in het huis. Voor jullie waarschijnlijk de horror een man die zes dagen per week werkt maar vrijstaand wonen en zelf bouwen is een grote wens en daar werken we beide graag voor.
En dit kan dus echt veranderen. In mijn sector was het ook not done tien jaar geleden.

Inmiddels komen er mondjesmaat steeds meer vrouwen werken en die hebben voor een mentaliteitsverandering gezorgd. Eerst was iedereen erg sceptisch, maar inmiddels zie je dat het prima gaat. Heel veel dingen die eerst totaal niet konden, onder geen enkele voorwaarden, raken langzamerhand ingeburgerd.

Dit zorgt ervoor dat ook de mannen ervoor openstaan (of dat ze thuis geen goede onderhandelingspositie meer hebben, want vrouw X, Y en Z doen het ook, dus waarom jij niet? :hyper: )
Majime schreef:
27-01-2021 13:02
En dit kan dus echt veranderen. In mijn sector was het ook not done tien jaar geleden.

Inmiddels komen er mondjesmaat steeds meer vrouwen werken en die hebben voor een mentaliteitsverandering gezorgd. Eerst was iedereen erg sceptisch, maar inmiddels zie je dat het prima gaat. Heel veel dingen die eerst totaal niet konden, onder geen enkele voorwaarden, raken langzamerhand ingeburgerd.

Dit zorgt ervoor dat ook de mannen ervoor openstaan (of dat ze thuis geen goede onderhandelingspositie meer hebben, want vrouw X, Y en Z doen het ook, dus waarom jij niet? :hyper: )
Het is ook goed dat het veranderd, juist voor de mannen en vrouwen die willen. Voor ons speelt het niet want man wil niet minder werken.
1Portemonnee schreef:
27-01-2021 11:23
Ok.
Dus straks heb je een puber die de hele week in zijn eentje in de klas zit extra opdrachten te maken, terwijl zijn/haar klasgenoten in de sneeuw zitten te genieten, oncomfortabele Action sneakers draagt, en nooit een hotel of een bioscoop van binnen heeft gezien.

Of jij hebt nul inzicht in hoe het brein van een puber werkt, of je zit te trollen.

Want het gaat hier niet altijd om de centjes, maar om het geluk van je kind, een kind dat graag mee wil doen in de maatschappij, graag gehoord, gezien en gewaardeerd wil worden. Een kind dat elke dag blij in de klas zit, en zich niet minder voelt, omdat hij/zij zich arm voelt.

En dat is de reden waarom kinderen van minima gesteund worden met sportfondsen, gratis laptops enz.

Als je het allemaal kan betalen, dan betaal je het, voor het welzijn van je kind.

Ik ben benieuwd of jij later je kind het bovengenoemde wilt ontzeggen...
Ze is een trol.....
Majime schreef:
27-01-2021 12:23
Het begint te veranderen. Ik werk zelf in een mannensector en het was voor mij best een stap om een dag minder te gaan werken. Ik heb daar moeite voor moeten doen en ik had het gevoel dat het mij niet in dank werd afgenomen.

De afgelopen vijf jaar is de ene na de andere mannelijke collega minder gaan werken. Ik heb dus iets in gang gezet, want waar deze mannen er eerst vanuit gingen dat minder werken absoluut niet kon, zagen ze door mij dat het wel mogelijk was.

Ik denk dat het in meer sectoren zo werkt, iemand moet het goede voorbeeld geven. Het gaat alleen erg langzaam, zoals in de bouw/techniek/logistiek, maar er worden kleine stappen gemaakt.
Jullie hadden toch een eigen zaak. Je jokt weer de hele wereld bij elkaar.
Majime schreef:
27-01-2021 12:23
Het begint te veranderen. Ik werk zelf in een mannensector en het was voor mij best een stap om een dag minder te gaan werken. Ik heb daar moeite voor moeten doen en ik had het gevoel dat het mij niet in dank werd afgenomen.

De afgelopen vijf jaar is de ene na de andere mannelijke collega minder gaan werken. Ik heb dus iets in gang gezet, want waar deze mannen er eerst vanuit gingen dat minder werken absoluut niet kon, zagen ze door mij dat het wel mogelijk was.

Ik denk dat het in meer sectoren zo werkt, iemand moet het goede voorbeeld geven. Het gaat alleen erg langzaam, zoals in de bouw/techniek/logistiek, maar er worden kleine stappen gemaakt.

Ik werk in de logistiek, alleen maar mannen.
Na de geboorte van mijn dochter, heb ik ervoor gezorgd dat er in het bedrijf ouderschapsverlof, kortdurend zorgverlof, calamiteitsverlof (kind gerelateerd) en parttime werk werd geïntroduceerd.

Inmiddels zijn dit soort regelingen normaal bij ons.

Ik moest ervoor vechten, maar de inmiddels nieuwe vrouwelijke collega's zijn er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
27-01-2021 12:23
Het begint te veranderen. Ik werk zelf in een mannensector en het was voor mij best een stap om een dag minder te gaan werken. Ik heb daar moeite voor moeten doen en ik had het gevoel dat het mij niet in dank werd afgenomen.

De afgelopen vijf jaar is de ene na de andere mannelijke collega minder gaan werken. Ik heb dus iets in gang gezet, want waar deze mannen er eerst vanuit gingen dat minder werken absoluut niet kon, zagen ze door mij dat het wel mogelijk was.

Ik denk dat het in meer sectoren zo werkt, iemand moet het goede voorbeeld geven. Het gaat alleen erg langzaam, zoals in de bouw/techniek/logistiek, maar er worden kleine stappen gemaakt.
ik werk sinds 1995 in mannenwerelden, ruim de laatste 20 jaar met kind
Het glazenplafond was van beton, en er doorheen gaan gaf best hoofdpijn
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
27-01-2021 11:41
Sneeuwvlokjes? Jij had blijkbaar nog een optie om niet te werken met een oma achter de hand.

Die optie heeft nu zeker niet iedereen (niemand die ik ken iig) en niet werken is al helemaal geen optie. En verdien je dan met z'n tweeën net teveel dan kan je alsnog gewoon 800,- per kind netto aftikken aan opvang hoor. En nu nog steeds is het een hele strijd (die velen niet eens aan durven gaan) om als man een papadag af te dwingen, zeker in de mannensectoren zoals bouw en ict is dat echt een zeldzaamheid, mijn man is ook de énige in een megagroot bedrijf die 4 dagen werkt.

Sneeuwvlokjes.. hoe krijg je het uit je typmachine.
ik heb werken echt nooit als optioneel gezien, werken hoort gewoon
alleen was die strijd 20 jaar terug anders dan nu (en 30 jaar terug nog zwaarder)
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
27-01-2021 10:27
In een nogal rijke buurt. Ouders zijn, op een kleine uitzondering na, tweeverdieners met allebei een riant inkomen.

Kinderen worden opgevangen op school, in hun eigen klas. Van de bso wordt veel gebruik gemaakt. Bijna alle kinderen gaan in ieder geval op ma, di en do. Voor de kinderen voelt dit als een verlengstuk van school.

De meeste ouders verdelen het zo dat de ene de woensdagmiddag op zich neemt en de ander de vrijdagmiddag. Dan worden ook de speelafspraakjes thuis gemaakt.
De meeste kinderen die hier naar de bso gaan gaan alleen op di/do. Mijn kind is echt zielig met wel 3 middagen. Op die ene vrije middag (de andere middag is bij oma) is het vol met speel en muziekles. Sport en dergelijke kan gewoon bijna niet als je kind vaker dan 2x naar de opvang gaat. Het is nog een geluk dat er in de naastgelegen stad ook zwemles is op zondagochtend.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
27-01-2021 15:01
De meeste kinderen die hier naar de bso gaan gaan alleen op di/do. Mijn kind is echt zielig met wel 3 middagen. Op die ene vrije middag (de andere middag is bij oma) is het vol met speel en muziekles. Sport en dergelijke kan gewoon bijna niet als je kind vaker dan 2x naar de opvang gaat. Het is nog een geluk dat er in de naastgelegen stad ook zwemles is op zondagochtend.
Massaal zwemles en afzwemmen op zaterdagochtend past gewoon niet, dat kan geen zwembad aan.
Vaak begint de zwemles op zaterdag, maar zodra je naar een "volgend badje" gaat, zit je ineens op dinsdag om 15.00 uur
NYC schreef:
27-01-2021 11:53
Maar dan is het kopen van huizen nu toch helemaal niet zo gunstig? Ja, de rente is laag, maar daar houdt het dan toch ongeveer op lijkt me... Want of je nou 1000.- per maand aflost waarbij die 1000,- vooral in de rente zit of eigenlijk alleen in het aflossingsbedrag, dat maakt voor je portemonnee niet uit.
Maar hoe kom je er toch bij dat het gunstig zou zijn? Dat hoor ik nou echt niemand zeggen. Ja, de lage rente is gunstig, vergeleken met een hogere rente. Maar het is allemaal relatief. Men vergelijkt niet met de jaren '70, maar relateert het hoogst aan een aantal jaar geleden, aan hoe het ook had kunnen zijn of misschien gaat worden (dat de rente stijgt en de prijzen niet even snel meedalen).
Het is echt verdomd lastig voor starters om een betaalbare woning te kopen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2021 15:17
Massaal zwemles en afzwemmen op zaterdagochtend past gewoon niet, dat kan geen zwembad aan.
Vaak begint de zwemles op zaterdag, maar zodra je naar een "volgend badje" gaat, zit je ineens op dinsdag om 15.00 uur
ja dat hoop ik dus niet. Dat de zondagochtendgroep door groeit naar een andere zondagochtendtijd vind ik niet zo erg, maar dinsdag 1500, wie kan er nou dan?

Echt, atletiek: dinsdag en donderdag 1530
dans: woensdag 1430
voetbal: dinsdag en donderdag 1545
hockey: dinsdag en vrijdag 1530.
En dat allemaal voor groepen kinderen die niet zelfstandig naar hun sport kunnen fietsen.

Ik snap wel dat al die ouders hier zo weinig werken.
Lucieanders schreef:
27-01-2021 13:21
Jullie hadden toch een eigen zaak. Je jokt weer de hele wereld bij elkaar.
Wat is jouw probleem? Mensen kunnen verschillende werkzaamheden hebben, onder verschillende noemers en ook als je een eigen bedrijf hebt, kun je collega´s hebben en zit je met je bedrijf nog altijd in een bepaalde bedrijfscultuur. Je bent geen eiland.
lilalinda schreef:
27-01-2021 15:17
Massaal zwemles en afzwemmen op zaterdagochtend past gewoon niet, dat kan geen zwembad aan.
Vaak begint de zwemles op zaterdag, maar zodra je naar een "volgend badje" gaat, zit je ineens op dinsdag om 15.00 uur
Je kunt ook zeggen dat het niet past. Als wij allebei aan het werk zijn op dat tijdstip, dan kan het dus niet op dinsdag om 3 uur ´s middags. Is heel normaal om aan te geven dat iets niet gaat lukken, dat zijn ze echt wel gewend in het zwembad. Hetzelfde met andere sporten, het moet maar net passen. Ik denk dat het heel gezond is voor kinderen om te leren dat niet altijd alles kan, op ieder tijdstip. Ouders moeten nu eenmaal werken om alles te kunnen bekostigen en hebben ook zo hun eigen afspraken. Niet alles draait om de agenda van de kinderen.

Ik vind het al heel luxe dat wij twee volle dagen in het weekend en twee dagen doordeweeks vrij zijn. Dat is in heel veel landen niet zo vanzelfsprekend dat allebei de ouders het weekend vrij hebben en dan ook nog allebei een volle dag/middag doordeweeks.
anoniem_63ee21ca2f091 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 16:11
0.27% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
27-01-2021 15:01
De meeste kinderen die hier naar de bso gaan gaan alleen op di/do. Mijn kind is echt zielig met wel 3 middagen. Op die ene vrije middag (de andere middag is bij oma) is het vol met speel en muziekles. Sport en dergelijke kan gewoon bijna niet als je kind vaker dan 2x naar de opvang gaat. Het is nog een geluk dat er in de naastgelegen stad ook zwemles is op zondagochtend.
Waarom niet? Als een kind drie keer gaat, dan zijn er nog twee middagen over. Ik vind trouwens 1 activiteit wel genoeg voor een klein kind. Sommige klasgenoten van de oudste zitten op zwemles, ballet en judo, ik vind dat echt te gek voor die kleintjes. Zo uitputtend.

Ik vraag me vaak af wat ouders zichzelf allemaal aandoen. Nu is het gelukkig minder door corona, maar als je ziet hoe bizar druk mensen het zichzelf maken, dan word ik al moe als ik ernaar kijk. Drie kinderen en dan alle drie op twee sporten, een muziekinstrument en twee dagen bso en dan iedere week een verjaardagsfeestje, allerlei activiteiten op school en naar familie en ook nog elke paar weken een speciaal uitstapje, zoals een groter pretpark. Ja, dan snap ik dat je niet veel kunt werken :@@:
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
27-01-2021 16:11
Waarom niet? Als een kind drie keer gaat, dan zijn er nog twee middagen over. Ik vind trouwens 1 activiteit wel genoeg voor een klein kind. Sommige klasgenoten van de oudste zitten op zwemles, ballet en judo, ik vind dat echt te gek voor die kleintjes. Zo uitputtend.

Ik vraag me vaak af wat ouders zichzelf allemaal aandoen. Nu is het gelukkig minder door corona, maar als je ziet hoe bizar druk mensen het zichzelf maken, dan word ik al moe als ik ernaar kijk. Drie kinderen en dan alle drie op twee sporten, een muziekinstrument en twee dagen bso en dan iedere week een verjaardagsfeestje, allerlei activiteiten op school en naar familie en ook nog elke paar weken een speciaal uitstapje, zoals een groter pretpark. Ja, dan snap ik dat je niet veel kunt werken :@@:
Pff, ik had ook ooit zo'n klas (als leerkracht zijnde). Kinderen zaten doodop in de klas, want ze zaten én op de BSO, en hadden zwemles en hockey én tennis. Of zwemles, hockey én viool. En dan in het weekend nog een wedstrijd en papa en mama sociale verplichtingen en borrels en zo. Ik word al moe als ik het alleen al léés.
Wat is er mis om je kind bijvoorbeeld pas op een sport of instrument te doen ná alle zwemlessen zodat je kind ook nog eens níks hoeft te doen in een week?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven