Geld & Recht alle pijlers

Een huis huren of kopen? Wie kan mij info geven?

11-10-2011 22:05 44 berichten
Beste forummers,

Ik heb al zoveel goede hulp van jullie gekregen dat ik hier weer een nieuwe vraag heb. Ik zit een beetje met een vraag over het huren of kopen van een huis.

Over het kopen van een huis snap ik zoveel niet. En ik heb dit topic eigenlijk ook geopend om er het een en ander van te leren.

Zoveel mensen om me heen zie ik een huis kopen. Waar ze vaak het geld vandaan halen, dat vraag ik me af..

Ik heb een vriend en we zijn al een aantal jaar op zoek naar een appartementje. De inschrijvingsduur is alleen zo hoog voor vele huizen, dat het waarschijnlijk nog jaren gaat duren. Ook de huur van vele huizen gaat steeds meer om hoog.

Nu vroeg ik me af, wat moet ik verdienen of voor geld hebben, wil ik een huis kopen? We hebben beide geen 36-uur baan. Beide 20 uur. Is het dan verkeken?

Voorbeeld: appartement voor 119.500 k.k. ?

Wie kan mij misschien wat informatie/tips/hulp bieden? Ik voel me op dit gebied zo dom.. Ouders kunnen mij ook niet echt een goed antwoord geven.
Dus als ik iets voor 'vast' wil hebben kan ik beter gewoon blijven reageren op woningen bij de woningcorporatie?
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar het een sluit het ander niet uit. Je kan in de tussentijd iets particulier of anti kraak huren, en blijven reageren op woningbouwhuizen.

Ik weet niet wat bij jou zo'n beetje de wachttijd is, maar ik neem aan dat je je vanaf 18 mag inschrijven dus dan heb jij nu maximaal 3 jaar inschrijfduur. Op woningnet kan je volgens mij zien wat de gemiddelde inschrijfduur voor een starter in jouw omgeving is, en misschien zijn er ook speciale jongerenwoningen t/m 21 die aangeboden worden? Daar zou je dan vooral kans op maken als je bijna jarig bent, dus zou oud mogelijk in die leeftijdscategorie (als de woningbouw daar op leeftijd toewijst, dat verschilt ook weer per woningbouw)
Ben je overigens echt al een aantal jaar op zoek en heb je nog nooit iets gevonden? Waren er redenen die de verhuurders gaven waarom ze het niet aan jullie wilden verhuren?
Nee, ik denk dat we nu een jaar echt aan het zoeken zijn. Wel word het denk ik makkelijker wanneer je sneller tevreden bent natuurlijk (met bijv. 1 slaapkamer).

Partner staat langer ingeschreven en maakt dus ook eerder kans.
Een huis kopen op dit moment is niet slim. Men verwacht dat de prijzen nog flink zullen gaan zakken.

Ook hebben de banken sinds kort een nieuwe regel toegevoegd aan de eisen waar de koper aan moet voldoen: er wordt een hypotheek verleend op basis van 1 inkomen.
Iets met klok en klepel rasta, als ik jou was zou ik nog even googelen
1 slaapkamer, dus tweekamerappartement, lijkt me voor jullie leeftijd en inkomen toch vrij realistisch.
quote:rastafun schreef op 12 oktober 2011 @ 00:43:

Een huis kopen op dit moment is niet slim. Men verwacht dat de prijzen nog flink zullen gaan zakken.

Ook hebben de banken sinds kort een nieuwe regel toegevoegd aan de eisen waar de koper aan moet voldoen: er wordt een hypotheek verleend op basis van 1 inkomen.

Wat een onzin. Dat over de prijzen is voor de prijsklasse waar to in valt helemaal niet van toepassing. En je mag gewoon nog steeds op 2 inkomens lenen.

Weet je trouwens zeker dat jullie inkomens kloppen. 1200 voor 20 uur werken is geen verkeerd salaris voor een bijbaantje.

Op basis van jullie inkomens mag je nu rond de ¤ 80.000,- lenen. Hieruit moet je dan ook de financieringskosten( notariskosten, taxatierapport, advieskosten, overdrachtsbelasting) betalen. Nu kopen lijkt me dus niet handig omdat je gewoon erg weinig kan kopen voor zo'n ¤ 75000,-
De hypotheekregels zijn inderdaad aangescherpt. Maar je bent een starter dus da's gunstig. Wat verdienen jullie bruto per jaar? Je kan op internet wel sites vinden waarop je kan uitzoeken hoeveel je kan lenen. De crisis houdt nog wel even aan dus hou een beetje in je achterhoofd dat je evt. ook

kinderen in de woning kan huisvesten
je moet ook wel een vast contract hebben
Rastafun, dat ding over 1 inkomen heb je gewoon ter plekke bedacht. Zo niet: bron graag.
http://financieel.infonu. ... egels-hypotheek-2011.html

Alle nieuwe regels op een rijtje.
Toch even terug naar kopen. Vraag eens na, of zoek eens op, of er in je gemeente een slimmer koper regeling bestaat.

Slimmer kopen betekent dat je huis koopt samen met de woningbouwvereniging, en je betaalt dus ieder ongeveer de helft.

Als je gaat verkopen, en er is winst, dan deel je die winst. Als je gaat verkopen en er is verlies, dan deel je het verlies.
Koop Garant is dat. Is inderdaad een optie. Ook zonder deze regeling kan een woningbouwwoning een optie zijn
quote:meds schreef op 12 oktober 2011 @ 11:06:

Koop Garant is dat. Is inderdaad een optie. Ook zonder deze regeling kan een woningbouwwoning een optie zijnIn de regio (040) waar ik woon heet het Slimmer Kopen.
Waarom werken jullie allebei maar 20 uur? Als je 40 uur gaat werken heb je dubbel loon en kun je dus ook 2x zoveel hypotheek krijgen. Als jullie student zijn ofzo heb ik niks gezegd.
Het kan de moeite waard zijn om eens goed te kijken naar de uitslagen van de verhuurde woningen van de woningbouw. Welke woningen gaan naar mensen met veel wachttijd en welke woningen naar mensen met minder wachttijd. Zo kun je goed zien welke wijken/soorten woningen populair zijn en waar je waar maak je wel kans met weinig wachttijd. Zo vind je veel sneller een woning dan wanneer je altijd reageert op die woningen waar alleen mensen met 20 jaar woonduur kans maken. In Zwolle kun je geloof ik extra punten verdienen met reageren, en kwijtraken als je nergens op reageert.

Verder kan het goed zijn om eens een aantal makelaars op te bellen en te vragen of zij aanbod hebben in wat jullie zoeken. 500 euro lijkt me wat krap voor een 2-kamerwoning, maar het kan wel.

Denk ook aan de bijkomende kosten. Via een makelaar moet je vaak een maand huur aan bemiddelingskosten betalen, en natuurlijk een maand huur als borg (borg krijg je weer terug als je gaat verhuizen en jullie de woning netjes achterlaten). Dan nog wat kosten voor verf, gordijnen en een vloer e.d. en je bent zo 2000 euro verder. En dan ga ik ervan uit dat jullie alle meubels al hebben. Hebben jullie dat geld?

Kopen lijkt me niet verstandig in deze levensfase, als je net gaat samenwonen. Misschien willen jullie over een tijdje wel kinderen, werken in een andere stad. Huren is flexibeler.
quote:ossiepossie schreef op woensdag 12 oktober 2011 13:08 Waarom werken jullie allebei maar 20 uur? Als je 40 uur gaat werken heb je dubbel loon en kun je dus ook 2x zoveel hypotheek krijgen. Als jullie student zijn ofzo heb ik niks gezegd.

is niet

meer zo
Bedankt voor al jullie reacties.

Het kopen is al uit mijn hoofd verdwenen voorlopig. We verdienen niet genoeg, en ik wil toch eigenlijk liever niet aan iets vast zitten nog. Wie weet wat er allemaal nog kan veranderen. En ik vind dat ik me hier in nog erg moet gaan verdiepen.

Het systeem in Zwolle is overgegaan op inschrijvingsduur. De manier van punten sparen is dus verdwenen. Wel kun je ook reageren op woningen die worden verloot. Toch nog iets meer kans..

We blijven goed zoeken, en dan wachten we nog maar even verder. We hebben al een redelijk spaarcentje op onze rekening staan waarvan we de inboedel al mee kunnen kopen.

Wel blijven de kriebels vreselijk aanwezig.. om toch een eigen plekje te hebben.. dat maakt het misschien nog wel het ergste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven