Geld & Recht alle pijlers

Eerste huis kopen

08-06-2018 14:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik zijn volle bak bezig met het sparen voor onz eeerste koopwoning. Nou las ik las laatst in een onderzoek dat jongeren gemiddeld een bedrag van 23.000 euro bij elkaar gespaard hebben wanneer ze hun eerste huis kopen.

Misschien zijn wij erg voorzichtig, maar 23.000 euro vonden wij persoonlijk best weinig (Als overdrachtskosten etc. Er ook nog vanaf gehaald moeten worden).

Even een brutale vraag: hoeveel hadden jullie gespaard voor jullie eerste koophuis (en hoeveel heb je besteed aan eventuele verbouwingen etc) of hoeveel wil je sparen voor je eerste koophuis?

Ik begrijp dat het appels met peren vergelijken is, want de een heeft natuurlijke andere wensen en eisen dan de ander. Maar ik ben benieuwd of jullie een indicatie kunnen geven.
Life begins at the end of your comfortzone
15000 euro, 21 jarige appartement van 88 m2 binnen de ring van amsterdam. Nee, ik had kosten koper niet meegefinancierd in de hypotheek. En verbouwingen, dat doe ik voornamelijk zelf, en stap voor stap. En dan over 10 jaar is mn huis wel af, en word het tijd verder te verhuizen.
0 euro zpaargeld

Huis werd casco opgeleverd en keuken, badkamer, wanden stucen en vloer werden betaald uit het bouwdepot.

Dat werd dus roodstaan na de aankoop en daar waren we na een jaar weer uit.
€0,- om precies te zijn.
Kon de kosten koper en verbouwing nog mee financieren.
Gelukkig heb ik niet langer gewacht om te sparen, want in de afgelopen 5 jaar is de waarde van mijn huis verdubbeld.
Ik had ruim €70.000 op mijn spaarrekening staan, toen mijn vriend en ik onze eerste woning kochten. Ik heb hiervan €33.000 ingelegd, en zo'n €15.000 besteed aan verbouwingen en de inrichting. Mijn vriend had vrij weinig geld op zijn spaarrekening, dus daar hebben we niets mee gedaan.
Wij hadden 55.000 gespaard. Nieuwbouw, dus geen koste koper en overdrachtsbelasting. Maar we hebben wel zelf de keuken en badkamer betaald, omdat we dat in 1 keer goed wilde doen en dat kostte in ons geval 22.000 euro haha. Daarnaast was het de eerste keer dat we gingen samenwonen , dus moesten we ook alle meubels, lampen en al die zooi hebben. En de tuin heeft ook redelijk wat geld gekost.
Maar al met al ben ik heel blij hoe het is geworden (we wonen er nu net 2 maanden).
Niks, we hebben ons huidige huis gekocht na verkoop appartementen. Van 1 van de appartementen een restschuld overgehouden. Van dat krediet hebben we een deel van de kosten koper betaald. We mochten 101% financieren.
Op deze manier zou ik niet meer doen, maar we wilden verder na 4 jaar op 40m2
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:33
0.00% gewijzigd
Wij hadden volgens mij al +- € 7.500,- overdrachtsbelasting.
Dan kwamen er nog notariskosten bij en een bankgarantie van € 36.000,- uit eigen zak.

Wij hebben een groot deel van de verbouwing uit eigen zak gedaan en een deel geschonken gekregen.
Al met al hebben wij ongeveer € 65.000,- spaargeld erin gestopt.

Een huis kopen en naar wens maken, kost meer dan je denkt.
En dan hebben wij niet eens een grote verbouwing of gekke dingen gedaan.
Wij hebben eind 2013 onze hypotheek afgesloten en in 2014 is ons huis gebouwd en opgeleverd. We hadden toen zo'n 30.000 spaargeld. Geen kostenkoper, maar wel een aantal zaken betaald, die we niet uit ons bouwdepot betaalden/mochten betalen. Keuken, vloer, wat meubels etc.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 15:00
0.74% gewijzigd
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en kon nog 1% bijlenen. We hebben er maar 160.000 voor betaald, we hadden zon 13000 gespaard, maar daar moest ook nog een auto van gekocht worden door de locatie van het huis.

De kosten bij de notaris die we nog moesten betalen (en niet konden meefinanciereren ) waren zo'n 5000 euro, 1600 euro hadden we nog bij kunnen lenen.

We hebben wel heel bewust gekozen voor een huis waar eigenlijk niet geklust hoefde te worden behalve wat sauzen, en hebben onze complete inboedel meegenomen en alleen een nieuwe bank gekocht.
.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 18-07-2019 18:38
99.82% gewijzigd
Het ligt volledig aan je budget en je wensen.
Tegenwoordig moet je kosten koper zelf financieren. Dat komt voor een woning onder de twee ton op ongeveer 8.000 euro uit. Daarnaast wil je je huis inrichten. Mijn vorige huis heb ik voor 2.500 euro ingericht (vloer, gordijnen, meubels) door te zoeken naar goede deals en sommige meubelen van marktplaats te halen.

Ik wil graag een woning kopen en denk dus voor 10.000 euro klaar te zijn. Maar dit hangt ook van de staat van de woning af. Ik reken dan op een kant en klare woning en heb gewoon niet zoveel eisen voor mijn interieur. Bij een klushuis zal ik meer eigen geld in moeten leggen en dan hangt het er vanaf hoeveel de woning kost en wat het uiteindelijk waard wordt.
Als ik een huis wil gaan kopen zal ik ervoor zorgen dat ik zo rond de 100.000 zelf in kan leggen.
Wij hebben in verhouding tot onze omgeving relatief laat gekocht. We hebben tot ons 28-30e een appartement gehuurd van ong 55 m2 en toen we eenmaal gingen kopen ook direct de stap naar een nieuwbouw twee-onder-een-kap van 190 m2 kunnen maken.
We hadden hiervoor zo'n 45.000 gespaard en daarnaast zo'n 35.000 meegefinancierd (kon in verband met nieuwbouw-hypotheek, was in 2016) voor de keuken, badkamer, vloeren, gordijnen, oprit, schutting, tuin en aanvullende meubels. Aan het eind van de rit hadden we zo'n 15.000 over.
Maar wij hebben ook wel echt een dure smaak.. onze keuken was 22k, de badkamer 14..
Niks. Dat hoefde destijds niet. Nog van alles laten meefinancieren ook. Maar toen was de sky de limit. Wel vanaf het eerste jaar maximaal extra gaan aflossen dus na iets minder dan 12 jaar waren we hypotheekvrij. Dat geld wat we jaarlijks aflosden zijn we apart blijven leggen nadat het huis vrij was + het bedrag wat we normaliter per maand aan hypo kwijt waren en daarvan hebben we na een paar jaar ons huis in Frankrijk gekocht (dus ook geen hypo daarop)
Ik heb een paar jaar geleden mijn huis gekocht. Ik kon als ik het me goed herinner kon ik nog 102% financieren (of was het nou 103?).
Ik had zo'n 10.000 euro spaargeld. Maar ik heb een huis gekocht waar buiten wat verf enzo weinig direct aan gedaan moest worden. Meubels had ik ook grotendeels, een deel van mijn vloer komt uit mijn oude huis. Ik heb wat meubels en stoffering gekocht, maar verder geen grote dingen. Het is niet allemaal mijn smaak, maar dat is vooral klein kluswerk en dat doe ik gewoon beetje bij beetje. Echte grotere verbouwingen zijn voor op een wat langere termijn.
Niks. Er kwam geld vrij bij verkoop starters-appartement van man en mijn ouders hebben meegefinancierd. De stenen waarin we wonen is mijn erfenis.
Onze zoon dit jaar huis gekocht van 240.000, ze hadden 25.000 gespaard. Kosten koper, overal laminaat, wat verfen en de inrichting.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vorig jaar gekocht, appartement van 76m2, 140.000. In totaal zo´n 22.000 uitgegeven:

kosten koper 7500

vloer en gordijnen 5500

meubelen 4000 (moest alles aanschaffen behalve bed)

aanrechtblad vervangen 1200

aflossen studieschuld: 4000
Wij hadden niks gespaard, met de tijd alles betaald. We hebben sowieso niet veel verbouwd, alleen plafond in woonkamer en de standaard dingen zoals stuc verf en laminaat. Heb een appartement van 90m2.

Lettend op zo min mogelijke verbouwing was dan ook iets waar ik op lette toen ik een huis uitkoos.

Wel een tip: spaar lekker door en koop alles nieuw (keuken badkamer etc). Is lekker hygienisch en geheel je eigen smaak.
Bedankt voor alle tips! Wij gaan nog even door met sparen. :hug:
Life begins at the end of your comfortzone
dderyaa66 schreef:
08-06-2018 20:18
Wel een tip: spaar lekker door en koop alles nieuw (keuken badkamer etc). Is lekker hygienisch en geheel je eigen smaak.
Een bestaande keuken en badkamer kan natuurlijk ook je smaak zijn en fris wanneer je er een goed sopje doorheen doet 😉 En er is niks mis mee met een huis kopen wat nog niet helemaal meteen verbouwd is.

TO, Vertrouw op je gevoel!
Meer dan €100.000 samen, zodat wij maar 2/3 van de vraagprijs hoefden te lenen
Twee jaar geleden gekocht, €40.000 aan spaargeld.

€20.000 bedoeld om direct in de hypotheek te steken
€5000 voor inrichting (nieuwe meubels)
€5000 voor bijkomende kosten (k.k., notaris, financieringskosten etc). Heb ook nog dingen betaald van mijn 13e maand.
Ik heb €10.000 apart gehouden als financiële buffer.

Ik was destijds 29 en single, aankoopprijs €225.000 voor een woning van een paar jaar oud, veel was al mijn smaak (dus hoefde weinig geld te steken in opknappen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven