Geld & Recht alle pijlers

Eigen bijdrage kinderopvang 2010 en 2011

07-01-2011 09:10 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal hoor en lees ik dat de kinderopvang dit jaar zoveel duurder is geworden ten opzichte van vorig jaar. Wij betaalden in 2010 478 euro per maand zelf voor 2 dagen kdv en 2 dagen BSO. Nu in 2011 is dat 484 euro. Ik vraag me bijna af of dat wel klopt. Of komt het doordat we met ons best wel hoge verzamelinkomen toch al veel betalen en is het voor die inkomensgroep ongeveer gelijk gebleven?
Er waren plannen om de eigen bijdrage hoger te maken, maar je krijgt nu zelfs per uur maximaal meer terug dan vorig jaar.

Alleen als de kinderopvangorganisatie die prijs met meer verhoogd heeft (10 cent per uur of meer), dan ga je meer betalen.
Ik betaalde vorig jaar netto 383 euro voor 4 dagen kdv voor mijn 2 kinderen, nu is dat 451 euro, dus dat is best een flinke toename, al blijft het natuurlijk betaalbaar.
Volgens mij krijg je wel minder terug.

De maximale uurprijs is dan wel iets gestegen (en de meeste KDV's zijn minstens net zoveel meegestegen in prijs), maar het percentage wat je terugkrijgt is wel gedaald.

Zie deze link.

Zo krijg je met een verzamelinkomen van zo'n 50.000 euro voor je eerste kind 5,5% minder terug dan in 2010.

Volgens de tabel uit de link verschilt het van 3,47% minder voor het eerste kind bij lage inkomens tot ruim 10% minder bij de hoge inkomens.

Voor tweede en volgende kinderen krijg je ook minder terug, maar dat is maar maximaal 2% minder.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Voor 2011 is er bezuinigd op de kinderopvangtoeslag. Ouders uit alle inkomensgroepen gaan in 2011 eenzelfde percentage meer betalen aan ouderbijdrage. Het aandeel van ouders in de totale kosten voor kinderopvang wordt door de aanpassing van de ouderbijdrage in 2011 gemiddeld 26% voor 2 kinderen. In 2010 betalen ouders ongeveer 21% mee aan de kosten voor kinderopvang. Ouders met een inkomen hoger dan ¤ 114.812 krijgen nog steeds kot. Ook als er tien miljoen wordt verdiend. Dit omdat bij wet is vastgesteld dat ongeacht het inkomen er te allen tijde recht is op 1/3 deel van de kosten kinderopvang (wel gemaximeerd op bijv. uurbedrag)

Concreet komt de maatregel voor een modaal gezin met twee kinderen die twee dagen per week naar opvang gaan, neer op 27 euro minder kot per maand. Maal 12 is dat 324 euro per jaar. Dit bedrag komt niet in de buurt van 'duizenden euro's' genoemd in sommige berichten. Voor 2012 is het plan om ¤ 310 miljoen op de kot te bezuinigen.http://www.rijksoverheid. ... kinderopvang-in-2011.html

Hierboven werd door Broedkippetje een link meegegeven waarin de percentages van de vergoeding kot 2010 en 2011 met elkaar werden vergeleken. Wie van cijfers houdt: Zie een vergelijking van de percentages gedurende de jaren 2006 t/m 2009 - http://www.kinderopvang.n ... k/docs/Tabellenboekje.pdf
Wij betaalden vorig jaar 300 euro zelf voor 2 kinderen 3 dagen KDV

Nu is dat 450 euro

Vind ik dus wel een flinke toename.
Bij mij is de kinderopvangtoeslag verlaagd terwijl ons inkomen niet veranderd is, dus de opvang is weliswaar niet echt duurder geworden, we zijn er wel meer geld aan kwijt.
Aanvulling op mijn bericht van 13.18:

De bezuiniging 2011 op de kinderopvangtoeslag is voor alle inkomensgroepen gemiddeld tussen de 5 en 6%.

Het percentage kan afhankelijk af de situatie iets hoger of lager uitkomen. In zuivere bedragen moeten hogere inkomens meer inleveren op de kinderopvangtoeslag dan lagere inkomens. Zie ook mijn vorig bericht.
Wij betalen ongeveer 10 euro extra per maand ten opzichte van vorig jaar.
Wij betaalden in 2010 voor 2 dagen kdv en 1 dg bso 240 zelf. Nu is dat 340. Best wel een flinke toename vind ik. Maar ons KDV is dan ook 11% duurder geworden in 2011...

Gelukkig nog een half jaartje dan is jongste ook 4 en gaan we netto nog maar 90 euro betalen voor 1 dag BSO voor 2 kinderen.

Hoera, wat gaan we dan een geld overhouden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven