Geld & Recht alle pijlers

Eigen bijdrage kot

27-10-2020 15:14 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik heb een vraag over de kinderopvangtoeslag.
Even ter informatie:
Ik heb geen toeslagspartner.
Ik wil 32uur per week gaan werken.
Mijn inkomingstoetsing is 5266 (zit in de bijstand)
Ik heb 3 kinderen.
Heb een proef factuur laten maken bij de opvang voor een proefberekening.
Kind 1 en 2 is de uurprijs €8,87 voor 173,33 (kinderopvang)
Kind 3 uurprijs is €8,21 voor 96,67 uur. (Bso)

BSO 1 kind :         €   793,63
KDV 2 kinderen: € 3074,94
Totale bedrag:    € 3868,57

Als ik de contract uren bij de proefberekening zet krijg ik maar een vergoeding van: €3383 euro. Dat komt op neer dat ik
€3868,57-€3383= €485,57 eigen bijdrage is.
En ik krijg maar een minimum inkomen ga hooguit 1450 euro per maand verdien.
Als ik mijn eigen vaste lasten eraf haal hou ik 800euro over waarvan MEER dan de helft (€485,57) ook nog is naar de kinderopvang toe gaat. Dus hou maar 315euro over.

Zelfs wanneer ik de uurprijs van de belastingdienst hanteer 8,17 kdv en bso 7,02. Kom ik nog uit op kot 3383 euro vergoeding.

En als ik de maximale uren invul wat de belastingdienst aan geeft bso:98uur en kdv 195 uur (2x). Krijg ik een vergoeding van €3719euro. Eigen bijdrage is dan maar €149 euro. Wat enorm scheelt en betaalbaar is. Alleen staat er op de site van de belastingdienst dat ik de uren van de offerte moet zetten. Anders wordt dit gezien als fraude werd mij verteld.

Als ik het zo bekijk kan ik levenslang in de bijstand gaan zitten. En ja als ik zoveel aan mijn eigen bijdrage moet betalen vraag ik me af hoe ik me kids moet onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
fout gelezen....
zzonnetje wijzigde dit bericht op 27-10-2020 15:20
90.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Krijg je nog verdere toeslagen? KGB, zorgtoeslag..?
Alle reacties Link kopieren
zzonnetje schreef:
27-10-2020 15:17
€3868,57-€3383= €485,57 eigen bijdrage is.

Dit is per jaar? dan betaal je toch de eigen bijdrage per jaar. dus per maand 40 euro?
Ben bang dat t per maand is, opvang is duur, en dan voor drie kinderen.
Kom anders eens met bruto bedragen. Hoeveel ga je bruto verdienen per maand (ex vakantiegeld) voor 32 uur werk (en ik neem aan dat je die 32 uur over 4 dagen verspreid).
En hoe oud zijn je kinderen?
En is 4x9 een optie? Dan heb je meer uren in die 4 dagen, tegen dezelfde kinderopvangkosten meestal.
Alle reacties Link kopieren
@zzonnetje nee dat is per maand wat ik mpet betalen ! Want de kids gaan 4 dagen naar de opvang
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
27-10-2020 15:18
Krijg je nog verdere toeslagen? KGB, zorgtoeslag..?
Ja klopt krijg alle toeslagen, maar vaste lasten gaan er ook allemaal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Mommy-01 schreef:
27-10-2020 15:19
@zzonnetje nee dat is per maand wat ik mpet betalen ! Want de kids gaan 4 dagen naar de opvang
Had het niet goed genoeg gelezen (chemo hoofd)
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog familie of vrienden die een daf kunnen oppassen, of waarmee je op je vrije dag kunt voor elkaar kunt oppassen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
27-10-2020 15:19
Kom anders eens met bruto bedragen. Hoeveel ga je bruto verdienen per maand (ex vakantiegeld) voor 32 uur werk (en ik neem aan dat je die 32 uur over 4 dagen verspreid).
En hoe oud zijn je kinderen?
En is 4x9 een optie? Dan heb je meer uren in die 4 dagen, tegen dezelfde kinderopvangkosten meestal.
Ik wil gaan werken voor 32uur bij een supermarkt. En ja 32uur ga ik inderdaad verspreiden over die 4 dagen maar de opvang rekent direct een hele dag. Kids ziin 5 maanden, 20maanden en 6 jaar. Wat bedoel je met 4x9 ?
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
27-10-2020 15:22
Heb je nog familie of vrienden die een daf kunnen oppassen, of waarmee je op je vrije dag kunt voor elkaar kunt oppassen?
Nee helaas niet, meeste werken zelf al.
Alle reacties Link kopieren
Wachten tot ze op de middelbare zitten, dan heb je geen opvang meer nodig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
En een gastouder? Zelf geen ervaring mee, maar dacht dat je de uren daar beter kunt afbakenen, dat je niet gelijk 11 uur per dsg af hoeft te nemen als het voor jou niet hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo snel goed uitreken is van die 485 per maand die je zelf betaalt, 357euro het gevolg van dat je kdv en bso hogere tarieven hanteren dan de belastingdienst vergoedt. Dus de enige optie lijkt mij dan om op zoek te gaan naar goedkopere opvang. Meer uren invullen dan je afneemt volgens je contract met de kinderopvang heeft geen zin, daar krijg je uiteindelijk de rekening van.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
27-10-2020 15:25
En een gastouder? Zelf geen ervaring mee, maar dacht dat je de uren daar beter kunt afbakenen, dat je niet gelijk 11 uur per dsg af hoeft te nemen als het voor jou niet hoeft.
Is wel een optie maar dan heb ik liever dat de 2kleintjes ook al zindelijk zijn. Vind ze nog te klein voor gastouderopvang. Liever een plek waar meerdere mensen zijn
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-10-2020 15:23
Wachten tot ze op de middelbare zitten, dan heb je geen opvang meer nodig.
Is ook wel een optie, maar zou wel graag uit de bijstand willen, wil ook andere dingen kunnen kopen en goed willen sparen ! Maar vind het gewoon belachelijk zoveel eigen bijdrage voor alleenstaand
Alle reacties Link kopieren
Mommy-01 schreef:
27-10-2020 15:22
Ik wil gaan werken voor 32uur bij een supermarkt. En ja 32uur ga ik inderdaad verspreiden over die 4 dagen maar de opvang rekent direct een hele dag. Kids ziin 5 maanden, 20maanden en 6 jaar. Wat bedoel je met 4x9 ?
Maar als je 32 uur gaat werken bij de supermarkt gaat je inkomen toch ook omhoog? En als je vaste opvang neemt betaal je inderdaad vaak per dag (deel).
Kan je vaste werkdagen krijgen?

Ik denk dat je met die 32 uur bij de supermarkt, plus je toeslagen en kgb echt wel meer inkomen hebt dan die 1450 euro.
Maar kan zijn dat ik het mis heb.

Vader is niet in beeld begrijp ik? Of heeft ze niet erkend? Of ben je bewust alleenstaande moeder, dat is natuurlijk ook prima.
Anders kan vader natuurlijk ook voor een deel mee betalen aan de opvang
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen gebruik je voor de toetsing nu je bijstandsinkomen. Je moet wel je nieuwe inkomsten invullen.

De Belastingdienst heeft een maximaal uurbedrag. De bedragen die je later in je OP aangeeft. Als je deze gebruikt, kom je inderdaad op dezelfde bijdrage, want maximaal. Het bedrag wat je moet bijbetalen komt door het verschil tussen de uurprijs KDV/BSO en maximale uurbedrag.
Alle reacties Link kopieren
Je kinderdagverblijfuurtarief is hoger dan maximum vergoeding. Je betaalt dus per kind zelf 70 cent per uur bij kdv en 1,20 voor Bso. Je betaalt daardoor al 357 euro zelf waar je geen toeslag op krijgt.

Ik zou goedkoper kdv zoeken.
Kijk ook even goed naar het contract van het kinderdagverblijf/BSO. Soms is het voordeliger om meer uren af te nemen omdat het uurbedrag dan omlaag gaat. Voor mijn kind had ik een contract voor 2 dagen per week + alle vakanties, ondanks dat ze in de vakanties praktisch nooit ging. Dit was voor mij voordeliger dan een contract zonder vakanties.
Even snel voorbeeld: voor een contract van 10 uur, betaal je €8 per uur.
Terwijl je voor een contract van 20 uur maar € 5 betaald.
Bij situatie 2 betaal je meer, maar krijg je ook voor meer uren kot, waardoor je uiteindelijk zelf minder kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
27-10-2020 15:39
Je kinderdagverblijfuurtarief is hoger dan maximum vergoeding. Je betaalt dus per kind zelf 70 cent per uur bij kdv en 1,20 voor Bso. Je betaalt daardoor al 357 euro zelf waar je geen toeslag op krijgt.

Ik zou goedkoper kdv zoeken.
Zelfs als ik de 8,17 kdv en bso 7,02 hanteer kom ik op hetzelfde neer dus het heeft geen nut !
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
27-10-2020 15:31
Zo te lezen gebruik je voor de toetsing nu je bijstandsinkomen. Je moet wel je nieuwe inkomsten invullen.

De Belastingdienst heeft een maximaal uurbedrag. De bedragen die je later in je OP aangeeft. Als je deze gebruikt, kom je inderdaad op dezelfde bijdrage, want maximaal. Het bedrag wat je moet bijbetalen komt door het verschil tussen de uurprijs KDV/BSO en maximale uurbedrag.
Ja maar ik kom ook uit de bijstand en als ik eenmaal wil beginnen start ik met dit als toetsing inkomen. Heb niet bakken vol met spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Is er een tweede ouder in beeld? Want als jij alle dagen de kinderen hebt moet die natuurlijk wel meebetalen aan kinderopvang. Of ze zelf opvangen.
Maar kan natuurlijk dat jouw situatie wat anders is.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Mommy-01 schreef:
27-10-2020 15:41
Zelfs als ik de 8,17 kdv en bso 7,02 hanteer kom ik op hetzelfde neer dus het heeft geen nut !
Dan vul je iets verkeerd in, want dat zou wel echt moeten uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Juune schreef:
27-10-2020 15:41
Kijk ook even goed naar het contract van het kinderdagverblijf/BSO. Soms is het voordeliger om meer uren af te nemen omdat het uurbedrag dan omlaag gaat. Voor mijn kind had ik een contract voor 2 dagen per week + alle vakanties, ondanks dat ze in de vakanties praktisch nooit ging. Dit was voor mij voordeliger dan een contract zonder vakanties.
Even snel voorbeeld: voor een contract van 10 uur, betaal je €8 per uur.
Terwijl je voor een contract van 20 uur maar € 5 betaald.
Bij situatie 2 betaal je meer, maar krijg je ook voor meer uren kot, waardoor je uiteindelijk zelf minder kwijt bent.
Ik wil ook heel graag meer uren afnemen dan wat op het contract staat. Liefst neem ik de uren over wat de belastingdienst me aangeeft. Maar krijg ik daar geen problemen mee? Laatste wat ik wil is een schuld vooral bij de belastingdienst kunnen ze heel nalatig zijn. Terwijl als ik die uren hanteer (98 en 195 hoef ik maar 150euro te betalen !!! Maar er staat duidelijk hanteer de uren van de offerte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven