Geld & Recht alle pijlers

Eigen bijdrage kot

27-10-2020 15:14 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik heb een vraag over de kinderopvangtoeslag.
Even ter informatie:
Ik heb geen toeslagspartner.
Ik wil 32uur per week gaan werken.
Mijn inkomingstoetsing is 5266 (zit in de bijstand)
Ik heb 3 kinderen.
Heb een proef factuur laten maken bij de opvang voor een proefberekening.
Kind 1 en 2 is de uurprijs €8,87 voor 173,33 (kinderopvang)
Kind 3 uurprijs is €8,21 voor 96,67 uur. (Bso)

BSO 1 kind :         €   793,63
KDV 2 kinderen: € 3074,94
Totale bedrag:    € 3868,57

Als ik de contract uren bij de proefberekening zet krijg ik maar een vergoeding van: €3383 euro. Dat komt op neer dat ik
€3868,57-€3383= €485,57 eigen bijdrage is.
En ik krijg maar een minimum inkomen ga hooguit 1450 euro per maand verdien.
Als ik mijn eigen vaste lasten eraf haal hou ik 800euro over waarvan MEER dan de helft (€485,57) ook nog is naar de kinderopvang toe gaat. Dus hou maar 315euro over.

Zelfs wanneer ik de uurprijs van de belastingdienst hanteer 8,17 kdv en bso 7,02. Kom ik nog uit op kot 3383 euro vergoeding.

En als ik de maximale uren invul wat de belastingdienst aan geeft bso:98uur en kdv 195 uur (2x). Krijg ik een vergoeding van €3719euro. Eigen bijdrage is dan maar €149 euro. Wat enorm scheelt en betaalbaar is. Alleen staat er op de site van de belastingdienst dat ik de uren van de offerte moet zetten. Anders wordt dit gezien als fraude werd mij verteld.

Als ik het zo bekijk kan ik levenslang in de bijstand gaan zitten. En ja als ik zoveel aan mijn eigen bijdrage moet betalen vraag ik me af hoe ik me kids moet onderhouden.
PietjeBello schreef:
27-10-2020 17:05
Alle officiële gastouders en gastouders via een gastouder bureau zijn geregistreerd. Hetzelfde geldt voor nanny’s. Anders is het gewoon een oppas.
En toch betekend dat niet automatisch KOT.

En echt TO snapt er al niets van, dus hoop dat ze dat nog even checkt als ze voor een ander soort opvang kiest.
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 17:08
En toch betekend dat niet automatisch KOT.

En echt TO snapt er al niets van, dus hoop dat ze dat nog even checkt als ze voor een ander soort opvang kiest.
Als je een officiële gastouder/nanny bent heb je een LRK nummer dus krijg je gewoon KOT. Snap dus niet zo goed waar jij precies op doelt.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
27-10-2020 17:11
Als je een officiële gastouder/nanny bent heb je een LRK nummer dus krijg je gewoon KOT. Snap dus niet zo goed waar jij precies op doelt.
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
In jouw berekening betaal je inderdaad
535,41 per maand aan eigen bijdrage.
Dat ligt geheel aan het feit dat zowel de uurprijs van de dagopvang en bso fors boven het max vergoede bedrag zit.

Zou je een bso kiezen met uur uurtarief niet boven de 7,02 en dagopvang niet boven de 8,17 zitten, dan zou je eigen bijdrage 138,87 bedragen.
Fors verschil he?

Gezien je werkweek van 32 uur mag je niet meer bso uren afnemen van 97 uur en dagopvang niet meer dan 193 uur per maand. Contracturen van de opvang moet je naar boven afronden als je de toeslag aanvraagt. Dus bso 96,67 wordt 97 uur.

Verder, je bent alleenstaande moeder. Een baan in een winkel zal je nooit veel gaan opleveren. Hard werken voor weinig geld. Kun je niet beter gaan studeren? Als je geen noemenswaardige opleiding hebt afgerond, geeft de gemeente daar vaak toestemming voor. Je hebt dan ook recht op kinderopvangtoeslag. Zelfs voor 5 dagen. En de gemeente vergoed dan vaak de eigen bijdrage.

Op die manier bied je jezelf meer perspectief.
4 dagen opvang per week, voor 3 kinderen en dan voor een maand maar €485,00. Ik vind het echt heel weinig. Dat is nog iets meer dan €150,00 per kind, voor 16-18 dagen pvang per maand.

Als de vader de kinderen erkend heeft, dan heeft hij verplichtingen. Laat dus iemand daar goed naar kijken, bijv bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Eens met summerheat. Je kan ook kijken voor werken/ leren in de zorg. Dat verdiend in het begin al beter en heeft meer perspectief.
Alle reacties Link kopieren
Verstandigste is inderdaad om begeleiding van de gemeente te vragen hierbij. Het is je niet duidelijk hoe het werkt en dat kan je heel erg in de problemen brengen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Mommy-01 schreef:
27-10-2020 15:41
Zelfs als ik de 8,17 kdv en bso 7,02 hanteer kom ik op hetzelfde neer dus het heeft geen nut !
MIsschien heeft iemand anders het al gezegd, maar je maakt hier een denkfout. Met deze bedragen blijft je KOT inderdaad hetzelfde, maar als het je lukt om een KDV te vinden dat ook daadwerkelijk deze bedragen vraagt (in plaats van de 8,87 en 8,21 uit je OP) bespaar je dus ongeveer een euro per uur per kind. Aangezien je zo'n 275 uur per maand nodig hebt, is je besparing dan dus zo'n 275 euro (ik heb even geen zin om het exact uit te rekenen).
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
28-10-2020 09:16
MIsschien heeft iemand anders het al gezegd, maar je maakt hier een denkfout. Met deze bedragen blijft je KOT inderdaad hetzelfde, maar als het je lukt om een KDV te vinden dat ook daadwerkelijk deze bedragen vraagt (in plaats van de 8,87 en 8,21 uit je OP) bespaar je dus ongeveer een euro per uur per kind. Aangezien je zo'n 275 uur per maand nodig hebt, is je besparing dan dus zo'n 275 euro (ik heb even geen zin om het exact uit te rekenen).
Precies...kort gezegd, de factuur van de kinderopvang wordt een behoorlijk stuk lager. De kinderopvangtoeslag blijft gelijk waardoor jezelf per maand een stuk minder hoeft bij te dragen.

In mijn eerder uitleg benoem ik ook de lagere eigen bijdrage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven