Geld & Recht alle pijlers

Eigen geld voor een hypotheek

13-01-2018 14:34 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af hoef jong volwassenen/starters een woning aanschaffen.. Ik heb online alvast rondgekeken om te kijken wat mijn maximaal te lenen hypotheekbedrag is, en dat was maar +/-115.000 euro,, Een huis kost minimaal toch al gauw 150.000 euro, en daarnaast komen er nog extra kosten bij etc. Aan eigen geld heb ik volgens de rekentools 50.000 euro nodig..

In mijn omgeving kost een huis huren al gauw 800 - 1.000 euro in de maand en er worden weinig tot geen sociale huurwoning aangeboden. Mocht er eens een worden aangeboden, dan wordt er veel op gereageerd en sta je ondanks na jaren ingeschreven te staan toch nog achteraan de wachtlijst.
anoniem_359096 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 15:25
29.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daarom begint bijna elke koper in een appartement , dat je na 5 jaar weer kan verkopen aan een starter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in hetzelfde schuitje. Huren via de woningbouw lukt niet, daarvoor was ik te kort ingeschreven, ook al schreef ik me in op mijn 18e verjaardag. Particulier huren vond ik in mijn omgeving vrij prijzig.

Ik was net 21 en ik trok in mijn eigen gekochte appartement. 2 slaapkamers, grote huiskamer, aparte keuken en ik kon zo zonder verbouwing in het appartement trekken want het was allemaal nog vrij nieuw.

Daarvoor had ik ook niet enorm gespaard, want ik woonde daarvoor een jaar in het buitenland.

Nu 6 jaar later werk ik parttime. Studeer ik weer, want mijn mbo baantje bood mij onvoldoende uitdaging.

Hoe? Een beetje geluk en ook wat lef. Bij mij in de stad heb je een constructie waardoor je korting op je aankoopsprijs krijgt op bepaalde huizen. Zo heb ik geen hypotheek van 155.000 euro (wat de woning waard is), maar 95.000 euro.

Het kan dus wel!
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-01-2018 11:03
En dan reken je ook vervanging van de keuken na 15-20 jaar mee? En de badkamer? Alleen daarvoor al zou je 100 euro per maand moeten reserveren.

Bij huren zie je heel veel voor je geld terug. Ik vind het altijd heel krom gedacht, zulke redeneringen. Bij kopen met aflossingsvrije hypotheek, wat mensen jarenlang gedaan hebben, is het net zo min van jou. En als je huurt word je heel wat gedoe bespaart.
Wij hebben het huis zelf volledig verbouwd, van alle riolering tot bedrading tot aan nieuwe keuken en badkamer, dus wij zijn gelukkig voorlopig (hopelijk!) wel even klaar met de grote dingen :mrgreen: Maar we sparen 75 euro per maand.
En bij aflossingsvrij krijg je in ieder geval nog een overwaarde (mocht die er zijn). Maar goed, dat doet niet ter zake want die hypotheken bestaan volgens mij niet eens meer.
Ik vind het helemaal niet krom gedacht, want alles wat wij nu in het huis stoppen leidt tot waardevermeerdering.
En alles wat we nu al afbetalen krijgen we straks 'terug' wanneer we het huis verkopen.
Leuk dat bij huur het onderhoud erbij inzit, maar jij hebt niks aan dat onderhoud, behalve dat je er prettiger door woont.
-
Zomerelfje schreef:
13-01-2018 14:46
Hoi, mijn huisje ( appartment) koste k.k. 117.000. Je heb wel.genoeg huizen van onder de 150.000.

Maar sparen voor een huis is nooit verkeerd..Kost genoeg een huis kopen en aankleden.

Genoeg? Niet overal.

Hier dus niet.. Goedkoopste 1 kamer appartement kost ongeveer 130.000 euro. En dat is het wel.

Komt er 1 per jaar vrij en als er zo'n goedkopere flat vrijkomt dan staan ze in de rij. Alles onder 200.000 euro is binnen een paar dagen weg, als uberhaupt Funda haalt.

Dus ze zullen nog wel duurder worden. Denk dat in wijde omgeving alleen nog erger is want woon in een stad met slechte naam en eromheen zat mooie dorpen en steden met betere naam en dus nog veel duurder en ook amper wat te koop. Zo weg en voor veel geld.

Huren is helemaal niet te doen. 10-15 jaar is normaal.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-01-2018 12:37
Was dat nodig, die persoonlijke sneer?
Prima dat jullie het gezellig hadden, en goed van je dat je meebetaalde, maar feit blijft dat je gebruikt maakt van het huis van je ouders omdat je niet aan een eigen huis wilt betalen. En dat is parasiteren. Door dat zo te benoemen val ik je niet persoonlijk aan hoor.
Of niet kunt, je generaliseert.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
14-01-2018 14:53
Of niet kunt, je generaliseert.


Ik reageerde op haar, en in haar geval was het niet wilt, lees maar terug wat ze eerder schreef. Ik schreef in mijn eerste parasietenstelling heel duidelijk erbij dat het gold voor mensen die bij pa en ma blijven om geld op te potten.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-01-2018 12:37
Was dat nodig, die persoonlijke sneer?
Prima dat jullie het gezellig hadden, en goed van je dat je meebetaalde, maar feit blijft dat je gebruikt maakt van het huis van je ouders omdat je niet aan een eigen huis wilt betalen. En dat is parasiteren. Door dat zo te benoemen val ik je niet persoonlijk aan hoor.

Maar goed, omdat je er naar vraagt: mijn ouders woonden dusdanig lastig qua OV-mogelijkheden dat iedere hogeschool en universiteit teveel reistijd kostte, en dus gingen mijn broers en zussen en ik, voor zover we gingen studeren, op ons 18e op kamers. Is iets anders dan ons graag zo snel mogelijk zien vertrekken he.
Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, vandaar dat ik mijn tekst heb aangepast.

Parasiteren vond ik zo negatief klinken en klinkt meer als profiteren.
Alle reacties Link kopieren
Bij ouders blijven om geld op te potten om bijv een huis te kopen vind ik financieel gezien erg verstandig om te doen. Soms is het ook nodig om een huis te kunnen kopen.
Hier heb ik met mijn vriend eerst 4 jaar gehuurd en standaard elke maand minimaal 1000 gespaard en alle extras zoals vakantie geld etc ook ( en wij verdienden toen echt niet mega goed. Man 2000 bruto en ik 2100 bruto en we hebben een kleine van bijna 1). Maar waren gewoon streng voor ons zelf aangezien we huis wouden kopen.

In sept afgelopen jaar huis gekocht. Van 220.00. Moesten 8 duizend eigen geld ongeveer inleggen voor alle bijkomende kosten en ook alle klussen in huis hebben we van eige spaargeld gedaan!

Heb je al gekeken naar eventueel een startershypotheek? Die is al snel 30.000 en hoef je de eerste jaren niet af te lossen en daarna pas na rato van het inkomen?
Reine schreef:
14-01-2018 17:17
Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, vandaar dat ik mijn tekst heb aangepast.

Parasiteren vond ik zo negatief klinken en klinkt meer als profiteren.


Dank je
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-01-2018 12:25
Thuiswonen tot je 29e omdat je huren zonde van je geld vindt is parasiteren op (het geld van) je ouders.

Het is natuurlijk pertinente onzin om dit als feit (/sneer) neer te zetten. Als iemand nog een tijd/jaren thuis blijft wonen terwijl ouders en kind blij zijn met die situatie en de kosten netjes gedeeld worden is er geen enkele sprake van parasiteren.
S-Groot schreef:
14-01-2018 23:43
Het is natuurlijk pertinente onzin om dit als feit (/sneer) neer te zetten. Als iemand nog een tijd/jaren thuis blijft wonen terwijl ouders en kind blij zijn met die situatie en de kosten netjes gedeeld worden is er geen enkele sprake van parasiteren.


Je leeft voordelig omdat je niet hoeft mee te betalen voor het dak boven je hoofd. Ook al deel je alle andere kosten. Reine gaf aan dat ze thuis bleef wonen om te sparen. Dat had ze niet gekund als ze zelf een huis moest betalen. Het spaargeld groeit dankzij de gastheer. Zoals een parasiet groeit dankzij de gastheer. Het verschil is inderdaad dat de ouders wellicht blij zijn itt de gastheer van de parasiet normaalgesproken.
Marana-- schreef:
14-01-2018 15:26
Ik reageerde op haar, en in haar geval was het niet wilt, lees maar terug wat ze eerder schreef. Ik schreef in mijn eerste parasietenstelling heel duidelijk erbij dat het gold voor mensen die bij pa en ma blijven om geld op te potten.
Zo zeg, zal t zoon morgen vertellen..... Pfffff, wij vinden het prima, hij woont lekker thuis, spaart elke maand 1200 euro (zn vriendin ook) en kunnen straks kk en inrichting cash betalen. Wat erg!!!!!
Waarom wordt het als een sneer opgevat door jullie?
Nogal wiedes marana... Iemand een parasiet noemen is nu niet echt aardig natuurlijk.

Overigens zijn kinderen per definitie parasieten van hun ouders. En mensen parasieten van de aarde.

Terug on topic dan maar?
Als ouders en kinderen er content mee zijn dat volwassen kinderen thuis blijven wonen om welke reden dan ook, waarom moet dit dan weer in het negatieve getrokken worden met termen als parasiteren? Ik vind daar helemaal niks van, moet iedereen zelf weten.
Marana-- schreef:
15-01-2018 07:20
Waarom wordt het als een sneer opgevat door jullie?
Nou houd je je een beetje van de domme toch? Of snap je het echt niet?
Pluisi schreef:
13-01-2018 14:48
Scheef? Je had je gewoon op je 18e in moeten schrijven bij de woningbouwvereniging. Hebben wij ook gedaan met de kinderen. Zij maken daar geen gebruik van, verdienen teveel voor sociaal huren, maar als dat niet zo was hadden ze gewoon op hun 23e de deur uit gekund.
Dat is niet overal hetzelfde hoor, hier bv zijn weinig huizen en mag je max 3 jaar ingeschreven staan.
En je schrijft samen met je partner wat kopen, dan moet je die wel hebben ook. ( Ik heb het nu niet over mezelf, maar over de jongeren hier in de buurt)
Nummer*Zoveel schreef:
13-01-2018 15:08
Een huis kopen is een luxe, geen recht. Als je dat wil, zul je die luxe dus moeten kunnen betalen. Dat betekent voldoende inkomen om een hypotheek te kunnen krijgen en voldoende spaargeld om de kosten te kunnen betalen. Het antwoord op jouw vraag hoe je een huis kunt kopen is dus: hard werken, hard sparen en geduld hebben totdat je het kunt betalen.
Lezen is ook een vak, Ze wil wel huren maar legt uit dat dat niet handig is ook.
sprietgras schreef:
13-01-2018 18:32
Maar het is toch niet gek dat huren duurder is? Je betaald met kopen je onderhoud zelf, bij huren zit het in je huur. Geldt voor bijv buitenschilderwerk, voegen, dak etc. Maar in een koopwoning moet je ook zelf sparen om je keuken te kunnen vervangen.
Daarnaast komt er bij koop nog een extra bedrag op voor een opstalverzekering.
En vergeet bij een appartement niet dat kosten voor buitenonderhoud enzo via een VVE gaan, kan aardig aantikken qua kosten (in mijn appartement destijds 90 euro per maand, en daar zat geen lift bij die onderhoud vroeg.
Na 30 jaren huren is er geen steen van het huis van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 14:32
Genoeg? Niet overal.

Hier dus niet.. Goedkoopste 1 kamer appartement kost ongeveer 130.000 euro. En dat is het wel.

Komt er 1 per jaar vrij en als er zo'n goedkopere flat vrijkomt dan staan ze in de rij. Alles onder 200.000 euro is binnen een paar dagen weg, als uberhaupt Funda haalt.

Dus ze zullen nog wel duurder worden. Denk dat in wijde omgeving alleen nog erger is want woon in een stad met slechte naam en eromheen zat mooie dorpen en steden met betere naam en dus nog veel duurder en ook amper wat te koop. Zo weg en voor veel geld.

Huren is helemaal niet te doen. 10-15 jaar is normaal.
Maar als je perse een koopwoning wil én het geld niet hebt voor het plaatselijke aanbod, zul je dus toch verder moeten kijken. Want aanbod is er weldegelijk zat, maar wellicht niet daar waar je tot nu toe je zoekgebied op richtte..

Mag ik vragen welke omgeving dat is?
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-01-2018 10:53
Vind ik wel.. Want bij kopen is het immers echt van jou, bij huren zie je nooit meer iets terug van dat geld.
Bovendien wordt huren vaak gezien voor mensen die 'kopen niet kunnen betalen' en dus minder verdienen. Dan is het toch gek dat het meer kost dan kopen?
Wij hebben een benedenwoning en zijn voor de hypotheek, sparen voor evt onverwachtse kosten en de VVE ongeveer 900pm kwijt.
Daarvoor kunnen we echt niet huren wat wij hebben, midden in een heel geliefde stad, vrienden van ons betalen voor iets soortgelijks 1250 pm.
Wat zie je dan terug van je betaalde hypotheekrente, van de hogere plaatselijke belastingen, van het eigenwoningforfait, van de nieuwe keuken/badkamer/cv/etc die na 20 jaar weer aan vervanging toe zijn, etc? Ja, bij een koophuis bouw je vermogen op dmv aflossen, maar je steekt er ook heel veel geld in dat je echt niet meer terugziet. Ik vind onder de streep kopen helemaal niet of nauwelijks voordeliger dan huren (en ik heb beide gedaan). Het grote voordeel van kopen is dat je je huis zo kunt maken als je wilt en dat er veel meer keuze is in eengezinswoningen, maar het is lang niet altijd zo voordelig als het lijkt. Mensen die een huurbedrag vergelijken met een (netto) hypotheekbedrag houden zichzelf enorm voor de gek.
Alle reacties Link kopieren
TO, mijn verhaal: toen ik studeerde woonde ik in een heel kleine studio, toen ik werkte ben ik daar blijven wonen. Daardoor kon ik veel sparen. Toen ik met mijn man trouwde zijn we in een particulier huurappartement gaan wonen van 700 euro, ook toen konden we veel sparen. Pas op mijn 33e heb ik met mijn man samen voor het eerst een huis gekocht. Toen hadden we ook zoveel gespaard dat de financiering geen enkel probleem was. Dus mijn tip: zoek een te huren kamer of studio, stel niet teveel eisen en blijf sparen. In je eentje een huis kopen op jonge leeftijd is absoluut geen recht, dus het heeft weinig zin daar verongelijkt over te doen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-01-2018 13:58
Wij hebben het huis zelf volledig verbouwd, van alle riolering tot bedrading tot aan nieuwe keuken en badkamer, dus wij zijn gelukkig voorlopig (hopelijk!) wel even klaar met de grote dingen :mrgreen: Maar we sparen 75 euro per maand.
En bij aflossingsvrij krijg je in ieder geval nog een overwaarde (mocht die er zijn). Maar goed, dat doet niet ter zake want die hypotheken bestaan volgens mij niet eens meer.
Ik vind het helemaal niet krom gedacht, want alles wat wij nu in het huis stoppen leidt tot waardevermeerdering.
En alles wat we nu al afbetalen krijgen we straks 'terug' wanneer we het huis verkopen.
Leuk dat bij huur het onderhoud erbij inzit, maar jij hebt niks aan dat onderhoud, behalve dat je er prettiger door woont.
Dit vind ik nogal naief. Overwaarde is zeker geen garantie, voor hetzelfde geld wordt je huis juist minder waard de komende tijd en zit je met een restschuld als je wilt of moet verkopen. Kopen is lang niet altijd een kip met gouden eieren, het kan net zo goed een blok aan je been zijn. En niet alles wat je in het huis stopt leidt tot waardevermeerdering. Extra vierkante meters leiden tot waardevermeerdering, maar daar houdt het wel zo'n beetje op. De 5-jaarlijkse schilderbeurt en dergelijk onderhoud vermeerderen de waarde echt niet, die moet je investeren omdat er anders waardevermindering zou zijn. En een nieuwe keuken/badkamer/cvk-ketel/etc leidt hooguit een paar jaar tot wat waardevermeerdering, maar na 10 jaar ook zeker niet meer. Ook met een koophuis blijf je geld in je huis pompen, waar alleen woongenot tegenover staat en waar je uiteindelijk geen cent van terugziet. Niet erg, want het gaat om je woongenot, maar het verschil met huren is niet zo groot als jij het stelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven