Geld & Recht alle pijlers

Eigen geld voor een hypotheek

13-01-2018 14:34 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af hoef jong volwassenen/starters een woning aanschaffen.. Ik heb online alvast rondgekeken om te kijken wat mijn maximaal te lenen hypotheekbedrag is, en dat was maar +/-115.000 euro,, Een huis kost minimaal toch al gauw 150.000 euro, en daarnaast komen er nog extra kosten bij etc. Aan eigen geld heb ik volgens de rekentools 50.000 euro nodig..

In mijn omgeving kost een huis huren al gauw 800 - 1.000 euro in de maand en er worden weinig tot geen sociale huurwoning aangeboden. Mocht er eens een worden aangeboden, dan wordt er veel op gereageerd en sta je ondanks na jaren ingeschreven te staan toch nog achteraan de wachtlijst.
anoniem_359096 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 15:25
29.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
13-01-2018 15:30
Dat kan helemaal niet, je moet en moest gewoon 18 zijn.
Om eerlijk te zijn, weet ik de exacte leeftijd niet meer. Het was in ieder geval snel nadat ik klaar was met de middelbare. Maar wat u zegt klopt ook niet. Er zijn ook woningcoöperaties die je al eerder laten inschrijven, maar pas vanaf 18 jaar mag huren. Woonconcept bijvoorbeeld.. https://www.woonconcept.nl/algemene-pag ... odeId=1755
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je woningen van rond de 150.000?
Ik zou eerder rond 100.000-120.000 zoeken met jouw inkomen. Scheelt ook in eigen geld wat je in moet leggen.

Betaal je thuis kostgeld of kun je je loon nagenoeg geheel sparen?
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
13-01-2018 16:03
Waarom zoek je woningen van rond de 150.000?
Ik zou eerder rond 100.000-120.000 zoeken met jouw inkomen. Scheelt ook in eigen geld wat je in moet leggen.

Betaal je thuis kostgeld of kun je je loon nagenoeg geheel sparen?
Ik zoek niet persee een woning van 150.000, ik maakte een calculatie uitgaande van een prijs wat een woning ongeveer (hier althans) kost. Natuurlijk zoek je liever goedkopere huizen, maar als die er niet tot nauwelijks zijn...
Daarnaast wordt hier ook vaak boven de vraagprijs geboden, zodat de potentiële kopers er zeker van zijn om het huis te krijgen.. Mijn oom woont in hetzelfde dorp en heeft zijn huis te koop staan, en die vind het zelfs apart dat men 10.000 boven de vraagprijs bieden.
Alle reacties Link kopieren
Maar je kan ook beter niet uitgaan van wat huizen in jouw omgeving kosten, maar uitgaan van jouw budget. Dus kijk eerst wat je budget wél is en dan pas wat je daarvoor kan krijgen. Waarschijnlijk moet je ingeven op je wensen. Dus ofwel een appartement i.p.v. huis, ofwel een ander dorp, ofwel een kluswoning.. dat soort consessies als je budget niet ruim is. Tenzij je geduld hebt om te wachten tot je genoeg hebt gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik (27&26) zijn nu bijna een jaar opzoek naar een koopwoning, helaas door de huidige markt vissen we steeds achter het net. We wonen gelukkig nu in een sociale huurwoning, nu zouden we daar ook niet meer voor in aanmerking komen.
We hebben de afgelopen tijd flink kunnen sparen, dus het inbrengen van eigen geld is totaal geen probleem... nu alleen nog een leuke woning!
Alle reacties Link kopieren
Die rekentools zijn gebaseerd op een gemiddeld rentepercentage en een bepaalde looptijd. Als ik jou was zou ik gewoon eens bij een tussenpersoon langsgaan voor een oriënterend gesprek. Dat kost je niets en die kan verschillende scenario's schetsen (met looptijden e.d.) en die kan jou precies vertellen hoeveel je kunt lenen en hoeveel eigen geld je zou moeten sparen. Dat zoekt een stuk makkelijker en heb je meteen een antwoord op al je vragen.

Maar om je een idee te geven, als je een huis koopt die binnen je max haalbare blijft moet je denken aan de volgende kosten: overdrachtsbelasting 2% van de koopsom, notariskosten ca €1000,-, taxatie ca. €500,- en eventueel bouwkundige keuring, advies en bemiddelingskosten van een tussenpersoon ca. €2000 tot €3000 (tenzij je zelf online afsluit of bij een bank) en evt kosten voor NHG.

En houd er rekening mee dat de zakelijke lasten voor de rest van het jaar bij de notaris ook betaald moeten worden aan de verkoper. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 16:11
Ik zoek niet persee een woning van 150.000, ik maakte een calculatie uitgaande van een prijs wat een woning ongeveer (hier althans) kost. Natuurlijk zoek je liever goedkopere huizen, maar als die er niet tot nauwelijks zijn...
Daarnaast wordt hier ook vaak boven de vraagprijs geboden, zodat de potentiële kopers er zeker van zijn om het huis te krijgen.. Mijn oom woont in hetzelfde dorp en heeft zijn huis te koop staan, en die vind het zelfs apart dat men 10.000 boven de vraagprijs bieden.
Dan is de conclusie dus heel simpel dat je niet in dat specifieke dorp kunt kopen.
Hier kost een appartement van 45 m2 al gauw 200.000; dus hier zou je ook niks kunnen kopen met jouw budget. Dan moet je na gaan denken over alternatieven: iets huren (eventueel samen met iemand anders); langer thuis blijven wonen en flink sparen; zoeken in omliggende gemeenten die misschien wel aanbod hebben in jouw prijsklasse.
Alle reacties Link kopieren
Wat Maya88 zegt klopt inderdaad. In die rekentools wordt vaak met een veel hogere rente gerekend dan de rente van nu. Ga eens voor een kostloze berekening naar een hypotheekadviseur toe. Die kan je precies vertellen wat je met jouw salaris als hypotheek kan krijgen. Dat zou je misschien nog wel eens mee kunnen vallen. Echt de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 15:10
Excuses, heb het aangepast. die €70.000 was van een ander koopbedrag. Voor een huis van 150.000 heb ik 46.000 eigen geld nodig.

Ik ben 24 jaar en verdien 2.000 bruto in de maand.. Horecasalaris..
Ik vind het ook altijd vreemd dat huren (vaak!) duurder is dan een hypotheek voor dezelfde woning.
Maar helaas vragen de banken veel, ook al zou je het in de praktijk prima kunnen betalen elke maand.
Er zijn wel kleine woninkjes te koop hoor, voor onder de 150.000, maar ze zijn inderdaad in de minderheid.
Ik denk dat op jouw salaris kopen gewoon helaas niet lukt, je verdient niet zo veel.. Dus probeer het samen met je partner of blijf tot die tijd (indien mogelijk) ergens goedkoop zitten zodat je ondertussen lekker kan sparen!
-
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
13-01-2018 16:14
Maar je kan ook beter niet uitgaan van wat huizen in jouw omgeving kosten, maar uitgaan van jouw budget. Dus kijk eerst wat je budget wél is en dan pas wat je daarvoor kan krijgen. Waarschijnlijk moet je ingeven op je wensen. Dus ofwel een appartement i.p.v. huis, ofwel een ander dorp, ofwel een kluswoning.. dat soort consessies als je budget niet ruim is. Tenzij je geduld hebt om te wachten tot je genoeg hebt gespaard.
+1
-
Verhuizen naar gebied waar je wel binnen de 2 à 3 jaar een sociale woning hebt.
Kan je sneller sparen.

Of kopen samen met iemand.
Een partner, een vriendin, ...

En je erbij neerleggen dat een huis kopen als alleenstaande immense luxe is.
Als je nog thuis woont zou je minimaal €1000,- per maand moeten kunnen sparen. En je hebt voor een huis van €150.000 geen €50.000 nodig zoals hier al een paar keer is voorgerekend. Je bent 24 jaar, je woont denk ik nog thuis, hoe veel spaargeld heb je nu opgebouwd in de jaren die je werkt? Dan ben je ook een eindje op weg. Misschien kan je over een jaar al iets kopen.

Er zijn natuurlijk ook echt wel huizen te koop <€150.000, maar die zijn misschien niet helemaal wat je wil. Het perfecte huis is meestal ook niet je eerste huis. Ik woon in een grote stad en op Funda is er gewoon aanbod <€125.000, het begint bij €80.000
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
13-01-2018 17:01
Ik vind het ook altijd vreemd dat huren (vaak!) duurder is dan een hypotheek voor dezelfde woning.
Maar helaas vragen de banken veel, ook al zou je het in de praktijk prima kunnen betalen elke maand.
Er zijn wel kleine woninkjes te koop hoor, voor onder de 150.000, maar ze zijn inderdaad in de minderheid.
Ik denk dat op jouw salaris kopen gewoon helaas niet lukt, je verdient niet zo veel.. Dus probeer het samen met je partner of blijf tot die tijd (indien mogelijk) ergens goedkoop zitten zodat je ondertussen lekker kan sparen!
Maar het is toch niet gek dat huren duurder is? Je betaald met kopen je onderhoud zelf, bij huren zit het in je huur. Geldt voor bijv buitenschilderwerk, voegen, dak etc. Maar in een koopwoning moet je ook zelf sparen om je keuken te kunnen vervangen.
Daarnaast komt er bij koop nog een extra bedrag op voor een opstalverzekering.
En vergeet bij een appartement niet dat kosten voor buitenonderhoud enzo via een VVE gaan, kan aardig aantikken qua kosten (in mijn appartement destijds 90 euro per maand, en daar zat geen lift bij die onderhoud vroeg.
Huren is niet duurder. Bij een koopwoning heb je namelijk nog veel meer kosten buiten de hypotheek. Maandelijks zou je ook 200 euro opzij moeten zetten voor onderhoud (meer als je een ouder huis hebt, minder als je in een (nieuw) appartement zit met een goeie vve, maar dan heb je dus vve-kosten naast je hypotheek). En je hebt meer kosten zoals bijv een opstalverzekering, hogere gemeentelijke lasten, onroerendezaakbelasting, eigenwoningforfait.
Die 200 euro per maand reserveer je dan voor schilderkosten, vervangen van keuken/badkamer etc op termijn, aanleg en onderhoud tuin, dakgoot, voegen, isolatie, kozijnen/glas, etc.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet alles tegelijk hebben. Daarom wonen de meeste mensen van 24 op kamers of bij hun ouders. Wil je toch perse een huis kopen:

-misschien moet je overwegen ergens anders te gaan wonen, als je daar wel een woning binnen jouw budget kunt vinden.
-misschien heb je familie die een huis voor je wil kopen of je een bedrag wil schenken om een huis te kopen. Dat is de manier waarop 24 jarigen vaak een eigen huis hebben.
- misschien moet je meer gaan verdienen: neem er een baantje bij, begin je eigen onderneming naast je werk, volg de studie waardoor je meer gaat verdienen dan in de horeca.
- hoe meer je zelf spaart voordat je een huis koopt, hoe minder je hoeft te lenen en de bank akkoord gaat

Maar kopen van een huis brengt ook meer kosten en verantwoordelijkheden met zich mee dan huren. Je betaalt alles zelf, ook als er dingen in huis kapotgaan kun je niet de verhuurder bellen om het op te lossen en enz. En het is relatief duur om een huis te kopen en twee jaar later, omdat je gaat samenwonen, weer te verkopen. Huren is echt zo slecht nog niet. Buiten de standaard sociale woningbouw is er ook nog veel mogelijk qua huren, als ik jou was, zou ik vooral daarmee aan de slag gaan.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
13-01-2018 18:32
Maar het is toch niet gek dat huren duurder is? Je betaald met kopen je onderhoud zelf, bij huren zit het in je huur. Geldt voor bijv buitenschilderwerk, voegen, dak etc. Maar in een koopwoning moet je ook zelf sparen om je keuken te kunnen vervangen.
Daarnaast komt er bij koop nog een extra bedrag op voor een opstalverzekering.
En vergeet bij een appartement niet dat kosten voor buitenonderhoud enzo via een VVE gaan, kan aardig aantikken qua kosten (in mijn appartement destijds 90 euro per maand, en daar zat geen lift bij die onderhoud vroeg.
Vind ik wel.. Want bij kopen is het immers echt van jou, bij huren zie je nooit meer iets terug van dat geld.
Bovendien wordt huren vaak gezien voor mensen die 'kopen niet kunnen betalen' en dus minder verdienen. Dan is het toch gek dat het meer kost dan kopen?
Wij hebben een benedenwoning en zijn voor de hypotheek, sparen voor evt onverwachtse kosten en de VVE ongeveer 900pm kwijt.
Daarvoor kunnen we echt niet huren wat wij hebben, midden in een heel geliefde stad, vrienden van ons betalen voor iets soortgelijks 1250 pm.
-
Phloxx schreef:
14-01-2018 10:53
Vind ik wel.. Want bij kopen is het immers echt van jou, bij huren zie je nooit meer iets terug van dat geld.
Bovendien wordt huren vaak gezien voor mensen die 'kopen niet kunnen betalen' en dus minder verdienen. Dan is het toch gek dat het meer kost dan kopen?
Wij hebben een benedenwoning en zijn voor de hypotheek, sparen voor evt onverwachtse kosten en de VVE ongeveer 900pm kwijt.
Daarvoor kunnen we echt niet huren wat wij hebben, midden in een heel geliefde stad, vrienden van ons betalen voor iets soortgelijks 1250 pm.


En dan reken je ook vervanging van de keuken na 15-20 jaar mee? En de badkamer? Alleen daarvoor al zou je 100 euro per maand moeten reserveren.

Bij huren zie je heel veel voor je geld terug. Ik vind het altijd heel krom gedacht, zulke redeneringen. Bij kopen met aflossingsvrije hypotheek, wat mensen jarenlang gedaan hebben, is het net zo min van jou. En als je huurt word je heel wat gedoe bespaart.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
13-01-2018 14:48
Scheef? Je had je gewoon op je 18e in moeten schrijven bij de woningbouwvereniging. Hebben wij ook gedaan met de kinderen. Zij maken daar geen gebruik van, verdienen teveel voor sociaal huren, maar als dat niet zo was hadden ze gewoon op hun 23e de deur uit gekund.
Dan moet er wel een sociale huurwoning zijn. En hier bijvoorbeeld is in de wijde omgeving geen één huurwoning beschikbaar.
Het is zo gemakkelijk gezegd, maar de praktijk is anders
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Na mijn studie ging ik fulltime werken, heb een paar jaar thuis gewoond bij mijn ouders en in die tijd flink gespaard. Spaarde iets van 1500 euro per maand. Naast mijn fulltime baan nog een weekendbaantje genomen.
Op mijn 29e samen met vriendin de huis van mijn dromen gekocht, iets meer dan 3 ton kostte mijn eerste woning en kon hem gelijk aankleden met nieuwe meubels, groot tv, wasmachine, etc...

Thuiswonen is beter dan huren.... huren is weggegooid geld.
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
14-01-2018 12:16
Na mijn studie ging ik fulltime werken, heb een paar jaar thuis gewoond bij mijn ouders en in die tijd flink gespaard. Spaarde iets van 1500 euro per maand. Naast mijn fulltime baan nog een weekendbaantje genomen.
Op mijn 29e samen met vriendin de huis van mijn dromen gekocht, iets meer dan 3 ton kostte mijn eerste woning en kon hem gelijk aankleden met nieuwe meubels, groot tv, wasmachine, etc...

Thuiswonen is beter dan huren.... huren is weggegooid geld.
Wat een onzin.
Thuiswonen tot je 29e omdat je huren zonde van je geld vindt is parasiteren op (het geld van) je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
14-01-2018 12:20
Wat een onzin.

Financieel gezien is het over het algemeen woning kopen verstandiger dan huren. Als je na 30 jaar huren, de huur opzegt heb je niks opgebouwd.
Bij kopen is het huis geheel of gedeeltelijk van jou. Huizenprijzen zullen na 30 jaar echt wel zijn gestegen. Al is het maar door inflatie.
als het huis geheel van jou is dan kun je daarna gratis in wonen en bij verkoop heb je een leuk zakcentje.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-01-2018 12:25
Thuiswonen tot je 29e omdat je huren zonde van je geld vindt is parasiteren op (het geld van) je ouders.
Parasiteren , Meningen verschillen hierover. Ik betaalde mee met de kosten.
Mijn ouders en ik kunnen het goed met elkaar vinden, stiekem vonden zij het jammer dat ik uit huis ging, het huis werd leger.
reine wijzigde dit bericht op 14-01-2018 17:13
12.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
14-01-2018 12:28
Financieel gezien is het over het algemeen woning kopen verstandiger dan huren. Als je na 30 jaar huren, de huur opzegt heb je niks opgebouwd.
Bij kopen is het huis geheel of gedeeltelijk van jou. Huizenprijzen zullen na 30 jaar echt wel zijn gestegen. Al is het maar door inflatie.
als het huis geheel van jou is dan kun je daarna gratis in wonen en bij verkoop heb je een leuk zakcentje.
Ik reageerde op "Thuiswonen is beter dan huren, huren is weggegooid geld".

Er kunnen zoveel redenen zijn om te huren;
- Iemand wil niet vastzitten aan een koophuis
- Iemand vindt het prettig dat bij huren er veel voor je geregeld wordt (onderhoud bijvoorbeeld)
- En bijvoorbeeld in mijn geval is huren (nu) de enige optie. Ik woon vanaf mijn 19e op mijzelf en dat is een van de grootste geluksfactoren in mijn leven. Van thuis wonen om te kunnen sparen zou ik echt diep ongelukkig worden. Voor mij voelt huren dan ook als allesbehalve weggegooid geld.
Was dat nodig, die persoonlijke sneer?
Prima dat jullie het gezellig hadden, en goed van je dat je meebetaalde, maar feit blijft dat je gebruikt maakt van het huis van je ouders omdat je niet aan een eigen huis wilt betalen. En dat is parasiteren. Door dat zo te benoemen val ik je niet persoonlijk aan hoor.

Maar goed, omdat je er naar vraagt: mijn ouders woonden dusdanig lastig qua OV-mogelijkheden dat iedere hogeschool en universiteit teveel reistijd kostte, en dus gingen mijn broers en zussen en ik, voor zover we gingen studeren, op ons 18e op kamers. Is iets anders dan ons graag zo snel mogelijk zien vertrekken he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven