Geld & Recht alle pijlers

Eind 2011, nog steeds geen winstdeling 2010

01-12-2011 13:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een klein bedrijfje van 2 compagnons. Ik ben één van de twee werknemers die zij in dienst hebben en de enige die fulltime werkt.

Normaal krijg ik rond maart mijn winstdeling over het afgelopen jaar. Dit jaar ontving ik in maart niets. Ik heb een aantal maal gevraagd wanneer ik deze zou ontvangen, waarop mijn baas antwoordde dat het na de zomervakantie wel zou lukken (hij regelt alle geldzaken). Eén dag voor mijn bruiloft (7 september) had ik nog steeds niets ontvangen en heb ik een voorschot gekregen (nadat ik boos heb opgebeld dat ik NU geld wilde hebben).

Daarna weer een aantal malen gevraagd en kreeg ik het antwoord dat door de overgang naar een ander boekhoudkantoor de winstdeling even op zich liet wachten (we zijn pas eind september 2011 overgegaan....). Eind oktober kreeg ik een evaluatiegesprek waarop mijn bazen opmerkten dat ze het negatief vonden dat ik geen klusjes voor hen wilde uitvoeren (mijn bazen werken aan hun deel van het bedrijf, ik ben verantwoordelijk voor mijn deel. Nu het een drukke tijd is, willen zij dat ik klusjes voor hen opknap, zoals 150 internetwinkel mailen, op het internet op zoek gaan naar nieuw aanbod voor op onze website, naar beurzen om te flyeren etc.). Ik heb daarop geantwoord dat ik daar geen zin in heb, als ik mijn geld maar niet krijg. Daarop reageerden zij dat het ook wel erg lang duurde en dat ik al bijna mijn winstdeling van 2011 zou ontvangen. Zij zouden met mijn collega die de administratie doet een datum afspreken waarop de winstdeling berekend zou zijn en ik het zou ontvangen.

Twee weken geleden heb ik gevraagd of ze al een datum hebben afgesproken en dat ik het geld in december wil hebben, omdat het dan erg dure tijden zijn. Dat zou volgens mijn baas goed komen.

Ik heb mijn salaris voor december ontvangen, maar geen winstdeling. Ik weet niet wat ik nu nog moet doen, na zeker 10x vragen ben ik er een beetje moe van geworden.

Er is geen CAO aanwezig op kantoor, aangezien dat niet verplicht is in onze sector en bij zo weinig werknemers (ik moest zelf bij een bedrijf informeren hoeveel vrije dagen ik voor mijn bruiloft kreeg, mijn baas liet me in eerste instantie gewoon een vakantiedag ervoor opnemen)...

Wie heeft hier verstand van en heeft advies?
een winstuitkering is niet verplicht volgens mij...Ik heb zelf ook al 2 jaar geen winstuitkering gehad, en beoordelingstoeslagen worden dit jaar ook niet uitgekeerd, ook al presteer je goed.

Ik zou zeggen...wees blij dat je een (leuke?) baan hebt en je salaris wel op tijd krijgt!!
Ik neem aan dat er ergens vastgelegd staat dat je recht hebt op winstdeling en hoeveel? Staat er ook iets bij wanneer deze uiterlijk betaald moet zijn? Staat er ook iets van hun toezegging en jou verzoeken vastgelegd?

Je kan natuurlijk altijd juridisch advies inwinnen bij bureau rechtshulp.
Weet je zeker dat je het loon voor december al hebt gehad? De meeste organisaties betalen het loon achteraf en het lijkt me dus waarschijnlijker dat je het loon van november hebt ontvangen en dat december eind deze maand pas volgt.

Wat je kunt doen, hangt erg af van de afspraken die met jou zijn gemaakt. Is je winstdeling contractueel vastgelegd? Zijn er schriftelijke toezeggingen gedaan? Is er schriftelijk een betaaltermijn overeengekomen? Ik denk dat je er goed aan doet om met het juridisch loket te gaan praten.
@ nummerzoveel en padababa, winstdeling staat vastgelegd in mijn contract, dat ik dit per jaar uitgekeerd krijg en niet meer mag zijn dan een maandsalaris blabla. Ik krijg ook al geen 13e maand dus vind best dat die winstdeling op tijd uitbetaald mag worden.

Bedoel met loon december dat ik heb aangegeven in december het resterende winstdeling te willen ontvangen en nu ik salaris heb gehad hier geen winstdeling bijzat. En 25 december krijg ik pas weer opnieuw salaris (zou kinderachtig zijn van baas als hij dan pas uitkeert )
Ben je er zeker van dat er nog wel een restant is? Je geeft aan dat je al een voorschot gehad hebt en dat het maximaal 1 maandsalaris zal zijn. Geen idee hoeveel voorschot je gehad hebt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat er nagenoeg geen winst gemaakt is en dat je voorschot wellicht al toereikend is?

Dat je 'ook al' geen 13e maand krijgt lijkt me niet zo relevant. Dat is iets wat heel veel mensen niet krijgen.
Ik weet dat we vorig jaar erg goed gedraaid hebben en dat ik zeker weten een grotere winstdeling moet krijgen dan mijn voorschot (nog minder dan de helft van mijn maandsalaris).

En als dat niet zo is, dan moet mijn baas mij in ieder geval laten weten dat ik geen restgeld meer krijg. En op mijn salarisstrook zetten dat ik winstdeling heb ontvangen.
Hm, lastig, maar ik geloof niet dat het een verstandig idee is om tegen je baas, om deze reden, te zeggen: Ik heb daar geen zin in zolang jij mijn winstdeling niet betaalt!!!

Goed uitzoeken waar je recht op hebt volgens je contract, zodat je ook echt weet waar je over praat. En dan een normaal, volwassen gesprek aangaan met je baas en vragen waarom het iedere keer wordt uitgesteld en op hoeveel geld je precies nog recht hebt.

Je hebt al een voorschot gehad zeg je, van hoeveel? Misschien dat inderdaad, zoals hierboven ook al gezegd, wel is gebleken dat het daarbij blijft, omdat er minder winst is gemaakt dan voorgaande jaren? Als ik zie wat voor "klusjes" je eigenlijk zou moeten doen van je baas, zou dat nog eens zomaar kunnen natuurlijk!
Het salaris van december wordt in december uitgekeerd. Als de afspraak is dat hen dan geregeld wordt, dan is er niets kinderachtigs aan als je het dan dus ook krijgt.

Je hebt dus alleen een afspraak dat er een winstuitkering van max 1 salaris eens per jaar wordt uitgekeerd? Dan kun je weinig kanten op, ben ik bang. Om er een echte zaak van te kunnen maken, heb je concrete toezeggingen nodig als in bedrag en uiterste betaaldatum.

Verder overigens ook eens met Funnymiss. Het getuigt van een weinig professionele houding, als je oa boos opbelt om een bedrag op te eisen en je werk gaat weigeren als betaling daarvan uit blijft. Zeker als er geen concrete toezeggingen zijn gedaan op papier. Beter is het om dit soort zaken eerst te bespreken, bij geen succes op papier te zetten, en ondanks dergelijke strubbelingen toch vooral ook gewoon je werk te blijven doen en je inzet te blijven tonen. Als je dat niet kunt, dan kun je beter een andere baan zoeken.
@ nummerzoveel ik vind daar niets kinderachtigs aan. Als mij wordt beloofd dat ik voor mijn bruiloft het geld op de rekening heb staan, en ik er al meerdere keren om heb gevraagd, en ik het de dag voor mijn bruiloft nog steeds niet heb, dan word ik daar boos om!

Ik werk in een klein bedrijf en ik weet hoe de betalingen gaan en hoe makkelijk dit gebeurd, dus weet ik ook dat het een kleine moeite is om even het bedrag te bereken en uit te keren. Als mij meerdere malen iets wordt beloofd voor een bepaalde datum en dit gebeurd niet terwijl er wel makkelijk andere dingen gebeuren, dan kan ik dit niet uitstaan.

En verder ben ik verantwoordelijk voor de werkzaamheden waarop wij winst behalen (ik werk bij een goedlopend evenementenbureau) en ik weet dat wij veel meer omzet hebben gehaald dan de afgelopen jaren. Dus er moet zeker nog meer geld aan mij gegeven worden dan het voorschot wat ik nu heb ontvangen.

Maar zoals ik hierboven al zei, ook al zou ik geen geld meer ontvangen, dan moet ik dit toch ook te horen krijgen? Mijn baas heeft op dit moment zoveel projecten aangenomen dat hij nergens meer tijd voor heeft en mij dus de rotklusjes geeft en geen tijd meer heeft voor geldzaken.

Het gaat mij erom dat ik het vreemd vind dat 2011 al zo'n beetje voorbij is en ik nog op geld wacht van 2010...
Wat wil je nu eigenlijk precies horen?

Dat het je volste recht is om al tijden je hakken in het zand te steken, dat je werkgever een eikel is en dat je in je gelijk staat?
Waarschijnlijk wel.
Ik kan me levendig indenken dat je er van baalt en netjes is het zeker niet.

Maar het is ook de toon die de muziek maakt. Als jij tegen je werkgever praat op de manier zoals je dat hier doet, dan kan ik me voorstellen dat de werkgever jouw verzoekjes zo weer onder de prioriteitenstapel schuift. En dat heeft dan vooral te maken met de eisende toon waarop jij je 'rechten' opeist, terwijl je formeel geen poot hebt om op te staan. Er ligt namelijk geen duidelijke afspraak onder.

En in zijn algemeenheid is meer omzet niet altijd gelijk aan meer winst.
Zoals je het nu omschrijft heb je inderdaad geen poot om op te staan. Netjes is het allemaal niet, maar er staat ook niets goed vastgelegd.

Verder eens met de rest wat de toon/houding betreft. Je wordt wel gewoon betaald om een x aantal uren je werk te doen.
Let ook even op HOE de winstdeling in je contract staat. Meestal staat er iets opgenomen van: werkgever KAN aan het eind van het jaar etc. Hoewel elke werknemer eigenlijk ervan uit gaat het daadwerkelijk te krijgen (als een soort 13e maand) KAN de werkgever dus beslissen deze niet uit te keren. En in deze crisistijd.....zal dat vaker gaan voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven