Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Bij de Anwb daalt mijn premiebedrag nog steeds. Nu weer een paar euro lager dan een paar dagen geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
10-06-2023 15:57
Bij de Anwb daalt mijn premiebedrag nog steeds. Nu weer een paar euro lager dan een paar dagen geleden.
Oh ja? Wij betalen iedere maand hetzelfde bedrag? :confused:

Nou ja, maakt ook niet uit, vorig jaar heb ik het, halverwege het jaar, verlaagd, maar kon het niet héél laag zetten. Kregen 800 euro terug, haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Via vereniging eigen huis heb ik vandaag een collectief vast contract afgesloten voor 1 jaar bij Cool bleu.

Alleen voor elektra, warmte loopt bij mij via blokverwarming. Verder alles Gasloos.

Normaal tarief: 0,30
Daltarief: 0,29
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg binnenkort mijn jaarafrekening. Ik heb 86 kwh en 71 m3 minder gebruikt dan het jaar ervoor. Gezien mijn verbruik een flinke besparing (voor het idee mijn stroomgebruik is nu 600 kwh).

De afrekening volgt dus nog. Uiteindelijk dit jaar 'winst' gemaakt op het hebben van een energie aansluiting ondanks de hoge tarieven. Eerste half jaar die flinke btw korting en verhoogde teruggaaf energiebelasting en toen nog die 2x 180 euro in november en december. Belachelijk natuurlijk, maar uiteindelijk daar ook zelf zuinig voor geweest en weer geinvesteerd in energiebesparende maatregelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn nieuwe maandbedrag is nu extreem laag, ze kunnen daarmee natuurlijk goed klanten lokken want het is een berekening n.a.v de jaarrekening,...waar halverwege de btw niet op zat.

Ik ga mijn ga mijn maandbedrag direct op een realistischer bedrag zetten, anders wordt het straks huilen.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor wie bij Shell Energy zit: Shell wil stoppen met het aanbieden van electra en gas in Nederland. De tarieven bij een flexibel contract zijn nu zo hoog dat klanten vanzelf wel weglopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de hoogste tijd dat er een eenheid tarief komt !!! Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik word er een beetje gek(ker) van. O_o Het is geen doen om dat allemaal uit te figulieren :@@:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
26-06-2023 15:17
Het is de hoogste tijd dat er een eenheid tarief komt !!! Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik word er een beetje gek(ker) van. O_o Het is geen doen om dat allemaal uit te figulieren :@@:
Ik heb het voor mezelf simpel gehouden door bij hetzelfde energiebedrijf een lang contract af te sluiten.

Dus ben je tevreden waar je nu zit, dan kun je bij hen ook een vast contract afsluiten :)

Oxxio is overigens ook vaak voordeliger.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man koopt (zakelijk) energie in, ze (coöperatie)waren nog niet bezig met inkopen, dus denk dat het nog wel ff los loopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
26-06-2023 15:17
Het is de hoogste tijd dat er een eenheid tarief komt !!! Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik word er een beetje gek(ker) van. O_o Het is geen doen om dat allemaal uit te figulieren :@@:
Waar kijk je dan?
Volgens mij hoef je alleen maar die site van Ben Woldering in de gaten te houden.

Gaslicht.com
Dus de energiebelasting gaat volgend jaar omhoog, de netbeheerkosten ook en het energieplafond stopt definitief.

Ondertussen is de olieprijs alweer rap aan het stijgen.

Daar is weer lekker over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
20-09-2023 13:16
Dus de energiebelasting gaat volgend jaar omhoog, de netbeheerkosten ook en het energieplafond stopt definitief.

Ondertussen is de olieprijs alweer rap aan het stijgen.

Daar is weer lekker over nagedacht.
Gelukkig worden de grote bedrijven en de vliegtuigen nog dik gesubsidieerd voor het gebruik van fossiele brandstoffen. En de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt afgeschaft, want dat is oneerlijk tegenover de mensen die gewoon nog op gas stoken. Oh, en mijn energieleverancier gaat me 30 euro per maand extra in rekening brengen omdat mijn zonnepanelen kennelijk alleen overdag energie terug leveren, en dan hebben ze het niet nodig.
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben benieuwd, want ik heb nog een oude terugdraaischijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
20-09-2023 13:16
Dus de energiebelasting gaat volgend jaar omhoog, de netbeheerkosten ook en het energieplafond stopt definitief.

Ondertussen is de olieprijs alweer rap aan het stijgen.

Daar is weer lekker over nagedacht.
En we hebben nu al de grootste belastingdruk op energie van europa. 61% gemiddelde in europa is 40%.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb toch maar een vast contract afgesloten omdat ik echt onzeker ben over wat volgend jaar gaat brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
20-09-2023 16:51
Ik heb toch maar een vast contract afgesloten omdat ik echt onzeker ben over wat volgend jaar gaat brengen.
Daar denk ik nu toch ook over na. Ik weet alleen niet wat wijsheid is. 1 of 3 jaar. Voor de energiecrisis een jaarcontract afgesloten en die liep precies op het hoogtepunt af. Maar in 3 jaar kan dan ook weer zoveel gebeuren...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
20-09-2023 21:29
Daar denk ik nu toch ook over na. Ik weet alleen niet wat wijsheid is. 1 of 3 jaar. Voor de energiecrisis een jaarcontract afgesloten en die liep precies op het hoogtepunt af. Maar in 3 jaar kan dan ook weer zoveel gebeuren...
Ik heb voor 1 jaar afgesloten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
20-09-2023 21:31
Ik heb voor 1 jaar afgesloten.
Denk dat ik dat ook maar doe. Ik woon sinds maart gasloos, dus heb werkelijk geen idee van gebruik in de winter. Kan natuurlijk altijd het termijnbedrag omhoog doen bij twijfel.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier iets bizars aan de hand...
Ik heb sinds januari Vattenfall, betaalde al die tijd €319,- pm. En nu geven ze het advies om het maandbedrag naar €51,- te verlagen, want ik zou meer dan €1500,- terug krijgen. Hier gas&stroom geen zonnepanelen.

Nou lijkt mij het advies bedag van €51ook veels te laag, dus nu zelf verlaagd naar €200,-

Overigens weet ik nu niet of ik voor vast ga, Vattenfall biedt jaarcontracten aan van €181,-
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
23-09-2023 19:25
Hier iets bizars aan de hand...
Ik heb sinds januari Vattenfall, betaalde al die tijd €319,- pm. En nu geven ze het advies om het maandbedrag naar €51,- te verlagen, want ik zou meer dan €1500,- terug krijgen. Hier gas&stroom geen zonnepanelen.

Nou lijkt mij het advies bedag van €51ook veels te laag, dus nu zelf verlaagd naar €200,-

Overigens weet ik nu niet of ik voor vast ga, Vattenfall biedt jaarcontracten aan van €181,-
Dat heb ik ook. Terwijl de hele winter nog moet komen. Dus ik laat het lekker zo staan.
Vorig jaar heel zuinig gedaan, maar ik wil toch iets meer stoken dit jaar...
Alle reacties Link kopieren Quote
Belasting op gas omhoog. Ben je zo weer 10 euro extra kwijt per mnd. 12 euro pp zorgverzekering erbij. Benzine boven de 2 euro. Gaat lekker allemaal.
Ik ben wel nog steeds blij dat ik voor 3 jaar vast ben. Wij hebben zonnepanelen. Dan zijn we iig nog 3 jaar heffing vrij. Daarna is ons kind uit de opvang en zijn we over na bso. Dan is er meer ruimte om hoge kosten op te vangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
23-09-2023 19:25
Hier iets bizars aan de hand...
Ik heb sinds januari Vattenfall, betaalde al die tijd €319,- pm. En nu geven ze het advies om het maandbedrag naar €51,- te verlagen, want ik zou meer dan €1500,- terug krijgen. Hier gas&stroom geen zonnepanelen.

Nou lijkt mij het advies bedag van €51ook veels te laag, dus nu zelf verlaagd naar €200,-

Overigens weet ik nu niet of ik voor vast ga, Vattenfall biedt jaarcontracten aan van €181,-
Hier dachten ze een paar maanden geleden ook dat ik mijn voorschot wel even zou halveren.
Ik heb hen eens hartelijk inwendig uitgelachen en er 10 % afgehaald.

Ze betalen bij de jaarafsluit maar terug als ik teveel betaald zou hebben.
Ik krijg toch écht liever geld terug dan een mega-factuur achteraf.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
23-09-2023 19:25
Hier iets bizars aan de hand...
Ik heb sinds januari Vattenfall, betaalde al die tijd €319,- pm. En nu geven ze het advies om het maandbedrag naar €51,- te verlagen, want ik zou meer dan €1500,- terug krijgen. Hier gas&stroom geen zonnepanelen.

Nou lijkt mij het advies bedag van €51ook veels te laag, dus nu zelf verlaagd naar €200,-

Overigens weet ik nu niet of ik voor vast ga, Vattenfall biedt jaarcontracten aan van €181,-
Ook fout in app Vattenfall: onterecht advies over termijnbedrag

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... erd-advies
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap hier niks van. Vattenfall paste ni steeds elke kalender kwartaal de tarieven aan, ineens kreeg ik bericht dat het 1 november zou zijn ipv 1 oktober. Nadat dit online stond: https://www.nu.nl/economie/6277332/veel ... troom.html

Maar nu krijg ik de nieuwe tarieven en de gasprijs gewoon hoger, naar 1,35 ipv 1,33. Terwijl dat gas al maanden goedkoop is en de voorraad amper leeggeraakt. Wat is dit nu weer?
Alle reacties Link kopieren Quote
RodeTulip schreef:
23-09-2023 19:25
Hier iets bizars aan de hand...
Ik heb sinds januari Vattenfall, betaalde al die tijd €319,- pm. En nu geven ze het advies om het maandbedrag naar €51,- te verlagen, want ik zou meer dan €1500,- terug krijgen. Hier gas&stroom geen zonnepanelen.

Nou lijkt mij het advies bedag van €51ook veels te laag, dus nu zelf verlaagd naar €200,-

Overigens weet ik nu niet of ik voor vast ga, Vattenfall biedt jaarcontracten aan van €181,-
Ik had het vorig jaar dus wél laten verlagen, het mocht alleen niet zo laag als jij schrijft. Ik zou 1000 euro of zo terug krijgen, en met nog vier maanden voor de boeg, ook al waren dat dan wintermaanden, vond ik het echt bizar om zoveel per maand te betalen, terwijl ik bijna het dubbele "op de plank" daar had liggen. Ze konden echter maar max zoveel omlaag, en kreeg toen alsnog bijna 1000 euro terug

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven