Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
26-02-2024 12:03
Nee hoor, ik betaal dit jaar 10 euro per maand meer voor verwarming dan vorig jaar. Mijn elektriciteitsprijs is wel gehalveerd, van 80 cent naar 37.

Ik heb in januari 200 euro aan verwarming en 35 euro aan elektriciteit betaald. Vorig jaar was dit 160 euro voor verwarming en 62 euro voor elektriciteit.
Laat ik het dan zo zeggen: wij betalen echt veel minder voor zowel stroom als gas dan vorig jaar. Stroom merken we minder, omdat we zonnepanelen hebben. Maar in januari vorig jaar betaalde ik ruim 120 euro meer voor ruim 1/3e minder gasverbruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
26-02-2024 12:00
Jij hebt je er blijkbaar in verdiept, dus (voor zover je wil antwoorden): hoeveel krijg je dan uit het noodfonds?
Stel even de bedragen die jij noemt (1600 bruto inkomen), met een energienota van zeg 158 euro, (dus 30 boven die 128 euro), krijg je dan 6 x 30 euro van dat fonds?
Ik betaal €135 per maand. Dat is dus 135/1200 11% van mijn inkomen.

Van het fonds krijg ik nu €135 - € 128 = €7 x6 = €42 euro.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk vanuit huis, stook niet hoger dan 19 graden, geen bad, kort douchen. Had normaal een rekening van rond de 80 euro, teruggeschroefd naar 50 euro door extra op te letten én de energiebelastingkorting. Het voelt heel cru dat er wordt 'gerepareerd', maar verre van voldoende. Het is de energiebelasting die enorm aantikt, niet langer de hoge energieprijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn nog steeds flinke bedragen die ik lees hier. Doordat de terugleververgoeding minder is gaan wij ruim 100 euro per maand meer betalen dan vorig jaar. Maar vergeleken met wat ik nu hier lees valt dat nog steeds reuze mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dynamisch en ik heb uitgerekend wat het per kwh en kuub is geweest in totaal, en zie toch echt een mega stijging in de stroomprijs terwijl gas zga hetzelfde is gebleven. In 2022 betaalden we, gemiddeld gezien, 2,27 per kuub en 0,097 cent per kwh. In 2023 was dat 2,04 per kuub en 0,24 cent per kwh. Allemaal incl alle kosten.
In 2022 waren de totale kosten 1171 euro en in 2023 1165 euro. We zijn nog minder gas gaan verbruiken omdat we nu een airco in de woonkamer ook hebben, 1600 kwh versus 2200 kwh, maar met 292 kuub versus 520 kuub wel een stuk minder gas.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
26-02-2024 12:08
Ik ben ook iets minder zuinig. Misschien toch een beetje spijt van mijn 3 jarige contract. Prijzen zijn sindsdien toch wel wat gezakt.
Ik krijg ook wat uit het noodfonds, 52 per maand. Had ik niet verwacht. Wel blij mee natuurlijk.
Fijn dat je wat terug krijgt. Ik ben een laagste inkomen dus zat te denken dat ik er recht op heb maar ik heb vorig jaar 72 euro per maand betaald ( nu 82 omdat ik bij moest betalen dus mijn termijnbedrag moest omhoog ) dus dat is te weinig voor het noodfonds vrees ik. Met 1200 euro netto aan uitkering. Ik stook nog steeds echt heel zuinig, heb heel februari denk 3x de verwarming aan gehad.
Ik kan nog uitzoeken of ik er wel of geen recht op heb maar als ik het zo lees denk ik het niet.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Friezin71 schreef:
26-02-2024 16:23
Ik werk vanuit huis, stook niet hoger dan 19 graden, geen bad, kort douchen. Had normaal een rekening van rond de 80 euro, teruggeschroefd naar 50 euro door extra op te letten én de energiebelastingkorting. Het voelt heel cru dat er wordt 'gerepareerd', maar verre van voldoende. Het is de energiebelasting die enorm aantikt, niet langer de hoge energieprijzen.

Ik vermoed dat onze overheid dit opzettelijk doet, alles zo duur maken middels torenhoge belastingen. "We moeten van het gas af". Okay, maar maak elektriciteit dan niet zo duur!
Als je beide zo zwaar belast dan hebben mensen geen keus en zitten ze letterlijk in de kou. Steeds meer windturbines en zonnepanelen maar elektra blijft zeer kostbaar. Daar klopt iets niet.

Alsmaar praten ze over de "transitie" maar in de praktijk komt het botweg neer op nog meer lastenverzwaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
27-02-2024 13:32
Ik vermoed dat onze overheid dit opzettelijk doet, alles zo duur maken middels torenhoge belastingen. "We moeten van het gas af". Okay, maar maak elektriciteit dan niet zo duur!
Als je beide zo zwaar belast dan hebben mensen geen keus en zitten ze letterlijk in de kou. Steeds meer windturbines en zonnepanelen maar elektra blijft zeer kostbaar. Daar klopt iets niet.

Alsmaar praten ze over de "transitie" maar in de praktijk komt het botweg neer op nog meer lastenverzwaringen.
Mee eens! Ze belasten zowel stroom als gas steeds meer. Je hebt gewoon geen alternatief. Energie is een leuke melkkoe voor de regering.
Je kunt geen kant uit. Alleen kun je steeds meer in de kou gaan zitten om niet te duur uit te komen. WOW wat een lol!

Het jammere is dat we aan zonne-energie en windenergie nog niet eens genoeg hebben als we heel Nederland daarmee vol zouden zetten! En dat is een drama voor het leven op zee en op weilanden en water waarbij zonnepanelen alle licht wegnemen. Vogels worden geraakt door de wieken van de molens en er groeien geen algen meer waar zonnepanelen op het water liggen. Kerncentrales bouwen duurt nog vele jaren. En in de tussentijd hebben we nog steeds gas nodig. Ondertussen wordt er nu weer stroom gemaakt op steenkool en bruinkool.....

Echt veel schoner is het helaas nog niet. Maar wel duurder........

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven