Geld & Recht alle pijlers

Energieverbruik als je niet thuis bent

27-01-2023 09:54 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We verbruiken best veel energie en daar heb ik nooit zo op gelet, maar nu is het toch interessant om dat uit te zoeken.
Pas waren we een weekend weg en we zij erachter gekomen dat ins huis dan nog steeds 8kwH per dag gebruikt! Lang leve de Essent-App.
Nu proberen we te ontdekken waar dat inzit. De apparaten die aanstonden waren: koelkast, quooker, ziggobox, modem, mechanische-ventilatiebox, en op wat wekkers en de ovens stond de tijd vermeld, en de buitenlampen tegen inbrekers stonden aan.
Ik heb al zo’n ‘meetstekker’ in de quooker gehad en die gebruikt als we hem normaal gebruiken 1,2kwH per 24 uur.
Wat zijn bij jou de grote energieslurpers en zien wij nog wat over het hoofd?
Ik ben best geschrokken van het energieverbruik van ons huis in ruststand, dat is namelijk precies zoveel als het energieplafond is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
De Ziggobox staat bekend als enorme energieverbruiker dus die verdenk ik als eerste. Wij hebben ook een Quooker maar wij verbruiken niet veel als we op vakantie zijn, 8 Kwh is bij ons het dagverbruik als we thuis zijn en de zon niet schijnt.
I like being a mess. It's who I am.
De TV voor de hond, een camera voor de hond, wat lampen aan voor de hond. Mijn aquarium is de deur uit gegaan. Vriezer en koelkast, telefoonopladers,
O ja Ziggobox en internet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag gaat de stekker inderdaad in de ziggobox. Die staat ook hoog op m’n lijstje met verdachten!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vijverpomp, slecht sluitende koelkast
Alle reacties Link kopieren Quote
De vijver is al opgedoekt en sinds we een nieuwe cv-ketel hebben is het energieverbruik ook enorm afgenomen, gek genoeg. Dat was echt een maandagmorgengeval.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
27-01-2023 09:58
De TV voor de hond, een camera voor de hond, wat lampen aan voor de hond. Mijn aquarium is de deur uit gegaan. Vriezer en koelkast, telefoonopladers,
Tv voor de hond? Waarom?
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
27-01-2023 10:04
Vijverpomp, slecht sluitende koelkast
Daarom hebben we de koelkast in de schuur al uitstaan in de winter.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij verbruiken ongeveer 1,5 kwh als we op vakantie zijn en ongeveer 8 kwh als we thuis zijn. Wij hebben de afgelopen jaarafrekening 800 kwh minder verbruikt en we hebben beiden geen idee hoe dat komt, ook best bijzonder.
justagirly schreef:
27-01-2023 10:08
Tv voor de hond? Waarom?
Daar reageert ze op. Voetbal bijvoorbeeld kijkt ze naar. En ik heb hem zelf altijd aanstaan, voor haar is vertrouwder dan een radio.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aquarium (500L) en het waterbed.

Waterbed zou uit kunnen wanneer ik langer weg ben maar het aquarium moet aanblijven. En des te minder ik het huis warm stook, des te meer elektriciteit ik hierdoor verbruik.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
27-01-2023 10:18
Aquarium (500L) en het waterbed.

Waterbed zou uit kunnen wanneer ik langer weg ben maar het aquarium moet aanblijven. En des te minder ik het huis warm stook, des te meer elektriciteit ik hierdoor verbruik.
Wauw 500 liter👀 maar wel heel mooi. Ik ben benieuwd hoeveel stroom ik bespaar nu maar jammer was het hem weg te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
0.9 als we niet thuis zijn. Dat zijn koelkast, modem, wekkerradio, lamp die 's avonds aan gaat, lampje op oven, cv als de verwarming aan zou slaan (hangt van het jaargetijde af uiteraard).

Als we thuis zijn komen we op 3-5 uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oeh, ik zou niet weten hoeveel ik per dag verbruik als ik wel of niet thuis ben.
Ik vraag mij af of het heel veel uitmaakt. Want dat de grootste gebruikers, de koelkast en de warmtepomp, draaien sowieso 24/7.

Wat ik extra overdag gebruik zijn zaken als de waterkoker, kookplaat, tv, radio, laptop...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een appartement dus mijn energieverbruik is vrij laag. 3-4 kWh als ik thuis ben (dan zijn de wasmachine en de vaatwasser aangeweest) en 's nachts en overdag als ik niet thuis ben verbruik ik minder dan 0,1 kWh per uur.

Ik trek altijd de stekkers uit de apparaten nadat ik ze gebruikt heb (ik heb 15 jaar geleden een documentaire gezien over dat er alleen in de VS al VIJF energiecentrales extra nodig zijn om alle sluipenergie te produceren, dus sindsdien trek ik alle stekkers eruit). Ook doe ik alleen het licht aan in de kamer waar ik ben, dat scheelt ook.

Dus alleen de koelkast en mijn internetmodem zitten in het stopcontact. Internet trek ik er ook uit als ik op vakantie ga/een weekend wegga. En de vaatwasser, die is ingebouwd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
In oktober 2022 zijn wij 14 dagen op vakantie geweest.
Tot mijn grote schrik en verbazing was het verschil in verbruik tussen september en oktober 8 Kwh.

Dit kon alleen maar de koel/vries combinatiezijn, en het eventuele het sluipverbruik van de televisie (plasma)

In november hebben dus een nieuwe koel/vries combinatie gekocht, plus een andere televisie (led)

Plus, alle lampen beneden vervangen door slimme lampen.

Verbruik nu? 45% minder als met de oude apparatuur.

Dat scheelt echt een slop op een borrel!
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb overal ook led-lampjes, dat scheelt denk ik best tov halogeen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had precies hetzelfde. Heb toen 1 voor 1 mijn apparaten een uur uitgezet en de volgende dag mijn verbruik bekeken en het bleek mijn Amerikaanse koelkast te zijn. Die sloot blijkbaar niet goed en verbruikte maar liefst 6 kwh per dag. Dat is al bijna het energieplafond. Ik heb nu een andere koelkast en mijn energieverbruik is met 120 kwh per maand afgenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is er weinig verschil. In november dikke week weg geweest en verbruik 8kwh die week. Als ik wel thuis ben tussen de 10 en 12 kWh per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier minder dan 0,1 kWh per uur 's nachts, geen idee of dat veel is eigenlijk....

Overdag is het niet goed te zijn want dan levert het al snel meer op dan het kost vanwege de zonnepanelen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien beetje domme vraag, maar hoe werkt het als je de Ziggo box helemaal uitzet? Met zo'n knop op een stekkerdoos zeg maar. Werkt het bij het aanzetten dan allemaal weer direct of zit je dan met opnieuw opstarten, inloggen of iets dergelijks?
Baudolino schreef:
27-01-2023 12:11
Misschien beetje domme vraag, maar hoe werkt het als je de Ziggo box helemaal uitzet? Met zo'n knop op een stekkerdoos zeg maar. Werkt het bij het aanzetten dan allemaal weer direct of zit je dan met opnieuw opstarten, inloggen of iets dergelijks?
Het opstarten duurt wat langer maar inloggen ed hoeft niet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jumpingbean schreef:
27-01-2023 12:14
Het opstarten duurt wat langer maar inloggen ed hoeft niet!
Ah ok, thanks. Ga het direct regelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baudolino schreef:
27-01-2023 15:46
Ah ok, thanks. Ga het direct regelen.
Ik kreeg laatst een e-mail dat ik mijn box gratis kon omruilen voor een nieuwer model. Die is ook veel energiezuiniger. Misschien eens bellen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven