Geld & Recht alle pijlers

Erfenis perikelen

13-06-2012 18:06 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
xxx
Als er schulden zijn, en jij hebt getekend dat dien je de schulden af te lossen, met al de anderen die ook hebben getekend.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
.
Niet tekenen, je moet altijd beneficiair aanvaarden, dat wil zeggen onder het voorbehoud dat er "meer is aan geld/spullen" dan aan schulden.
Er zijn toch ook andere opties die je kon kiezen die veiliger waren?
Elke dag is er een! Maak er dus elke dag een feestje van!
Dan moet je benificiair aanvaarden, dan erf je alleen als de nalantenschap positief is.
Ja dat snap ik diaantje. Dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is, of het correct is dat mijn neef zegt dat hij ons niets kan vertellen voordat we getekend hebben.
Nee, dat klopt niet. Ik zou zeker niet zuiver aanvaarden maar benificiair aanvaarden of aanvaarden onder boedelbeschrijving (is zelfde).

Overigens is 3 maanden voor een afhandeling van een erfenis helemaal niet gek. Bij ingewikkelde erfenissen duurt het soms jaren voor dat de boel is afgehandeld.

Maar neef zal toch echt wel enig beeld hebben van wat er te erven is?
Waarom overleg je met de neef, en niet met desbetreffende notaris?
Misschien is er wel veel geld en gokt hij erop dat jullie de erfenis afwijzen? Ik weet niet hoe de verstandhouding is.
quote:Celtic schreef op 13 juni 2012 @ 18:10:

Ja dat snap ik diaantje. Dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is, of het correct is dat mijn neef zegt dat hij ons niets kan vertellen voordat we getekend hebben.Dat is correct.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:CRG schreef op 13 juni 2012 @ 18:09:

Er zijn toch ook andere opties die je kon kiezen die veiliger waren?xxx
Alleen het feit dat je verklaart op de hoogte te zijn van het testament, wat je nog niet in hebt gezien, klopt al niet.
.
Die neef weet toch wel of er bijv. een koophuis is zonder hypotheek en 2 ton op de bank of dat de deurwaarders drie rijen dik voor de deur staan. Dat kan hij dan toch zeggen tegen TO?
Hoe is de familie verhouding met de neef?
quote:kerstklok schreef op 13 juni 2012 @ 18:11:

Misschien is er wel gerl geld en gokt hij erop dat jullie de erfenis afwijzen? Ik weet niet hoe de verstandhouding is.Niet zo heel goed. Heel jammer.
.
Ik ga ervan uit dat dit niet klopt. Simpelweg omdat dit je neef een oneerlijk voordeel zou geven als extest, omdat hij wel inzicht heeft.

Hij zou je dan theoretisch alleen nog maar aan het twijfelen hoeven brengen, zodat jij afwijst en dan erft hij meer.

Dat is mijn gedachtegang, ik weet niet hoe dat juridisch ligt.
xx
Overigens is dit nog wel een interessant artikel over benificiair aanvaarden.
quote:Celtic schreef op 13 juni 2012 @ 18:10:

Ja dat snap ik diaantje. Dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is, of het correct is dat mijn neef zegt dat hij ons niets kan vertellen voordat we getekend hebben.Nee dat is niet correct. Hij heeft de wettelijke verplichting openheid van zaken te geven aan de overige erfgenamen. Niets tekenen dus. Zou ook aan hem vragen wie de notaris is.
xxx
Tja. Ik denk niet dat er juridisch iets is dat hem tegenhoudt uitspraken te doen over de boedel.

Hoe is de relatie? Heb je enig idee wat zijn motieven zijn om niets te zeggen?

Zuiver aanvaarden zonder informatie houdt een risico in. Beneficiair aanvaarden is niet simpel en leidt tot een vrij complexe afhandeling, houd daar rekening mee.
Ik zou toch eens een / de notaris bellen om te vragen hoe dit nou zit. Hoe kun je nou niet op de hoogte worden gesteld van een erfenis als je bij naam in een testament wordt genoemd?!?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven