Erfenis verwerpen uit buitenland
vrijdag 18 april 2025 om 12:43
Een van mijn ouders was al jaren wonende in Spanje. Deze ouder is recent overleden. Ik wil deze erfenis verwerpen.
Het juridische advies wat ik krijg is : zelf fysiek naar Spanje gaan of een advocaat machtigingen om namens mij naar de notaris te gaan. Dat wil ik eigenlijk niet. Hoe kan ik het vanuit Nederland doen? Verwerpen bij de Rechtbank en dan?
Het juridische advies wat ik krijg is : zelf fysiek naar Spanje gaan of een advocaat machtigingen om namens mij naar de notaris te gaan. Dat wil ik eigenlijk niet. Hoe kan ik het vanuit Nederland doen? Verwerpen bij de Rechtbank en dan?
vrijdag 18 april 2025 om 12:52
De erfenis moet in Spanje verdeeld worden, dus het lijkt me niet hele raar als hij ook daar verworpen moet worden. Blijkbaar hoef je er niet fysiek heen, maar kun je ook iemand machtigen om dat te doen, dat scheelt al aanzienlijk. Je kunt natuurlijk niet geheel in Nederland een erfenis elders verwerpen.
vrijdag 18 april 2025 om 12:55
vrijdag 18 april 2025 om 13:40
Er niet zelf fysiek heen moeten is inderdaad een voordeel, alleen ik wil verwerpen om financiële redenen en een advocaat machtigingen om er namens mij heen te gaan heeft een flinke prijskaart eraan hangen natuurlijknausicaa schreef: ↑18-04-2025 12:52De erfenis moet in Spanje verdeeld worden, dus het lijkt me niet hele raar als hij ook daar verworpen moet worden. Blijkbaar hoef je er niet fysiek heen, maar kun je ook iemand machtigen om dat te doen, dat scheelt al aanzienlijk. Je kunt natuurlijk niet geheel in Nederland een erfenis elders verwerpen.
vrijdag 18 april 2025 om 13:40
Spanje is "nogal strikt" - en da's zacht uitgedrukt - en uber-langdradig.
Tenzij je straks graag alsnog opgescheept zit met schulden zou ik dus toch maar die advocaat onder de arm nemen. Zeker als je zelf niet naar Spanje kan of wil.
Hoogstens zou ik eventueel de ambassade contacteren of zij een degelijke advocaat weten.
Tenzij je straks graag alsnog opgescheept zit met schulden zou ik dus toch maar die advocaat onder de arm nemen. Zeker als je zelf niet naar Spanje kan of wil.
Hoogstens zou ik eventueel de ambassade contacteren of zij een degelijke advocaat weten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 18 april 2025 om 13:43
Bedankt voor het nuttige antwoord. Zoiets had ik zelf ook al gevonden inderdaad, en zoiets zou perfect zijn alleen notarissen in Spanje werken blijkbaar regio gebonden en de regio waar ik moet zijn zit niet zo'n soort notaris helaas (als Rein en Hak). Maar zal hun website eens beter bekijken. Thanks
vrijdag 18 april 2025 om 14:38
Je hebt hebt niks aan adviezen van mensen uit andere landen, want het gaat om de Spaanse regels. Dus je zult echt gewoon advies moeten vragen van een notaris met kennis van Spaans recht (in Spanje, of zo’n kantoor dat in beide landen zit).
Het is stom dat het geld kost om een erfenis níet te krijgen, dat snap ik heel goed. En zou ook eigenlijk niet zo moeten zijn wat mij betreft. Maar het is nou eenmaal wel zo, dus daar zul je mee moeten werken zoals het is.
Het is stom dat het geld kost om een erfenis níet te krijgen, dat snap ik heel goed. En zou ook eigenlijk niet zo moeten zijn wat mij betreft. Maar het is nou eenmaal wel zo, dus daar zul je mee moeten werken zoals het is.
vrijdag 18 april 2025 om 15:42
vrijdag 18 april 2025 om 15:45
Het zal me niet verbazen dat een week vakantie in Spanje en het dan zelf regelen uiteindelijk goedkoper dan een advocaat te machtigen.
vrijdag 18 april 2025 om 15:55
In een week hier iets regelen is vaak een utopie. En zonder nie nummer kun je zonder machtiging van een advocaat of notaris niks. Tenzij er een duidelijk Spaans testament is.
vrijdag 18 april 2025 om 16:36
Dan verwijzen ze je door, of ze werken zelf met een local counsel, dat is heel gangbaar. Bel ze gewoon.Cabotine schreef: ↑18-04-2025 13:43Bedankt voor het nuttige antwoord. Zoiets had ik zelf ook al gevonden inderdaad, en zoiets zou perfect zijn alleen notarissen in Spanje werken blijkbaar regio gebonden en de regio waar ik moet zijn zit niet zo'n soort notaris helaas (als Rein en Hak). Maar zal hun website eens beter bekijken. Thanks
Geld gaat het je sowieso kosten, in Nederland moet je ook betalen om te verwerpen. Niet veel, maar toch.
vrijdag 18 april 2025 om 17:24
Het consulaat / ambassade verwijst me alleen naar de website helaas.
De notaris hier zegt dat verwerpen bij de Rechtbank in Ned een optie is, dan laten vertalen en apostille erop en dan.... het in Spanje laten regelen door een advocaat of notaris (ingehuurd door de andere erfgenaam) De andere erfgenaam doet echter niks dus dat gaat ook niks worden.
De notaris daar spreekt geen Engels en ik geen Spaans.
Er zijn geen schulden,maar om bij het bezit te komen moet er een andere juridische procedure worden gestart en die financiële lasten wil en kan ik niet dragen (ik hou het expres wat vaag)
De notaris hier zegt dat verwerpen bij de Rechtbank in Ned een optie is, dan laten vertalen en apostille erop en dan.... het in Spanje laten regelen door een advocaat of notaris (ingehuurd door de andere erfgenaam) De andere erfgenaam doet echter niks dus dat gaat ook niks worden.
Er zijn geen schulden,maar om bij het bezit te komen moet er een andere juridische procedure worden gestart en die financiële lasten wil en kan ik niet dragen (ik hou het expres wat vaag)
cabotine wijzigde dit bericht op 18-04-2025 20:20
1.02% gewijzigd
vrijdag 18 april 2025 om 17:30
Ik bedoelde, bel dat notariskantoor, al zitten ze niet waar jij moet zijn.Cabotine schreef: ↑18-04-2025 17:24Het consulaat verwijst me alleen naar de website helaas.
vrijdag 18 april 2025 om 17:31
Ja geld gaat het me sowieso kosten
Maar een paar honderd of een paar duizend (plus extra kosten voor notaris kosten/ nie nummer aanvragen 300e / zelf erheen of iemand sturen etc) is wel een groot verschil
vrijdag 18 april 2025 om 18:51
vrijdag 18 april 2025 om 20:02
vrijdag 18 april 2025 om 20:08

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in