Geld & Recht alle pijlers

Erfenis verwerpen uit buitenland

18-04-2025 12:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van mijn ouders was al jaren wonende in Spanje. Deze ouder is recent overleden. Ik wil deze erfenis verwerpen.
Het juridische advies wat ik krijg is : zelf fysiek naar Spanje gaan of een advocaat machtigingen om namens mij naar de notaris te gaan. Dat wil ik eigenlijk niet. Hoe kan ik het vanuit Nederland doen? Verwerpen bij de Rechtbank en dan?
Je krijgt (goed) juridisch advies en toch vraag je het de vrouwtjes op viva?
De erfenis moet in Spanje verdeeld worden, dus het lijkt me niet hele raar als hij ook daar verworpen moet worden. Blijkbaar hoef je er niet fysiek heen, maar kun je ook iemand machtigen om dat te doen, dat scheelt al aanzienlijk. Je kunt natuurlijk niet geheel in Nederland een erfenis elders verwerpen.
Hier in Spanje gaat alles traag en stempel hier en stempel daar. Notariskantoor rein en hak,zit zowel in Nederland als in Spanje. Misschien die vragen?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... HD71RdYF8F
nausicaa schreef:
18-04-2025 12:52
De erfenis moet in Spanje verdeeld worden, dus het lijkt me niet hele raar als hij ook daar verworpen moet worden. Blijkbaar hoef je er niet fysiek heen, maar kun je ook iemand machtigen om dat te doen, dat scheelt al aanzienlijk. Je kunt natuurlijk niet geheel in Nederland een erfenis elders verwerpen.
Er niet zelf fysiek heen moeten is inderdaad een voordeel, alleen ik wil verwerpen om financiële redenen en een advocaat machtigingen om er namens mij heen te gaan heeft een flinke prijskaart eraan hangen natuurlijk
Spanje is "nogal strikt" - en da's zacht uitgedrukt - en uber-langdradig.
Tenzij je straks graag alsnog opgescheept zit met schulden zou ik dus toch maar die advocaat onder de arm nemen. Zeker als je zelf niet naar Spanje kan of wil.

Hoogstens zou ik eventueel de ambassade contacteren of zij een degelijke advocaat weten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Redhead70 schreef:
18-04-2025 12:53
Hier in Spanje gaat alles traag en stempel hier en stempel daar. Notariskantoor rein en hak,zit zowel in Nederland als in Spanje. Misschien die vragen?
Bedankt voor het nuttige antwoord. Zoiets had ik zelf ook al gevonden inderdaad, en zoiets zou perfect zijn alleen notarissen in Spanje werken blijkbaar regio gebonden en de regio waar ik moet zijn zit niet zo'n soort notaris helaas (als Rein en Hak). Maar zal hun website eens beter bekijken. Thanks
Als ik me goed herinner moesten mijn man en ik ooit naar het consulaat van het land waar mijn man vandaan komt om een erfenis te weigeren.
Je hebt hebt niks aan adviezen van mensen uit andere landen, want het gaat om de Spaanse regels. Dus je zult echt gewoon advies moeten vragen van een notaris met kennis van Spaans recht (in Spanje, of zo’n kantoor dat in beide landen zit).
Het is stom dat het geld kost om een erfenis níet te krijgen, dat snap ik heel goed. En zou ook eigenlijk niet zo moeten zijn wat mij betreft. Maar het is nou eenmaal wel zo, dus daar zul je mee moeten werken zoals het is.
Bel het Consulaat hier in nl. Zij kunnen je advies geven, het erfrecht is in elk land anders. Vaak hebben zij ook wel gegevens van notarissen daar die je kunnen helpen. En verwerp niet te snel. Je zult de eerste niet zijn waar blijkt dat de overledene wel degelijk geld had bv
Cabotine schreef:
18-04-2025 13:40
Er niet zelf fysiek heen moeten is inderdaad een voordeel, alleen ik wil verwerpen om financiële redenen en een advocaat machtigingen om er namens mij heen te gaan heeft een flinke prijskaart eraan hangen natuurlijk
Het zal me niet verbazen dat een week vakantie in Spanje en het dan zelf regelen uiteindelijk goedkoper dan een advocaat te machtigen.
Appletje schreef:
18-04-2025 15:45
Het zal me niet verbazen dat een week vakantie in Spanje en het dan zelf regelen uiteindelijk goedkoper dan een advocaat te machtigen.
In een week hier iets regelen is vaak een utopie. En zonder nie nummer kun je zonder machtiging van een advocaat of notaris niks. Tenzij er een duidelijk Spaans testament is.
Dubbel
Cabotine schreef:
18-04-2025 13:43
Bedankt voor het nuttige antwoord. Zoiets had ik zelf ook al gevonden inderdaad, en zoiets zou perfect zijn alleen notarissen in Spanje werken blijkbaar regio gebonden en de regio waar ik moet zijn zit niet zo'n soort notaris helaas (als Rein en Hak). Maar zal hun website eens beter bekijken. Thanks
Dan verwijzen ze je door, of ze werken zelf met een local counsel, dat is heel gangbaar. Bel ze gewoon.

Geld gaat het je sowieso kosten, in Nederland moet je ook betalen om te verwerpen. Niet veel, maar toch.
Het consulaat / ambassade verwijst me alleen naar de website helaas.

De notaris hier zegt dat verwerpen bij de Rechtbank in Ned een optie is, dan laten vertalen en apostille erop en dan.... het in Spanje laten regelen door een advocaat of notaris (ingehuurd door de andere erfgenaam) De andere erfgenaam doet echter niks dus dat gaat ook niks worden.
De notaris daar spreekt geen Engels en ik geen Spaans.

Er zijn geen schulden,maar om bij het bezit te komen moet er een andere juridische procedure worden gestart en die financiële lasten wil en kan ik niet dragen (ik hou het expres wat vaag)
cabotine wijzigde dit bericht op 18-04-2025 20:20
1.02% gewijzigd
Cabotine schreef:
18-04-2025 17:24
Het consulaat verwijst me alleen naar de website helaas.

De notaris hier zegt dat verwerpen bij de Rechtbank in Ned een optie is, dan laten vertalen en apostille erop en dan.... het in Spanje laten regelen door een advocaat of notaris (ingehuurd door de andere erfgenaam) De andere erfgenaam doet echter niks dus dat gaat ook niks worden.
De notaris daar spreekt geen Engels en ik geen Spaans.

Er zijn geen schulden,maar om bij het bezit te komen moet er een andere juridische procedure worden gestart en die financiële lasten wil en kan ik niet dragen (ik hou het expres wat vaag)
Ik bedoelde, bel dat notariskantoor, al zitten ze niet waar jij moet zijn.
pina schreef:
18-04-2025 16:36
Dan verwijzen ze je door, of ze werken zelf met een local counsel, dat is heel gangbaar. Bel ze gewoon.

Geld gaat het je sowieso kosten, in Nederland moet je ook betalen om te verwerpen. Niet veel, maar toch.

Ja geld gaat het me sowieso kosten
Maar een paar honderd of een paar duizend (plus extra kosten voor notaris kosten/ nie nummer aanvragen 300e / zelf erheen of iemand sturen etc) is wel een groot verschil
pina schreef:
18-04-2025 17:30
Ik bedoelde, bel dat notariskantoor, al zitten ze niet waar jij moet zijn.
Oh dat was niet perse voor jou dat antwoord. Ja ga ik doen thanks
De financiële lasten voor kinderen zijn niet heel hoog hier, maar inderdaad wel betalen. Spanjaarden zelf laten woningen dan vaak leeg. Mag officieel ook niet.
Om in Spanje iets te kunnen regelen met een erfenis die via het Spaanse recht verloopt, moet je een NIE nummer aanvragen heb ik begrepen. Zonder Notaris of Advocaat ga je er niet uitkomen in Spanje.
Nie kost nog geen 10 euro. De afspraken zijn het probleem momenteel. Laat je het regelen ben je 50 ongeveer kwijt. Laat je niks aanpraten hoor.
Redhead70 schreef:
18-04-2025 18:47
Nie kost nog geen 10 euro. De afspraken zijn het probleem momenteel. Laat je het regelen ben je 50 ongeveer kwijt. Laat je niks aanpraten hoor.
Als je informatie hebt over hoe ik een Nie kan regelen voor 50 e, heel graag. Zelf kan ik dat niet vinden namelijk
Raar systeem eigenlijk. Iemand bedenkt dat hij je iets gaat geven. Die erfenis. Of dat nou waarde heeft of schulden zijn.
Zonder het jou te vragen.
En jij kan dat niet weigeren zonder kosten of gedoe!

Heel bijzonder, als ik er zo eens over nadenk!
-Matilda- schreef:
18-04-2025 20:02
Raar systeem eigenlijk. Iemand bedenkt dat hij je iets gaat geven. Die erfenis. Of dat nou waarde heeft of schulden zijn.
Zonder het jou te vragen.
En jij kan dat niet weigeren zonder kosten of gedoe!

Heel bijzonder, als ik er zo eens over nadenk!
Ja, inderdaad!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven