Geld & Recht alle pijlers

Erfenis

20-04-2012 20:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erfgenaam van een tante die een aantal weken geleden overleden is. Deze tante is aangetrouwd. Mijn oom is een jaar eerder overleden. Samen met mijn broer aan onze kant van de familie delen wij de erfenis met twee neefjes aan de kant van de familie van onze tante. Eén van hun is tot executeur benoemd. Dat is me niet geheel duidelijk allemaal. Hij deelt in de erfenis maar moet er ook op toezien dat alles eerlijk verdeeld wordt? Is daar ook nog toezicht op? Krijg je bijvoorbeeld op papier wat het saldo was op moment van overlijden? Deze vragen omdat we niet zoveel meer horen van de executeur en ons daardoor nu wel het één en ander gaan afvragen. Iemand hier bekend met deze materie?
Ja, er is wel een notaris bij , die houd ook alles in de gaten.

Via de notaris krijg je brieven met het saldo enz enz.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:diaantje1971 schreef op 20 april 2012 @ 21:00:

Ja, er is wel een notaris bij , die houd ook alles in de gaten.

Via de notaris krijg je brieven met het saldo enz enz.Niet per se volgens mij. Ik heb de nalatenschap van mijn schoonvader geheel zelfstandig afgehandeld. Mijn zwager heeft daar wel ook voor getekend en gelukkig ging alles in goede harmonie (er was al genoeg ellende).
de executeur moet verantwoording afleggen aan de erfgenamen.

Dus je kunt er naar vragen. Er moet een verklaring van erfrecht opgemaakt zijn daar staat het in.
de executeur moet verantwoording afleggen aan de erfgenamen.

Dus je kunt er naar vragen. Er moet een verklaring van erfrecht opgemaakt zijn daar staat het in.
Een executeur wordt betaald voor zijn diensten, dat is meegenomen in de erfenis.
Huh een executeur is toch gewoon degene die verantwoordelijk is voor de afhandeling van de erfenis? Dat kan gewoon een erfgenaam zijn maar die wordt niet betaald dacht ik. En in een verklaring van erfrecht staat alleen wie de erfgenamen zijn en niet wat de erfenis is. Deze is overigens ook niet verplicht.
Klopt de executeur wordt niet betaald, dat staat ook in het testament, mag alleen de gemaakte kosten verrekenen.

Dus ik begrijp dat de executeur niet verplicht is te melden om wat voor bedrag het gaat... tenzij wij ernaar vragen?
De executeur moet alles kunnen verantwoorden. Dus voor zover nu al duidelijk is waar de erfenis uit bestaat moet hij dit kunnen aantonen. Gewoon vragen lijkt me.
Hij moet jullie, als je er om vraagt, wel inzicht geven maar het kan een poosje duren hoor voor alles rond is. Het komt regelmatig voor dat er bijvoorbeeld eerst een gedeelte van de erfenis wordt uitgekeerd en de rest (of het totaal zelfs) pas na een jaar. Dat i.v.m. de belastingdienst die tot een jaar na overlijden nog met aanslagen kunnen komen.

Ik zou even contact opnemen met die neef, gewoon dat je even op de hoogte bent van het hoe en wat.
Als executeur ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van de erfenis en hier word je niet voor betaald. Wanneer er een testament is en een notaris bij betrokken is (wat mij wel het geval lijkt aangezien hij tot executeur benoemd is) zal de notaris ook om bewijsstukken vragen bij het maken van de totale boedelbeschrijving/erfenis. Daarnaast mag je altijd stukken opvragen ter verantwoording.
Ik ben niet executeur maar vereffenaar, nu een jaar na mijn vaders dood is nog lang niet alles afgehandeld, laat staan dat we weten wat er over blijft. Hou daar dus rekening mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven