Geld & Recht alle pijlers

Erfenis

04-04-2016 13:38 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties. Wij gaan (hopelijk) samen met schoonpa naar een notaris.
anoniem_203558 wijzigde dit bericht op 04-04-2016 17:40
Reden: ben er uit:-)
% gewijzigd
Ik snap de vraag van TO wel. Ze heeft er weinig verstand van, maar is bang dat zij nu voor kosten komen te staan door geld wat ze pas over lange tijd eventueel krijgen, of wat zelf dan al op is.

Ze schrijft toch dat schoonvader het mag gebruiken zoals hij blieft?

Aan de reacties te lezen TO, hoeven jullie je nergens zorgen over te maken. Jullie hebben geen rechten, dus ook geen plichten. Pas als schoonvader ook komt te overlijden.
quote:nina1966 schreef op 04 april 2016 @ 14:07:

[...]

Waarom inhalig? Kan jij het ophoesten als de belasting ineens komt met een vordering omdat je 75000 euro gehad zou hebben (oid) Niet iedereen kan dat ophoesten hoor. TO informeert gewoon of ze iets moet doen om dit te voorkomen.Maar ze geeft nog wel even een sneer dat hij een nieuwe fiets en auto heeft gekocht en of ze soms ook recht op het geld van de spaarrekening hebben. Dat klinkt vrij inhalig.
Je zou met je schoonvader kunnen bespreken wat hij wil doen; het kan gunstig zijn als hij zijn zoon alvast op papier jaarlijks een bedrag gaat schenken. Dan hoeft er straks minder belasting betaald te worden over de erfenis.

Ik heb ook geen broers en zussen en mijn ouders hebben altijd heel erg hard gewerkt voor hun geld. Ik vind het heel zuur (en een belachelijke regeling) als er bij hun overlijden zóveel belasting afgedragen moet worden, terwijl er door hun over dat geld al zoveel belasting betaald ís. Echt een achterlijke regeling.

Dus ik zeg altijd tegen mijn ouders; doe met dat geld wat je wil... Maak het op, gooi het in het water, óf regel het goed, zodat de belastingdienst niet de helft steelt van HUN geld. Het maakt mij echt niet uit als ze de hele wereld rond gaan reizen of 6 nieuwe auto's kopen, het is hun geld. Maar niet het geld van de belastingdienst, daar moet zo min mogelijk naartoe. Ze hebben al genoeg belasting over dat geld betaald.

Schenken op papier kun je bij de notaris regelen. Maar je moet dan volgens mij wel jaarlijks een bedrag betalen (?), dus het is even de vraag of dat een goede constructie is.

Ik woon alleen en heb dit geld momenteel bijvoorbeeld niet. Maar ik weet er te weinig van om er dieper op in te gaan.

Volgens mij is schenken op papier ook de constructie die jij bedoelt, alleen ben jij er vanuit gegaan dat de erfenis al voor je vriend is. En dat is dus niet zo.

Beetje hebberig wel hoe je er over praat.

Die man leeft nog. Misschien gaat hij wel lekker van zijn zuurverdiende geld genieten.

Leuk, van die inhalige kinderen terwijl je nog niet eens dood bent.

Ik ben blij dat ze die regeling veranderd hebben. Vroeger kon het dus zo zijn dat vader of moeder de hut kon verkopen omdat fijne integere kinderen hun deel alvast op gingen eisen. Brrrr.......
quote:Orangetree schreef op 04 april 2016 @ 13:55:

[...]

Dat maakt niet meer uit omdat moeder na 2009 is overleden en de nieuwe wet dus van kracht is op haar.Als er van voor die tijd een testament was dan geld dat. Deze wet van langstlevende geld alleen als er geen testament is.
Als ik jouw schoonvader was, zou ik snel een testament op laten maken waarin ik alles aan een goed doel zou schenken.

Bah... Wat een gier ben jij!
Ik ken ook een situatie waarin iemand een stuk grond in eigendom heeft, ooit geërfd, maar waar familie tot overlijden (of verhuizen ) op mag blijven wonen. Heel leuk, maar daar betaalt hij jaarlijks dus wel vermogensbelasting over. En niet weinig ook.
quote:Mevrouw75 schreef op 04 april 2016 @ 14:09:

Wat een snauwreacties.

Ik heb soortgelijke vragen gehad toen mijn vader overleed. Ik hoef helemaal geen geld, en wat mijn moeder doet moet ze helemaal zelf weten, maar ik wilde wel zeker weten dat ik niet opeens 8.000 euro (ik noem maar een bedrag dat eerder is genoemd) belasting zou moeten betalen.Dit is een gegronde vraag. Maar TO zeurt over een nieuwe mountainbike en auto... Da's echt aasgierengedrag.
Als dat zo is waarom dan het 'opeisen en laten teruglenen' stuk?
Stap gewoon eens bij een notaris binnen TO en gewoon mét schoonpa. Die zal het toch ook niet prettig vinden als jullie voor onverwachte kosten komen te staan.
ik snap prima dat TO het goed geregeld wil hebben en niet voor enorme belastingproblemen wil komen te staan. Waar ik over viel, is haar opmerking dat schoonpa een nieuwe auto heeft gekocht
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat mij bericht verkeerd over komt dan bedoeld. Tuurlijk hoeft hij het geld niet van ons te lenen of rente te betalen oid... Maar het zo op papier zetten zodat de belastigdienst er niks mee kan. Ik heb vader juist voor gesteld het niet te verkopen maar te verhuren zodat als hij een nieuwe huis koopt hij de nieuwe hypotheek kan betalen met het geld dat hij van de verhuur krijgt. Maar dat wil m'n Schoonpaps niet Maar blijkbaar kom ik over als een geldwolf, jammer... Mijn man dacht ook dat het niet zo over kwam.. Maar goed wij weten natuurlijk zelf hoe het bedoeld was... Beetje jammer zulke reacties
quote:rosanna08 schreef op 04 april 2016 @ 14:15:

ik snap prima dat TO het goed geregeld wil hebben en niet voor enorme belastingproblemen wil komen te staan. Waar ik over viel, is haar opmerking dat schoonpa een nieuwe auto heeft gekocht Dat dus!
quote:Orangetree schreef op 04 april 2016 @ 14:14:

Als dat zo is waarom dan het 'opeisen en laten teruglenen' stuk?Om de (driedubbele) belasting te omzeilen.
En nog even over die nieuwe auto, zoals ik al eerder zei ik heb er echt helemaal geen verstand van en dacht misschien moeten wij daar geld over betalen als de erfenis vrij komt.. Maar goed ook dat werd dus al verkeerd gezien.. Ik gun m'n Schoonpaps alle geluk van de wereld en als hij het geld op kan maken zonder dat wij daar consequenties onder vinden is dat helemaal geen probleem. Ben dankbaar dat hij het zo goed doet en er lekker op uit gaat ipv alleen maar in huis te zitten en er geen leven meer inzit
Het laatste stukje van je post zie ik nu pas.

Gadverdamme zeg, sorry... Maar daar word ik wel een beetje misselijk van. Wat kunnen mensen toch erg zijn als het om geld gaat.

Dat het überhaupt in je hoofd opkomt. Wie heeft er voor dat geld gewerkt en gespaard? Bah... Het zou niet eens in me opkomen om over het geld op de spaarrekening van mijn ouders na te denken als een van de twee nog leeft.
quote:south schreef op 04 april 2016 @ 14:14:

[...]

Dit is een gegronde vraag. Maar TO zeurt over een nieuwe mountainbike en auto... Da's echt aasgierengedrag.Nou zeuren, een vraag stellen.
Ik heb liever dat mijn ouders hun geld/bezittingen opmaken. Helaas zit dat er niet in en ja dan moet je wel weten hoe en wat in het geval dat..

Is dat nou echt zo raar? En ja een nieuw gekochte auto kan dan echt een probleem zijn want de belasting ziet alles als geld ook al kun je de bakker er niet mee betalen.

Vind de vraag van TO echt niet raar en zeker niet inhalig over komen.

Van een erfenis heb je meer last dan plezier vind ik, in nederland iig.

Een hoop gedonder, geld dat je binnen een bepaalde tijd moet betalen terwijl je de huizen/boot/auto echt niet 1 2 3 kwijt bent. Ondertussen mag je wel inkomensbelasting betalen en in mijn geval mijn levens onderhoud omdat ik de bijstand uit moet.

Denk niet dat ah het doet voor een IOY. (I owe you)
Ik lees het ook niet zoals het nu geinterpreteerd wordt. Ik lees dat jij nu dingen gehoord hebt. Je schoonvader heeft eerst gezegd dat er geen erfenis was en nu heb je iets gehoord en wil je meer weten. Ik denk dat je beter, samen met je schoonvader, een gesprek met een notaris of andere financieel adviseur kunt aangaan, zodat jullie precies weten waar jullie aan toe zijn en wat jullie kunnen doen om de belasting zo min mogelijk te spekken (gebruik makend van de regels die er zijn) Ieder jaar mag een ouder 5000 euro belastingvrij aan zijn kinderen schenken. De verhuurconstructie lijkt me ook niet de beste oplossing, gewoon het oude huis verkopen en een ander huis weer kopen.
Ik lees nu je laatste posts, TO.

Oké, dan is dat stukje anders overgekomen dan je het bedoeld had.

Lees mijn post eens over schenken op papier. Dat is denk ik wat jij ook bedoelt.

Op die manier hoef je straks minder belasting te betalen over een erfenis. Je schoonvader schenkt zijn zoon dan elk jaar een bepaald bedrag op papier.

Maar het is wel iets dat je schoonvader moet willen, dat weet ik niet.

Als jullie een goede band hebben zouden jullie eventueel eens met een notaris kunnen gaan praten om te kijken naar de opties.
Het ligt eraan of er een testament is of niet. Ik zou wel opletten indien schoonpa hertrouwt ofzo.

Dan kun je het kindsdeel opeisen voor zo ver ik weet, ook zonder testament. Al is het dan wel lastiger.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 04 april 2016 @ 14:23:

Ik lees nu je laatste posts, TO.

Oké, dan is dat stukje anders overgekomen dan je het bedoeld had.

Lees mijn post eens over schenken op papier. Dat is denk ik wat jij ook bedoelt.

Op die manier hoef je straks minder belasting te betalen over een erfenis. Je schoonvader schenkt zijn zoon dan elk jaar een bepaald bedrag op papier.

Maar het is wel iets dat je schoonvader moet willen, dat weet ik niet.

Als jullie een goede band hebben zouden jullie eventueel eens met een notaris kunnen gaan praten om te kijken naar de opties.Dat schenken verandert nogal eens. Eerst was het ieder jaar, toen iedere twee jaar , het bedrag verandert nogal eens... Even goed op de belasting site kijken dus.
Anders betaal je straks inderdaad aardig wat erfbelasting. Maar ja... dat is helaas zo.

Het kost jullie niks, er blijft alleen minder over. En in de huizencrisis was het soms lastig met huizen die niet verkocht werden (en waarover na een bepaalde tijd wel afgerekend moest worden...).
TO wil (achteraf) geen geld hoeven te betalen. Schoonpa is gevraagd of er een erfenis was, waarop schoonpa zegt nee. Duidelijk, dacht TO, dan is er ook geen geld waarover we eventueel belasting over zouden moeten betalen. Dan blijkt schoonpa een nieuwe auto en een mountainbike te hebben aangeschaft, dus kennelijk was er toch geld, en moet daar eventueel belasting over betaald worden. Zo vat ik die laatste zin in de OP op, en niet als inhalig.
quote:Mevrouw75 schreef op 04 april 2016 @ 14:09:

Wat een snauwreacties.

Ik heb soortgelijke vragen gehad toen mijn vader overleed. Ik hoef helemaal geen geld, en wat mijn moeder doet moet ze helemaal zelf weten, maar ik wilde wel zeker weten dat ik niet opeens 8.000 euro (ik noem maar een bedrag dat eerder is genoemd) belasting zou moeten betalen.Precies.
Wat een agressieve reacties. Het is ook helemaal niet waar dat vriend niets heeft geërfd en alles van schoonpa is. Er zijn zat situaties waarin je al wel (gedeeltelijk) eigenaar wordt maar het vruchtgebruik bij schoonvader blijft (ja, ook van geld op bankrekeningen). Logisch dat je dan even wil weten wat de gevolgen zijn, want dan komt er vaak inderdaad al wel een belastingaanslag.

TO, ik zou je aanraden om advies in te winnen bij een notaris. Zonder de details van het testament kunnen wij er namelijk niets over zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven