Geld & Recht alle pijlers

erfrecht vraagjes...

14-11-2011 15:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:

*(biologische) opa is overleden toen ik klein was...oma hertrouwd met nieuwe man en nu is oma overleden, haar man (mijn opa) leeft nog. Familie is van papa's kant.

* Zij waren in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben aanzienlijk vermogen (o.m. penthouse met X ton overwaarde, ook in deze tijd nog)

* Opa heeft sinds 3 maanden na overlijden oma een nieuwe vriendin.

*papa en opa zijn al bij notaris geweest maar eerst moet er bekeken worden wat de stand van zaken was op sterfdatum oma (bezittingen en schulden)

Voor in gezien wordt als lijkenpikker, al het geld dat oma had, mag opa van mij houden...maar er zijn een paar dingen die zij in haar testament heeft geschreven die ik zou erven. Het gaat om kleine dingen als sieraden (van voor opa's tijd, dus van bijv. de moeder/oma van mijn oma, niet om sieraden die hij haar heeft gegeven) en een kastje met swarovski beeldjes. Deze beeldjes hebben oma en ik samen in de loop der jaren uitgezocht. (als kind)

Momenteel heb ik niks van mijn oma (2 handen op één buik, de enige vrouwen in de familie en heb zelf geen contact met bio moeder) en heeft mijn opa alles nog in hun huis staan. Het liefste wil hij geen afscheid van dingen doen...zelfs de theezak-papiertjes (om mee te origamieën wat mijn oma vast 20+ jaar geleden deed) heeft hij nog in hetzelfde potje zitten...

Wat is nu redelijk om te verwachten...ik wil voorkomen dat erfstukken uit onze familie bij zijn nieuwe vriendin terechtkomen...maar kan ik nu (klein half jaar na overlijden) wel vragen om bepaalde spullen? Of is het feit dat zij in gemeenschap van goederen getrouwd zijn belangrijker en kan ik die spullen pas krijgen als hij ook overlijdt?

Beide ouders van mijn vader zijn dus overleden. Als opa nu met zijn vriendin gaat trouwen, hoe voorkom je dat de nieuwe vriendin van opa alles erft dat aan oma en haar nabestaande (mijn vader) toekomt?

moet eerlijk zeggen dat ik nogal teleurgesteld ben dat opa binnen 3 maanden al ene nieuwe vriendin heeft (kennelijk is die vrouw een vriendin van mijn oma) en dat hij niks af wil staan aan ons, terwijl wij ook rouwen...hij weet hoe sterk de band was tussen oma en mij en oma en mijn broer..en oma en mijn vader....

het was dus echt niet zo alsof we jaaaren geen contact hebben en nu willen innen ofzo...voor alle duidelijkheid.
Gelukkigmeisje, heb je iets aan de gegeven antwoorden?! Weet je of oma een testament en/of een codicil heeft gemaakt?
ja oma heeft een testament gemaakt en in dat testament staat dat ik die beeldjes krijg (had het nog ff nagevraagd aan paps)

maar als het goed is...krijg ik het testament binnenkort ook te zien als ik naar paps toega..dan weet ik het helemaal zeker (tis allemaal nogal emotioneel..paps is nu enige uit gezin over..broer is al aantal jaar overleden meer waren er niet)
en over de sieraden stond niks in het testament....maar volgens paps is opa wel meewerkend...dus ik hoop gewoon dat ik ze krijg, en nee de waarde van de sieraden hoef ik niet, ik wil die sieraden. Als is het maar om er af en toe naar te kijken/voelen
Wat fijn dat dat je oma het mbt de beeldjes goed geregeld heeft en dat je opa welwillende is. Ik hoop dat het goedkomt, dan hebb je misschien ook iets meer rust om het verlies van je oma een plekje te geven. Stekte
Wacht even, er stond niks over die sieraden in het testament? Dan heb je er ook geen recht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven