Geld & Recht alle pijlers

Ervaring aanvragen hypotheek met wia en aov

17-02-2024 19:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal!

Hopelijk kunnen jullie me helpen of met me meedenken. Ik heb op dit moment een eigen huis met een hypotheek op alleen mijn naam. Nu is het zo dat ik graag een huis zou willen kopen samen met mijn vriend en daarvoor een nieuwe hypotheekaanvraag zou moeten doen. Mijn situatie is op dit moment alleen niet ideaal voor een aanvraag hiervan.

Ik kamp al een tijdje met lichamelijke en psychische klachten waardoor ik in een reïntegratietraject zit. Het is op dit moment nog onduidelijk of ik weer volledig ga herstellen, ik werk nu ongeveer 30% van mijn eigen uren. Er is intussen een aanvraag gedaan voor een WIA-uitkering, maar ik wacht nog op een uitnodiging voor de beoordeling hiervan. Daarnaast heeft mijn werkgever een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor mij afgesloten waardoor ik bij arbeidsongeschiktheid recht zou hebben op minimaal 70% van mijn laatstverdiende loon tot aan de aow-leeftijd.

Is er iemand die ervaring heeft met het aanvragen van een hypotheek met een WIA-uitkering met een aanvulling vanuit een aov? In mijn ogen zou dit een hypotheekverstrekker toch enigzins vertrouwen moeten geven dat ik een stabiel inkomen zal houden (van 70% van mijn loon). Ik kan er op internet weinig over vinden, vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Struikje1234 schreef:
18-02-2024 12:25
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik was er al een beetje bang voor dat het heel moeilijk zou worden. Vooral omdat er nog heel veel onzekerheid is over de toekomst inderdaad.

De reden dat we graag een ander huis zouden willen kopen is omdat mijn vriend 3 kinderen heeft en mijn huis wat krap is om met z'n allen in te wonen. In een "normale" situatie qua inkomen zouden we makkelijk een groter huis kunnen kopen samen, ook als ik maar een kleiner deel van mijn salaris zou meerekenen (ik heb ook redelijk wat overwaarde op mijn huis). Maar als ik helemaal geen hypotheek kan krijgen wordt het huis dat we op het oog hebben wel heel erg moeilijk.

Voor nu proberen we het maar uit ons hoofd te zetten en het een droom voor de toekomst te laten zijn. Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :)
Dan zou ik al helemaal je eigen huisje aanhouden! Laat je vriend eerst die 3 kinderen maar grootbrengen tot ze het huis uit gaan en dan is het vroeg genoeg om eventueel samen te gaan wonen. Met 3 kinderen van een ander in 1 huis is vragen om problemen. Je geeft al je privacy en onafhankelijkheid op. En je hebt helemaal niks om op terug te vallen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
18-02-2024 13:42
Dan zou ik al helemaal je eigen huisje aanhouden! Laat je vriend eerst die 3 kinderen maar grootbrengen tot ze het huis uit gaan en dan is het vroeg genoeg om eventueel samen te gaan wonen. Met 3 kinderen van een ander in 1 huis is vragen om problemen. Je geeft al je privacy en onafhankelijkheid op. En je hebt helemaal niks om op terug te vallen!
Eens.
Heel erg zeer eens.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 19-02-2024 11:04
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden hebben wij een berekening gemaakt bij onze huidige hypotheek en die gaf toen ook aan dat mijn man niet mee gerekend zou worden.

Ik vind soms wat oneerlijk, mijn man zit al bijna 9 jaar in deze uitkering een stabielere inkomen is er voor ons niet.
Maar wij hebben er ons bij neer gelegd en blijven zitten waar we zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griet86 schreef:
19-02-2024 10:57
Jaren geleden hebben wij een berekening gemaakt bij onze huidige hypotheek en die gaf toen ook aan dat mijn man niet mee gerekend zou worden.

Ik vind soms wat oneerlijk, mijn man zit al bijna 9 jaar in deze uitkering een stabielere inkomen is er voor ons niet.
Maar wij hebben er ons bij neer gelegd en blijven zitten waar we zitten.
Ik heb dit in mijn omgeving gezien ivm het aanvragen van een creditcard. Het benodigde inkomen uit loon lag erg laag, het inkomen uit een wia (ook aantoonbaar langdurig en stabiel, geen BKR registratie, inkomsten en uitgaven in balans) was minstens 2,5 x zo hoog maar toch een afwijzing. De enige optie was een prepaid creditcard. Niets aan te doen, een luxe probleem en het zijn de regels maar toch jammer.
Alle reacties Link kopieren Quote
nimue_iparis schreef:
19-02-2024 11:07
Ik heb dit in mijn omgeving gezien ivm het aanvragen van een creditcard. Het benodigde inkomen uit loon lag erg laag, het inkomen uit een wia (ook aantoonbaar langdurig en stabiel, geen BKR registratie, inkomsten en uitgaven in balans) was minstens 2,5 x zo hoog maar toch een afwijzing. De enige optie was een prepaid creditcard. Niets aan te doen, een luxe probleem en het zijn de regels maar toch jammer.
Bij een wia kan je in theorie opgeroepen worden voor een keuring en dan is er een risico dat het inkomen veranderd. Daarom zien ze het niet als stabiel.
Dan moet je het proces ingaan om wia om te zetten naar iva, dat wordt wel erkend als stabiel inkomen en mag je een hypotheek mee aanvragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in jouw situatie met lichamelijke en psychische klachten altijd je eigen huis behouden! Jij krijgt hierna geen koophuis weer (mocht het fout gaan). En bij een samengesteld gezin is dat 64 tot 70%....

Daarnaast heb jij waarschijnlijk meer dan anderen behoefte aan minder prikkels en rust. 3 kinderen is niet niks.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven