Geld & Recht alle pijlers

Ervaring aanvragen hypotheek met wia en aov

17-02-2024 19:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal!

Hopelijk kunnen jullie me helpen of met me meedenken. Ik heb op dit moment een eigen huis met een hypotheek op alleen mijn naam. Nu is het zo dat ik graag een huis zou willen kopen samen met mijn vriend en daarvoor een nieuwe hypotheekaanvraag zou moeten doen. Mijn situatie is op dit moment alleen niet ideaal voor een aanvraag hiervan.

Ik kamp al een tijdje met lichamelijke en psychische klachten waardoor ik in een reïntegratietraject zit. Het is op dit moment nog onduidelijk of ik weer volledig ga herstellen, ik werk nu ongeveer 30% van mijn eigen uren. Er is intussen een aanvraag gedaan voor een WIA-uitkering, maar ik wacht nog op een uitnodiging voor de beoordeling hiervan. Daarnaast heeft mijn werkgever een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor mij afgesloten waardoor ik bij arbeidsongeschiktheid recht zou hebben op minimaal 70% van mijn laatstverdiende loon tot aan de aow-leeftijd.

Is er iemand die ervaring heeft met het aanvragen van een hypotheek met een WIA-uitkering met een aanvulling vanuit een aov? In mijn ogen zou dit een hypotheekverstrekker toch enigzins vertrouwen moeten geven dat ik een stabiel inkomen zal houden (van 70% van mijn loon). Ik kan er op internet weinig over vinden, vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Heel erg bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hypotheekverstrekkers zijn er niet happig op heb ik gemerkt, zeker als nog niet duidelijk is hoeveel inkomsten je gaat behouden.
Mijn tip zou, naast een financieel adviseur contacteren, om te wachten totdat duidelijk is of je voor de WIA in aanmerking komt en hoeveel die uitkering zal zijn. Idem voor de aov.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik je goed begrijp heb je nu een tijdelijke WIA als in WGA? In dat geval wordt je WIA uitkering niet meegeteld bij de hypotheekaanvraag.

Er zijn uitzonderingen waarbij kan worden aangetoond dat het permanent is en dat je uitkering dus gegarandeerd is. In dat geval heb je een kans..

Informeer de bank of de hypotheekadviseur hierover.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen mijn ex en ik ons laatste huis kochten zat hij ook al gedeeltelijk in de wia. Hij had een aanvullende verzekering die aanvulde tot 95 % geloof ik bij volledige arbeidsongeschiktheid. Een hypotheek krijgen was een uitdaging maar is wel gelukt. We hadden een financieel adviseur en die is bij de verschillende banken langsgegaan.
Toen we gingen scheiden was hij volledig afgekeurd en een hypotheek toen krijgen was gek genoeg makkelijker voor hem. Zijn inkomen stond in principe vast en ging niet meer veranderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang je nog niet bent gekeurd en toegelaten tot de WIA, weten ze dus niets. Die AOV’s zijn vaak ook alleen dekkend vanaf een bepaald afkeuringspercentage en vullen de WIA aan. En nog vaker zijn die collectieve AOV’s alleen ter dekking bij volledige afkeuring en niet bij een gedeeltelijke afkeuring.

Ik ben bijvoorbeeld 68% afgekeurd o.b.v. voormalige salaris. Ik heb nu dus deels loon (32% ‘goedgekeurd’), deels WIA (WGA), deels pensioen voor arbeidsongeschikten en 0,0 van de aov. Want loon+WGA+pensioen komen boven de 75% van oude loon. In mijn geval dekte die AOV sowieso nooit iets want bij volledige afkeuring (IVA) zou het arbeidsongeschiktheidspensioen ook hoger zijn. En dat samen met de uitkering IVA zou ook meer dan 70% van laatstverdiende loon dekken en dan keert die AOV niets uit.

Een hypotheekverstrekker zou dan al overal in moeten duiken want iedere AOV is weer anders. En een gok moeten doen naar het afkeuringspercentage van UWV.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Tallgrey schreef:
17-02-2024 20:32
Als ik je goed begrijp heb je nu een tijdelijke WIA als in WGA? In dat geval wordt je WIA uitkering niet meegeteld bij de hypotheekaanvraag.

Er zijn uitzonderingen waarbij kan worden aangetoond dat het permanent is en dat je uitkering dus gegarandeerd is. In dat geval heb je een kans..

Informeer de bank of de hypotheekadviseur hierover.
Ze heeft nog geen keuring gehad dus ook geen WIA. Ze zal denk ik nog in de Ziektewet zitten en bezig zijn met spoor 1 (re-integratie bij huidige werkgever).

Om WGA te krijgen moet je al gekeurd zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geef je weinig kans, zeker wanneer er het risico is dat je inkomen zal dalen door een herkeuring voor de wia
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 100% afgekeurd, krijg een IVA uitkering. En wordt niet meer herkeurd. Omdat ik een IVA uitkering krijg gaf dit geen problemen bij mijn hypotheekaanvraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in deze situatie geen seconde overwegen mijn huis met hypotheek op te geven. Echt helemaal niet.
Eerst voor mezelf maar eens duidelijk krijgen hoe het verder gaat met me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wga tellen ze niet mee bij een hypotheek en Iva krijg je niet snel als het niet 100% duidelijk is dat jij nooit meer beter gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zult eerst je definitieve WIA moeten hebben, pas dan is er zekerheid over welk inkomen je hebt. Als je nu alweer 30% werkt vraag ik me af of je wel genoeg afgekeurd gaat worden.

Maar waarom wil je je eigen huis uit? En waarom zou dat al op korte termijn moeten?
Coffee is never my cup of tea
Struikje1234 schreef:
17-02-2024 19:47
In mijn ogen zou dit een hypotheekverstrekker toch enigzins vertrouwen moeten geven dat ik een stabiel inkomen zal houden (van 70% van mijn loon).
Maar er is helemaal geen zekerheid van een stabiel inkomen, want bij elke keuring kan het zijn dat je WIA uitkering gaat stoppen. Dit is natuurlijk anders als je in de IVA terecht komt, maar zo klinkt het niet als je nu al 30% werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben-ik-weer schreef:
17-02-2024 20:53
Ik zou in deze situatie geen seconde overwegen mijn huis met hypotheek op te geven. Echt helemaal niet.
Eerst voor mezelf maar eens duidelijk krijgen hoe het verder gaat met me.
Dit!!!

Hou vast aan wat je hebt. Nu heb je een koophuis alleen op jouw naam, als je een hypotheek met huidige vriend neemt heb je kans straks alles kwijt te raken als je relatie over gaat.
dubois wijzigde dit bericht op 17-02-2024 23:08
21.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
TantePollewop schreef:
17-02-2024 20:51
Ik ben 100% afgekeurd, krijg een IVA uitkering. En wordt niet meer herkeurd. Omdat ik een IVA uitkering krijg gaf dit geen problemen bij mijn hypotheekaanvraag.
Ik ben ook geheel afgekeurd maar helaas al jaren een WGA uitkering, ze denken dat ik na 8 jaar ineens wel ga herstellen ofzo.. Mijn inkomen word niet meegerekend voor een hypotheekaanvraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Salvavida schreef:
17-02-2024 22:37
Maar er is helemaal geen zekerheid van een stabiel inkomen, want bij elke keuring kan het zijn dat je WIA uitkering gaat stoppen. Dit is natuurlijk anders als je in de IVA terecht komt, maar zo klinkt het niet als je nu al 30% werkt.
Dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
17-02-2024 22:04
Je zult eerst je definitieve WIA moeten hebben, pas dan is er zekerheid over welk inkomen je hebt. Als je nu alweer 30% werkt vraag ik me af of je wel genoeg afgekeurd gaat worden.

Maar waarom wil je je eigen huis uit? En waarom zou dat al op korte termijn moeten?
Ze kan keuring krijgen, afgekeurd worden om een WIA te kunnen krijgen en dan geen IVA krijgen. De enige WIA variant waarbij de hypotheker er iets mee wil.

Ik zou mijn eigen huis niet opgeven nu TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
17-02-2024 22:04
Je zult eerst je definitieve WIA moeten hebben, pas dan is er zekerheid over welk inkomen je hebt. Als je nu alweer 30% werkt vraag ik me af of je wel genoeg afgekeurd gaat worden.

Ik heb geen antwoord op de vraag, maar bovenstaande zegt helemaal niets over wel of niet afgekeurd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben laatst met een hypotheekadviseur gesproken over de mogelijkheid voor een hogere hypotheek. Man zit nu in 2e jaar ziektewet. Werkt 50%, meer gaat waarschijnlijk niet lukken, nu bezig met 2e spoor maar gezien zijn klachten (24 uur per dag rugpijn) verwacht ik niet dat dat iets gaat worden.

Bij ons werd inkomen van mijn man helemaal niet meegenomen in de berekening. Ik had verwacht dat het deels zou worden meegenomen maar hij deed gewoon helemaal niet mee in het hele verhaal. Hypotheek was gebaseerd op mijn inkomen (en de overwaarde van ons huidige huis)
Zolang er geen duidelijkheid is krijgt hij geen hypotheek en daarna moet ik ook nog maar zien wat er mogelijk is want bij een wga blijft het onzeker.

Alhoewel ik (zeker nu) graag op safe speel is het wel balen. Want al zouden ze maar 1/3 van zijn inkomen meerekenen zou het voor ons al een stuk makkelijker zijn om iets passends te vinden…
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ruim een jaar geleden een huis gekocht. Vriend heeft een wia-uitkering en zijn inkomen werd niet meegenomen bij de hypotheek. Vijf jaar eerder heeft hij met wia-uitkering bij de rabobank wel een hypotheek kunnen afsluiten, maar dit keer gingen ze niet akkoord.

We hebben kort nog bij financieel adviseur geïnformeerd, maar die gaf ons ook weinig kans bij een andere hypotheekverstrekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de basis is een uitkering geen zelfstandig inkomen voor een hypotheek. Je bent afhankelijk van een uitkeringsinstantie met regelmatig wisselende regels. Een hypotheek is geen gunst. Maar een investering met risicotaxatie voor de geldverstrekker.

In jouw geval kan er nog teveel veranderen. Dus de kans dat ze jouw inkomen gaan meenemen is minimaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
17-02-2024 23:08
Ik ben ook geheel afgekeurd maar helaas al jaren een WGA uitkering, ze denken dat ik na 8 jaar ineens wel ga herstellen ofzo.. Mijn inkomen word niet meegerekend voor een hypotheekaanvraag.
En is er in de 8 jaar überhaupt naar je omgekeken door het UWV?
Het is bij het UWV maar net wie je treft volgens mij. Zo bizar dat dat kan binnen 1 organisatie.

Ik was in eerste instantie zo kwaad dat ik direct IVA kreeg. Als he dan na gaat denken, heeft het wel voordelen, maar het enige dat ik wilde was werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik was er al een beetje bang voor dat het heel moeilijk zou worden. Vooral omdat er nog heel veel onzekerheid is over de toekomst inderdaad.

De reden dat we graag een ander huis zouden willen kopen is omdat mijn vriend 3 kinderen heeft en mijn huis wat krap is om met z'n allen in te wonen. In een "normale" situatie qua inkomen zouden we makkelijk een groter huis kunnen kopen samen, ook als ik maar een kleiner deel van mijn salaris zou meerekenen (ik heb ook redelijk wat overwaarde op mijn huis). Maar als ik helemaal geen hypotheek kan krijgen wordt het huis dat we op het oog hebben wel heel erg moeilijk.

Voor nu proberen we het maar uit ons hoofd te zetten en het een droom voor de toekomst te laten zijn. Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Struikje1234 schreef:
18-02-2024 12:25
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik was er al een beetje bang voor dat het heel moeilijk zou worden. Vooral omdat er nog heel veel onzekerheid is over de toekomst inderdaad.

De reden dat we graag een ander huis zouden willen kopen is omdat mijn vriend 3 kinderen heeft en mijn huis wat krap is om met z'n allen in te wonen. In een "normale" situatie qua inkomen zouden we makkelijk een groter huis kunnen kopen samen, ook als ik maar een kleiner deel van mijn salaris zou meerekenen (ik heb ook redelijk wat overwaarde op mijn huis). Maar als ik helemaal geen hypotheek kan krijgen wordt het huis dat we op het oog hebben wel heel erg moeilijk.

Voor nu proberen we het maar uit ons hoofd te zetten en het een droom voor de toekomst te laten zijn. Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :)

Maar veel erger is het dat mocht je toch uit elkaar gaan je dan zelf nergens zelfstandige woonruimte zult kunnen vinden. Je neemt dan een gigantisch risico. Ik zou het inderdaad echt voor nu uit het hoofd zetten en samenwonen pas als realistische optie zien als jij weet dat je bij uit elkaar gaan de middelen hebt om zelf weer aan woonruimte te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dat verstandig? Met psychische klachten een samengesteld gezin gaan vormen?
Hou je huis. Want als dat samen gezinnetje spelen niet bevalt kan je dan tenminste terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is bijna niet te doen, maar kan wel. Zijdelings hiermee te maken gehad en na heel erg veel moeite is dit diegene gelukt maar had net zo goed niet kunnnen lukken. Op de allerlaatste dag van de termijn om de financiering in orde te krijgen, kwam er groen licht. Via de Hypotheker/ Florius.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven