Geld & Recht alle pijlers

Ervaringen vakantiehuis kopen

25-05-2024 22:53 186 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnen een paar jaar hebben mijn man en ik verschillende grote erfenissen gekregen. We hebben een bedrag van ca. €200.000 op de bank. We willen hiervan een vakantiehuis(je) in Nederland kopen. We kunnen het bedrag helemaal inzetten, hebben het in het dagelijkse leven niet nodig. We willen het slim beleggen, vakantieplezier aan beleven en het huis over pakweg 10-15 jaar met winst verkopen. Wie heeft dit ook en wil ervaringen delen?

We zijn een keer naar een informatiebijeenkomst geweest. We denken aan een huis op een park, waar je een maandelijks bedrag betaalt voor service, schoonmaak, reserveringssysteem, onderhoud en beheer etc. Denk aan Europarcs of Topparken. Wij krijgen dan een aantal dagen/ weken per jaar om in het huis te verblijven, de rest van het jaar verhuurt het park aan derden. Dit regelt het park dan allemaal zelf en wij krijgen een % per jaar als rendement.

- is het slim om het hele bedrag in één klap op te maken of beter een slimme (?) hypotheekconstructie uitdenken?
- is het zo rendabel als wij denken/hopen/voorgespiegeld kregen? M.a.w. wat doe je met de ca. 5% rendement? Is dat gewoon winst / in je zak of moet je dat weer investeren in onvoorziene kosten?
- heb je dan nog een kamer/kast voor jezelf waar je eigen spullen in zet (op slot)
- is het buitenland misschien toch aantrekkelijker dan Nederland?
- wie heeft zijn vakantiehuis pas verkocht en had je inderdaad de winst die je voor ogen had?
- waar nog meer aan denken? Welke risico’s zien we over het hoofd?

Ervaringsverhalen zijn welkom.
gryla wijzigde dit bericht op 25-05-2024 23:04
Reden: Aanvulling
5.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee.
Zou altijd iets op eigen grond doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er belastingtechnisch iets is/gaat veranderen waardoor dit niet zo aantrekkelijk meer is.
Heb je daar al naar geïnformeerd?

Ik zou ook alert zijn op de meerjaren visie van zo’n park. Dat ze bijv geen rare dingen doen waardoor de waarde van je huisje enorm keldert ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je de dagen/weken, die je krijgt om er zelf te verblijven, zelf kiezen of wordt dat voor je bepaald?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen, je gaat daar geen winst aan overhouden. Sterker nog: het zou je best wat kunnen kosten.

Het gemiddelde vakantiehuis is niet gebouwd om tientallen jaren mee te gaan. Er straks overwaarde (of überhaupt genoeg restwaarde) aan overhouden is erg lastig. Verder valt een tweede huis inderdaad nu in box 3, waardoor je er extra belasting over betaalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zeker ben je dat je zelf zin hebt om 15 jaar naar hetzelfde huisje in dezelfde plaats te gaan?

De kans bestaat dat je het na 5 jaar wel gezien hebt en elders naartoe wil.

Hoe zit het als je net meer dagen wil gaan of als je rechtstreeks wil verhuren - of gewoon gratis een week verlof wil geven - aan vrienden, familie, de kinderen, kleinkinderen, ...?

(Dan heb je een eigen huisje ... dan kan je er nog niet eens naartoe op het moment dat je zelf wil. Of moet je er tegen je zin gaan zitten op een moment dat het giet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattengekje schreef:
25-05-2024 23:00
Kun je de dagen/weken, die je krijgt om er zelf te verblijven, zelf kiezen of wordt dat voor je bepaald?
Ik neem aan dat de organisatie ruim van tevoren moet weten welke weken / weekends het huis wel in verhuur kan en welke niet.
Dat je zoiets dus bijvoorbeeld minstens 3 maanden tot een half jaar van tevoren moet doorgeven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rsm.global/netherlands/nl/n ... -3-stelsel
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, fijn al deze tips.

@vanillana wat gaat het ons kosten dan?

Kattengekje schreef:
25-05-2024 23:00
Kun je de dagen/weken, die je krijgt om er zelf te verblijven, zelf kiezen of wordt dat voor je bepaald?
Ja, er zijn meestal verschillende constructies n.a.v. je eigen wensen. Je hebt dus wel wat te kiezen. Maar elke keuze heeft een keerzijde natuurlijk in geld of aantal dagen.
gryla wijzigde dit bericht op 25-05-2024 23:20
0.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil zelf een huisje voor de weekend/ soms tussendoor en in de zomer verhuren. Topparken en dergelijke zijn hier heel lastig in. Ik zelf kom op niet keten parken uit. Ook omdat ik eigen grond wil en een stenen huisje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
flashy wijzigde dit bericht op 25-05-2024 23:10
98.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
flashy wijzigde dit bericht op 25-05-2024 23:10
98.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben pas geleden een huisje gekocht bij een van de organisaties die je noemt. We hebben gekozen voor eigen grond. Grond is redelijk waardevast en wordt mogelijk zelfs meer waard. Ons huisje in nieuw, op het park worden de oude huisjes vervangen voor nieuwe.

We hebben alles uitbesteed en betalen daar bijdrage voor. Zij doen ook alle marketing en reserveringen. Wij kunnen via link zelf ook huurders werven, dan is afdracht aan park lager.
Huisje wordt veel verhuurd. We hebben daar online inzicht in. We kunnen online ook reserveren voor eigen gebruik. Helemaal vrij om daarin te kiezen.

Nog geen lange termijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar heb je dat gekocht Mugske? Mag evt in pb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
25-05-2024 23:09
Ik wil zelf een huisje voor de weekend/ soms tussendoor en in de zomer verhuren. Topparken en dergelijke zijn hier heel lastig in. Ik zelf kom op niet keten parken uit. Ook omdat ik eigen grond wil en een stenen huisje.
Daar zit wel wat in @flashy. Wij willen in ieder geval ook geen peperkoekhuisje of stacaravan.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://radar-forum.avrotros.nl/overige ... 75091.html
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
25-05-2024 23:09
We hebben pas geleden een huisje gekocht bij een van de organisaties die je noemt. We hebben gekozen voor eigen grond. Grond is redelijk waardevast en wordt mogelijk zelfs meer waard. Ons huisje in nieuw, op het park worden de oude huisjes vervangen voor nieuwe.
We hebben alles uitbesteed en betalen daar bijdrage voor.
Wil je het mij ook laten weten? Mag ook in pb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
25-05-2024 23:11
Daar zit wel wat in @flashy. Wij willen in ieder geval ook geen peperkoekhuisje of stacaravan.
Tegenwoordig zijn van die glazen chalet achtige ook heel populair. Tijdje geleden bij gekeken en is niks voor ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens. Ik vraag me altijd af of/wie de ramen zeemt. Vast niet standaard/vaak, dus erg vies én warm als de zon er pal op staat.

Liefst hebben we overigens privacy bij het huisje, dus geen nieuw park met nieuw aangeplante heggetjes van 50 cm hoog en om de 3 een gat omdat ze dood gaan :cry:
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een huisje bij Topparken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-05-2024 23:06
Ik neem aan dat de organisatie ruim van tevoren moet weten welke weken / weekends het huis wel in verhuur kan en welke niet.
Dat je zoiets dus bijvoorbeeld minstens 3 maanden tot een half jaar van tevoren moet doorgeven.
Is bij ons niet het geval. Ik kan voor eigen gebruik vlak van te voren reserveren. Moet het natuurlijk niet al verhuurd zijn in die periode. We hebben dat huisje niet om er zelf ieder jaar weken te zitten trouwens.

Eigendom valt in box 3, maar het spaargeld viel daar ook onder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk ook goed hoevaak je er zelf in kan. Wij willen dus zelf bepalen wanneer we verhuren dus veel parken vallen af. Soms staat er ergens dat je ook lastminute erin kan blabla. Maar er hoeft maar op 1 forum of 1 review ergens te staan dat jou huisje de mooiste ligging of whatever heeft en iedereen boekt jou huisje met voorkeur. Niet erg als je rendement wil, wel vervelend als je er zelf vaker in wil via die constructie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
25-05-2024 23:18
We hebben een huisje bij Topparken.

Verschillende keren daar (met plezier) verbleven en gaan ons ook (laten) informeren over de mogelijkheden.
Dus ik lees hier ook mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
25-05-2024 23:20
Eigendom valt in box 3, maar het spaargeld viel daar ook onder.
Maar niet tegen 5% per jaar.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
25-05-2024 23:27
Maar niet tegen 5% per jaar.
Hoeveel belasting je uiteindelijk betaalt, is ook afhankelijk van je andere inkomsten, bezittingen en aftrekposten.

In box 3 geldt er ook nog steeds een vrijgesteld bedrag.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven