Geld & Recht alle pijlers

Ex kan hypotheek niet betalen - wat te doen?

15-06-2010 11:30 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn helaas uit elkaar. Wij hebben samen een koophuis gekocht en het plan was dat ik de hypotheek over zou nemen en er kon blijven wonen.

Nu ziet het ernaar uit dat het huis toch verkocht moet worden. Hij heeft inmiddels nieuwe woonruimte gevonden (huur).

Ik vind dat hij moet meebetalen aan de hypotheek tot het huis verkocht wordt. Ik betaal dan de helft van zijn huur. Mijn ex zegt dat hij dit bedrag (helft hypotheek+ helft huur) niet kan betalen (geen werk, geen spaargeld).

Maar ons huis is toch ook ZIJN verantwoordelijkheid? Daar kan hij zich toch niet aan onttrekken?

Wie kan mij advies geven en meedenken over een eventuele constructie om het bedrag voor te schieten en later terug te krijgen. Andere suggesties en tips zijn ook welkom!

Alvast dank!
Jullie zijn uit elkaar gegaan, toen het nog de bedoeling was dat jij er zou blijven wonen en de hypotheek zou blijven dragen? In je eentje?

En nu jij hier op terug wil komen, vind je dat hij mee moet betalen?

Begrijp ik het zo goed?
Jij wil in 't huis blijven en hij heeft eigen woonruimte gezocht. Dan vind ik het koophuis verder jouw pakkie an. Als jij ook 'n andere woning had gezocht en je zou gezamenlijk het huis willen verkopen had je daar samen voor op moeten draaien.
wat ninjoo zegt.
Jullie hebben samen een koophuis, dus zijn jullie ook samen verantwoordelijk voor de hypotheek onder hoofdelijke aansprakelijkheid. Jij kunt wel van alles vinden, maar de bank baseert zich uitsluitend op hetgeen in de offerte en in de hypotheekakte staat.
Eensch met Ninjoo.
Geen bijzonderheden
quote:Katherina schreef op 15 juni 2010 @ 11:32:

Jullie zijn uit elkaar gegaan, toen het nog de bedoeling was dat jij er zou blijven wonen en de hypotheek zou blijven dragen? In je eentje?

En nu jij hier op terug wil komen, vind je dat hij mee moet betalen?

Begrijp ik het zo goed?Zo klinkt het inderdaad wel. Blijkbaar kan TO de hypotheek niet overnemen.
Juridisch is het vast zoals Traincha zegt, maar ik ben het toch eens met EN.
Hoi Katherina,

Dat klopt niet helemaal.

Nadat we uit elkaar waren, zou ik het huis kopen. Voor hem is dat financieel niet mogelijk, voor mij leek dat wel het geval. Nu ziet het ernaar uit dat het toch niet gaat lukken en moet het huis verkocht worden.

We staan dus eigenlijk weer aan het begin. Is het zo iets duidelijker?
Het zou voor ons allebei financieel het beste zijn als ik het huis kocht. Maar nu dat niet lijkt te lukken, zijn we toch ook samen verantwoordelijk voor de kosten tot de verkoop?

Onze namen staan immers allebei op de koopakte.
Traincha2, zo is het inderdaad.
Dan zou ik als de wiedeweerga dat huis verkopen, ik weet niet hoeveel het verschil is tussen de helft van de huur plus de helft van de hypotheek, of de volledige hypotheek, maar ik zou de makelaar bellen. Gisteren.
Ow, en een eventuele restschuld is ook van jullie samen.
Je bent me net voor DGS TO, hebben jullie meer geleend dan de executiewaarde? Heb zo'n idee dat je met een restschuld blijft zitten.
@ dangeensuus en traincha2

Dat is een aanzienlijk bedrag per maand. Dus hoe sneller het verkocht wordt, hoe beter. Maar ja, zo snel gaat dat tegenwoordig niet, als ik de berichten moet geloven.

Er is zeker een restschuld. Zijn deel daarvan krijgt ex nu niet geleend bij de bank om aan mij te betalen en daar loopt het ws op stuk met de hypotheek. Echt balen, maar ik ga 't hem niet lenen.
Dat ex zijn deel niet geleend krijgt is zijn probleem. Dat houd dus in dat hij waarschijnlijk de schuldsanering in moet. Ik zou eieren voor mijn geld kiezen TO, en dat is verkopen, en jouw deel van de restschuld op je nemen. De rest is voor je ex.
Deze week wordt duidelijk of ex zijn deel van de schuld geleend krijgt. De vooruitzichten zijn niet erg goed.

Voor de rest probeer ik het idd zo zakelijk mogelijk te benaderen. Balen dat het dan verkocht moet worden, maar uiteindelijk beter voor mij dan met een lenig aan mijn ex vastzitten.
Jullie kunnen het huis beide niet betalen. Dus moeten jullie het verkopen. Eventuele winst/verlies delen jullie gelijk.

Tot de verkoop moeten jullie beide betalen aan de hypotheek (dat is de afspraak met de bank). Jullie kunnen ook beide in de woning wonen. Wil één van de twee niet in de woning wonen dan moet deze ergens anders onderdak vinden. Ontslaat die persoon niet van betalingsverplichting. Elders wonen is een keuze (en nee, als je uit elkaar bent is het niet leuk nog samen te wonen, maar jullie zijn nu eenmaal samen die hypotheek aangegaan).

En als jij nu ook ergens anders gaat wonen, wie moet dan betalen? Niemand? Lijkt me niet.

Dus heel snel die woning verkopen en beide het verlies (of winst) slikken.
Ieder betaalt voor de plek waar hij/zij woont en de restschuld na verkoop wordt gedeeld. Lijkt mij het meest logisch eigenlijk. Jij de helft hypotheek en hij de helft hypotheek en dan jij de helft huur en hij de helft huur is best wel eeeeehm raar.
MILF in the making ;-)
Tot het huis verkocht is, zijn jullie samen verantwoordelijk. Mocht jij erin blijven tot de verkoop en hij gaat zelf iets huren, dan kun je idd zijn huur delen. Daarna is de winst of het verlies ook voor jullie beiden.
Jullie blijven dus na de verkoop met een restschuld zitten? En de helft van de restschuld kan je ex niet betalen?

Dat wordt een lastige situatie. Hebben jullie een hypotheek met NHG? Onder strikte voorwaarden betalen zij voor jullie de restschuld.

Het is de keus van je ex om elders te gaan wonen. Dat ontslaat hem niet van de hypotheekverplichting. Kan ie niet gaan werken?
Bedankt voor jullie reacties!

Mips, wat een duidelijke uitleg, fijn! Zo heb ik het ook altijd begrepen, maar soms slaat de twijfel toe...

Dahlia74, we blijven zeker met een restschuld zitten. Daarvoor hebben we het te kort geleden gekocht. We hebben geen hypotheek met HNG, dus het is voor eigen rekening.

Ik heb een vaste baan en red het wel. Zoals gezegd verkoop ik het huis liever nu dan dat ik met een lening aan ex blijf zitten.

Ex is op zoek naar werk. Restschuld kan voor hem veel vervelender uitpakken dan voor mij (schuldsanering?), daarom hoop ik dat hij nu extra zijn best doet om ergens het geld vandaan te halen voor mij om de hypotheek rond te krijgen.

Het wordt nog een spannende week!
Dus jij kunt de hypotheek wel alleen betalen als je ex zijn restschuld aan jouw afbetaald? En als hij het niet afbetaald kun jij de hypotheek niet betalen? Hoeveel is die restschuld dan in vredesnaam?
quote:Melodie schreef op 15 juni 2010 @ 11:54:

@ dangeensuus en traincha2

Dat is een aanzienlijk bedrag per maand. Dus hoe sneller het verkocht wordt, hoe beter. Maar ja, zo snel gaat dat tegenwoordig niet, als ik de berichten moet geloven.

Er is zeker een restschuld. Zijn deel daarvan krijgt ex nu niet geleend bij de bank om aan mij te betalen en daar loopt het ws op stuk met de hypotheek. Echt balen, maar ik ga 't hem niet lenen.Dan gaat de bank het naar alle waarschijnlijkheid allemaal op jou verhalen, als je ex het niet kan betalen.
quote:germanwings schreef op 15 juni 2010 @ 12:51:

Dus jij kunt de hypotheek wel alleen betalen als je ex zijn restschuld aan jouw afbetaald? En als hij het niet afbetaald kun jij de hypotheek niet betalen? Hoeveel is die restschuld dan in vredesnaam?vergis je niet in de bedragen. Ik ken ook een stel, uit elkaar, woning gekocht voor 160.000,00 hypotheek voor 210.000 (er moest nog een doorlopend krediet meegefinancierd) Dat kon toen nog, maar nu zitten ze met de ellende, want geen van beiden kan de woning overnemen en verkoop levert een restschuld op van 40.000,00. (woning was recentelijk getaxeerd op 170.000

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven