Geld & Recht alle pijlers

Ex-vrouw dreigt met hoger beroep en kinderbescherming

06-12-2018 15:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lieve vriend, die helaas veel te verduren moet hebben van zijn ex-vrouw. Hij heeft net een rechtszaak achter de rug, en we hoopten op een beetje rust. Echter, heeft de vrouw laten weten, dat zij nog lang niet van plan is om het hier bij te laten. Dit baadt ons zorgen, want niet alleen heeft dit effect op het welzijn van mijn vriend, of van mij - maar ook op zijn 7-jarige dochter,.

In de rechtzaak is o.a. besproken:

1. De omgangsregeling met zijn dochter, wordt opgebouwd naar 44% (dat was door moeder besloten op 15%)
2. Zijn ex-vrouw wilde verhuizen naar een andere stad, maar had geen andere motivatie dan samenwonen met nieuwe partner. Het verzoek is afgewezen.
3. Mijn vriend en ex-vrouw moeten in therapie om de relatie te verbeteren. Het kind zou ook therapie gaan volgen, omdat ze - volgens moeder - last heeft van de scheiding.

Moeder bespreekt scheiding met 7-jarig kind. Dochter vraagt zich hardop af hoe ze mama gelukkig kan maken.
Mijn vriend heeft aan haar gevraagd of de scheiding haar nog steeds zo hoog zit, en het meisje zegt zelf - dat ze daar nu minder over in zit. Ze oogt niet ongelukkig - heeft afgelopen weekend en gisteren met Sinterklaas ontzettend met ons gelachen en aan haar vader vertelt, dat ze blij is om hem te zien. Ze geeft aan het fijn bij ons te vinden.

Moeder is natuurlijk minder blij. Ze hebben inmiddels een gesprek gehad met de therapeut, waarin mijn vriend opnieuw de wind van voren kreeg. Een riedel aan dingen, die ver in het verleden zitten - of op eigen waarheid zijn gebaseerd. Ze zegt de kinderbescherming in te gaan schakelen, omdat ze bewijzen heeft, dat het bij mijn vriend onveilig is. Dat mijn vriend haar opzettelijk dwars zit en, dat zij geen gelukkig gezin kan vormen met haar nieuwe partner. Dat zij via onze buren te horen hebben gekregen, dat hij en ik veel ruzie maken (dat is niet waar.) Dat hij niet kan communiceren, en dat zijn dochter daaraan onder door gaat. Hoe dan ook, ze wilde het traject niet doorzetten en ook niet van haar dochter. Ze was er klaar mee.

Het lijkt geen einde te hebben. Mijn vriend is opnieuw overstuur, want zijn ex-vrouw heeft aangegeven in hoger beroep te gaan. Het werkcontract van mijn vriend loopt af in januari - en door de scheiding heeft hij geen financiële buffer. Naast dat, is hij bang waartoe zij in staat is om die kinderbescherming zo ver te krijgen. De rechter heeft zelf uitgesproken - dat het kind geen onprettige situatie bij vaders heeft - dus in hoeverre kan zij werkelijk in slagen dit te doen.

Maar goed, allereerst. Bedankt, als je dit allemaal hebt gelezen. Het voelt fijn om ook mijn verhaal kwijt te kunnen. Het voelt niet goed om in deze situatie te zitten. Alsof er een onweerswolk boven het hoofd hangt.

Mijn vraag aan jullie is:

1. Wat is er voor nodig om kinderbescherming voor de stoep te krijgen?
2. Kan dit ook in het nadeel werken voor moeder - zeg maar als smaad of laster?
3. Hoe verloopt een proces in hoger beroep? Moet alles opnieuw bekeken worden?
4. Hoe moeten wij met deze vrouw omgaan? Hebben jullie hier advies voor?

Groetjes
anoniem_379819 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 16:37
Reden: Aangepast op advies van mede-forummers.
25.99% gewijzigd
Kijk ook eens op het forum 'dwaze vaders'. Het is niet zo actief als dit forum, maar je kunt er veel informatie vinden over soortgelijke situaties.
Bolletje88 schreef:
06-12-2018 16:15
Ik denk dat je er niet zijn voor je partner en het kind.
Overigens is dat stuk van de 25 euro ook bij de rechter benoemd? Ze heeft dochter in ere 56% van de tijd, dus die t ook voor die kosten op te draaien. En als de rechter heeft besloten dat ze in therapie niet dan heeft ze dat te doen. Dit niet willen zal in haar nadeel werken. Sowieso je partner alle contact momenten laten bewaren en op externe drive opslaan. Dan heb je, als ze het via bijvoorbeeld wattsapp speelt, veel bewijs. En als ik hem was zal ik alles wat telefonisch gaat opnemen..
ja dat zal de banden herstellen
Supersushi schreef:
06-12-2018 16:25
Misschien was de hoeveelheid aan informatie inderdaad onnodig, maar begrijp alsjeblieft dat deze situatie echt hoog zit. Het is niet niks waarmee ze dreigt, en het gebeurt op regelmatige frequentie. Ik probeer niet alleen voor mijn vriend op te komen, maar ook voor mezelf. Ik maak iets van de zijlijn mee, maar de stemming is bij ons thuis hier vaak door gekleurd. Dit heeft ook effect op mij. Ik mag dan wel niets zeggen - of ik ga ook niet op haar af, maar ik wil een houding aannemen die voor mij prettig is en waardoor ik mij ook niet zorgen hoef te maken.

Trouwens, als die kinderbescherming komt en die neemt mij onder de loep... ik werk zelf met kinderen. Ik wil niet dat dit effect op mij heeft!


Dankjewel voor je reactie, Bolletje88.
je kiest zelf voor deze situatie door met een man te gaan met een rugzakje (kind en ex)
en iets baart je zorgen
baden is iets met water en zeep
Supersushi schreef:
06-12-2018 17:23
@Sjulia; dank je. Het is zo moeilijk, dat ik hem niet kan helpen dan alleen luisteren. Helaas kan er ook weinig gedaan worden, dat inzicht heb ik ook.

@Wicked_Witch; wordt dan beide partijen onderzocht? Vriend is niet van plan de 'bal terug te kaatsen.' Of wordt alleen de partij onderzocht, waar melding van is gemaakt?


Beide partijen. Op het moment dat de kinderbescherming onderzoek gaat doen gaat dat altijd om beide ouders. Ook school en hulpverleners worden daar in meegenomen.
Ze willen immers een beeld krijgen of het KIND in de knel komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die reacties van niet bemoeien altijd zo raar. Ze heeft een relatie met de man, dan wordt ze vanzelf geconfronteerd met alle dingen die de man doormaakt.
Nu is het TO waar hij mee praat, het kan net zo goed een vriendenclub zijn met wie hij praat en advies aan vraagt.

Ik kan me voorstellen dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet als je zelf 1 van de 2 partijen bent. Juist dan is advies krijgen fijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
06-12-2018 17:59
Ik vind die reacties van niet bemoeien altijd zo raar. Ze heeft een relatie met de man, dan wordt ze vanzelf geconfronteerd met alle dingen die de man doormaakt.
Nu is het TO waar hij mee praat, het kan net zo goed een vriendenclub zijn met wie hij praat en advies aan vraagt.

Ik kan me voorstellen dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet als je zelf 1 van de 2 partijen bent. Juist dan is advies krijgen fijn.
Advies van vrienden en familie is meestal net zo min helpend. Ze kijken alleen naar het belang van hun vriend of familielid of in het geval van familie Naar hun eigen belang.

Zelden zijn zulke raadgevers in staat om echt naar het belang van het kind te kijken.

Vader en moeder zullen er toch echt samen uit moeten komen. Dat gaat vaak beter zonder ophitsen advies dat ze toch vooral ergens niet mee accoord moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je partner zelf niet de kinderbescherming inschakelen? Hij heeft niets te verbergen en maakt zich zorgen over dochter.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
06-12-2018 16:45
Maar krijgt degene die de valse melding doet dan ook een tik op de vingers? Want je maakt misbruik van een instantie die wel wat beters te doen heeft.
Nope zo werkt dat niet. Sterker nog, je kan ook anoniem melden
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-12-2018 17:28
ja dat zal de banden herstellen
Het gaat niet om de banden herstellen. Het gaat erom dat als moeder dit opnieuw voor de rechter brengt dat je kan aantonen dat zij niet wil meewerken aan de regeling van de rechtbank. En dat niet vader niet komt opdagen maar zij, bij de therapie sessies
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
06-12-2018 16:24
Wat is jouw rol in hun scheiding?

Verder snap ik wel dat ze in hoger beroep gaat als zijn niet met haar nieuwe partner mag gaan samenwonen in een andere stad de komende 11 jaar.

En verder eens met eerder reageerders, jij moet je hier niet zoveel mee bemoeien, alleen het feit dat je dat doet blijkt het namelijk al een stuk gecompliceerder te maken.
Er is ook nog zoiets als school. Moet een kind dan maar 2 scholen bezoeken elke 2weken? Lijkt mij niet bevorderlijk voor het welzijn van kind.
Supersushi schreef:
06-12-2018 17:11
Waarom doe je zo?

Tuurlijk begrijp ik dat en ik weet heel zeker, dat het meisje er veel verdriet van heeft. Ze zit zeker met de scheiding, want daarvoor zou ze ook dat therapie-traject volgen. Daar is ze trouwens zelf mee gekomen. Het pijn en leed van de scheiding zit zeker in haar - maar als ze lacht en aangeeft het fijn vindt bij vader, dan geloof ik niet dat dat gespeeld is.

Ik bemoei me er niet mee als in, ik bemiddel niet tussen vriend en ex. Of dochter. Ik wil een fijne situatie thuis met mijn vriend en met het meisje, die nu met een gevoel rondloopt dat ze haar moeder moet opvangen. Moet ik daarvoor een relatie opzeggen? Vind ik wel erg meteen zwart-wit. Ik wil weten wat ik kan verwachten als zijn ex serieus van plan is, kinderbescherming in te schakelen en in hoger beroep te gaan. Dat is geen raar idee. Ik wil alleen meer ontspanning in mijn huis.
Ik doe hoe? Te kritisch? Te onaardig?
Ik vind de dingen die je schrijft raar en daar stel ik je vragen over, net zoals anderen daar ook vragen over stellen.
Je hebt je OP aangepast maar nog steeds staat er veel privé informatie in. Je komt alleen maar met redenen waarom jij vindt dat je gelijk hebt en ik vind van niet.
Je opent een topic waarin je klaagt over de vechtscheiding van je vriend maar wat had je dan gedacht? Dat een relatie met iemand die net vers gescheiden is zo lekker rooskleurig is? Je wil van alles maar dat meisje wat tussen 2 volwassenen heen en weer geduwd wordt heeft hier ook niet om gevraagd.
Je bent geen partij in deze ruzie en sterker nog: je kunt er alleen maar een slechte rol in spelen. Namelijk dat jij je vriend de indruk geeft dat hij geen ballen heeft als hij ook maar een cm meegeeft.

Iemand moet alle belangen meewegen. Het belang van het kind voorop, daarna het belang van de moeder en je vriend. Je vriend heeft een nieuwe relatie, waarom doet hij er moeilijk over dat zijn ex wil verhuizen? Potje dwarszitten? Zelf nieuw geluk opbouwen en een alleenstaande moeder in de weg zitten? Wat is het volgende: geen toestemming voor vakanties in het buitenland als het niet aan zijn voorwaarden voldoet?

Als je iets positiefs wil bijdragen, dan benadruk je dat dit alleen gaat werken als iedereen elkaar wat gunt en openstaat voor een gesprek om te zien hoe wensen wél in vervulling kunnen gaan, in plaats van dat alle energie en al het gezinsinkomen van 2 partijen volledig opgaat in treiterprocedures. Steek dat geld in een mooie vakantie en een plan hoe je, zelfs met wat afstand ertussen, tot goede afspraken kunt komen!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
06-12-2018 20:47
Je bent geen partij in deze ruzie en sterker nog: je kunt er alleen maar een slechte rol in spelen. Namelijk dat jij je vriend de indruk geeft dat hij geen ballen heeft als hij ook maar een cm meegeeft.

Iemand moet alle belangen meewegen. Het belang van het kind voorop, daarna het belang van de moeder en je vriend. Je vriend heeft een nieuwe relatie, waarom doet hij er moeilijk over dat zijn ex wil verhuizen? Potje dwarszitten? Zelf nieuw geluk opbouwen en een alleenstaande moeder in de weg zitten? Wat is het volgende: geen toestemming voor vakanties in het buitenland als het niet aan zijn voorwaarden voldoet?

Als je iets positiefs wil bijdragen, dan benadruk je dat dit alleen gaat werken als iedereen elkaar wat gunt en openstaat voor een gesprek om te zien hoe wensen wél in vervulling kunnen gaan, in plaats van dat alle energie en al het gezinsinkomen van 2 partijen volledig opgaat in treiterprocedures. Steek dat geld in een mooie vakantie en een plan hoe je, zelfs met wat afstand ertussen, tot goede afspraken kunt komen!
De moeder is niet alleenstaand. Ze wil juist verhuizen om samen te gaan wonen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
06-12-2018 20:52
De moeder is niet alleenstaand. Ze wil juist verhuizen om samen te gaan wonen.
En het is de rechter die daar dus geen toestemming voor geeft. Heeft niks met 'dwarszitten' te maken.

Het lijkt me overigens normaal dat je na een scheiding probeert om bij elkaar in de buurt te blijven wonen, in het belang van je kind. Daar zijn rechters het dus blijkbaar mee eens.
De rechter geeft daar uitsluitend geen toestemming voor als de ex daar succesvol bezwaar tegen heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Vader ziet dochter ipv huidige 15% vd tijd binnenkort 44% vd tijd en moeder besluit te gaan verhuizen naar een andere stad. Nee begrijp dat vader hier niet om staat te springen. En omdat moeders dr zin niet krijgt gaat ze dreigen met de kinderbescherming en kraamt ze onzin uit bij de gezamelijke therapeut. Laat dat hoger beroep maar komen!
Alle reacties Link kopieren
Supersushi schreef:
06-12-2018 15:33

Moeder is natuurlijk minder blij. Ze hebben inmiddels een gesprek gehad met de therapeut, waarin mijn vriend opnieuw de wind van voren kreeg. Een riedel aan dingen, die ver in het verleden zitten - of op eigen waarheid zijn gebaseerd. Ze zegt de kinderbescherming in te gaan schakelen, omdat ze bewijzen heeft, dat het bij mijn vriend onveilig is. [...]. Hoe dan ook, ze wilde het traject niet doorzetten en ook niet van haar dochter. Ze was er klaar mee.

De rechter heeft zelf uitgesproken - dat het kind geen onprettige situatie bij vaders heeft - dus in hoeverre kan zij werkelijk in slagen dit te doen.
Dat gaat haar nog tegenvallen dan; als de rechter de therapie in de beschikking heeft gezet dan krijgt moeder meer moeilijkheden om uit te leggen waarom ze er mee stopt dan jij, als er een onderzoek van de RvdK komt. Als het een beetje mee zit meldt de behandelaar de weigering van moeder op de beschermtafel en komt dat onderzoek er vanzelf.
sugarmiss schreef:
06-12-2018 16:23
Dat vader en moeder het oneens zijn over de omgangsregeling is genoeg om de kinderbescherming op de stoep te krijgen.
Mwah, omgangs-OTSen worden eigenlijk vrijwel niet meer uitgesproken.
Mijn ervaring met de kinderbescherming is dat ze alles nogal luchtig opnemen. Ik had bewijs van een bepaalde situatie, maar daar werd gewoon overheen gefietst, want volgens de meneer van de kinderbescherming is mijn ex-man een voorbeeldige vader. Ofwel, ik zou me niet te snel zorgen maken als jullie zelf weten dat het wel goed zit tussen vader en dochter.

Hoe je met haar om moet gaan weet ik niet. Ik weet wel dat ik op een bepaald punt besloten heb het me niet allemaal meer aan te trekken, want dan word ik gek. Beïnvloedt wat je kunt (de situatie bij jullie) en laat dat andere los. Behalve als je denkt dat het kind in gevaar is natuurlijk. Het feit dat moeder de scheiding bespreekt met dochter vind ik enorm ongezond, maar daar kun je niet zoveel aan doen denk ik.
-jolijn- schreef:
06-12-2018 21:04
De rechter geeft daar uitsluitend geen toestemming voor als de ex daar succesvol bezwaar tegen heeft gemaakt.
Ja en ik snap vader wel. Hij wil dicht bij zijn dochter wonen en meer omgang opbouwen en dat is zijn goed recht. Iets wat onmogelijk is als ze veder erg woont en wat moeder juist tegen werkt. Als moeder verder weg gaat wonen zal dochter naar een andere school moeten wat ook niet wenselijk idd. Lijkt me dat op termijn dat co ouderschap in de toekomst gewenst is een dat daar naartoe gewerkt weerhoudt dan moet jij nu eenmaal dichter bij elkaar moet wonen. Als moeder graag welk samen wonen kan dat natuurlijk prima maar dan moet haar nieuw partner deze kant op komen.
Alle reacties Link kopieren
To, er zijn al veel zinnige dingen gezegd. Ik wil nog 1 aspect benadrukken. Als je vriend de indruk heeft dat zijn dochter last heeft van de scheiding, kan hij ook zelf inzetten op therapie. Ik denk dat de moeder daar wel toestemming moet geven. Hopelijk realiseert zij zich, dat als ze weigert, dit niet zo goed staat in het hoger beroep.
Ik heb maar met een iemand ongelofelijk veel medelijden en dat is het arme meisje.. vreselijk ouders nieuwe partners en alleen maar ruzie en gezeik... Ppffff vreselijk ook dat die twee elkaar dit aan doen, zouden beter moeten weten vooral voor hun eigen kind! Hoop dat zij er met hulp goed van afkomt en met zo min mogelijk schade.
Alle reacties Link kopieren
De kinderbescherming komt echt niet op iedere melding ( helaas) ze hebben het erg druk.

Als ze komen heb je niets te vrezen voor jou werk met kinderen tenzij je dit meisje mishandelt...
En als ze al komen nemen ze beiden kanten onder de loep zowel bij moeder als vader.

Hoe jullie met haar om moeten gaan? Behandel haar zo eerlijk en respectvol mogelijk wat ze ook doet want ze is de moeder. Praat nooit slecht over haar.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-12-2018 17:28
"zit je nog met de scheiding" vragen aan een kind van 7?? waarom? denk je nu echt dat het kind zal zeggen, ja pa, nogal mijn cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling hebben een tik gekregen en ik word verscheurd door loyaliteitsconflicten?
:rofl:

Geweldig!
Euhm en ja, dit!
Laat die zevenjarige met rust. Haar ouders zijn gescheiden en die zoeken het maar uit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
06-12-2018 17:10
Jullie zitten in een vechtscheiding, dat alleen is al reden genoeg voor een onderzoek van de kinderbescherming.
En dit.

Verschrikkelijk gedrag van twee zeer onvolwassen ‘volwassenen’.
Sterkte voor het meisje van 7.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven