Geld & Recht alle pijlers

Ex-vrouw dreigt met hoger beroep en kinderbescherming

06-12-2018 15:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lieve vriend, die helaas veel te verduren moet hebben van zijn ex-vrouw. Hij heeft net een rechtszaak achter de rug, en we hoopten op een beetje rust. Echter, heeft de vrouw laten weten, dat zij nog lang niet van plan is om het hier bij te laten. Dit baadt ons zorgen, want niet alleen heeft dit effect op het welzijn van mijn vriend, of van mij - maar ook op zijn 7-jarige dochter,.

In de rechtzaak is o.a. besproken:

1. De omgangsregeling met zijn dochter, wordt opgebouwd naar 44% (dat was door moeder besloten op 15%)
2. Zijn ex-vrouw wilde verhuizen naar een andere stad, maar had geen andere motivatie dan samenwonen met nieuwe partner. Het verzoek is afgewezen.
3. Mijn vriend en ex-vrouw moeten in therapie om de relatie te verbeteren. Het kind zou ook therapie gaan volgen, omdat ze - volgens moeder - last heeft van de scheiding.

Moeder bespreekt scheiding met 7-jarig kind. Dochter vraagt zich hardop af hoe ze mama gelukkig kan maken.
Mijn vriend heeft aan haar gevraagd of de scheiding haar nog steeds zo hoog zit, en het meisje zegt zelf - dat ze daar nu minder over in zit. Ze oogt niet ongelukkig - heeft afgelopen weekend en gisteren met Sinterklaas ontzettend met ons gelachen en aan haar vader vertelt, dat ze blij is om hem te zien. Ze geeft aan het fijn bij ons te vinden.

Moeder is natuurlijk minder blij. Ze hebben inmiddels een gesprek gehad met de therapeut, waarin mijn vriend opnieuw de wind van voren kreeg. Een riedel aan dingen, die ver in het verleden zitten - of op eigen waarheid zijn gebaseerd. Ze zegt de kinderbescherming in te gaan schakelen, omdat ze bewijzen heeft, dat het bij mijn vriend onveilig is. Dat mijn vriend haar opzettelijk dwars zit en, dat zij geen gelukkig gezin kan vormen met haar nieuwe partner. Dat zij via onze buren te horen hebben gekregen, dat hij en ik veel ruzie maken (dat is niet waar.) Dat hij niet kan communiceren, en dat zijn dochter daaraan onder door gaat. Hoe dan ook, ze wilde het traject niet doorzetten en ook niet van haar dochter. Ze was er klaar mee.

Het lijkt geen einde te hebben. Mijn vriend is opnieuw overstuur, want zijn ex-vrouw heeft aangegeven in hoger beroep te gaan. Het werkcontract van mijn vriend loopt af in januari - en door de scheiding heeft hij geen financiële buffer. Naast dat, is hij bang waartoe zij in staat is om die kinderbescherming zo ver te krijgen. De rechter heeft zelf uitgesproken - dat het kind geen onprettige situatie bij vaders heeft - dus in hoeverre kan zij werkelijk in slagen dit te doen.

Maar goed, allereerst. Bedankt, als je dit allemaal hebt gelezen. Het voelt fijn om ook mijn verhaal kwijt te kunnen. Het voelt niet goed om in deze situatie te zitten. Alsof er een onweerswolk boven het hoofd hangt.

Mijn vraag aan jullie is:

1. Wat is er voor nodig om kinderbescherming voor de stoep te krijgen?
2. Kan dit ook in het nadeel werken voor moeder - zeg maar als smaad of laster?
3. Hoe verloopt een proces in hoger beroep? Moet alles opnieuw bekeken worden?
4. Hoe moeten wij met deze vrouw omgaan? Hebben jullie hier advies voor?

Groetjes
anoniem_379819 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 16:37
Reden: Aangepast op advies van mede-forummers.
25.99% gewijzigd
Je bent hartstikke partijdig, want jij bent de vriendin van in dit verhaal. Jij hebt helemaal geen goede kijk op de zaak.
Je hebt het over je lieve vriend, maar misschien is hij wel niet zo lief als jij beweert. Laat ze dit zelf uitvechten. En jij moet deze informatie niet op internet kwakken. Een advocaat kan dat zomaar tegen je vriend gebruiken. Nogal misplaatst en gênant waar je mee bezig bent.
Ik moest door dit topic terugdenken aan een vraag die iemand eens stelde in een heel ander topic, maar die hier bij uitstek ook past:

Wat wil je vriend liever: zijn gelijk krijgen, of zijn kind kunnen zien? Want het een bereiken kan betekenen dat hij het ander verliest.
Erizon schreef:
12-12-2018 03:08

Wat wil je vriend liever: zijn gelijk krijgen, of zijn kind kunnen zien? Want het een bereiken kan betekenen dat hij het ander verliest.
In dit geval klopt deze vraag natuurlijk niet. Als hij zijn kind wil blijven zien dan moet hij zijn gelijk wel gaan halen bij de rechter. Deze heeft immers een uitspraak gedaan waar moeder zich aan moet houden. Als de vriend van TO zijn "gelijk" niet gaat halen, verdwijnt moeder naar een plek verder van hem vandaan en kan de omgangsregeling niet van 15% naar 44%opgebouwd worden omdat er met zo'n afstand geen co ouderschap mogelijk is. Daarnaast lijkt het me zeer wenselijk dat ouders samen in therapie gaan. Vecht hij hier niet voor zal moeder zeker verder weg gaan wonen en proberen het contact helemaal proberen te verbreken, dan heeft hij niks meer.
en er zijn meer lieve vrienden

ik zou op zoek gaan naar 1 zonder rugzak en vechtscheiding
Alle reacties Link kopieren
Overigens is er grote kans dat vader het hoofdverblijf van het kind wordt als moeder ver weg gaat wonen.

Rechters houden er niet van als kinderen uit hun vertrouwde omgeving (school, clubjes) worden gehaald.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Heb niet alles gelezen dus wellicht mosterd. Een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming kan ook verzocht worden door de rechter, of in dit geval het hof. Dat onderzoek dient zich dan te richten op vragen die rechtbank stelt. Bijvoorbeeld over gezag, hoofdverblijf en omgang. Als er zorgen zijn om de ontwikkeling van het kind en hulpverlening in vrijwillig kader komt niet van de grond zal in onderzoek ook bekeken worden of een ondertoezichtstelling nodig is.
De andere route naar de kinderbescherming is via een melding van Veilig Thuis of cjg/wijkteam. Dan wordt eerst via de gemeente een beschermtafel georganiseerd waar besloten wordt of de kinderbescherming wel of niet een onderzoek zal instellen.

En buiten dat. Praat inderdaad niet met kind op dergelijke manier. Ontzettend schadelijk en helemaal niet passend bij de leeftijd. Ze moet het fijn hebben bij de vader en vooral ook het gevoel krijgen dat ze het ook fijn mag hebben bij de moeder.
Tess1981 schreef:
08-12-2018 13:15
Ja en ik snap vader wel. Hij wil dicht bij zijn dochter wonen en meer omgang opbouwen en dat is zijn goed recht. Iets wat onmogelijk is als ze veder erg woont en wat moeder juist tegen werkt. Als moeder verder weg gaat wonen zal dochter naar een andere school moeten wat ook niet wenselijk idd. Lijkt me dat op termijn dat co ouderschap in de toekomst gewenst is een dat daar naartoe gewerkt weerhoudt dan moet jij nu eenmaal dichter bij elkaar moet wonen. Als moeder graag welk samen wonen kan dat natuurlijk prima maar dan moet haar nieuw partner deze kant op komen.
dit

in dit geval is de vader duidelijk niet de oorzaak van de vechtscheiding, de moeder toestemming geven met het kind naar een andere stad verhuizen is niet in het belang van het kind en niet in het belang van de omgangsregeling met zijn kind, dus logisch dat hij daar bezwaar tegen maakt, en dreigen met de kinderbescherming door de moeder terwijl er niets aan de hand is is een vorm van dwarszitten, door de moeder.

het wordt tijd dat zij in het belang van dochter gaat denken, dat ligt niet aan de vader

als je hier een topic opent als nieuwe partner van heb je het al snel gedaan maar ik vind het in dit geval totale onzin al die kritische reacties richting TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven