Geld & Recht alle pijlers

Ex werkt tegen in uitkoop/verkoop woning

30-09-2010 12:07 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het zo kort en duidelijk mogenlijk uit te leggen.

Bijna 4 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan.

Hij is in de ( koop) woning gebleven, maar met de bedoeling dat hij mij uit zou gaan kopen.

Er zit een leuk bedrag aan overwaarde op en die moet dus worden verdeeld.

De 1e zitting hierover was in 2007, mijn ex vroeg of ik bereidt was eea even uit te stellen zodat hij minstens 3 boekjaren ( hij is zzper) had om te kunnen overleggen aan de bank.

Ik vond dat prima, voorjaar 2008 was het dan zover, weer een zitting, ex had geen financiele gegegvens bij zich tijdens de zitting, kreeg een tik op de vingers en moest eea zsm aan mijn advocaat overleggen, het duurde en duurde en ik startte weer een kg op.

Zitting jannuari 2009 jawel er werden eindelijk afspraken gemaakt en het leek in orde.

Tot ex in appèl ging en er een zitting ter comparitie in het gerechtshof gepland werd.

Deze zitting was in februari 2010 daar is weer eea besproken en in onderling overleg op papier gezet en door beide partijen ter zitting ondertekend en akkoord bevonden.

In dat procesverbaal staat dan ook dat ex uiterlijk op 09-08 van dit jaar mijn deel van de overwaarde moet overmaken ,en dat ik uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moet worden ontslagen.

Lukt dit niet dan moet er verkocht gaan worden.

Het punt is ex loog over van alles toen ik hem in juli vroeg hoe het er voor stond zijn advocaat was of onbereikbaar of kon zijn client niet bereiken.

Kortom ik ben weer een kortgeding aangespannen dit gaat zitting 4 worden.

Maar ik word op enorme kosten gejaagd alleen al door het feit dat ex gewoon niks doet en ik dus telkens een zaak moet aanspannen om aan mijn geld te komen en om me uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te laten ontslaan, danwel tot verkoop.

En nee ik kan nu niet zomaar naar een makelaar gaan en het huis te koop zetten daar moet hij ook voor mee tekenen.

Mijn vraag is kan ik mijn kosten op hem verhalen zo ja hoe groot is de kans dat een rechter dat toewijst?

Het is immers door zijn tegenwerking dat ik moet blijven procederen........

Ik betaal nog steeds een deel van de levensverzekering die aan de hypotheek gekoppeld is ik kan geen hypotheek afsluiten ik heb er immers al 1, kortom frustratie in overvloed en ex woont lekker als god in.... .

Inmiddels weet ik dat hij vrijwel kansloos is wbt een geldlening want zzper zonder vangnet hij heeft nooit pensioen opgebouwd hij heeft zijn leeftijd niet mee( is stukken ouder dan ik ) en hij heeft zijn boeken laag gehouden zodat hij mij geen kinderalimentatie hoeft te betalen , hij heeft een zeer lage omzet zodat hij op papier net aan op het minimum zit........( hij werkte en werkt meer zwart dan wit)

Toch nog een lang verhaal geworden , wie heeft dit ook meegemaakt en wie heeft er tips?

Alvast bedankt.
quote:traincha2 schreef op 30 september 2010 @ 13:26:

[...]

Die uithuiszetting van ex gaat niet lukken aangezien hij zelf eigenaar van de woning is. De enige mogelijkheid is een machtiging tot verkoop en vaak zijn die machtigingen uitvoerbaar bij voorraad dwz de tegenpartij heeft dan nog drie maanden de tijd om hiertegen in beroep te gaan. Heb deze casus beroepshalve 2 keer gehad.Begrijp ik het goed dat ex dit in lengte van dagen kan rekken?
quote:Yraatje schreef op 30 september 2010 @ 13:30:

Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt maar ik wil je wel even een geven.

Ik word al boos als ik het alleen maar lees en dan zit ik niet eens in die situatie.

Hopelijk komt het allemaal goed....Lief van je en ja ik hoop ook dat het, het liefste snel goed komt.....maar ja dat hoopte ik al zodra we uit elkaar gingen....
Daar was ik al bang voor, Traincha. Hopelijk is het niet nodig en zal TO's ex niet verder tegenwerken, Anders, TO, zou ik toch de nodige munitie inzetten om hem te doen inbinden.
Ga in therapie!
Enig idee wat voor munitie?

Hahaha nee nee ik snap dat je niet echt munitie bedoelt.

Maar ik zit flink klem, want zoon.....
Bijvoorbeeld zeggen dat je de arbeidsinspectie op zijn dak stuurt als hij de verkoop tegenwerkt. Of de belastingdienst meldt dat hij zwart werkt.
Ga in therapie!
Ik denk dat je zoon het grootste probleem is. Hij wilde bij zijn vader gaan wonen omdat hij medelijden met hem had. Het is nu achteraf gepraat, maar hij was misschien veel liever bij jou en zijn zusjes gebleven en testte uit (zoals kinderen dat bij een scheiding doen) in hoeverre hij er zelf iets over te zeggen had.

Het bleek dat hij het zelf mocht beslissen en dat jij instemde met zijn besluit om bij zijn vader te gaan wonen. Had hij dan gezegd dat hij liever bij jou wilde wonen, dat had hij zijn vader heel erg pijn gedaan (of dat was iig zijn gedachte waarschijnlijk). Dit is het loyaliteitsconflict in extremis. De jongen heeft zichzelf compleet weggecijferd.

Wat denk je precies dat je ex gaat doen waar je zoon de dupe van zou kunnen worden?
Ga in therapie!
Dubiootje je hebt zo gelijk en het doet me zoveel verdriet dat die knul zichzelf zo heeft weggecijferd, en nu je het zo schrijft komt het behoorlijk "binnen'.

Om te beginnen heeft ex zoon altijd alle stukken in laten zien onder het mom :"ik heb geen geheimen" waardoor zoon ook nog eens belast werd met volwassen zaken, en nog erger zaken tussen zijn ouders.....er is ivm een andere zaak een raadsonderzoek geweest die deze kwestie onder de loep heeft genomen om er vervolgens niks mee te doen.

Maar goed dat terzijde.

Ex zal zeggen dat omdat mama geld wil moeten wij nu het huis uit, hij zal de slachtoffer rol gaan gebruiken.

En mij in discrediet brengen, want ook zoon wil natuurlijk niet verhuizen.....dus indirect wordt die ook ,ook al is een verdeling normaal na een scheiding benadeeld, en ja ik gek genoeg voel me schuldig en verantwoordelijk, maar ik ben even zo goed verantwoordelijk voor mijn andere kinderen .

Ik moet er nu vandoor bener vanavond pas weer......
Ik kan het goed begrijpen, Lilith, mijn ex heeft vergelijkbare praktijken dus ik weet hoe het voelt. Je wilde je zoon juist dit verdriet besparen door je redelijk op te stellen. Helaas heb ik ook ondervonden dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Ik ben nu dus een stuk doortastender geworden. En ik ben niet bang meer. Mijn kinderen wonen bij mij, dat scheelt, maar dan nog worden ze tegen me opgezet (zonder succes) en betrekt hun vader ze bij volwassen zaken.

Ik was hierdoor gedwongen de zaken uit te leggen, op hun niveau en zo neutraal mogelijk natuurlijk. Dat kun jij ook doen bij je zoon. Ik denk dat dat ook beter is voor hem want dan kan hij de "informatie" van zijn vader toetsen op wat jij vertelt. Hoe oud is je zoon nu? Afhankelijk van zijn leeftijd kun je hem op zijn eigen niveau uitleggen hoe zaken bij een scheiding in zijn werk gaan en dat het nu al heel veel jaren duurt voordat die dingen bij jullie geregeld zijn. Dat het beter is voor het contact tussen jou en zijn vader dat alles netjes afgerond is. En dat het dingen zijn die van de rechter moeten, en de rechter is de baas. Dat dus duidelijk is dat jij dit niet verzonnen hebt, maar dat het van de rechter moet.

Dit is allemaal heel vervelend, want je houdt je zoon het liefst uit de wind. Maar juist doordat jij angst toont aan je ex, betrekt hij je zoon er nog meer bij. Hij weet dat dat werkt, dat jij je dan terugtrekt. Dus bereik je het averechtse effect: door je zoon te willen beschermen, stel je hem indirect bloot aan de psychische druk van zijn vader. De enige manier om dat te doorbreken is je ex te laten zien dat je niet bang meer voor hem bent. Of dat nu waar is of niet.
Ga in therapie!
Geen idee wat je kan en moet doen, maar ik vind dit een dieptriest verhaal Wat verschrikkelijk om dat mee te maken.

Heel veel sterkte gewenst!
quote:Lilith75 schreef op 30 september 2010 @ 12:20:

Zij heeft in het kg wel aangegeven dat we de kosten verhalen op de tegen partij, maar ja of dat ook lukt?

En allerlei dwangsommen enz....maar kijk ik zit daar niet op te wachten ik wil gewoon in alle redelijkheid recht op waar ik recht op heb en dat is de helft van de overwaarde of een verkoop.

Jouw ex is ook niet redelijk, dus ik zou zoveel mogelijk eisen als ik jou was, in de hoop dat hij snel gaat meewerken zodat jij verder kunt met je leven.
dubiootje, je slaat de spijker op z'n kop.

Mijn zoon is 14, en best een slimme jongen dus hij zal het allemaal best begrijpen, maar de keren dat ik hem zie wil ik het leuk en luchtig houden.

Je hebt wel gelijk dat ik het er toch met hem over moet hebben om mijn kant te laten horen, en uit te leggen hoe eea werkt.

Maar tjee ik vind dat moeilijk hoor ik voel me ergens toch schuldig dat hij dus door een verkoop ook de dupe wordt.

Oké zijn vader had voor een fatsoenlijke boekhouding moeten zorgen dus eigenlijk is die verantwoordelijk, maar snap je wat ik bedoel?

Wintermuts dank je wel....

Wanda klopt , wat willen wij graag verder, kijk we gaan wel door maar door deze al jaren lange ellende geeft het veel spanningen, niet zozeer tussen mijn partner en mij maar in het algemeen het trekt een wissel.....

Wij wonen vrij klein, kopen kan niet, huren voor de makelaar ook niet ( ivm hypotheek) en een grotere woning via de woonstichtig....wachtlijst van hier tot Tokio.

Is er misschien iemand die weet of ik een deurwaarder er op had kunnen zetten?

Want een uitspraak na een comparitie is een "proces verbaal'op het moment dat een pv niet wordt nagekomen wordt dat automatisch een vonnis, en ik heb gelezen ( maar dat was een andere situatie wel overeenstemming na comparitie en pv niet nagekomen werd vonnis) en met een vonnis kun je naar een deurwaarder, die dan beslag kan leggen, alleen weet ik niet of dat ook op mijn situatie van toepassing had kunnen zijn .
Ik denk dat je dat het best bij een deurwaarder kan navragen, Lilith. De vraag is natuurlijk of er veel te halen valt. Mochten loonbeslag en/of banktegoeden te weinig opleveren, kan de deurwaarder beslag leggen op de roerende goederen (auto, meubilair e.d.). Dat is niet zo fijn als je zoon bij hem in huis woont.

Het is ook heel moeilijk uit te leggen, zeker omdat je niet negatief over zijn vader wil praten. Toch kan dat wel. Je kunt uitleggen dat jij en papa afspraken hebben gemaakt. Dat gebeurt meestal bij een scheiding en als dat niet lukt, dan beslist de rechter wat er gebeurt. Als de mensen het niet eens worden. In dit geval worden jij en papa het niet eens over wat er met het huis moet gebeuren, ook al hadden jullie daar eerst wel een afspraak over gemaakt. Papa wil graag in het huis blijven wonen maar daar heeft hij niet genoeg geld voor. Dus wil hij graag dat jij meebetaalt aan het huis, maar dat kan jij niet want jij hebt nu zelf een huis. Je kan geen twee huizen betalen. Dat is wat gebeurt na een scheiding, dan ga je apart wonen en moet je samen beslissen wat er met het huis gebeurt. Soms blijft één van de twee er wonen als die het alleen kan betalen. Als dat niet kan, dan wordt het huis verkocht en gaan de mensen allebei ergens anders wonen.

Ik leg het nu wat simpel uit, mijn kinderen zijn jonger dus jouw zoon kan vast een iets ingewikkeldere uitleg aan. Het gaat om het idee, dat je de zaken versimpeld kan weergeven zonder de waarheid geweld aan te doen en zonder je ex negatief neer te zetten.

Door een verkoop wordt je zoon de dupe... eigenlijk wordt hij de dupe van de scheiding, en van twee ouders die die zo lang laten aanslepen dat er nog zaken te regelen zijn. Ik verkeer overigens ook in zo'n situatie, dus ik begrijp ook hoe moeilijk het kan zijn er iets aan te doen. Dan is er nog het feit dat jij naar een redelijke oplossing streeft die in het belang van iedereen (inclusief de kinderen) is en je ex naar een oplossing die in zijn eigen belang is. Hij is verantwoordelijk voor zijn houding (en daar komt geen maar achter)!
Ga in therapie!
Ik heb ondertussen mijn advocaat gesproken en zij gaf aan dat de kans nihil is dat een rechter de proceskosten ook echt op hem gaat verhalen( wel gaat ze er voor pleiten)

Het is toch bespottelijk dat hij maar kan tegen werken en niet mee werken zodat ik weer een proces moet beginnen om notabene mijn recht te halen en daar ook nog dik voor te moeten betalen?

Hij heeft een volledige toevoeging dus laat maar schuiven.

Het loopt inmiddels zo in de papieren dat we er echt dingen voor moeten gaan laten.

Ook gaf ze aan dat ex inderdaad in hogerberoep kan na deze zitting, maar dat de kans dan wel heel groot is dat al mijn eisen uit dit kg ingewilligd gaan worden, dus enerzijds kom maar op met je hogerberoep.

Hoe kan het dat de wet zo krom is dat de ene ex de andere zo kan dwarsbomen en er geen rechter is die ingrijpt, ik bedoel het moge duidelijk zijn dat deze persoon echt opzettelijk dwars zit.

Zitting nr 4 , terwijl in de 3e tenminste daar leek het op hij het ook eens was, maar dat gold ook voor de 1e en de 2e.

Ik vraag me echt af waar hebben die zittingen dan voor nut voor gehad, ja dat hij telkens kan rekken en in de woning kan blijven zitten.....

Dit frustreert me echt enorm, om het simpele feit dat ik moet wachten op mijn geld en hij achterover leunt en zich rot lacht.

En er steeds mee wegkomt ook!!!

Want linksom of rechtsom de rechter doet uitspraak en ex doet daar vervolgens niks mee, ik span een kg aan enz enz....dat moet toch een keer stoppen?

Is een rechter dan niet in de mogelijkheid om hier een punt achter te zetten? om het feit dat men mag procederen of het niet eens zijn met een uitspraak?

Maar dan blijft er toch altijd een gedupeerde achter?

En wordt het geschil toch nooit opgelost?

We zijn bijna 4 jaar verder ik woon al 3 jaar niet meer in dat huis.

Vandaag zie ik mijn zoon en gaan we er een gezellige dag van maken......misschien dat eea nog ter sprake zal komen, maar ik wil het nu vooral een leuke dag laten worden.!

Dubiootje bedankt voor je uitgebreide heldere reacties!!!
Ik zit in een soortgelijke situatie.. nou ja.. iets anders, maar ik zal je er niet mee vermoeien.

In jouw geval had de Rechtbank je ex een Beschikking kunnen opleggen waarin o.a. bepaald wordt dat je ex je een bedrag dient te betalen. En onderaan de Beschikking moet dan staan "bij voorraad uitvoerbaar". Dat is een belangrijk zinnetje, want dan kan je ex niets meer en wordt de boel gewoon verkocht wanneer je ex niet over de brug komt.

Wat ik denk wat we gemeen hebben is dat jouw ex en de mijn het heel fijn vinden om ex'je te pesten.

Mijn ex heeft ook een keer een KG tegen mij aangespannen omdat ik de Beschikking ten uitvoer bracht en dat KG heeft hij verloren, hij moest opdraaien voor de kosten en iets van ¤ 900 aan mijn advocaat betalen. Kostte mij ook nog ¤ 1500,00 maar goed.

Nog is het niet afgehandeld, ja we hebben een fijn rechtssyteem!!
quote:Lilith75 schreef op 03 oktober 2010 @ 08:04:

Hij heeft een volledige toevoeging dus laat maar schuiven.

Als het huis met winst verkocht wordt, moet hij de overwaarde gebruiken om die kosten (deels) terug te betalen Dat kan de reden zijn waarom hij geen haast maakt met de verkoop. Ik denk dat je met argumenten moet komen die hem (bij voorkeur financieel/materieel) raken. Heeft bij mijn ex ook altijd gewerkt. Voor jou of de kinderen gaat hij het niet doen, voor zichzelf heus wel hoor.

Dus zet de argumenten op een rijtje waarom het hém kan schaden om langer te wachten met verkoop van het huis. Verzin van alles, van de huidige markt tot belastingtechnische redenen. Het lijkt me goed je het huis te laten taxeren op de huidge waarde, die ws lager ligt dan een paar jaar geleden. Dan kun je aangeven met hoeveel procent per jaar de waarde gedaald is en hoeveel dat voor zijn aandeel in euro's uitmaakt, en hoeveel euro's dat nóg meer zou kunnen kosten als hij nog langer wacht. Je kan ook aangeven dat het achterstallig onderhoud de waarde nog verder doet dalen. Ik verzin maar wat dingen, je kunt zelf vast wel een lijstje bedenken, en hang er een duidelijk 'prijskaartje' aan.

Veel plezier met je zoon vandaag
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven