experts gevraagd mbt financieringstermijn verkoop woning
dinsdag 13 september 2011 om 19:23
Ruim 9 weken geleden ben ik met de koper van mijn huis een verkoopprijs overeengekomen, voorlopig koopcontract getekend en de financieringstermijn verliep op 29 augustus, bankgarantie moest op 5 september bij de notaris zijn. Maar, de koper had meer tijd nodig dus hij heeft inmiddels 3 keer om een week verlenging van de financieringstermijn gevraagd. De notaris heeft hem vorige week schriftelijk in gebreke gesteld omdat de bankgarantie er niet was.
Nu blijkt dat de hypotheek wel accoord is maar dat hij wacht op de uitslag van het medisch onderzoek voor de levensverzekering. En als door de uitslag hiervan zijn premie te hoog wordt gaat het niet door volgens mijn makelaar. Eind van deze week hebben we een afspraak voor de overdracht bij de notaris maar ik ben bang dat dat niet doorgaat.
Van mijn makelaar hoef ik weinig te verwachten, ze lijken wel in dienst van de koper te zijn ipv van mij. Maar... als zijn verzekeringspremie voor hem te hoog wordt, maar zijn hypotheek was verder wel rond dan zit de koper toch gewoon aan het huis vast en heb ik als het niet doorgaat toch gewoon recht op de 10% van de verkoopprijs? Wie kan me met deze vraag helpen?
Nu blijkt dat de hypotheek wel accoord is maar dat hij wacht op de uitslag van het medisch onderzoek voor de levensverzekering. En als door de uitslag hiervan zijn premie te hoog wordt gaat het niet door volgens mijn makelaar. Eind van deze week hebben we een afspraak voor de overdracht bij de notaris maar ik ben bang dat dat niet doorgaat.
Van mijn makelaar hoef ik weinig te verwachten, ze lijken wel in dienst van de koper te zijn ipv van mij. Maar... als zijn verzekeringspremie voor hem te hoog wordt, maar zijn hypotheek was verder wel rond dan zit de koper toch gewoon aan het huis vast en heb ik als het niet doorgaat toch gewoon recht op de 10% van de verkoopprijs? Wie kan me met deze vraag helpen?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

dinsdag 13 september 2011 om 19:36
Als het voorbehoud financiering is en de koper de lasten niet kan dragen, dan houdt het volgens mij op (indien en voor zover jullie verlening van het voorbehoud hebben toegestaan). Een levensverzekering is vaak een voorwaarde van de hypotheekverstrekker en maakt derhalve deel uit van de hypotheekvoorwaarden.
dinsdag 13 september 2011 om 19:51
De notaris gaf aan dat de hypotheek sowieso rond was maar volgens de makelaar hing het er voor de koper vanaf of zijn maandlasten niet te hoog zouden worden als gevolg van de premie. Volgens mij zijn dit geen ontbindende voorwaarden meer toch? Pfff, wat is wijsheid?
En... als as vrijdag niet doorgaat en de overdracht wordt verschoven kan ik dan de kosten van mijn doorlopende hypotheek verhalen op de koper?
En... als as vrijdag niet doorgaat en de overdracht wordt verschoven kan ik dan de kosten van mijn doorlopende hypotheek verhalen op de koper?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

dinsdag 13 september 2011 om 19:57
@felice
Je kunt niets verhalen zolang het voorbehoud nog liep. Pas als de bankgarantie is afgegeven en het daarna nog afketst, kun je aanspraak maken op de bankgarantie (en eventuele aantoonbare meerkosten).
De hypotheek is waarschijnlijk goedgekeurd, maar nog niet helemaal rond omdat er nog niet aan alle hypotheekvoorwaarden is voldaan (tenminste, meestal stellen die voorwaarden dat er een levensverzekering afgesloten moet worden).
Je kunt niets verhalen zolang het voorbehoud nog liep. Pas als de bankgarantie is afgegeven en het daarna nog afketst, kun je aanspraak maken op de bankgarantie (en eventuele aantoonbare meerkosten).
De hypotheek is waarschijnlijk goedgekeurd, maar nog niet helemaal rond omdat er nog niet aan alle hypotheekvoorwaarden is voldaan (tenminste, meestal stellen die voorwaarden dat er een levensverzekering afgesloten moet worden).

dinsdag 13 september 2011 om 19:58
Volgens mij is dat inderdaad ook geen ontbindende voorwaarde. De koper had vooraf uit kunnen zoeken hoe dat zat met een medishe verklaring voor de levensverzekering.
Extra kosten kan je verhalen op de koper. De notaris is dus al begonnen met ze in gebreke stellen. Neem over dit soort zaken contact op met de notaris.
De koper blijft in gebrek, immers hij/zij krijgt de financiering wel rond. Dat dat niet geheel conform eigen wens is had de koper eerder moeten bedenken.
Extra kosten kan je verhalen op de koper. De notaris is dus al begonnen met ze in gebreke stellen. Neem over dit soort zaken contact op met de notaris.
De koper blijft in gebrek, immers hij/zij krijgt de financiering wel rond. Dat dat niet geheel conform eigen wens is had de koper eerder moeten bedenken.
dinsdag 13 september 2011 om 20:13
quote:nummerzoveel schreef op 13 september 2011 @ 19:57:
@felice
Maar als hij de levensverzekering niet afsluit omdat de premie te hoog is dan zijn dat dus de ontbindende voorwaarden? De bankgarantie had formeel 5 sept bij de notaris moeten zijn....
Het klinkt misschien hard maar als de 10% nu opeisbaar is doe ik dat, heb mijn huis met verlies verkocht namelijk
@felice
Maar als hij de levensverzekering niet afsluit omdat de premie te hoog is dan zijn dat dus de ontbindende voorwaarden? De bankgarantie had formeel 5 sept bij de notaris moeten zijn....
Het klinkt misschien hard maar als de 10% nu opeisbaar is doe ik dat, heb mijn huis met verlies verkocht namelijk

dinsdag 13 september 2011 om 21:50
Een notaris kan nooit iemand in gebreke stellen.Het enige wat hij of zij doet is partijen erop wijzen dat de bankgarantie of de waarborgsom niet binnengekomen is, binnen de gestelde termijn. Dat alleen al zou in theorie een ingebrekestelling op kunnen leveren. Zoals ik het nu lees, is de hypotheek wel rond maar komen de hypotheekstukken niet tijdig bij de notaris, waardoor de overdracht uitgesteld zou moeten worden. Immers: de gelden uit de hypotheek moeten op het moment van passeren bij de notaris op de rekening staan. Wat je kunt doen is de koper in gebreke laten stellen door de makelaar (dat moet via de makelaar en niet via de notaris) op het moment dat dat gebeurt heeft koper acht dagen de tijd om de koopovereenkomst gestand te doen en meestal lukt dat ook wel. Zoniet, dan kan je inderdaad gaan ontbinden met opeising van de boeteclausule.
dinsdag 13 september 2011 om 21:55
dinsdag 13 september 2011 om 22:05
Ja, dat is vervelend. Morgen is al woensdag. De kans is natuurlijk wel reeël dat het vrijdag uitgesteld gaat worden Ik zou morgen contact opnemen met je makelaar en voor de zekerheid toch een ingebrekestelling richting de koper sturen. Dan heeft die acht dagen de tijd om de overeenkomst na te komen en ik zou bedingen dat de koper de dagrente van je (eventuele) lopende hypotheek aan je vergoedt, want iedere dag dat er uitgesteld wordt kost jou geld.
dinsdag 13 september 2011 om 22:13
@evelynsalt, ik ga morgen contact opnemen met de makelaar en de koper in gebreke stellen. Wat een gedoe allemaal en sowieso dat ik hier op het forum mijn advies moet halen. Als de verkoop niet doorgaat, koop ik in ieder geval de makelaar af en ga op zoek naar een ander. Maar.....hoop nog steeds op een goed bericht morgenochtend en dus een hoop champagne vrijdag (ook al is het met een beetje verlies )
dinsdag 13 september 2011 om 23:09
Vrijdag afwachten. Indien afspraak niet doorgaat vrijdag gelijk in gebreke stellen via de makelaar. Als je een nvm koopcontract hebt heeft koper nog 8 dagen de tijd om af te nemen. Doet ie dit niet, vraag je de notaris om een akte van non comparitie waar je gelijk mee naar de deurwaarder kan om de 10% op te eisen. Let wel, van een kale kip kan je niet plukken.
Neemt hij alsnog af binnen die 8 dagen kan je alle schade eisen. Doorbetaalde hypotheekrente, servicekosten vve, onroerend zaken belasting enz
Neemt hij alsnog af binnen die 8 dagen kan je alle schade eisen. Doorbetaalde hypotheekrente, servicekosten vve, onroerend zaken belasting enz
dinsdag 13 september 2011 om 23:14
@dahlia74 Het is niet helemaal waar dat je als koper vtv weet hoe het zit met premie levensverzekering. Toevallig net door die hele molen geweest ivm met afsluiten van onze hypotheek. Mijn vriend heeft een zeer zeldzame ziekte en het was maar afwachten welke risicoanalyse (en dus de bijbehorende premie) daaraan kwam te hangen, of nog erger, een weigering. Bij ons is daar best veel tijd overheen gegaan en hebben ook wij om een week uitstel moeten vragen. Gelukkig viel de premieverhoging mee, maar had ook zo uit kunnen vallen dat het niet op te brengen was. Dan krijg je je financiering dus niet rond omdat levensverzekering verplicht is bij deze vorm van hypotheek (spaar)
Wie wind zaait zal storm oogsten
woensdag 14 september 2011 om 13:04
Hier ook een ervaring vanaf de andere kant. Bij ons duurde alles ook een aantal weken extra doordat het maar niet opschoot met die levensverzekering. Niet dat het nou zo'n wereldschokkend bedrag was, maar dat moest toch weer worden bijgesteld (foutje berekening hypotheekadviseur
), opnieuw worden doorgerekend, opnieuw worden bekeken door meneer huppeldepup, nog een keer door mevrouw die en die bij de bank, dan nog een keer door twee personen tegelijk bij de bank.. Wij voelden ons ontzettend machteloos, en konden alleen maar steeds afwachten.. Het was echt zenuwslopend, doffe ellende. Wij voelden ons ontzettend onwetend, en konden voor ons gevoel dan ook geen duidelijke uitleg geven aan de makelaar waarom het nou allemaal zo lang duurde!
Bij ons is het allemaal goed gekomen gelukkig, ik hoop dat dit voor jouw kopers ook het geval is!

Bij ons is het allemaal goed gekomen gelukkig, ik hoop dat dit voor jouw kopers ook het geval is!
woensdag 14 september 2011 om 13:35
woensdag 14 september 2011 om 13:43
Tot wanneer lopen zijn ontbindende voorwaarden dan? Zijn die ondertussen nog niet verlopen?
Vaak is de ontbindende voorwaaren op basis van een maximale maandlast. Dan is de premie dus wel belangrijk.
Als ik jou was zou ik de notaris even bellen, zij kunnen je precies uitleggen hoe het zit en waar je recht op hebt.
Vaak is de ontbindende voorwaaren op basis van een maximale maandlast. Dan is de premie dus wel belangrijk.
Als ik jou was zou ik de notaris even bellen, zij kunnen je precies uitleggen hoe het zit en waar je recht op hebt.
woensdag 14 september 2011 om 13:46
Ben net gebeld, vrijdag gaat 'm niet worden want de boel is nog steeds niet rond. De derde verlenging voor de ontbindende voorwaarden verloopt vandaag. Ik weet nu niet wat wijsheid is, opnieuw verlengen of de koper in gebreke gaan stellen?