Geld & Recht alle pijlers

experts gevraagd mbt financieringstermijn verkoop woning

13-09-2011 19:23 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 9 weken geleden ben ik met de koper van mijn huis een verkoopprijs overeengekomen, voorlopig koopcontract getekend en de financieringstermijn verliep op 29 augustus, bankgarantie moest op 5 september bij de notaris zijn. Maar, de koper had meer tijd nodig dus hij heeft inmiddels 3 keer om een week verlenging van de financieringstermijn gevraagd. De notaris heeft hem vorige week schriftelijk in gebreke gesteld omdat de bankgarantie er niet was.

Nu blijkt dat de hypotheek wel accoord is maar dat hij wacht op de uitslag van het medisch onderzoek voor de levensverzekering. En als door de uitslag hiervan zijn premie te hoog wordt gaat het niet door volgens mijn makelaar. Eind van deze week hebben we een afspraak voor de overdracht bij de notaris maar ik ben bang dat dat niet doorgaat.

Van mijn makelaar hoef ik weinig te verwachten, ze lijken wel in dienst van de koper te zijn ipv van mij. Maar... als zijn verzekeringspremie voor hem te hoog wordt, maar zijn hypotheek was verder wel rond dan zit de koper toch gewoon aan het huis vast en heb ik als het niet doorgaat toch gewoon recht op de 10% van de verkoopprijs? Wie kan me met deze vraag helpen?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Sluit me aan bij Katrien. Ze hebben tijd genoeg gehad.
Niet meer verlengen.

Mocht de koper alsnog ontbinden, dan is de 10% voor jou en kan het huis weer in de verkoop. Dat betekent natuurlijk weer een heleboel gedoe en onzekerheid mbt verkoop van je huis, maar geeft je financieel toch wel weer wat ruimte lijkt me. En het verzacht wellicht de pijn van het eventueel met verlies verkopen in de toekomst...
Je hoeft nu nog even niets te doen. In principe heeft de koper tot vanavond 24.00u om opnieuw verlenging van de ontbindende voorwaarde met jou overeen te komen. En dat ga jij dan niet doen, en dan zijn zij gewoon verplicht de koop en overdrachtstermijnen na te komen. Ook hiervoor zou ik in jouw plaats geen uitstel meer voor verlenen. Als ze niet hieraan voldoen, zou ik de 10% opeisen.
quote:gember999 schreef op 14 september 2011 @ 19:19:

Niet meer verlengen.

Mocht de koper alsnog ontbinden, dan is de 10% voor jou en kan het huis weer in de verkoop. Dat betekent natuurlijk weer een heleboel gedoe en onzekerheid mbt verkoop van je huis, maar geeft je financieel toch wel weer wat ruimte lijkt me. En het verzacht wellicht de pijn van het eventueel met verlies verkopen in de toekomst...als de koper vandaag voor 0.00 uur ontbindt op de in de koopovereenkomst aangegeven manier mag hij dat. Dan is er geen sprake van 10%. Die komt pas aan de orde als er om 0.01 uur niet ontbonden is en de koop uiteindelijk niet doorgaat.
Indien de koper wilt ontbinden moet hij wel schriftelijk bewijs aanleveren dat hij de hypotheek niet tegen die maandlast kan krijgen. Of ik zou verlengen hangt af van hoe ver ze zijn met de hypotheek.

Wachten ze nog op een nieuw premie voorstel of moet het nieuwe getekende voorstel alleen nog verwerkt worden door de bank?

In het eerste geval gaat het nog even duren (koper moet uit eindelijk tekenen voor premieverhoging, medische afdeling moet dit originele getekende voorstel verwerken en vervolgens moet de hypotheekafdeling het medische akkoord nog verwerken), in het tweede geval is het een kwestie van verwerking en zou ik wel verlengen. 10%(die je eerst moet zien te krijgen) is leuk maar je huis verkopen is fijner. Je zou in dat geval de hypotheekadviseur kunnen vragen jou bewijs aan te leveren dat de rest al akkoord is bevonden.(status overzicht van de bank)

Ben benieuwd wat je hebt gedaan/gaat doen.
Ik heb na overleg met de notaris de termijn voor de laatste keer verlengd tot medio volgende week. Als ik dat niet had gedaan had de koper zich vandaag nog op de ontbindende voorwaarden kunnen beroepen en zich terug kunnen trekken. En dat schiet ook niet op, ik wil gewoon dat huis verkopen, zeker tijdens deze huizencrisis, mijn verlies is nog beperkt in dit geval. Maar wat een stress en gezeur!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Slechte notaris. Nu heeft koper nog langer de tijd om "gratis" te ontbinden. De hypotheek is namelijk al rond toch? Hij wacht alleen op de medische keuring.

Heb je geen makelaar?
Denk niet zozeer dat de notaris slecht is, eerder realistisch.

Het is momenteel echt van de zotte hoeveel tijd banken nemen en hoeveel er gezeurd wordt over futiliteiten (stempel staat rechts ipv links om maar iets te noemen).

Ik ken kopers die al 3x de overdracht uit hebben moeten stellen door de lakse houding van hun hypotheekverstrekker.

De kopers traineren niet: sterker nog: zijn zijn net zo goed 'slachtoffer' van de traag werkende hypotheekverstrekker.
Hangt ervan af wanneer kopers hun offerte en alles eromheen hebben ingestuurd. Als dat dan ook weer op het laatste moment is, dan kan je dat de hypotheekverstrekker ook niet kwalijk nemen.
de notaris is helemaal niet realistisch. Ja realistisch dat de overdracht uit gesteld moet worden ja. Maar niet dat de financieringstermijn wederom met een week verlengd wordt. Dat zijn 2 hele andere dingen. Door de overdracht uit te stellen kan TO koper morgen in gebreke stellen. Door het uitstellen van de ontbindende voorwaarde financiering niet meer.

Dat laatste is in mijn ogen niet nodig omdat, zoals TO stelt in de OP de hypotheek rond is, alleen moet koper nog akkoord kijrgen op het medisch onderzoek. Als koper kan aantonen dat hij in gebreke is gesteld gaat de bank meestal wel een stapje harder lopen.
@evelynsalt: nou dat is dus absoluut niet waar. In het geval waar ik het over heb, gaan papieren dus echt op en neer omdat een stempel niet op de juiste plek staat (terwijl de papieren daar al ruim 2 weken lagen, kwamen ze toen pas terug), vervolgens was de adviseur vergeten op 1 formulier een code in te vullen (die code stond ergens anders wel en had dus zo overgenomen kunnen worden, maar nee dat is te pragmatisch waarschijnlijk).
@katrien1974: ik vraag me dan ook af hoe TO zo 100% zeker kan zijn dat de hypotheek volledig rond is!
volgens mij is de hypotheek pas rond als ook de levensverzekering rond is. En dat is die niet...

Of heb ik het nou mis?
Wie wind zaait zal storm oogsten
Vaak wel, omdat het vaak een verplichte component is.

Daarom vind ik het erg vreemd dat een verkoper roept dat de hypotheek van een koper rond is; vraag me werkelijk af waar dat op is gebaseerd.
quote:Pauline65 schreef op 15 september 2011 @ 15:21:

Vaak wel, omdat het vaak een verplichte component is.

Daarom vind ik het erg vreemd dat een verkoper roept dat de hypotheek van een koper rond is; vraag me werkelijk af waar dat op is gebaseerd.Op de mededeling van zowel de notaris als de makelaar...........
bij 9 van de 10 hypotheken is het zo dat als er geen akkoord komt voor de levensverzekering omdat de medische keuring niet het resultaat heeft opgeleverd dat het zou moeten hebben, de hypotheek ook niet akkoord komt. Dan kan je een andere hypotheekvorm gaan kiezen en helemaal opnieuw de molen in met als risico dat alnog de financiering wordt afgeketst.

Heb jij lekker voor de 4e keer uitstel verleend, krijgt koper afwijzingsbrieven, en kan jij naar je 10% fluiten. Daarom, rare opmerking van de notaris om jou te laten verlengen ipv in gebreke te stellen per vandraag
Maar weet je nu al wat de status van het medisch gebeuren is? Verwerken van de handtekening voor de premieverhoging of wachten ze nog om te horen wat de premieverhoging gaat worden?

De koper kan niet zomaar ontbinden hij moet je wel brieven van een afwijzing overleggen en die geven de meeste banken ook niet zomaar af.

Volgende week zou ik niet meer verlengen hoor, misschien de transport datum maar zeker niet de datum van de ontbindende voorwaarden.
De transportdatum was vandaag dus die is al verzet. Aanstaande dinsdag loopt de volgende termijn af en voor mij is dat toch wel definitief, dan maar een huurder erin. Maar het was zo gokken, de afgelopen 9 maanden geen kijker gehad tot deze, dan zeg je ook niet zo makkelijk de koop af, pfff!
Ojee, krijg net een mail dat alles rond lijkt te zijn, het zal toch niet.................. :-)
Zo zie je maar. Hopelijk is het nu definitief rond!
Update.. vanmiddag getekend bij de notaris, pfff! Iedereen bedankt voor het meedenken, adviezen etc. Felice neemt nog een glaasje champagne!
Gefeliciteerd!

Eind goed, al goed. Geniet er maar van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven