Geld & Recht alle pijlers

Extra aflossen hypotheek: gevolgen renteaftrek?

27-10-2020 10:59 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een bedragje gespaard en wil dat extra gaan aflossen op mijn hypotheek (annuïteiten gedeelte).
Van de hypotheekverstrekker heb ik al vernomen hoeveel ik boetevrij kan aflossen.

Heeft de aflossing gevolgen voor mijn hypotheek renteaftrek?

En ik ga het bedrag nu in 1x overmaken, maar denk erover om volgend jaar elke maand een bedragje extra af te lossen.
Is dit wel verstandig om te doen of is het beter dit 1x per jaar (op het einde van het jaar) te doen?

Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
30-10-2020 14:03
Dat ligt eraan of je al een voldoende buffer hebt of niet. Als de buffer groot genoeg is, dan is het extra aflossen op de hypotheek een uitstekende investering.
Nou ja, het rendement op het aflossen van je hypotheek is niet extreem hoog. Als je voor het rendement gaat kun je waarschijnlijk beter voor beleggen gaan. Zeker als ik hoor dat je aflossing op je hypotheek maar 300 euro is dan kan ik me voorstellen dat je lasten sowieso vrij laag zijn, dus dan kan ik me ook voorstellen dat je gewoon gelijk gaan beleggen omdat bij beleggen ook heel erg geldt dat het het interessants is als je een extra lange termijn hebt.

De belangrijkste reden dat wij nog niet aan het investeren zijn is omdat onze hypotheek een heel stuk hoger is dan 300 euro per maand, en we graag wat lagere lasten willen voor het geval 1 van ons een stap terug moet of wil doen qua werk.
Alle reacties Link kopieren
Gamuza schreef:
30-10-2020 15:54
Goed idee om ook eens naar de levensverzekering te gaan kijken.
Wij staan nog onder water geloof ik :O , dus de risico-opslag kan pas naar beneden als de huizenprijzen verder gaan stijgen.
Hoe lang geleden heb je je huis gekocht dan? Volgens mij zijn echt overal de huizenprijzen gestegen. Ik woon in Utrecht en daar gaat het met stappen van 7 a 8 % per jaar.....
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
30-10-2020 16:54
Nou ja, het rendement op het aflossen van je hypotheek is niet extreem hoog. Als je voor het rendement gaat kun je waarschijnlijk beter voor beleggen gaan. Zeker als ik hoor dat je aflossing op je hypotheek maar 300 euro is dan kan ik me voorstellen dat je lasten sowieso vrij laag zijn, dus dan kan ik me ook voorstellen dat je gewoon gelijk gaan beleggen omdat bij beleggen ook heel erg geldt dat het het interessants is als je een extra lange termijn hebt.

De belangrijkste reden dat wij nog niet aan het investeren zijn is omdat onze hypotheek een heel stuk hoger is dan 300 euro per maand, en we graag wat lagere lasten willen voor het geval 1 van ons een stap terug moet of wil doen qua werk.
Ik was iets te optimistisch (of pessimistisch). De aflossing is 330, maar daar komt nog 380 rente bij. Omdat het een annuïtaire hypotheek is betaal ik nu veel rente.

En het klinkt als een verstandige keuze die je maakt. Een stap terug kunnen doen qua werk lijkt me erg lekker. Een lagere hypotheek helpt dan zeker mee.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
30-10-2020 16:54
Nou ja, het rendement op het aflossen van je hypotheek is niet extreem hoog. Als je voor het rendement gaat kun je waarschijnlijk beter voor beleggen gaan. Zeker als ik hoor dat je aflossing op je hypotheek maar 300 euro is dan kan ik me voorstellen dat je lasten sowieso vrij laag zijn, dus dan kan ik me ook voorstellen dat je gewoon gelijk gaan beleggen omdat bij beleggen ook heel erg geldt dat het het interessants is als je een extra lange termijn hebt.

De belangrijkste reden dat wij nog niet aan het investeren zijn is omdat onze hypotheek een heel stuk hoger is dan 300 euro per maand, en we graag wat lagere lasten willen voor het geval 1 van ons een stap terug moet of wil doen qua werk.

Nee dat is niet mijn hypotheek. ;)

Natuurlijk hoeft de buffer nog niet “af” te zijn voordat je start met aflossen maar als iemand nog nauwelijks buffer heeft kun je beter eerst die (grotendeels) opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
29-10-2020 16:17
Heb jij een hogere rente op het lineaire deel dan op het aflossingsvrije deel? Bij mij is dat gelijk. Ik los af op het aflossingsvrije deel omdat het lineaire deel “zichzelf oplost”.
De rente is gelijk. De aflossing op het lineaire deel heeft als voordeel dat ik blijf beschikken over goedkope en aflossingsvrije financiering die nu niet meer bestaat (niet met HRA). Ik heb momenteel 20% vd woningwaarde nog openstaan en wil graag bij een eventuele verhuizing deze financiering kunnen behouden.

Plus ik beleg nu het geld dat ik anders af zou lossen. Dat levert voorlopig veel meer op dan ik aan rente betaal.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
30-10-2020 16:55
Hoe lang geleden heb je je huis gekocht dan? Volgens mij zijn echt overal de huizenprijzen gestegen. Ik woon in Utrecht en daar gaat het met stappen van 7 a 8 % per jaar.....
Wij hadden een hypotheek van 130% van de koopsom (wel een goede koop gehad). Daar zat een groot bouwdepot bij in, omdat ongeveer alles aan de woning verbouwd moest gaan worden. Dat is nu gedaan. Nu is de WOZ-waarde 16% boven de toenmalige koopsom (volgens WOZ sites). Maar waarschijnlijk krijgen we er meer voor als we gaan verkopen. Dus een taxatierapport zou wellicht een hoger bedrag geven.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
30-10-2020 18:48
De rente is gelijk. De aflossing op het lineaire deel heeft als voordeel dat ik blijf beschikken over goedkope en aflossingsvrije financiering die nu niet meer bestaat (niet met HRA). Ik heb momenteel 20% vd woningwaarde nog openstaan en wil graag bij een eventuele verhuizing deze financiering kunnen behouden.

Plus ik beleg nu het geld dat ik anders af zou lossen. Dat levert voorlopig veel meer op dan ik aan rente betaal.
Ja dat snap ik. 20% is overzichtelijk en mooi laag. Ik zit op 81% maar ondertussen beleg ik dus ook al omdat beleggen het meest zou kunnen opleveren inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
30-10-2020 18:48

Plus ik beleg nu het geld dat ik anders af zou lossen. Dat levert voorlopig veel meer op dan ik aan rente betaal.
Ter illustratie: ik betaal netto 1,2% rente over een schuld van 200k. Na 30 jaar heb ik dan incl aflossing 268.000 betaald. Ik kan dus snel gaan aflossen om (een deel van) die rente te besparen. Als ik morgen alles aflos bespaar ik 68.000.

Maar als ik gedurende 30 jaar dat bedrag (7.700 per jaar) investeer tegen een gemiddeld conservatief rendement van 4% levert dat 449.000 op.

Als ik 20k inleg en daarboven op 13.700 per jaar (bespaarde aflossing + 500 per maand investeer levert dat 863.000 op.

En als ik morgen 200k zou hebben dan zou ik dat meteen beleggen en er elk jaar 6000 aan toevoegen: dan ben ik over 30 jaar miljonair (998k).
MadameJean schreef:
30-10-2020 19:55
Ter illustratie: ik betaal netto 1,2% rente over een schuld van 200k. Na 30 jaar heb ik dan incl aflossing 268.000 betaald. Ik kan dus snel gaan aflossen om (een deel van) die rente te besparen. Als ik morgen alles aflos bespaar ik 68.000.

Maar als ik gedurende 30 jaar dat bedrag (7.700 per jaar) investeer tegen een gemiddeld conservatief rendement van 4% levert dat 449.000 op.

Als ik 20k inleg en daarboven op 13.700 per jaar (bespaarde aflossing + 500 per maand investeer levert dat 863.000 op.

En als ik morgen 200k zou hebben dan zou ik dat meteen beleggen en er elk jaar 6000 aan toevoegen: dan ben ik over 30 jaar miljonair (998k).
Bijna helemaal eens! Wel wat kanttekeningen.
- als je morgen 200k belegt in 1 klap is er ook kans dat je dit op een toppunt van de markt doet, beter is iets meer gespreid opbouwen.
- een vaststaande rente van 1.2% is wel heel erg mooi, dat is eerder een rente voor 5-10jaar even afhankelijk van je hypotheekopbouw, dus je zou risicoreductie moeten calculeren of een percentage van zeker 2%.
- bij beleggingen waarbij je geen ruime buffer aanhoudt terwijl je hoge maandlasten hebt, dus niet alleen de jaar buffer maar ook de 'dakreparatiebuffer', loop je risico dat je beleggingen acuut moet opnemen terwijl het slecht gaat en dus je aandelen per stuk minder waard dan waar je ze gemiddeld voor hebt gekocht. Als jij je baan kwijt raakt of anderszins in de put, is er een beste kans dat dit samenvalt met een economische recessie en slechte beurskoerzen. Beheersbare vaste lasten, door een hogere spaarbuffer icm lagere maandlasten kan dus heel goed onderdeel zijn van een verstandige financiële strategie!
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
30-10-2020 19:55
Ter illustratie: ik betaal netto 1,2% rente over een schuld van 200k. Na 30 jaar heb ik dan incl aflossing 268.000 betaald. Ik kan dus snel gaan aflossen om (een deel van) die rente te besparen. Als ik morgen alles aflos bespaar ik 68.000.

Maar als ik gedurende 30 jaar dat bedrag (7.700 per jaar) investeer tegen een gemiddeld conservatief rendement van 4% levert dat 449.000 op.

Als ik 20k inleg en daarboven op 13.700 per jaar (bespaarde aflossing + 500 per maand investeer levert dat 863.000 op.

En als ik morgen 200k zou hebben dan zou ik dat meteen beleggen en er elk jaar 6000 aan toevoegen: dan ben ik over 30 jaar miljonair (998k).
Betwijfel of je dat rendement behaald.
Brandnewday komt met een rendement van 4% op basis van jouw inleg van 7700 pj uit op 395000.
Nog steeds veel maar toch een stukje lager dan de 349000.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk om hier mensen te treffen die ook bezig zijn met financiële planning, welke keuze eenieder (aflossen, beleggen, combinatie) dan ook maakt voor zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven