Geld & Recht alle pijlers

Extra verlof buiten schoolvakantie

24-02-2020 21:50 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit op VO. 8 dagen voor de zomervakantie wordt er geen les meer gegeven. 1 dag voor de zomervakantie moet het rapport opgehaald worden. Ik wil extra verlof aanvragen voor 7 dagen. Verklaring kan door werkgever worden opgesteld. Echter op zich is het vreemd om vrij te vragen voor een periode dat ze al vrij zijn. Als het verzoek wordt geweigerd kan ik dan eisen dat er les wordt gegeven? En stel, het verzoek wordt geweigerd wat is dan de boete? Ik heb gelezen € 100 per dag. Maar op zich vreemd om een boete te betalen voor je kind die afwezig is op een dag dat zij niet naar school hoeft.
Dubbeljus schreef:
25-02-2020 13:39
Het is leerling/oudertje pesten om ze verplicht in den lijve dat rapport op te laten komen halen, na een week lesvrij (en ik lees niets over andere aanwezigheidsmomenten of pretparken bij TO]. Ze kunnen ze ook opsturen.

Ik begrijp werkelijk niet hoe je dagen zonder school kan zien als leerling/ouder pesten. Als ik vroeger een dag geen school had (door uitgevallen lessen o.i.d.) sprong ik een gat in de lucht.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-02-2020 14:15
Alle 1500 tegelijk boeken in laten leveren. Briljant plan :proud:
Gebeurt op de school van dochter wel. En dat zijn meer dan 1500 leerlingen maar daar hebben ze perfect systeem voor. Binnen half uurtje was ze klaar.
De school van mijn kind heeft 1800 leerlingen, die moeten in de laatste week allemaal door de "wasstraat" van rapportbesprekingen, rapporten maken, en boeken inleveren.
Vind het nóg knap dat ze dat in een week weten te redden.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-02-2020 14:22
Ik stuur gelijk een mailtje naar school!

En verder, die kinderen hebben 6 weken vrij, alle tijd om te werken, te chillen, dagjes uit te gaan. In de week voor en na de vakantie dienen ze beschikbaar te zijn voor logistieke zaken/activiteiten.
Kan iedereen onzin vinden maar het is wat het is.
Dit.

Het is bij ons elk jaar weer opvallend hoeveel bruiloften in het buitenland er steeds weer zijn, en allemaal in de week voor de vakantie officieel ingaat :proud:

Verder snap ik het probleem ook niet zo TO. Op sites van scholen is een 'buitengewoon verlof' aanvraagformulier te downloaden. Als jouw werkgever, los van wat jij er allemaal van vindt, geen problemen heeft met het opstellen van een verklaring is het een kwestie van het aanvraagformulier met de verklaring inleveren. Met een goede reden en op de juiste manier is er een hoop te regelen.
Kennissen hebben een zomerbedrijf, kunnen tijdens de reguliere vakanties nauwelijks weg. Die hebben er nog nooit een probleem mee gehad om extra verlof te krijgen maar moeten het wel elk jaar weer opnieuw aanvragen.

Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-02-2020 13:39
Het is leerling/oudertje pesten om ze verplicht in den lijve dat rapport op te laten komen halen, na een week lesvrij (en ik lees niets over andere aanwezigheidsmomenten of pretparken bij TO]. Ze kunnen ze ook opsturen.
Klopt, maar TO opent hier een topic alvorens ze even gebeld heeft naar de school. Misschien vinden ze dat wel gewoon prima!
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-02-2020 14:32
De school van mijn kind heeft 1800 leerlingen, die moeten in de laatste week allemaal door de "wasstraat" van rapportbesprekingen, rapporten maken, en boeken inleveren.
Vind het nóg knap dat ze dat in een week weten te redden.
Juist. En dan kunnen ze op vrijdag ein-de-lijk afscheid nemen van hun mentorgroep, blijkt een deel van hun leerlingen al de hele week 'ziek' op een Spaans strand te liggen. Die ouders vinden het doodnormaal dat jij nog aan het werk was voor hun kind, terwijl zij alvast aan de sangria zitten.

Zouden diezelfde ouders het OK vinden als leerkrachten naar eigen inzicht, zomaar ergens in het jaar, een weekje verlof opnemen omdat ze met hun eigen kinderen die 'zevende vakantieweek' hebben gemist?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
25-02-2020 15:40
Juist. En dan kunnen ze op vrijdag ein-de-lijk afscheid nemen van hun mentorgroep, blijkt een deel van hun leerlingen al de hele week 'ziek' op een Spaans strand te liggen. Die ouders vinden het doodnormaal dat jij nog aan het werk was voor hun kind, terwijl zij alvast aan de sangria zitten.

Zouden diezelfde ouders het OK vinden als leerkrachten naar eigen inzicht, zomaar ergens in het jaar, een weekje verlof opnemen omdat ze met hun eigen kinderen die 'zevende vakantieweek' hebben gemist?
Nee want dan is het gezeik dat leraren al zooooooveel vakantie hebben en dat het belachelijk is het aantal vakantieweken want hoe moeten ze in vredesnaam de opvang voor hun bloedjes regelen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
25-02-2020 14:27
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dagen zonder school kan zien als leerling/ouder pesten. Als ik vroeger een dag geen school had (door uitgevallen lessen o.i.d.) sprong ik een gat in de lucht.
Mijn kind niet. Hij heeft naast de elf (geloof ik) weken vakantie nog 5 toetsweken waarop hij nauwelijks naar school gaat en 10 studiedagen. Wij kunnen echt niet al die dagen vrij nemen. Hij vindt het vaak maar saai.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
25-02-2020 15:40
Juist. En dan kunnen ze op vrijdag ein-de-lijk afscheid nemen van hun mentorgroep, blijkt een deel van hun leerlingen al de hele week 'ziek' op een Spaans strand te liggen. Die ouders vinden het doodnormaal dat jij nog aan het werk was voor hun kind, terwijl zij alvast aan de sangria zitten.

Zouden diezelfde ouders het OK vinden als leerkrachten naar eigen inzicht, zomaar ergens in het jaar, een weekje verlof opnemen omdat ze met hun eigen kinderen die 'zevende vakantieweek' hebben gemist?
Oh, het is gewoon jaloezie van de leerkrachten. Wij nog geen vakantie? Dan de leerlingen ook niet. Lekker puh!
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
25-02-2020 15:54
Nee want dan is het gezeik dat leraren al zooooooveel vakantie hebben en dat het belachelijk is het aantal vakantieweken want hoe moeten ze in vredesnaam de opvang voor hun bloedjes regelen.

We hebben het hier over voortgezet onderwijs. Dan gaat het niet over opvang.
Eze schreef:
25-02-2020 17:30
Mijn kind niet. Hij heeft naast de elf (geloof ik) weken vakantie nog 5 toetsweken waarop hij nauwelijks naar school gaat en 10 studiedagen. Wij kunnen echt niet al die dagen vrij nemen. Hij vindt het vaak maar saai.
Dit is hier ook het systeem. En volgend jaar is het profiel gekozen en hoeft hij nog minder naar school :-o
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-02-2020 17:42
We hebben het hier over voortgezet onderwijs. Dan gaat het niet over opvang.
O zeker wel. Genoeg ouders die het niet leuk vinden om hun, zeker bruggers, zes weken alleen te laten zitten in de zomervakantie. Of welke vakantie dan ook.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
25-02-2020 17:33
Oh, het is gewoon jaloezie van de leerkrachten. Wij nog geen vakantie? Dan de leerlingen ook niet. Lekker puh!
Leerling pesten, noemde iemand anders hier het toch ook al?

Grote onzin natuurlijk.

Scholen zijn gebonden aan overheidsregels. In het voortgezet onderwijs heeft men maximaal 55 vakantiedagen, 4 vrije feestdagen en 12 roostervrije dagen. Dat geldt voor leerlingen èn leerkrachten. Alleen moeten die laatsten tijdens roostervrije dagen gewoon wel werken.

Als scholen al een week aan de zomervakantie zouden mogen vastplakken, zou dat dus ook voor de leerkrachten gelden. Wanneer moeten ze die eindbeoordelingen dan doen? Bovendien zou het ten koste gaan van andere vakantiedagen. Weekje eraf in de herfst of zo. Lijkt me allemaal niet heel wenselijk. Jou wel?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
25-02-2020 19:16
Leerling pesten, noemde iemand anders hier het toch ook al?

Grote onzin natuurlijk.

Scholen zijn gebonden aan overheidsregels. In het voortgezet onderwijs heeft men maximaal 55 vakantiedagen, 4 vrije feestdagen en 12 roostervrije dagen. Dat geldt voor leerlingen èn leerkrachten. Alleen moeten die laatsten tijdens roostervrije dagen gewoon wel werken.

Als scholen al een week aan de zomervakantie zouden mogen vastplakken, zou dat dus ook voor de leerkrachten gelden. Wanneer moeten ze die eindbeoordelingen dan doen? Bovendien zou het ten koste gaan van andere vakantiedagen. Weekje eraf in de herfst of zo. Lijkt me allemaal niet heel wenselijk. Jou wel?
Hoezo, dus?
De regels over verlof buiten reguliere vakanties hebben als doel te voorkomen dat leerlingen lessen missen en achterstanden oplopen. Daar is in het geval van TO echt geen sprake van natuurlijk.
Eze schreef:
25-02-2020 17:33
Oh, het is gewoon jaloezie van de leerkrachten. Wij nog geen vakantie? Dan de leerlingen ook niet. Lekker puh!
Leraar VO hier. Ik ga niet over verlof aanvragen van m'n leerlingen, dat zijn de teamleiders. Anders gaf ik iedereen vrij, te grote gunfactor voor boeken buiten schoolvakanties :proud:
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
25-02-2020 17:33
Oh, het is gewoon jaloezie van de leerkrachten. Wij nog geen vakantie? Dan de leerlingen ook niet. Lekker puh!
Ja natuurlijk. Eindelijk iemand die het snapt.
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
25-02-2020 13:33
En ik vind dus dat die zaken prima op één dag gepland kunnen worden. Ik zie het nut er niet van in om kinderen halverwege de ochtend of middag naar school te laten komen voor een halfuur boeken inleveren. En weer een andere dag rapport ophalen.
Los van het feit dat je die zaken prima kunt clusteren, kun je nu gewoon die hele dag niks. Je kunt niets plannen voor een hele dag, pretpark oid want je moet nog voor een lullig halfuurtje naar school. En als het warm weer is, ja.. dan kun je ook pas ná dat schoolmoment gaan zwemmen. Zonde gewoon. Vind ik.
En wat denk je van leerlingen die werken? Die kunnen ook weinig zo. Mijn zoon deed bijv. eens seizoenswerk op het platteland, dat om 6.30 uur begon en duurde tot ca. 11.00-11.30 uur, met uitloop naar 12.00.
Maar ja... boeken inleveren was om 10.00 uur dus dat werd een beetje lastig. En aangezien het ook nog eens een eind fietsen was, had het dus weinig zin om die ochtend te gaan werken. Want je moest ook nog een bepaald stuk afhebben en dat kan dus niet als je om 9.15 uur alweer weg moet voor die boeken inleveren (en nee, daarna weer terugkomen ging ook niet). Kortom; die dag kon hij dus niet gaan werken. Gewoon zonde.

Ik zou er weinig aan hebben hoor, als ik die week al op vakantie kon, want ik ben gebonden aan een bedrijfssluiting. Maar voor de leerlingen zelf vind ik het wel fijner als ze dergelijke zaken gewoon op één dag hebben zodat ze andere dagen geheel vrij zijn en kunnen chillen, werken, dagje uit, uitslapen, whatever.
Je bedoelt: inflexibiliteit van de werkgever is helemaal ok en te begrijpen, inflexibele scholen zijn maar onhandig en zo, want dan kan je niet chillen op jouw gekozen moment?
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
26-02-2020 12:58
Leraar VO hier. Ik ga niet over verlof aanvragen van m'n leerlingen, dat zijn de teamleiders. Anders gaf ik iedereen vrij, te grote gunfactor voor boeken buiten schoolvakanties :proud:
Hopelijk denken de teamleiders er ook zo over.
Alle reacties Link kopieren
En, gebeld?
Mag ik, als mentor en docent binnen het VO, wel reageren op hoe het topic geopend wordt? Hoe Patricia86 communiceert, ik krijg er nare gevoelens van. Dit is nu precies het type ouder dat ik (als moeder van jonge kinderen) NOOIT wil worden.

‘Ik eis dan ook les’. Wordt hier even vergeten dat op de meeste scholen weet ik veel hoeveel leerlingen besproken worden, er legio vergaderingen zijn, nieuwe klassen ingedeeld moeten worden op basis van de overgangsvergaderingen, ouders vervolgens gaan bellen of er niet toch wat geruild kan worden voor hun zoon of dochter, mentoren met ouders in gesprek moeten met leerlingen die af moeten stromen / op gaan stromen etc? Jouw kind kan ook degene zijn die het aan het eind van het jaar niet redt Patricia, dus NEE.. het zijn geen schoolvrije dagen. Het zijn dagen waarop leerlingen lesvrij zijn.

En even voor alle ouders met kinderen in het v.o.: ga voordat je gaat klagen eerst in gesprek. Je vult nu in dat scholen moeilijk doen. Ga ook eens met je kind in gesprek. De pubers waaraan ik lesgeef, vinden deze dagen prettig en hebben niet zo’n behoefte aan les puur en alleen omdat ouders de vakantie mogelijk niet goedgekeurd krijgen. Wat een eis zeg!
SilentStorm schreef:
05-03-2020 07:33
Mag ik, als mentor en docent binnen het VO, wel reageren op hoe het topic geopend wordt? Hoe Patricia86 communiceert, ik krijg er nare gevoelens van. Dit is nu precies het type ouder dat ik (als moeder van jonge kinderen) NOOIT wil worden.

‘Ik eis dan ook les’. Wordt hier even vergeten dat op de meeste scholen weet ik veel hoeveel leerlingen besproken worden, er legio vergaderingen zijn, nieuwe klassen ingedeeld moeten worden op basis van de overgangsvergaderingen, ouders vervolgens gaan bellen of er niet toch wat geruild kan worden voor hun zoon of dochter, mentoren met ouders in gesprek moeten met leerlingen die af moeten stromen / op gaan stromen etc? Jouw kind kan ook degene zijn die het aan het eind van het jaar niet redt Patricia, dus NEE.. het zijn geen schoolvrije dagen. Het zijn dagen waarop leerlingen lesvrij zijn.

En even voor alle ouders met kinderen in het v.o.: ga voordat je gaat klagen eerst in gesprek. Je vult nu in dat scholen moeilijk doen. Ga ook eens met je kind in gesprek. De pubers waaraan ik lesgeef, vinden deze dagen prettig en hebben niet zo’n behoefte aan les puur en alleen omdat ouders de vakantie mogelijk niet goedgekeurd krijgen. Wat een eis zeg!

TO is het type ouder dat geen idee heeft van de organisatie van een school. Die denkt niet verder dan lesuren.
Alle reacties Link kopieren
SilentStorm schreef:
05-03-2020 07:33
Mag ik, als mentor en docent binnen het VO, wel reageren op hoe het topic geopend wordt? Hoe Patricia86 communiceert, ik krijg er nare gevoelens van. Dit is nu precies het type ouder dat ik (als moeder van jonge kinderen) NOOIT wil worden.

‘Ik eis dan ook les’. Wordt hier even vergeten dat op de meeste scholen weet ik veel hoeveel leerlingen besproken worden, er legio vergaderingen zijn, nieuwe klassen ingedeeld moeten worden op basis van de overgangsvergaderingen, ouders vervolgens gaan bellen of er niet toch wat geruild kan worden voor hun zoon of dochter, mentoren met ouders in gesprek moeten met leerlingen die af moeten stromen / op gaan stromen etc? Jouw kind kan ook degene zijn die het aan het eind van het jaar niet redt Patricia, dus NEE.. het zijn geen schoolvrije dagen. Het zijn dagen waarop leerlingen lesvrij zijn.

En even voor alle ouders met kinderen in het v.o.: ga voordat je gaat klagen eerst in gesprek. Je vult nu in dat scholen moeilijk doen. Ga ook eens met je kind in gesprek. De pubers waaraan ik lesgeef, vinden deze dagen prettig en hebben niet zo’n behoefte aan les puur en alleen omdat ouders de vakantie mogelijk niet goedgekeurd krijgen. Wat een eis zeg!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je klaagt dat TO onsympathiek opent, maar trekt daarbij opzettelijk een zin volledig uit zijn verband en eindigt je openingsalinea zo lekker onsympathiek.
Alle reacties Link kopieren
SilentStorm schreef:
05-03-2020 07:33
Mag ik, als mentor en docent binnen het VO, wel reageren op hoe het topic geopend wordt? Hoe Patricia86 communiceert, ik krijg er nare gevoelens van. Dit is nu precies het type ouder dat ik (als moeder van jonge kinderen) NOOIT wil worden.

‘Ik eis dan ook les’. Wordt hier even vergeten dat op de meeste scholen weet ik veel hoeveel leerlingen besproken worden, er legio vergaderingen zijn, nieuwe klassen ingedeeld moeten worden op basis van de overgangsvergaderingen, ouders vervolgens gaan bellen of er niet toch wat geruild kan worden voor hun zoon of dochter, mentoren met ouders in gesprek moeten met leerlingen die af moeten stromen / op gaan stromen etc? Jouw kind kan ook degene zijn die het aan het eind van het jaar niet redt Patricia, dus NEE.. het zijn geen schoolvrije dagen. Het zijn dagen waarop leerlingen lesvrij zijn.

En even voor alle ouders met kinderen in het v.o.: ga voordat je gaat klagen eerst in gesprek. Je vult nu in dat scholen moeilijk doen. Ga ook eens met je kind in gesprek. De pubers waaraan ik lesgeef, vinden deze dagen prettig en hebben niet zo’n behoefte aan les puur en alleen omdat ouders de vakantie mogelijk niet goedgekeurd krijgen. Wat een eis zeg!
Precies wat TO zegt dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik verbaas mij over de hoeveelheid reacties in dit topic. Ik heb eigenlijk (op verschillende scholen) nog nooit meegemaakt dat een school hier moeilijk over deed.
Enige punt is boeken inleveren, maar daar is meestal wel een mouw aan te passen.

Hier ook nog een kind op het basisonderwijs, anders was het zeker een optie geweest.
Enige wat ik niet snapt is dat TO het blijkbaar heel veel gedoe vindt om het even te vragen aan school (wat mij 5 min tijd lijkt).
Mijn kinderen doen overigens (verschillende) activiteiten waarvoor kinderen (de mijne niet) ook regelmatig een week afwezig zijn van school. Dat is (en dan hebben we het over misschien wel 10 verschillende scholen in de regio) nog nooit een punt geweest.
Ik hoor vaak gemopper op scholen, maar mijn ervaring is dat er in goed overleg heel veel mogelijk is en de meeste scholen heel welwillend zijn.

Ik krijg soms, en dit topic is een uitermate goed voorbeeld, weleens het idee dat mensen alvast gaan mopperen, voordat ze überhaupt overlegd hebben (of zoals bij TO gaat mopperen omdát ze moet overleggen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven