Geld & Recht alle pijlers

Extra verlof buiten schoolvakantie

24-02-2020 21:50 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit op VO. 8 dagen voor de zomervakantie wordt er geen les meer gegeven. 1 dag voor de zomervakantie moet het rapport opgehaald worden. Ik wil extra verlof aanvragen voor 7 dagen. Verklaring kan door werkgever worden opgesteld. Echter op zich is het vreemd om vrij te vragen voor een periode dat ze al vrij zijn. Als het verzoek wordt geweigerd kan ik dan eisen dat er les wordt gegeven? En stel, het verzoek wordt geweigerd wat is dan de boete? Ik heb gelezen € 100 per dag. Maar op zich vreemd om een boete te betalen voor je kind die afwezig is op een dag dat zij niet naar school hoeft.
Om me maar even in de discussie te mengen: ik vind de hoeveelheid lesuitval en bijzondere dagen en roostervrije dagen op het vo echt bizar hoog hoor. Toetsweken zijn al 1 á 2 uurtjes naar school, de week ervoor hebben ze een 40 minuten rooster en zijn ze dus max een uur of 3/4 op school, half 10 beginnen 1 uur uit, dat werk. De eerste en de laatste schoolweek is er geen les. Alleen 1 dag boeken ophalen en inleveren. Tussendoor regelmatig een studiedag en een vrije dag wegens leerlingenbesprekingen. Dan missen er nog een docent voor informatica en muziek en is er een invaller voor Nederlands. Waardoor er veel uren uitvallen of in het beste geval vervangen worden door een andere docent, waarbij er niets inhoudelijks wordt gedaan maar ik regelmatig hoor dat ze zo gezellig hebben zitten kletsen met de inval docent. Allemaal supertof, maar ik krijg ondertussen wel het bericht dat ik waarschijnlijk op zoek moet naar een niveau lager voor mijn kind omdat ze een forse onvoldoende staat voor een kernvak, waarvan de docent 10 weken lang afwezig was zonder vervanging. Dat probeer je dan thuis op te vangen, en ze krijgt er nu bijles in, maar dat hoor je vaak pas vrij laat, want eerst is je kind gewoon eerder thuis want ‘er viel een les uit’. Pas na een paar weken kom je er achter dat dat al weken hetzelfde vak is. En pas na een week of 8 komt er iets van communicatie vanuit school. En een 12/13 jarige die denkt niet ‘oh God mijn cijfer’ die denkt ‘yés geen les’ of ‘ja maar als de docent er niet is kunnen we ook geen toets krijgen’.

Het is tamelijk bizar dat ik dure bijlessen moet regelen omdat school geen docent heeft en daar niet over communiceert.

De vraag waarom een kind in 2 jaar tijd van gymnasium naar mogelijk straks vmbo afzakt stelt school niet eens.

Ze wordt enkel streng toegesproken door de mentor ‘goed je best doen, je bent te makkelijk’ maar naar haar welzijn kijken ze absoluut niet en ook niet naar hoe het kan dat een kind met vwo advies zo afglijdt.

Docenten die in de klas vertellen dat ze het onderwijs ruk vinden maar het blijven doen vanwege de vele vakanties en hun klushuis en dat ze zodra het huis af is weer leuk werk gaan zoeken. Totaal niet betrokken en totale desinteresse is míjn totale indruk van deze school. De nieuwe en zeer betrokken mentor van ander kind had binnen een paar maanden een andere baan.

Dus ik word dan ook wel een beetje pissig dat je een week extra vakantie hebt zonder dat het vakantie heet maar je kunt er niets mee.
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 09:56
3.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 09:44


Dus ik word dan ook wel een beetje pissig dat je een week extra vakantie hebt zonder dat het vakantie heet maar je kunt er niets mee.
Zó eens!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 09:44
Om me maar even in de discussie te mengen: ik vind de hoeveelheid lesuitval en bijzondere dagen en roostervrije dagen op het vo echt bizar hoog hoor. Toetsweken zijn al 1 á 2 uurtjes naar school, de week ervoor hebben ze een 40 minuten rooster en zijn ze dus max een uur of 3/4 op school, half 10 beginnen 1 uur uit, dat werk. De eerste en de laatste schoolweek is er geen les. Alleen 1 dag boeken ophalen en inleveren. Tussendoor regelmatig een studiedag en een vrije dag wegens leerlingenbesprekingen. Dan missen er nog een docent voor informatica en muziek en is er een invaller voor Nederlands. Waardoor er veel uren uitvallen of in het beste geval vervangen worden door een andere docent, waarbij er niets inhoudelijks wordt gedaan maar ik regelmatig hoor dat ze zo gezellig hebben zitten kletsen met de inval docent. Allemaal supertof, maar ik krijg ondertussen wel het bericht dat ik waarschijnlijk op zoek moet naar een niveau lager voor mijn kind omdat ze een forse onvoldoende staat voor een kernvak, waarvan de docent 10 weken lang afwezig was zonder vervanging. Dat probeer je dan thuis op te vangen, en ze krijgt er nu bijles in, maar dat hoor je vaak pas vrij laat, want eerst is je kind gewoon eerder thuis want ‘er viel een les uit’. Pas na een paar weken kom je er achter dat dat al weken hetzelfde vak is. En pas na een week of 8 komt er iets van communicatie vanuit school. En een 12/13 jarige die denkt niet ‘oh God mijn cijfer’ die denkt ‘yés geen les’ of ‘ja maar als de docent er niet is kunnen we ook geen toets krijgen’.

Het is tamelijk bizar dat ik dure bijlessen moet regelen omdat school geen docent heeft en daar niet over communiceert.

De vraag waarom een kind in 2 jaar tijd van gymnasium naar mogelijk straks vmbo afzakt stelt school niet eens.

Ze wordt enkel streng toegesproken door de mentor ‘goed je best doen, je bent te makkelijk’ maar naar haar welzijn kijken ze absoluut niet en ook niet naar hoe het kan dat een kind met vwo advies zo afglijdt.

Docenten die in de klas vertellen dat ze het onderwijs ruk vinden maar het blijven doen vanwege de vele vakanties en hun klushuis en dat ze zodra het huis af is weer leuk werk gaan zoeken. Totaal niet betrokken en totale desinteresse is míjn totale indruk van deze school. De nieuwe en zeer betrokken mentor van ander kind had binnen een paar maanden een andere baan.

Dus ik word dan ook wel een beetje pissig dat je een week extra vakantie hebt zonder dat het vakantie heet maar je kunt er niets mee.
Zo eens! Vijf toetsweken waarin ze nauwelijks op school zijn en tien studiedagen zijn bij elkaar al 7 weken waarin er gepland geen les is. Daar komen dan die geen-vakantiedagen in de zomer nog bij, en alle ongeplande lesuitval ook. Alles bij elkaar heeft mijn kind bijna het halve jaar geen les (12 weken vakantie, 5 toetsweken, 2 weken studiedagen, een week voor de zomer, en verder vallen er de laatste tijd ook nog minstens 5 lessen per week zomaar uit).
En voordat ik kinderen op het vo had vond ik het geklaag over docenten maar stom. Maar toen zaten ze op een basisschool met nauwelijks verloop in personeel en een heel professioneel en betrokken team. Het gymnasium waar mijn dochter op zat het eerste jaar had ook hele betrokken en bevlogen leraren. Mensen met liefde voor hun vak en vaak ook liefde voor lesgeven. Dat straalde er af, in bejegening richting de leerlingen, in contact met ouders.

Ik schrik me dit jaar helemaal de pleuris van de uitgebluste, ongeïnteresseerde, niet-betrokken mensen die soms een regelrechte aversie tegen lesgeven, school en leerlingen lijken te hebben. Ik vind het oprecht schokkend. Zo’n totaal andere sfeer. De helft van die school zou iets anders moeten gaan doen, echt.
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 10:14
En voordat ik kinderen op het vo had vond ik het geklaag over docenten maar stom. Maar toen zaten ze op een basisschool met nauwelijks verloop in personeel en een heel professioneel en betrokken team. Het gymnasium waar mijn dochter op zat het eerste jaar had ook hele betrokken en bevlogen leraren. Mensen met liefde voor hun vak en vaak ook liefde voor lesgeven. Dat straalde er af, in bejegening richting de leerlingen, in contact met ouders.

Ik schrik me dit jaar helemaal de pleuris van de uitgebluste, ongeïnteresseerde, niet-betrokken mensen die soms een regelrechte aversie tegen lesgeven, school en leerlingen lijken te hebben. Ik vind het oprecht schokkend. Zo’n totaal andere sfeer. De helft van die school zou iets anders moeten gaan doen, echt.

Maar, dat ligt toch aan de school? Ik heb hier een kind op het gymnasium maar ik herken daar niets van.
Merys schreef:
05-03-2020 10:24
Maar, dat ligt toch aan de school? Ik heb hier een kind op het gymnasium maar ik herken daar niets van.
Ik op dat gymnasium dus ook niet. Dat was vorig jaar. Dit jaar op een nieuwe school is een totale cultuurschok
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 10:25
Ik op dat gymnasium dus ook niet. Dat was vorig jaar. Dit jaar op een nieuwe school is een totale cultuurschok

Dat snap ik. Maar moet je haar daar wel laten dan?
Merys schreef:
05-03-2020 10:35
Dat snap ik. Maar moet je haar daar wel laten dan?
Het is op de andere scholen niet veel beter. Ik heb daar uitgebreid naar gekeken.
Volgens mij is de hoeveelheid vrije dagen/uren op iedere VO school redelijk hoog.

Als ik hier alleen naar de afgelopen twee weken kijk: 2 studiedagen, 1 vrije dag lesuitval, 3 dagen een 45 min rooster en dan nog regelmatig uren, die uitvallen.

Ik heb er twee in de onderbouw waarbij het nog wel meevalt, maar het kind in de vierde is echt heel weinig op school (gisteren van 13-15 uur les bv). Het is dat ze tussenuren heeft, anders zou het nog minder zijn.

Een heel verschil met mijn jongste die nog op het PO zit en elke dag van 8.30 tot 14.15 uur onder pannen is.

Voorheen woonden we in het buitenland en daar had de oudste op het VO nog minder uren (bij kind 2 was net het concept huiswerkvrije school ingevoerd, dus die had ook 3 middagen les).
Alle reacties Link kopieren
Heel erg eens vwb het aantal uren in VO. Mijn dochter zit in de derde en ze heeft gemiddeld 15 uur les (klokuren, geen lesuren) per week....

Berekening is op basis van 42 weken (52 lesweken per jaar minus 10 weken vakantie).
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 09:44

Dus ik word dan ook wel een beetje pissig dat je een week extra vakantie hebt zonder dat het vakantie heet maar je kunt er niets mee.
Ik heb het citaat maar een beetje ingekort, maar ik ben het woord voor woord met je eens.
Th∅rdis schreef:
05-03-2020 10:40
Het is op de andere scholen niet veel beter. Ik heb daar uitgebreid naar gekeken.
De mijne zit op het VSO, en daar is het helemaal verschrikkelijk. Docenten geven daar vaak meerdere vakken, in blokuren, dus als er eentje ziek is kan dat zomaar vijf uur uitval betekenen en dan krijgen ze voor het gemak de hele dag maar vrij, soms meerdere dagen per week. Nou ben ik echt niet zo van de leerplicht en zo, maar het wordt zo wel een beetje lastig om straks eindexamen havo te doen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Patricia86 schreef:
24-02-2020 21:50
Mijn kind zit op VO. 8 dagen voor de zomervakantie wordt er geen les meer gegeven. 1 dag voor de zomervakantie moet het rapport opgehaald worden. Ik wil extra verlof aanvragen voor 7 dagen. Verklaring kan door werkgever worden opgesteld. Echter op zich is het vreemd om vrij te vragen voor een periode dat ze al vrij zijn. Als het verzoek wordt geweigerd kan ik dan eisen dat er les wordt gegeven? En stel, het verzoek wordt geweigerd wat is dan de boete? Ik heb gelezen € 100 per dag. Maar op zich vreemd om een boete te betalen voor je kind die afwezig is op een dag dat zij niet naar school hoeft.

Ze zijn niet officieel vrij, dan mag je gewoonweg niet eerder met vakantie van het onderwijs.
Had ik vorig jaar.
Boete kan 200 a 300 euro zijn
Alle reacties Link kopieren
Arina77 schreef:
07-03-2020 17:18
Ze zijn niet officieel vrij, dan mag je gewoonweg niet eerder met vakantie van het onderwijs.
Had ik vorig jaar.
Boete kan 200 a 300 euro zijn
Wat is in dit geval ‘het onderwijs’?
Mevrouw75 schreef:
07-03-2020 17:38
Wat is in dit geval ‘het onderwijs’?
De leerplichtambtenaar.

Zo'n pennelikker.
Eens met Thordis en ik ben er klaar mee. Afgelopen week en volgende week: geen Duits want leraar is een of ander vrijwilligerswerk in donker Afrika aan het doen.
Toets is de eerste les als de beste man weer terug is: KoekKoek!

De mijne meld ik gewoon ziek als het mij uitkomt, dat doen zij per slot van rekening ook.
Lady*Voldemort schreef:
07-03-2020 16:46
Ik heb het citaat maar een beetje ingekort, maar ik ben het woord voor woord met je eens.
En ik was zó kort en bondig! :P
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
07-03-2020 19:47
Eens met Thordis en ik ben er klaar mee. Afgelopen week en volgende week: geen Duits want leraar is een of ander vrijwilligerswerk in donker Afrika aan het doen.
Toets is de eerste les als de beste man weer terug is: KoekKoek!

De mijne meld ik gewoon ziek als het mij uitkomt, dat doen zij per slot van rekening ook.
Kunnen ze lekker leren in de vrijgekomen uren. Zou ik ook zo regelen.
In principe mag het niet. Tenzij je aan kunt tonen dat je echt niet binnen de vastgestelde schoolvakanties op vakantie kunt bijv door werk van ouders. Mijn broer en schoonzus hebben onlangs ook zoiets gehad. Zij gaan altijd in de krokusvakantie een weekje weg. Nu scheelde het een paar honderd euro als ze op vrijdag al weg zouden gaan of op zaterdag. Op vrijdag hadden mijn nichtje en neefje alleen nog carnaval op school verder niks. Bij mijn nichtje in de klas waren er verschillende klasgenootjes/vriendinnetjes die bij de dansmariekes van de plaatselijke carnavalsvereniging zitten en deze dag er ook niet zouden zijn. Dus mijn broer en schoonzus hebben de kinderen een dag eerder van school weggehouden, overigens wel eerlijk op school gemeld. Mooi dat ze na afloop van de vakantie een brief op de mat hadden liggen dat ze afgelopen vrijdag zich moesten melden op het gemeentehuis bij de ambtenaar. Hoe het is afgelopen weet ik niet. Misschien een boete. Maar houdt hier rekening mee.
MariaDeJong schreef:
07-03-2020 19:47
Eens met Thordis en ik ben er klaar mee. Afgelopen week en volgende week: geen Duits want leraar is een of ander vrijwilligerswerk in donker Afrika aan het doen.
Toets is de eerste les als de beste man weer terug is: KoekKoek!

De mijne meld ik gewoon ziek als het mij uitkomt, dat doen zij per slot van rekening ook.
Herkenbaar vorige week dinsdag moest ik naar school. Sta netjes op tijd met andere klasgenoten voor het klaslokaal. Wachten en wachten uiteindelijk om 8:55 een appje gestuurd naar de groepsapp waar leraren ook inzitten waar desbetreffende lerares blijft. Geen reactie erop. Klasgenoot belt desbetreffende lerares, neemt niet op. Inmiddels staan wij al meer als een half uur te wachten. Belt de lerares terug, blijkt dat we ipv half 9 pas om 10:15 hadden hoeven te beginnen. Fijn gecommuniceerd dan🤨. Om 10:15 was er volgens haar vervanging geregeld. Zij was elders voor een belangrijke afspraak en andere lerares haar vader was dag ervoor overleden. Dat is natuurlijk overmacht en heel erg. De roostermaker op school had vergeten om dit door te voeren op het digitale rooster. We zijn uiteindelijk maar koffie gaan drinken. Gelukkig konden andere lessen naar voren geschoven worden zodat we ruim 2 uur eerder naar huis konden😀. Maar irritant is het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven