Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Marana-- schreef:
25-03-2019 12:28
In jouw geval zou het prettig zijn als je bijv 500 euro opzij kunt zetten om dit soort dingen te kunnen opvangen. Als daar 500 voor staat, kun je de rest van je geld naar de spaarrekening overboeken. Zodra je die 500 euro moet aanspreken, ga je dat eerst weer aanvullen voordat je verder gaat met sparen.

Ik heb met mijn vriend samen in principe 20.000 euro reservering staan. Dat hebben we ook nodig als we later dit jaar een huis gaan kopen. Op het moment zit er minder in, we hebben nogal wat onderhoud moeten plegen de laatste maanden. Maar we krijgen de komende maanden het tekort wel weer extra binnen, dus het komt goed.
Heb ik ook. De helft dan ;-D
Dit is voor mij het minimum. En heb het nu dus direct van vakantie geld gehaald. Omdat ik het toch direct weer wil aanvullen tot die 250 euro.

Dit potje heb ik omdat het mij rust geeft. Mocht de wasmachine ermee ophouden dan kan ik via mp weer 1 aanschaffen.

Deze maand dus niks kunnen sparen. Maar potje is nog in tact.

Na de vakantie wil ik reserve potje naar 500 opschroeven.

Het gaat gewoon langzaam. Maar dat heb ik bij het bedenken wel bedacht.
Ideale scenario in 2020 op vakantie maar hou er wel rekening mee dat het een jaar later gaat worden.

Of ik ga een rekening open.. Help Benmamma het vliegtuig in ;-)) :!:
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
09-01-2019 22:44
Pff zoveel wensen zo weinig geld :sun:

Ik heb net mijn spaardoel bereikt om een lange termijn investering te kunnen doen. Die investering levert me vanaf dan netto 400 per maand op. Hopelijk ergens deze maand effectueren.

Dat zet dan mijn spaarsaldo zo'n beetje op 0. Voor de rest wil ik in 2019:

- Mijn dak en loodwerk laten controleren
- Aan de achterkant van mijn huis kunststof kozijnen laten plaatsen
- Mijn keuken een kleine renovatie geven (werkbladen en kraan-wasbak)

Eigenlijk wil ik ook mijn retro stoelen laten bekleden maar dat gaat ook weer honderden euro's kosten. Zoals ik al zei: zoveel wensen te weinig geld.
Investering is af.
Keuken is af.
Stoelen zijn gestoffeerd.

Dak en loodwerk ongeveer in mei.
Kozijnen hopelijk in september.

Gaat goed :cheer:
Zalmsnipper schreef:
25-03-2019 20:38
Investering is af.
Keuken is af.
Stoelen zijn gestoffeerd.

Dak en loodwerk ongeveer in mei.
Kozijnen hopelijk in september.

Gaat goed :cheer:
Heel goed!!
Lekker bezig! Geniet van behaalde resultaten!
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
25-03-2019 12:17
Het is een droom.. Een vliegvakantie.
Leef van bijstand dus elke maand weinig speelruimte. Bij een goede maand wat sparen bij een maand als deze wat van spaar af.

Hoe zou jij het anders doen?
( niet sparen voor een vakantie maar die wil ik. 1500 euro nodig)

Ik kom zelf van 900-1000 euro per maand rond (900 euro voor vaste lasten en boodschappen, de rest variabel) Dat is meer dan bijstandsgerechtigden kijken, want die krijgen (als het goed is) nog huur- en zorgtoeslag. Als ik in de bijstand zou zitten dan zou ik zeker 200 euro per maand kunnen wegleggen.
FireMe schreef:
26-03-2019 08:24
Ik kom zelf van 900-1000 euro per maand rond (900 euro voor vaste lasten en boodschappen, de rest variabel) Dat is meer dan bijstandsgerechtigden kijken, want die krijgen (als het goed is) nog huur- en zorgtoeslag. Als ik in de bijstand zou zitten dan zou ik zeker 200 euro per maand kunnen wegleggen.
Knap.

Ik niet, zeker niet nu zoon in de puberteit zit.

En nu? Ik doe het, volgens jou, niet goed ( genoeg)
Mij hoor je niet klagen over de hoogte. Ik kom, bijna altijd, uit. Maar dan zou de uitkering dus eigenlijk prima 150 omlaag kunnen per maand?

Zou het absoluut onmogelijk zijn? Als het moet dan zal het moeten. Maar dan blijft er nooit iets over voor iets leuks doen, bij mij dan.
Ik wil echt graag op vliegvakantie. Wil daar ook zeker het een en ander voor laten maar wel tot een bepaalde grens. En die zal voor iedereen anders liggen.

Ik wil bv af en toe ergens wat drinken/ lunchen. Niet elke week maar daar geniet ik enorm van. Ik zit bijna altijd thuis ( door ziekte) en geniet van buiten momenten.
Iemand anders zal die 10 euro pp zonde van het geld vinden. Ook niks mis mee!
Met gemak 200 euro sparen.. Dat gemak zal hier met heel veel moeite zijn.

Nogmaals, knap!
Lieve benmama jij hoeft je helemaal niet te verantwoorden :hug: Dit topic is helemaal niet bedoeld om elkaar te be/veroordelen maar voor motivatie! En je mag het gewoon zo doen zoals je zelf wilt. :high5:
snorriemorrie schreef:
26-03-2019 10:58
Lieve benmama jij hoeft je helemaal niet te verantwoorden :hug: Dit topic is helemaal niet bedoeld om elkaar te be/veroordelen maar voor motivatie! En je mag het gewoon zo doen zoals je zelf wilt. :high5:
Dank je, wat lief!
:$
Ipv een veroordeling kun je het ook opvatten als een motivatie. Je kunt in de verdediging schieten, maar je kunt ook om tips vragen, als die ander het blijkbaar allemaal zo goed weet.

Ik neem m'n petje voor je af Benmamma, en ik snap je wens. Je komt er wel, in Griekenland :)
Ik zie FireMe een beetje als de Noor / Ikigai van de financiële kant: altijd alleen maar commentaar op hoe anderen het doen en zelf heeft ze het geweldig voor elkaar en kan niets fout doen. Ik kan er in elk geval niets motiverends in zien en bij mij gaat hij / zij bij mij dus ook onder negeer vanaf nu. Als ik tips wil dan vraag ik die wel
Wellicht gaat het hier toch meevallen qua kosten voor het vervangen van de schroten. Vandaag kwam iemand langs en die zei: die schrote aan de zijkant hoeven helemaal nog niet vervangen, je kan ook alleen de voorkant doen en dan wat langer doorsparen voor de zijkant. Dus wellicht dat we dat wel gaan doen, dan kunnen we gewoon een potje maken voor de zijkant en dan bijvoorbeeld een deadline over 3 jaar, waarin we dan maandelijks een bedrag opzij zetten.
Marana-- schreef:
26-03-2019 11:55
Ipv een veroordeling kun je het ook opvatten als een motivatie. Je kunt in de verdediging schieten, maar je kunt ook om tips vragen, als die ander het blijkbaar allemaal zo goed weet.

Ik neem m'n petje voor je af Benmamma, en ik snap je wens. Je komt er wel, in Griekenland :)
Ik kom er zeker! Volgend jaar of het jaar erop.
snorriemorrie schreef:
26-03-2019 13:53
Wellicht gaat het hier toch meevallen qua kosten voor het vervangen van de schroten. Vandaag kwam iemand langs en die zei: die schrote aan de zijkant hoeven helemaal nog niet vervangen, je kan ook alleen de voorkant doen en dan wat langer doorsparen voor de zijkant. Dus wellicht dat we dat wel gaan doen, dan kunnen we gewoon een potje maken voor de zijkant en dan bijvoorbeeld een deadline over 3 jaar, waarin we dan maandelijks een bedrag opzij zetten.
Als dat kan, nog ff niet vervangen is dat mooi.
Ga je alleen dan geen verschil zien tussen oud en nieuw?
Bij een ja, ik zou me daar aan irriteren.

Maar iets vervangen wat nog 3 jaar meekan is ook weer zo wat.
benmamma schreef:
26-03-2019 14:12
Als dat kan, nog ff niet vervangen is dat mooi.
Ga je alleen dan geen verschil zien tussen oud en nieuw?
Bij een ja, ik zou me daar aan irriteren.

Maar iets vervangen wat nog 3 jaar meekan is ook weer zo wat.

Het zit op twee verschillende muren (voorkant van het huis en zijkant) dus het zit ver genoeg uit elkaar om dat verschil niet constant te zien. Als het om 2 plekken aan dezelfde kant zou gaan zou ik me er inderdaad ook aan gaan irriteren... Maar in dit geval zou ik me meer gaan irriteren aan de lege spaarrekening denk ik o_o
snorriemorrie schreef:
26-03-2019 14:20
Het zit op twee verschillende muren (voorkant van het huis en zijkant) dus het zit ver genoeg uit elkaar om dat verschil niet constant te zien. Als het om 2 plekken aan dezelfde kant zou gaan zou ik me er inderdaad ook aan gaan irriteren... Maar in dit geval zou ik me meer gaan irriteren aan de lege spaarrekening denk ik o_o
Keuze gemaakt dus!
Succes met sparen voor de tweede helft over 3 jaar.
Is een flinke periode. Dat scheelt
snorriemorrie schreef:
26-03-2019 14:20
Het zit op twee verschillende muren (voorkant van het huis en zijkant) dus het zit ver genoeg uit elkaar om dat verschil niet constant te zien. Als het om 2 plekken aan dezelfde kant zou gaan zou ik me er inderdaad ook aan gaan irriteren... Maar in dit geval zou ik me meer gaan irriteren aan de lege spaarrekening denk ik o_o
Keuze gemaakt dus!
Succes met sparen voor de tweede helft over 3 jaar.
Is een flinke periode. Dat scheelt
Hoi hoe gaat het met de voornemens?

Wij hebben inmiddels de reparatie aan het huis bij elkaar gespaard, gelukkig. :yes: En aangezien mijn rijbewijs is behaald hebben we de komende tijd geen dure kosten op de planning staan.

Nu kunnen we dus weer verder met het oorspronkelijke plan. Echter heb ik wel besloten dat we nu eerst die 3 maandsalarissen gaan sparen en dan daarna de studieschuld aflossen. Het was de bedoeling om het plan van Dave Ramsey te volgen, maar ik vind een buffer van €1000 gewoon echt te weinig voor iemand met een koophuis. Dus die buffer willen we verhogen en dan daarna de studieschuld aflossen en daarna de hypotheek.

3 maandsalarissen sparen zal natuurlijk wel een langere tijd gaan duren, verwacht ik, dat gaat niet in 2019 al gebeurt zijn... Maar een mens mag dromen toch? :cheer2:
Goed bezig snorriemorrie!

3 maandsalarissen. Dat lijkt mij een mooi bedrag al weet ik natuurlijk niet wat dat dan concreet inhoud. Heb je een plan hoeveel je per maand wilt sparen?

Ik vind het een verstandige keuze. Natuurlijk moet studieschuld ook maar een buffer voor huis lijkt me erg fijn. Zou mij iig rust geven.

Hier ligt sparen stil. En buiten flink deel vakantiegeld zal er voorlopig ook niks bijkomen.

Zoon gaat naar havo 4 en de kosten voor dat jaar zijn fors. Excursie naar London, verder vrij veel excursies/ uitstapjes met school. Een duur profiel gekozen. ( uiteraard niet omdat het duur is..) plus de gebruikelijke bijdrage. Al met al een 700 euro. Dat was ff schrikken.
Gaat goedkomen want heb altijd mezelf voorgenomen dat hij geen excursie hoeft te missen. En dat gaat nu ook goedkomen.
Zijn vader draagt misschien iets bij maar ga ik niet vanuit en zal niet meer dan max 100 zijn. Wat er komt is meevaller en kan bij vakantie.
Ik ga er nu vanuit dat het 2021 gaat worden voor wij op vakantie gaan. Volgend jaar mei is te ambitieus denk ik.
We sparen gewoon zoveel als dat mogelijk is, het salaris wisselt een beetje per maand, dus daar ligt het dan aan. Voorheen staken we elke maand €300 in de studieschuld (vast bedrag) + alles wat overbleef aan het eind van de maand. Dus ik denk dat we het ook zo blijven doen. Plus eventuele extraatjes zoals de belasting teruggave.
Maar wow, wat een geld joh voor die excursie. Voor zulke dingen mogen wij ook wel gaan sparen alvast geloof ik o_o
snorriemorrie schreef:
06-05-2019 14:01
Maar wow, wat een geld joh voor die excursie. Voor zulke dingen mogen wij ook wel gaan sparen alvast geloof ik o_o
Geen 700 voor alleen London hoor!
Dat is 350 excl zakgeld.
Paar andere excursies, huur kluisje, ouderbijdrage, grafische rekenmachine ( uiteraard de nieuwste) en een vak waar je ook eigen bijdrage bij moet geven. ( is geen examenvak maar een talentvak)

Maar het is veel Idd. Waarschijnlijk ook nieuwe rugzak.. Deze is al oud..

Puber hebben is een dure hobby ;-D
Maar ben wel trots op hem dat hij al naar havo 4 mag!

Dit alleen school he, thank God Dat hij nauwelijks meer groeit en zijn voeten ook op maat 46 zijn blijven hangen.

Excursie London wist ik natuurlijk al.. Maar komt meer bij dan ik dacht.
Komt goed!!
Alleen jaar later op vakantie.
Zo daar ben ik weer, ik kom gewoon weer even mijn maandelijkse update plaatsen en ben ook benieuwd naar die van anderen.

We hebben inmiddels 10% van de 3 maandsalarissen gespaard. :applause:


Verder hebben we het vakantiegeld ontvangen maar dat gaan we gebruiken voor de vakantie, dus dat heb ik niet meegeteld.


@Benmama dankzij jou ben ik ook maar vast een klein bedragje per maand gaan sparen voor als ie puber is... ;-)
snorriemorrie schreef:
01-06-2019 14:30
Zo daar ben ik weer, ik kom gewoon weer even mijn maandelijkse update plaatsen en ben ook benieuwd naar die van anderen.

We hebben inmiddels 10% van de 3 maandsalarissen gespaard. :applause:


Verder hebben we het vakantiegeld ontvangen maar dat gaan we gebruiken voor de vakantie, dus dat heb ik niet meegeteld.


@Benmama dankzij jou ben ik ook maar vast een klein bedragje per maand gaan sparen voor als ie puber is... ;-)
Hai.

Goed bezig zeg! Nog steeds!

Verstandig om alvast wat te sparen. Heb je het niet nodig dan is er vast wel een andere bestemming te bedenken, en anders is het fijn dat het geen droog brood eten is.

Hier.. Vakantiegeld komt er volgende week aan. Daar wil ik 250 van opzij zetten voor de vliegvakantie. Ik heb dan 900 euro.

350 voor deze vakantieperiode.

Ik ben veel ziek geweest. Veel thuis gezeten en ik ben daar ff klaar mee... Ik wil ff een ander uitzicht :$
Plan is om weekend weg. Over 2 weken.
Budget is 300 euro ( puur de accommodatie) en dat blijkt nog best een uitdaging. Is voor mijn vriend, mijn zoon, hond en mezelf.
Ik Google me suf :hihi:

Maar het gaat dus zeker niet slecht!
Owat leuk joh. Ik weet niet of het nu ook zo goedkoop is, maar wij zijn bij roompot een keer vrij goedkoop weggeweest, maar dat was ook erg buiten het seizoen...
benmamma schreef:
01-06-2019 15:21

Plan is om weekend weg. Over 2 weken.

Budget is 300 euro ( puur de accommodatie) en dat blijkt nog best een uitdaging. Is voor mijn vriend, mijn zoon, hond en mezelf.

Ik Google me suf :hihi:
Weekend weg over twee weken ? Dus zeg maar 14 15 16 juni ? Volledig off season dus. Weet niet wat je zoekt maar last minute kijken bij alle vakantieparken ( center parcs, landall etc etc ) moet iets op kunnen leveren voor 300 euro. Tenzij je natuurlijk die vakantieparken niet ziet zitten.

Andere tip.

Weet niet of je bankiert bij ING. Maar die hebben rentepunten. En die punten kun je verzilveren. Voor bv kortingscheques bij Center Parcs. Doe ik zelf regelmatig. Voor 5000 rentepunten en 50 euro bijbetalen krijg ik 150 korting bij Center Parcs. Alle parken en alle periode's.

Moet je wel ING hebben natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
01-06-2019 15:21
Hai.

Goed bezig zeg! Nog steeds!

Verstandig om alvast wat te sparen. Heb je het niet nodig dan is er vast wel een andere bestemming te bedenken, en anders is het fijn dat het geen droog brood eten is.

Hier.. Vakantiegeld komt er volgende week aan. Daar wil ik 250 van opzij zetten voor de vliegvakantie. Ik heb dan 900 euro.

350 voor deze vakantieperiode.

Ik ben veel ziek geweest. Veel thuis gezeten en ik ben daar ff klaar mee... Ik wil ff een ander uitzicht :$
Plan is om weekend weg. Over 2 weken.
Budget is 300 euro ( puur de accommodatie) en dat blijkt nog best een uitdaging. Is voor mijn vriend, mijn zoon, hond en mezelf.
Ik Google me suf :hihi:

Maar het gaat dus zeker niet slecht!
Misschien huizenruil/vakantieoppas een optie voor jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven