Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar verhuisd&&getrouwd. Een geweldige dag gehad en een leuk huis maar de spaarrekening is leeg :"-(

Die moet dus weer aangevuld worden! Doel: mei 2019 €10.000,= op de spaarrekening en we hebben afgesproken dat wanneer de spaarrekening op €5.000,= staat ik ga stoppen met de pil. :duckie: :bunny:
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
27-02-2019 18:35
Wat een leuk topic!


Graag zou ik ook mee schrijven. Dat van Dave Ramsey, waar kan ik dat vinden?

Ben student en woon net 2 maanden in mijn eigen mini appartementje. Ideaal! Alleen financieel is het wel wat minder, ik was gewend veel onnodig geld uit te geven omdat ik veel werk bij mijn bijbaan en gewoon kon sparen en kopen wat ik wou, luxe als student. Nu is mijn “grote “ buffer dus zo goed als op. €1000 is mijn spaarsaldo momenteel. Mijn doel is dit jaar om dat sowieso niet te verlagen! Gewoon dit bedrag behouden tot het einde van 2019.
Als je op youtube Dave Ramsey intypt krijg je allerlei video's te zien. Volgens mij is er dagelijks wel een upload. Vind het erg interessant om de verhalen te horen van de mensen die inbellen.

Ik heb helaas een financiële tegenvaller. Ik krijg nog een bonus uitbetaald van mijn vorige werkgever (daar ben ik eind vorig jaar uit dienst gegaan, en een jaarlijkse bonus was onderdeel van mijn contract), echter is deze bonus ongeveer de helft van waar ik op gerekend had doordat de winsttargets niet allemaal gehaald zijn. Ik was uitgegaan van de resultaten en bijbehorende bonusuitkeringen over de afgelopen jaren, die allemaal heel erg goed waren, helaas vorig jaar dus wat minder.
Dit betekent dat ik twee maanden langer ga doen over het aflossen van mijn schulden en dus ook het verhuizen nog wat langer uit moet stellen.
appelsenperen schreef:
08-03-2019 22:55
Als je op youtube Dave Ramsey intypt krijg je allerlei video's te zien. Volgens mij is er dagelijks wel een upload. Vind het erg interessant om de verhalen te horen van de mensen die inbellen.

Ik heb helaas een financiële tegenvaller. Ik krijg nog een bonus uitbetaald van mijn vorige werkgever (daar ben ik eind vorig jaar uit dienst gegaan, en een jaarlijkse bonus was onderdeel van mijn contract), echter is deze bonus ongeveer de helft van waar ik op gerekend had doordat de winsttargets niet allemaal gehaald zijn. Ik was uitgegaan van de resultaten en bijbehorende bonusuitkeringen over de afgelopen jaren, die allemaal heel erg goed waren, helaas vorig jaar dus wat minder.
Dit betekent dat ik twee maanden langer ga doen over het aflossen van mijn schulden en dus ook het verhuizen nog wat langer uit moet stellen.
Balen!!
Geen ramp maar wel irritant.
Hier ook een slechte maand. Hoopte 50 euro over te gaan houden deze maand. Ik kan nu al zien dat dit niet gaat lukken. Allemaal extra kosten van opzich geen grote bedragen maar met elkaar toch een dikke 100 euro.
Dus doel is nu om uit te komen en niet van spaar voor vakantie te komen.

Uitdaging want heb zin in shoppen. Leuke dingen doen enz. Maar ik kan het!!
Toch??
En hoe gaat het met de voornemens?

Wij hebben schade aan het huis en dit gaat rond de €2000 kosten dus voorlopig even geen aflossingen, maar gewoon sparen voor de reparatie. :roll: Niet leuk, maargoed, zo lopen de dingen nu eenmaal wel eens.

We gaan er wel voor sparen en proberen het emergency fund zoveel mogelijk intact te laten zodat we straks niet weer helemaal opnieuw hoeven te beginnen.
Marana-- schreef:
19-12-2018 08:05
Ik wil vooral veel geld uitgeven komend jaar (en dus schulden aangaan): hopelijk een huis! En dan aan het einde van het jaar zakelijk nog een auto.
Het belangrijkste is dat mijn vriend en ik onze (financiele) zaken heel goed gaan regelen. Nu zijn we nog niks van elkaar, straks hebben we samen een hypotheek en moeten we ons samenlevingscontract en onze testamenten dus zo opzetten dat onze eigen bedrijven geen gevaar lopen van elkaar.


Dit waren mijn financieel voornemens, en ik ben aardig op weg. Auto is besteld, wordt een zakelijke lease, in overleg met mijn accountant bleek dat financieel verstandiger te zijn dan kopen. En qua huis: we hebben een huis op het oog. Er is geen haast bij gelukkig, we hebben de tijd om alles rustig uit te zoeken. Volgende week naar een financieel adviseur ivm de hypotheek. En dan maar eens een notaris opzoeken.
Marana-- schreef:
25-03-2019 09:43
Dit waren mijn financieel voornemens, en ik ben aardig op weg. Auto is besteld, wordt een zakelijke lease, in overleg met mijn accountant bleek dat financieel verstandiger te zijn dan kopen. En qua huis: we hebben een huis op het oog. Er is geen haast bij gelukkig, we hebben de tijd om alles rustig uit te zoeken. Volgende week naar een financieel adviseur ivm de hypotheek. En dan maar eens een notaris opzoeken.
Lekker bezig!!
Hier gaat het sparen voor een vliegvakantie ff niet.
Wat tegenvallers, Oa kapotte stofzuiger dus ipv sparen geld van spaarbedrag af moeten halen.

De kans dat we volgend jaar op vakantie kunnen lijkt mij momenteel klein. 2021 is eerder reëel.

Nog een week en dan weer nieuwe maand... Dus please geen tegenvallers meer. Alleen boodschappen en verder niet
Ahh, wat balen Benmama. Hopelijk heb je komende maand inderdaad een goede maand dan

@Marana: lekker bezig :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn voornemen van studieschuld afbetalen al gehaald. Dat heeft wel een grote hap uit mijn spaarrekening gehaald dus die wil ik nu weer opbouwen tot €10.000 voor het einde van het jaar.
Wat super, AnAppleADay. Wij hadden gehoopt om dit ook binnen 2 maanden voor elkaar te hebben maar dat gaat dus wat langer duren :-(
Alle reacties Link kopieren
Ja tegenvallers zijn altijd vervelend, maar fijn dat je het in ieder geval kon opvangen. Dat is al een luxe. Aflossen komt daarna wel weer.

Volgende week krijg ik mijn bonus over 2018, ben heel benieuwd hoeveel dat is want ze waren dit jaar niet zo duidelijk over hoeveel we nou gehaald hebben van de targets. Het kan alles tussen de 1000 en 5000 netto worden dus dat gaat nogal uitmaken voor hoe snel ik mijn doel ga halen :proud:
Ja, klopt ook hoor, daar zijn we ook heel blij mee. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor zelden iemand die zijn spaardoelen haalt. Lijkt wel of sommige mensen een waas van ongeluk om zich heen hebben hangen of wellicht de boel niet goed regelen. Of de doelen niet realistisch genoeg maken...
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
25-03-2019 11:17
Ik hoor zelden iemand die zijn spaardoelen haalt. Lijkt wel of sommige mensen een waas van ongeluk om zich heen hebben hangen of wellicht de boel niet goed regelen. Of de doelen niet realistisch genoeg maken...
Ik vind het bij ons aardig gaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-03-2019 11:28
Ik vind het bij ons aardig gaan hoor.

Het jaar is nog niet voorbij... De afgelopen jaren is het bij mij ook prima gegaan (en dat zal voor een aantal anderen ook wel gelden) maar dat komt denk ik ook omdat ik sparen en reserveren als twee verschillende dingen zie en ik reserveer dus ook voor onverwachte uitgaven.
FireMe schreef:
25-03-2019 11:17
Ik hoor zelden iemand die zijn spaardoelen haalt. Lijkt wel of sommige mensen een waas van ongeluk om zich heen hebben hangen of wellicht de boel niet goed regelen. Of de doelen niet realistisch genoeg maken...
Het is een droom.. Een vliegvakantie.
Leef van bijstand dus elke maand weinig speelruimte. Bij een goede maand wat sparen bij een maand als deze wat van spaar af.

Hoe zou jij het anders doen?
( niet sparen voor een vakantie maar die wil ik. 1500 euro nodig)
@Fireme: Dat laatste is een klassieke instinker. Vaak maken ze hun financieel plaatje te rooskleurig door enkel hun vaste kosten op te lijsten met wat leefgeld, maar vergeten ze het onverwachtse en hebben ze amper besef over het geheel van de kleine uitgaven die ze door de week maken.
Voor ons budget hanteer ik steeds het pessimistische scenario waardoor we eigenlijk steeds ons spaardoel halen of hierboven zitten.
FireMe, ik lees dat mensen hun spaardoelen vooral niet halen omdat ze inderdaad geen geld gereserveerd hebben voor dergelijke 'tegenvallers' en het dan dus van het spaargeld moeten betalen. Idealiter reserveer je eerst 1 of 2 duizend euro voor onderhoud aan huis en tuin en vervanging van apparatuur (en als je veel apparatuur hebt en een auto wat meer dan 1 of 2 duizend euro).

Ik zet tegenvallers tussen aanhalingstekens omdat het enerzijds vaak op een slecht moment komt, en het uitgaven zijn waar je geen zin in hebt, maar anderzijds wel uitgaven zijn die je vroeg of laat nou eenmaal moet doen. Geen enkele stofzuiger of wasmachine heeft het eeuwige leven, en zaken als lekkage en verstopping moeten direct opgelost worden (en kunnen soms voorkomen worden door goed onderhoud, bijv tijdig schilderen en de dakgoten leeghalen).

Voor bijv Benmamma vind ik dat heel erg begrijpelijk trouwens. In de bijstand is het heel moeilijk om een potje 'reservering' bij elkaar te sparen. Laat staan naast die reservering nog extra spaargeld voor een vakantie.,
@Benmamma: mogelijks vergis ik mij, maar kom jij binnenkort niet in de situatie dat je zoon een bijdrage kan leveren?
benmamma schreef:
25-03-2019 12:17
Het is een droom.. Een vliegvakantie.
Leef van bijstand dus elke maand weinig speelruimte. Bij een goede maand wat sparen bij een maand als deze wat van spaar af.

Hoe zou jij het anders doen?
( niet sparen voor een vakantie maar die wil ik. 1500 euro nodig)


In jouw geval zou het prettig zijn als je bijv 500 euro opzij kunt zetten om dit soort dingen te kunnen opvangen. Als daar 500 voor staat, kun je de rest van je geld naar de spaarrekening overboeken. Zodra je die 500 euro moet aanspreken, ga je dat eerst weer aanvullen voordat je verder gaat met sparen.

Ik heb met mijn vriend samen in principe 20.000 euro reservering staan. Dat hebben we ook nodig als we later dit jaar een huis gaan kopen. Op het moment zit er minder in, we hebben nogal wat onderhoud moeten plegen de laatste maanden. Maar we krijgen de komende maanden het tekort wel weer extra binnen, dus het komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ook mijn doel ga ik straks doorbreken. Ik wou niks van mijn spaar rekening halen, helaas al 2 maanden op rij onverwachtse rekeningen binnen gekregen. Hierdoor heb ik net niet genoeg geld voor de laatste week van de maand. Hoop dat als ik low budget boodschappen doe zometeen en alleen maar naar werk ga met de auto het gelukkig maar €50 is. Helaas is dat voor een student wel veel geld
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
25-03-2019 12:16
Het jaar is nog niet voorbij... De afgelopen jaren is het bij mij ook prima gegaan (en dat zal voor een aantal anderen ook wel gelden) maar dat komt denk ik ook omdat ik sparen en reserveren als twee verschillende dingen zie en ik reserveer dus ook voor onverwachte uitgaven.
Het doel dat ik hier beschreven heb hebben we nu al gehaald. (Rentekorting).

De volgende korting is dit jaar nog een brig te ver denk ik, maar we zitten er volgend jaar hoop ik wel op. (Hoewel ik nu naar een, toevallig, kleinere baan aan het solliciteren ben.
Ja klopt, wij moeten ook weer wat meer gaan doen aan onze reserveringen voor het huis. Ik heb hier een hoop potjes, maar qua onverwachtse reparaties had ik eigenlijk even niet bij stilgestaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons financiële doel van dit jaar al ruim overschreden. We hadden al een mooie buffer, dus dit jaar maar 5000 extra als doel.
Wat we nu maandelijks overhouden mag gebruik worden voor allerlei zaken. Maar het plannen en regelen ervan kost tijd en zin, die er nog niet geweest is. Maakt ook wel duidelijk dat het allemaal niet zó nodig is.
Wij maken eigenlijk geen onderscheid tussen sparen en reserveren, wel in ons hoofd, niet op een aparte rekening.
Ook nog wel paar tegenvallers (voor mij zaken die je liever zou vermijden, maar eigenlijk niet te voorzien zijn). Zware advocatenrekening die nog moet komen, een dakpan die bij stormweer door onze koepel is gegaan en nogal wat schade veroorzaakte (wellicht wel deels verzekering),.... niet leuk, maar daar dient buffer voor, niet...
Valdemar_II schreef:
25-03-2019 12:26
@Benmamma: mogelijks vergis ik mij, maar kom jij binnenkort niet in de situatie dat je zoon een bijdrage kan leveren?
Zoon is 14 en wil als hij 15 is heel graag een bijbaantje.
Dat geld mag hij houden.
De vakantie betaal ik in principe. Wil hij bv parasailen ( noem maar iets) dan zal hij dat zelf betalen.

Reden. Hij gaat nog geen 3 euro per uur verdienen. Het zal een klein bijbaantje zijn dus hij gaat geen enorme bedragen verdienen.
Hij wil heel graag ook eens wat duurdere schoenen en dat snap ik.
Dit is nu zeer beperkt. Al loopt hij er echt best leuk bij maar merk schoenen zijn altijd het goedkope model.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven