Geld & Recht alle pijlers

Financieren en kopen auto?

20-02-2010 14:04 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

wie kan mij wegwijs maken in de financiering van een auto? Die van ons is oud, op,komt niet meer door de eerstvolgende APK met alle storingen die er zijn. Kortom: we moeten een nieuwe (nou ja, occasion dus).

Ik schrik me alleen helemaal rot van de prijzen. Je bent zo 15.000 euro kwijt! (ok we kijken naar volvo's, stationcars).

Waar betaal je dat van en waar moet je op letten bij het kopen van een auto?? Iedereen zegt: niet teveel kilometers op de teller, maar wat is nou niet teveel??

Nu rijden we op gas maar gaan waarschijnlijk overstappen op diesel omdat we voor ons werk veel meer gaan rijden. Ik ben erg op zoek naar ervaringsverhalen en tips, bijvoorbeeld dealers of ex-lease... Thanx alvast!
Maar dit waren niet de antwoorden die je graag wilde horen, TO?
Wel jammer TO, er worden ook goede vragen gesteld en tips gegeven. Waarom reageer je niet meer?
Hallo allemaal,

het is op het moment vrij druk in huis waardoor ik veel minder op het internet kom dan voorheen. Vandaar dat er vrij veel tijd tussen mijn reacties kan zitten...

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Ik kan er zeker wat mee. Nu eerst eens alles op een rijtje zetten. Het oog wil ook wat en er staan ook nog wel wat centjes op een spaarrekening hoor. Maar ik vroeg me meer af hoe anderen dat doen en hoe het in z'n algemeen inz'n werk gaat, een auto kopen. Waarvan het financieren een deel van de vraag was en niet zozeer de hele vraag, maar waarschijnlijk had ik dit niet duidelijk opgeschreven.

Ik rijd veel voor mijn werk en al onze familie woont ver weg of in het buitenland (nog te rijden hoor). Dus vandaar dat we, ook met onze twee kleine kinderen, vaak veel meenemen, lange ritten maken en we graag een wat steviger model wel fijn vinden...

Dus bij deze zijn jullie weer op de hoogte!
Nou, het antwoord op de vraag hoe doen anderen dat doen is in de meeste gevallen gewoon sparen en je uitgaven aanpassen aan je budget.
Eens met runner..

Hier ook geen auto die gefinancieerd is hoor. Zijn ook begonnen met goedkopere 2de hands. Nu ook een volvo station maar goed dat houd dan bv wel in dat we en hard sparen daarvoor en een jaar niet op vakantie kunnen. Moeten we er dan maar voor over hebben. Maar er zijn idd natuurlijk ook wel goedkopere en alsnog zeer veilige auto's te koop tweedehands.

Kilometerstand is bij de volvo bv niet heel relevant ( idd wat al gezegd is 3 tot 4ton is niet ongebruikelijk bij deze wagens)

diesel is qua wegenbelasting ( zolang als we die nog betalen) erg duur en zolang de kilometer heffing niet ingegaan is word die steeds hoger ( is nu al hoger dan vorig jaar)

Omslagpunt is te vinden op internet ( wij zaten op ik meen 25.000 km /30.0000 per jaar)

15.000 euro ben je voor volvo station idd snel kwijt. Maar hoe oud mag hij zijn ? wil je een v50 of een v70? dat scheelt al enorm in prijs.

V50 was al behoorlijk groot en konden we veel in kwijt ( behalve onze zoon die met zijn lange stelten niet meer in de v50 pastte)

voordeel is dat de prijzen van de auto's wel behoorlijk gedaald zijn ( waar wij dan weer van baalden omdat we "weinig"terug kregen voor de v50 van 4 jaar oud)
Wij hebben wel geleend voor de auto.

¤ 6000 geleend en ¤ 3000 gespaard.

Moesten echt nieuwe auto, want oude auto kreeg steeds vaker kuren en al 3x onderweg wegenwacht moeten bellen.

Maar afbetalen gaat prima, we betalen 300 per maand dus gaat het lekker snel. We hadden hier eerder nog niet voor gespaard omdat we nog maar net zijn begonnen met werken, dus dan is het even niet anders vind ik. We willen met 2 jaar klaar zijn met afbetalen, dat moet lukken met af en toe een beetje extra.

Onze auto is van 2003, en willen toch wel een jaar of 6 erin rijden. Dus hebben na afbetalen nog 4 jaar om voor een nieuwe auto te sparen
Wij hebben wel een financiering op onze auto. Noodgedwongen helaas. 2 jaar geleden kochten wij van ons spaargeld een goede (dachten we) occasion uit 2001. 11 maanden later konden we deze naar de sloop brengen wegens een opgeblazen motor. Jammer, enorme pech mee gehad. Maar ja, ik rij wel 350 km per week en die ga ik niet afleggen in een AX uit 1991, dus wij hebben een nieuwe occasion gekocht en deze (gedeeltelijk) laten financieren.

Maar goed, waar ik op zou letten is inderdaad het aantal kilometers (bij benzine niet meer dan 110.000 en bij diesel niet meer dan 150.000). Tevens alle onderhoudsboekjes van te voren inzien. Verder dwing ik altijd af (heb nogal wat auto's aangeschaft in mijn leven) dat er nieuwe APK op zit, nieuwe banden en een nieuwe distributieriem. Ook vind ik het vermogen erg belangrijk. Een 1100cc zou ik niet kopen als ik elke week honderden km's op de (snel)weg doorbracht.

Tja en tussen een AX en een Volvo station zitten natuurlijk nog heeeeeeeeeeeel veel andere modellen!!
.
Puur sec 15000 euro lenen en dan een nieuwe auto kopen zou ik ook niet doen. Maar hoe ziet het met die financieringen waar je elke drie jaar je auto kunt inruilen en dus eigenlijk elke drie jaar in een nieuwe auto rijdt? De financiering loopt dan ook (indirect) via de autodealer. Is dat een soort particulier leasen?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Leasemaatschappijen hanteren momenteel 45.000 km per jaar als omslagpunt voor de keuze tussen benzine en diesel. Enerzijds vanwege de relatief hoge dieselprijzen, anderzijds omdat de occasionmarkt voor diesels erg slecht is momenteel (dus hogere afschrijving).

Als je meer dan die 45.000 km per jaar rijdt, dan kun je dus wel weer voor relatief weinig geld een dieselauto kopen.

Heb ook een 5 jaar oude auto gehad met een ton op de teller die een motorrevisie nodig had! Auto's kopen blijft gokken.

Voor een 4 jaar oude Volvo (V50) met nog geen ton op de teller ben je nog geen 15.000 euro kwijt, dus ik denk dat het best mogelijk moet zijn om je eisen wat aan te passen?

Last but not least: ik spaar voor een nieuwe auto. Ik zorg ervoor dat ik de afschrijving van mijn huidige auto iedere maand spaar voor de vervanger.
anoniem_96301 wijzigde dit bericht op 31-10-2010 19:00
Reden: typo
% gewijzigd
quote:SuperCow schreef op 31 oktober 2010 @ 19:00:

Leasemaatschappijen hanteren momenteel 45.000 km per jaar als omslagpunt voor de keuze tussen benzine en diesel. Enerzijds vanwege de relatief hoge dieselprijzen, anderzijds omdat de occasionmarkt voor diesels erg slecht is momenteel (dus hogere afschrijving).

Die 45.000 km lijkt mij wat aan de hoge kant?
[quote]Gast_ schreef op 20 februari 2010 @ 14:45:

Cha met diesel betaal je nog meer wegenbelasting als met gas, dus die vlieger gaat niet op.

Dat is niet waar, gas is duurder als diesel
Dat is niet waar , gas met G3 is goedkoper hoor ,

Kijk maar op de site van de belasting
Wij betalen helemaal geen wegenbelasting voor onze Peugeot 107. Een kale versie heb je ook nog ruim onder de ¤10 000 ( wij hebben een luxere)

En tja door te sparen he.
Ik ging nog liever zonder auto door het leven dan dat ik er geld voor zou moeten lenen, zo zonde om zoveel rente te moeten betalen. Ik zou er toch echt voor gaan sparen en tot die tijd geen auto of een heel goedkoop tweedehandje! Inderdaad wat Dahlia ook zegt, waarom een maandelijks bedrag aan afbetaling kwijt als het je kennelijk nog niet is gelukt om ditzelfde bedrag apart te zetten?
Heb een paar jaar terug mijn autootje gekocht dmv. een lening (een deel geleend). Mijn oude auto was echt op (hield er op de dag dat ik mijn nieuwe kreeg ook echt mee op), moest per se met de auto naar mijn werk (geen OV) en ik had nog niet voldoende kunnen sparen. Woonde nog bij mijn ouders (dus geen hoge kosten) en had net een nieuwe baan, waardoor ik alles in 6 mnd. heb afgelost.

In zo'n geval (snelle aflossing en hoge nood) vind ik het wel kunnen, maar zou het anders idd niet zo snel doen.

Ben zelf wel blij dat ik het heb gedaan, want heb nu een goede auto van nog geen 4 jr. oud (hij was toen 3 mnd.) en dat kwam goed uit toen ik op mezelf ging wonen, dan hoef ik me daar in ieder geval de komende jaren geen echt grote zorgen over te maken ('blijft ie het wel doen?', 'krijg ik geen hoge kosten' etc). Rijd ook een stuk fijner.
quote:Silky schreef op 02 november 2010 @ 13:56:

Heb een paar jaar terug mijn autootje gekocht dmv. een lening (een deel geleend). Mijn oude auto was echt op (hield er op de dag dat ik mijn nieuwe kreeg ook echt mee op), moest per se met de auto naar mijn werk (geen OV) en ik had nog niet voldoende kunnen sparen. Woonde nog bij mijn ouders (dus geen hoge kosten) en had net een nieuwe baan, waardoor ik alles in 6 mnd. heb afgelost.

In zo'n geval (snelle aflossing en hoge nood) vind ik het wel kunnen, maar zou het anders idd niet zo snel doen.

Ben zelf wel blij dat ik het heb gedaan, want heb nu een goede auto van nog geen 4 jr. oud (hij was toen 3 mnd.) en dat kwam goed uit toen ik op mezelf ging wonen, dan hoef ik me daar in ieder geval de komende jaren geen echt grote zorgen over te maken ('blijft ie het wel doen?', 'krijg ik geen hoge kosten' etc). Rijd ook een stuk fijner.

Ik zon geval vind ik het een goede reden om een lening ervoor af te sluiten.. zeker als het gewoon prioriteit nummer 1 of om die auto af te lossen!

Maar ik zou nooit een dure lening aangaan om een auto te kopen terwijl ik het geld niet echt kan missen.
quote:Atelier_madame schreef op 02 november 2010 @ 15:56:

[...]

Ik zon geval vind ik het een goede reden om een lening ervoor af te sluiten.. zeker als het gewoon prioriteit nummer 1 of om die auto af te lossen!

Maar ik zou nooit een dure lening aangaan om een auto te kopen terwijl ik het geld niet echt kan missen.Ja dat bedoelde ik dus. En ik zou ook zeker de lat niet te hoog leggen als ik echt geen geld zou hebben (ook niet in de toekomst zoals bij mij het geval was). Dan neem ik gewoon genoegen met een auto van 750 euro die verder nog OK is (in hoeverre je dat kunt zien). Ik heb ook 2x zo'n oudere goedkope auto gehad (ik reed er geen grote afstanden mee, dus kon prima) en lachtte iedereen uit. Heb beide keren de auto's voor meer geld gekocht als ik zelf ervoor betaald had. Terwijl ik iedere auto ca. 3 jaar gehad heb.
Cha, ik zou informeren hoeveel je kan lenen en dan daarvoor een auto uitzoeken. Misschien kan je wel 40.000 lenen en dan kan je een nog grotere auto kopen. Misschien wel een 4 wiel drive!. Is altijd leuk voor de buren en dan kan je man 'zijn' kindje lekker wassen in het weekend als de spanningen tussen jullie te hoog oplopen. Jij heb de baby al en dan heeft hij ook iets. Zorg wel dat er meteen een trekhaak op zit want misschien kunnen jullie volgend jaar nog wel 25.000 euro er bij lenen en dan kan de caravan meteen achter de auto zodat jullie lekker goedkoop op vakantie kunnen met het gezinnetje. Je kan een lening zelfs online aanvragen dus als ik jou was zou ik het meteen regelen en dan heb je het geld alvast op de rekening staan. Is toch wel handig met de dure decembermaand voor de deur, een appel voor de dorst. Hou je ons op de hoogte hoeveel je kon lenen? Ik hoop zo voor je dat het veel is.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 03 november 2010 @ 19:23:

Cha, ik zou informeren hoeveel je kan lenen en dan daarvoor een auto uitzoeken. Misschien kan je wel 40.000 lenen en dan kan je een nog grotere auto kopen. Misschien wel een 4 wiel drive!. Is altijd leuk voor de buren en dan kan je man 'zijn' kindje lekker wassen in het weekend als de spanningen tussen jullie te hoog oplopen. Jij heb de baby al en dan heeft hij ook iets. Zorg wel dat er meteen een trekhaak op zit want misschien kunnen jullie volgend jaar nog wel 25.000 euro er bij lenen en dan kan de caravan meteen achter de auto zodat jullie lekker goedkoop op vakantie kunnen met het gezinnetje. Je kan een lening zelfs online aanvragen dus als ik jou was zou ik het meteen regelen en dan heb je het geld alvast op de rekening staan. Is toch wel handig met de dure decembermaand voor de deur, een appel voor de dorst. Hou je ons op de hoogte hoeveel je kon lenen? Ik hoop zo voor je dat het veel is.

Het oog wil natuurlijk ook wat en ze willen wel lekker stevig zitten...

Het ruikt inderdaad naar een dure auto willen maar het eigenlijk niet kunnen betalen (waarom bijv in godsnaam geen skoda station)... en straks vervolgens gaan zeuren dat ze niet zoveel te besteden hebben maandelijks.

Even kort door de bocht uitrekenen met een korte lening (5jaar) van 10.000e met een rente van minstens 8%... 800*5 = 4000e wat je extra betaald!
tip 1: nooit lenen voor een auto

tip 2: ga op gas rijden (2ehands kopen waar al een gastank inzit)

tip 3: volvo's rijden makkelijk door tot enkele tonnen op de kmteller

Ik heb mijn auto met gastank voor 5000 euro gekocht; 130.000 km op de teller; geen probleem.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ohja tip 4: als je een 2e hands auto op het oog hebt, laat dan een nationale autopas opmaken (even inlezen).
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven